Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja wesku »

9-5T kirjoitti: Wesku ajoi just C-kortin joten nyt lienee kokemusta isollakin autolla :lol:
Kokemusta on tähän mennessä vain ne 5 ajokertaa ja inssiajo.

Koko homman asenteessa jäi erityisesti kaivamaan yksi asia: Inssi kehui erityisesti että huomioin erityisen hyvin kevyttä liikennettä, jopa vasemmalle kääntyessä. En siinä tilanteessa tullut enemmän ihmetelleeksi asiaa, mielestäni ajoin aivan samalla tavalla kuin yleensäkin. Kertaalleen oli myös tilanne jossa pysähdyin päästämään yli suojatien vieressä odottaneet jotka eivät kävelleet eteen lähestyessä. Jälkeenpäin alkoi kyllä hirvittämään että ei kai ne sentään päästä läpi inssistäkin porukkaa jotka ajelevat sokkona pyöräteille ja jättävät väistämättä suojateillä.

Se tuli myöskin jo tuolla pikakurssilla hyvinkin opittua että suurin osa väitteistä ettei kuorma-autosta näkisi muuta liikennettä sellaisissa tilanteissa joissa ovat meinanneet vuosien varrella ajaa päälleni ei tosiaankaan pidä paikkaansa. Myöskin esim. kolmion takana pystyy aivan hyvin odottamaan että risteävälle tielle tulisi tilaa, eikä tarvitse tukkia kevyen liikenteen väyliä.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

wesku kirjoitti:
Juhabisti kirjoitti: Muista myös että kaikki rekkakuskit ovat myös henkilöautokuskeja, mutta kaikki henkilöautokuskit eivät rekkakuskeja :D
Niinpä. Ovatko kaikki myös moottoripyöräilijöitä, mopoilijoita, polkupyöräilijöitä tai jalankulkijoita ? Ehkä joskus olleet mutta muisti taitaa olla monasti lyhyehkö ?
En ymmärrä tämän paatoksen agendaa. Mihin "wesku" pyrit? Lakkauttamaan raskaan liikenteen? Toimimaan tavallisen kansalaisen, joka on rekkakuskien mielivallan alla, huutotorvena? Hämmentämään muuten vaan soppaa joka generoi päämäärätöntä foorumi-inttämistä? Itse en raskaassa liikenteessä nykyisin vallitsevassa tilanteessa koe minkäänlaista kohtuutonta uhkaa omalle terveydelle tai hyvinvoinnilleni.

Miksi ylipäänsä pyrit vain osottamaan ilmeisesti uhkaavana tuntemiasi epäkohtia, etkä esitä mitään näiden havaitsemiesi epäkohtien korjaamiseksi? Etenkin kun inputti on yleensä iltapäivälehtien linkki, joista kiinnostuneet lukevat kyllä ihan omatoimisesti sieltä lehden sivuilta itsekin.

Oma parannusehdotukseni tämän topikin epäkohtien korjaamiseksi on sen ja kaikkien uusien samankaltaisten topikkien välitön ja peruuttamaton lukitseminen.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Juhabisti
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ti Elo 25, 2009 08:59
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Juhabisti »

Ei voi kuin ihailla sinnikkyyttäsi Wesku :D

Ei siellä rekan hytissä itseään pidä tuntea suureksi, pikemminkin pitää tuntea pienuutensa ja ennenkaikkea se, millaista on hallita niitä massoja.

Autokoulun kuorma-autosta on vielä aika harppaus täysiin mittoihin ja painoihin, joten se ei vielä kerro mitään.

Puskurissa rokkujista olen samaa mieltä, itse pyrin pitämään riittävästi väliä mutta kyllä minunkin perässäni on roikuttu olen sitten ollut isolla tai pienellä autolla liikkeellä, ja kyllä perässä osataan roikkua myös pikkuautolla. Ja mitähän liikkuu niiden päässä jotka itse tunkevat siihen eteen?

