Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Nappe »

koistha kirjoitti:
Nappe kirjoitti: Laillisestihan E85 muutoksen VOI tehdä BSR:n hyväksytyllä softalla, tai sitten 9-5 malleihin jotka muuten vastaavat myynnissäolevia bifuel-autoja, asentamalla tällaiseen VAKION bifuelin softan, hankkimalla tästä todistuksen Saabilta/GM:ltä/Spykeriltä, ja muutoskatsastamalla softamuutoksen.
Tuli vaan mieleen, että kuinkahan kaikkeen nipottavasti suhtautuvat Suomen viranomaiset voisivat hyväksyä tuon BSR:n etanolikonversiosarjan kun ei muutakaan ohjelmistopuolen muutosta tahdota oikein hyväksyä ?
Maalaisjärkihän jo sanoo, että ylläolevan pitäisi olla mahdollista mutta onko jostain tullut jolle kulle vastaan ihan virallista tietoa ?
Kas kun BSR myy ihan tyyppihyväksytettyä E85-softaa, näinollen sen pitää saa muutoskatsastettua ihan samalla tavalla kun Hirvisarjatkin.

Eikä käsittääkseni vaadi mitään jarrumuutoksia, sillä eivät nosta tehoa, mahdollistavat ainoastaan E85:n käyttöä.
http://sv.bsr.se/e85/kits/

Eri asia on sitten VIRIT joita saa sekä E85 että tavan bensamalleina, näiden muutoskatsastus on tarina erikseen ja vaativat mahdollisesti muutoksia jarruihin.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja koistha »

Nii-i, kyllähän tuo BSR:n tyyppihyväksytty softa on tiedossa mutta onko faktaa siitä, että Suomen viranomaiset kunnioittavat tuota hyväksyntää vai onko se vain joku Ruotsin oman lainsäädännön kukkanen ? Uskon, että jos koneeseen iskisi Saabin oman E85-softan, niin siihen löytyisi sellaiset paperit, että sen saisi muutoskatsastettua takuuvarmasti (jarrut vaihtamalla) mutta olen valitettavan skeptinen näiden "pikkupajojen" ohjelmien kohtelusta.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Vaikuttaako CO2 lukemiin? jos laskee niin sehän kannattaisi muutoskatsastaa vaikkei softaa olisikaan :D
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Rafu kirjoitti:Vaikuttaako CO2 lukemiin? jos laskee niin sehän kannattaisi muutoskatsastaa vaikkei softaa olisikaan :D
Vaikuttaahan se päästöihin toki E85:lla ajettassa, mutta muistaakseni tuolla maahantuonti-ketjussa oli juttua BioPowerin autoveroista ja ne laskettiin bensan mukaan... ...joten olettaa siis voisi, että myös "käyttömaksu" lasketaan vain bensan mukaan.
Saabiton Saabisti
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Mimmi kirjoitti:E85:lle ei ole olemassa EU normin mukaisia päästöarvoja.
Tätä juuri haettiin. Harmillista.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja koistha »

Tuo E85-konversio ja muutoskatsastus saattaa tulla jatkossa järkeväksi. Jossain sivulauseessa muutama viikko sitten tuli valtiovarainministerin suusta, että jatkossa tulee "mielenkiintoisia uusia" veroratkaisuja tukien biopolttoaineita. En vaan muista milloin tämän kuulin, jotkut uutiset kuitenkin olivat...
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Nappe »

9-5T kirjoitti: Eikö BSR viri nosta 2,3t tehoja kuten alkuperäisessä 2,3t etanolissa on 210hv ja isot etujarrut?
VAikka on todistus että jonkun mielestä se on ok vaaditaan suomessa tehoa nostaessa(oli nimenä viri tai etanoli) vertailuauto jonka alustaa ja jarruja on vastattava.
9-5:ssa on kahta mallisarjaa 98-05 ja 06-10 joista täytyy löytää sopiva ja esim. uudemmissa 220hv 2,3T sisältää erona 2,3teehen vain isot etujarrut normialustalla
Saab 9-5 2.3t 185Hp 2002-2005 Steg E85C
Saab 9-5 2.3t 185Hp 2006-2007 Steg E85C
Saab 9-5 2.3T 220Hp 2004--> Steg E85C

Ei tuossa minun mielestä mitään sanota tehojen nostamisesta, jos vaivautuu lukemaan...
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Poy »

Tietääkö joku mikä juttu on lisätty M06:en liittyen tuohon toiseen kohtaan (SVC)?
http://www.managenergy.net/conference/0 ... eopold.pdf

Technical Content
Saab 9-5 2.0t BioPower MY06
• Modified 2.0 liter Turbo engine
• Experience from Saab SVC
- Variable Compression Engine
• New control algorithms to Saab Trionic
System
• In-house capacity and capability for
efficient development
• Auto detection and adaptation for fuel
quality
• Modified material for fuel tank and fuel
system
• Engine block heater for cold starts
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Nappe »