Liikun paljon pyöräillen ja kävellen, henkilöautosta nyt puhumattakaan, ja väitän osaavani ottaa ne huomioon, mutta väitän myös että jos ei ole mitään tietoa raskaasta kalustosta niin ei sitä kyllä osaa huomioida. Jos esimerkiksi liukkaalla pidän väliä edellämenevään, niin se ei tarkoita että siihen pitää tunkea ja ehkä vielä jarruttaa sen jälkeen :evil:

Tätä aihetta tuskin käsittelen enempää. Suosittelen kuitenkin yhä sitä opintomatkaa :)
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Tilastoja voi opetela myös tulkitsemaan numeroiden takana. Kumpikohan tappaa helpommin törmätessään vastaantulijaan, Fiat Punto vai 60 tonnia painava rekka?
9000CS 2,3
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Saappi Kuski kirjoitti:Tilastoja voi opetela myös tulkitsemaan numeroiden takana. Kumpikohan tappaa helpommin törmätessään vastaantulijaan, Fiat Punto vai 60 tonnia painava rekka?
Mutta ei se 60 tonnia painavaa yhdistelmää avaja ole aina syyllinen. Vain 15 tapausta viime vuonna...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

dimebak kirjoitti: Mutta ei se 60 tonnia painavaa yhdistelmää avaja ole aina syyllinen. Vain 15 tapausta viime vuonna...
Eipä niin, sitähän minä justiin että niiden aiheuttamat onnettomuudet vaan tietysti johtaa useammin jonkun kuolemaan se ajoneuvon ominaisuuksien takia eikä siitä voi syyttää kuskia että kun hyttynen jää norsun alle niin yleensä käy huonosti.
9000CS 2,3
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Saappi Kuski kirjoitti:
dimebak kirjoitti: Mutta ei se 60 tonnia painavaa yhdistelmää avaja ole aina syyllinen. Vain 15 tapausta viime vuonna...
Eipä niin, sitähän minä justiin että niiden aiheuttamat onnettomuudet vaan tietysti johtaa useammin jonkun kuolemaan se ajoneuvon ominaisuuksien takia eikä siitä voi syyttää kuskia että kun hyttynen jää norsun alle niin yleensä käy huonosti.
Miten se voi olla raskaanajoneuvon kuljettajan aiheuttama tapauksessa jossa ko. osapuoli ei ole syyllinen? Eihän se syytön osapuoli sitä onnettomuutta aiheuta vaan se syyllinen osapuoli. Se on vain seuraus tapahtuneesta.

Myönnän kyllä, että rekan kanssa on auttamatta heikoimmilla oli syyllinen tai ei.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Mimmi kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Myönnän kyllä, että rekan kanssa on auttamatta heikoimmilla oli syyllinen tai ei.
Intercity voittaa kohtaamistilanteessa. :lol:
Eipä välttämättä noinkaan. Rekka vs. intercity, jälkimmäisessä voi tasoristeyskohtaamisessa tulla kymmeniä ruumiita kun rekassa tulee yksi jos sitäkään.
9000CS 2,3
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

Ne ois melko tyhjiä noi kauppojen hyllyt ilman näitä kuljetusalan ammattilaisia! 8)
Juhabisti
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ti Elo 25, 2009 08:59
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Juhabisti »

Ei tuo edellä ollut enää oikeastaan kuuluisi tämän otsikon alle.

Tartun nyt siihen kuitenkin. Olen itse sen verran vanha (kuten varmaan täällä suurin osa) ettei omana aikanani ollut mitään erillistä pimeäharjoittelua eikä kaksivaiheista ajokorttia. 80-lätkä takalasille ja paanalle, mopolla oli tullut ajettua ilman mitään eri korttia, T-kortti oli mutta ei siihenkään tarvinnut kuin kirjallisen kokeen.

Hyviä uudistuksiahan nuo ovat sinällään, mutta ei tuo näytä nuorten kuljettajien onnettomuuksia vähentäneen. Eikä ole pitkä siitä kun eteeni syöksyi kolmion takaa mopoilija kovaa vauhtia KATSOMATTA LAINKAAN SIVUILLEEN, 50-alue ja riittävästi matkaa pelasti tämän sankarin, eikä tuo yksittäistapaus ollut.
Yleensäkin minulle on jäänyt kuva että mopoilija itse on syyllinen selvästi useammin kuin se toinen osapuoli, ja valitettavasti myös moottoripyöräilijät suistuvat tieltä kovin usein omin päin.
En edellä yleistä kaksipyöräisillä ajavia, mutta niiden kuljettajat ovat yleensä nuorempia ja se lisää riskejä KAIKKIEN ajokkien kanssa.
Ehkä suurin vaara autoilijoiden puolella ovat vähän ajavat, arat kuskit joilla menee liian paljon huomiota omaan ajoonsa, he eivät välttämättä kaksipyöräisiä huomaa (miksi huomaisivatkaan kun rekkakin tuntuu olevan heille näkymätön)