9-5T kirjoitti:
Nappe kirjoitti:
9-5T kirjoitti: Eikö BSR viri nosta 2,3t tehoja kuten alkuperäisessä 2,3t etanolissa on 210hv ja isot etujarrut?
VAikka on todistus että jonkun mielestä se on ok vaaditaan suomessa tehoa nostaessa(oli nimenä viri tai etanoli) vertailuauto jonka alustaa ja jarruja on vastattava.
9-5:ssa on kahta mallisarjaa 98-05 ja 06-10 joista täytyy löytää sopiva ja esim. uudemmissa 220hv 2,3T sisältää erona 2,3teehen vain isot etujarrut normialustalla
Saab 9-5 2.3t 185Hp 2002-2005 Steg E85C
Saab 9-5 2.3t 185Hp 2006-2007 Steg E85C
Saab 9-5 2.3T 220Hp 2004--> Steg E85C

Ei tuossa minun mielestä mitään sanota tehojen nostamisesta, jos vaivautuu lukemaan...
Alkuperäinen nostaa tehon mutta virifirman ei :D Minä en lue virifirmojen sivuja jolleivat ole tehtaan hyväksymiä virejä.

Mitä tarkoitat allaolevalla? Vakio bifuel softa on 210hv 2,3:ssa.
tai sitten 9-5 malleihin jotka muuten vastaavat myynnissäolevia bifuel-autoja, asentamalla tällaiseen VAKION bifuelin softan, hankkimalla tästä todistuksen Saabilta/GM:ltä/Spykeriltä, ja muutoskatsastamalla softamuutoksen.
Ei tarvi lukea yhtään mitään, tieto lisää tuskaa, joten ymmärrän hyvin.

"9-5 malleihin jotka muuten vastaavat myynnissäolevia bifuel-autoja"
Ok. Luovutan. Olen väärässä, sellaisia autoja ei sitten varmaan ole, joten aihe voidaan pitää loppuunkäsiteltynä.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Hieman jännitti aamulla, kun Itä-Vantaalla näytti lämpömittari -21C, että kuinka mahtaa käynnistäessä käydä (kun sitä lohkolämppäriä ei siis ole), mutta ihan tuntui normaalisti pörähtävän käyntiin E85:n voimin...
Saabiton Saabisti
jiipee62
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:06
Paikkakunta: Nummela

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja jiipee62 »

Tuleeko tuo edullisemmaksi käyttää viinaa? Olisi sen kai itsekkin voinut tuosta laskea, mutta ajattelin että viinankäyttäjät ovat sen jo tehneet kukuin omalta osaltaan. Meillä ajo on joka toinen viikko reilu 20km työmatka suuntaansa ja joka toinen viikko yleensä ihan nurkka-ajoa muutama kilometri kertaansa. Ja miten nuo softat toimii bensalla jollei refuelia satu kohdalle. Autohan on -02, sopiiko siihen esim tuo ilman TCS:ää oleva E85 ohjelma T7:lle. Kiitoksia jos viitsitte vastailla :D .
Jyrki
EX. 9-3 2002
jiipee62
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:06
Paikkakunta: Nummela

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja jiipee62 »

Mimmi kirjoitti:Viinalla on aavistuksen edullisempaa ajella.
Bensa toimii 100%sesti flexifulel-autoissa.
Softa riippuu siitä onko sinulla autossasi TCSää.
Meillä on tuo matalapaine 150 hv perusmalli. Ei siinä ole TCSää, jostain vain jäi mieleen että -02 on TCSsän suhteen jotenkin erilainen vaikkei siinä sitä olisikaan. Kiitos vastauksesta.
Jyrki
EX. 9-3 2002
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja dimebak »

dimebak kirjoitti:
wesku kirjoitti:
dimebak kirjoitti: Voisinpa kysäistä duunipaikalla yhdeltä mitä siellä otteessa lukee, hällä kun on flexifuel-auto.
Kyselitkö onko siinä jotain merkintää asiasta ?
En ole vielä.
Rekkarissa oli merkintä vain ja ainoastaan bensasta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Mimmi kirjoitti:E85 on talvella E75. Pyhäautossa pitoisuus on ollut 76..77% paikkeilla.
Pitäisköhän olla huolissaan esim. Lambda-anturi(e)n toiminnasta, kun nyt lämpimälläkin kaudella auton mielestä etanolipitoisuus on adaptaation jälkeen vain 73%?
Saabiton Saabisti
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Toimisiko sellainen temppu, että muuttaa T5:sen adaptaatiorajoja vaikka +/-40%? Saisko sen toimimaan vähän samaan tapaan kuin T7? Ahtoja sitten sen verran mihin suuttimet riittää.
M97CSB234EFM57001 RE85
Vastaa Viestiin