Nuo maintsemasi pimeällä kohtaamistilanteet ovat valitettavasti arkipäivää ja alkamassa on pahin vuodenaika. Mutta niitä jotka pimeällä pysäyttävät autonsa tiensivuun ajovalot päällä :evil: en ymmärrä. Vastaantullessa kestää kauan arpoa liikkuuko tuo vai ei ja omat valot pitää lyhentää, jos olisi parkit niin voisi ajaa pitkillä ja tilanne olisi paljon turvallisempi, nyt pitää sitten vielä arvailla pyöriikö siinä ympärillä "iloisia" matkustajia :twisted:
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Kaksi kertaa olen tavannut autoilijoita jotka olivat parkissa pitkät päällä. Toinen oli kaiken lisäksi ambulanssi... Molemmilla kerroilla olivat pysähtyneet siten että häikäistyin melko perusteellisesti.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
OIZXXX
"Hirsch"
Viestit: 848
Liittynyt: To Helmi 05, 2009 17:20

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja OIZXXX »

Tuossahan voisi jo pysähyä ja käydä kysymässä, että näettekö nököttää paikoillanne yhtään vähemmällä valolla :D
Saab 9-3 2.0t BioPower 5d se -02 --Mikkeli--
Ex Volvo v40 2.0t Classic Aut. -04. Ex Saab 9-3 2.0 3d se -99. Ex Saab 9-3 2.0 5d se -99.
Juhabisti
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ti Elo 25, 2009 08:59
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Juhabisti »

georgahti kirjoitti:
Juhabisti kirjoitti:...Vastaantullessa kestää kauan arpoa liikkuuko tuo vai ei ja omat valot pitää lyhentää, jos olisi parkit niin voisi ajaa pitkillä ja tilanne olisi paljon turvallisempi, nyt pitää sitten vielä arvailla pyöriikö siinä ympärillä "iloisia" matkustajia :twisted:
jos sillä ei oo pitkät päällä, niin se on parkissa. kuka hullu nyt ilman pitkiä pimeellä ajaisi. omat pitkät pois kun ITSEÄ alkaa häikäsemään. eihän se vastaantulija muuten tiedä koska on oikea hetki.

ja JOS nyt kävisi sittenkin niin, että se lyhkäset päällä ajava onkin ajossa, eikä parkissa, niin kyllä se muistuttelu omista valoistasi alkaa jo sieltä suoran päästä (jopa teidän suorilla, jotka ovat hiukkasen pitemmät kuin täkäläiset... :D ).. tätä logiikkaa en kyllä käsitä, mutta enpä käsitä kyllä paljon muutakaan.
Tarkennetaan vähän kiireesti kirjoitettua. Tottakai laitan ne pitkät takaisin kun varmistun asiasta, mutta kyllä niitä hulluja on jotka ajavat lyhyillä tai pitkätkin ovat todella huonot.
Ja joka tapauksessa ne lyhyetkin häiritsevät näkyvyyttä, puhumattakaan niistä jotka ovat parkissa pitkät päällä, se auto kun on usein esim. linja-autopysäkillä siten että nokka on hieman keskitielle päin, ja jos kuljettaja ei ole edes paikallaan niin ei "valohoitokaan" auta.
Pointtini oli siis se että kun pysähdytään pimeällä niin parkit päälle, ja asia on heti selvä, niin toimin itsekin ja katson että se on muiden huomioonottamista.

Ja mistäs sinä tiedät minkälaisilla teillä minä ajan, ja minkämittaisia suoria niillä on. :D Toivottavasti logiikkani aukesi.
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja dq »

Nyt repes kyllä totaalisesti. :lol:
Vastaa Viestiin