Kesärenkaat 2013

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5649
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Kesärenkaat 2013

Viesti Kirjoittaja tturku »

Nyt on achillekset siirretty kesää taas odottamaan. Kaksi kesää alla noin 20tkm ajettu sporttista ajoa ja 6,3-6,5 mm on uraa jäljellä. Hyvin olen tyytyväinen ollut. Ei melua eikä muutakaan valittamista. Hinta/laatu suhde näyttää yhä erinomaiselta.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kesärenkaat 2013

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kerrotaanpa syksyn kunniaksi omiakin pidemmän ajan kokemuksia kesärenkaista. Itsellä ollut keväästä 2011 9-3:n alla Falken Ziex ZE-912 -kumit kokona 205/55R16. Ihan tyytyväinen olen normaalissa arkiajossa ollut.

Loppukesästä 2013 tuli käytyä Ahvenistolla radalla, ja kostealla radalla autoa ajoi myös eräs pitkän linjan rata-autoilija ja rengaskauppias. Itse istuin hanttimiehen paikalla. Ensimmäisessä kurvissa kommentti oli "oho, mitkä renkaat tässä on? Ei pidä kyllä yhtään." Itsellä kun ei ole tuota ratakokemusta kovinkaan paljoa, en olisi osannut näiden renkaiden hyvyydestä tai huonoudesta sanoa mitään. Kuultuaan rekaiden merkin ja mallin kommentoi kuski, että on ne ihan hyvät renkaat, mutta märällä näköjään todella huono pito.

Ainoa kommentti jonka minä osaan antaa on, että renkaat kuluvat mieletäni nopeasti. Tätähän on täällä moni muukin kommentoinut omista renkaistaan, joten olisi kiva kuulla, mitä se nopeasti kuluminen tarkoittaa milleissä/tkm.

Omalta osaltani siis autossa ollut nämä renkaat kolme kesää ja kilsoja kesärenkaille on tullut tänä aikana reilut 13 tkm. Tänä aikana kulutuspinta kulunut uuden renkaan kahdeksasta millistä viiteen milliin, eli kolmen millin kuluma. Tällä vauhdilla renkailla ajaa kolmen millin rajaan asti yhteensä n. 20 tkm. Ymmärtääkseni kesäkumit kestävät usein jopa 40 tkm ennen kuin ovat vaihtokunnossa.

Ajotapa ja kaupunki/maantieajo tietenkin vaikuttaa paljon. Oma ajoni on melko kaupunkipainotteista, enkä aja kurveihin mitenkään erityisen lujaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2099
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kesärenkaat 2013

Viesti Kirjoittaja patse »

AZP kirjoitti:...Loppukesästä 2013 tuli käytyä Ahvenistolla radalla, ja kostealla radalla autoa ajoi myös eräs pitkän linjan rata-autoilija ja rengaskauppias. Itse istuin hanttimiehen paikalla. Ensimmäisessä kurvissa kommentti oli "oho, mitkä renkaat tässä on? Ei pidä kyllä yhtään." ...
Jarrutuksissa, kaarteissa vai vedätettäessä?
Vanhassa kolkissa on huono vetopito. Enempi kun onnistuu antamaan ahtoja koneeseen, niin herkästi lyö tyhjää, jos ei ole kuiva ja puhdas asvaltti. Eikä vakio alustalla kaarteissakaan juuri pitoa ole, jos on liukas alusta.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Kesärenkaat 2013

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

AZP kirjoitti:Kerrotaanpa syksyn kunniaksi omiakin pidemmän ajan kokemuksia kesärenkaista. Itsellä ollut keväästä 2011 9-3:n alla Falken Ziex ZE-912 -kumit kokona 205/55R16. Ihan tyytyväinen olen normaalissa arkiajossa ollut.
Samat kokemukset, ihan "ok" arkiajossa, mutta todella löysärunkoiset renkaat. Ei voi todellakaan suositella radalle noita kumeja.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kesärenkaat 2013

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kaarteissa puskemisesta lähinnä valitti ja kaarteista ulos tullessa sutiminen aika voimakasta. Jarrutuksissa ei ollut erityistä valittamista ratakuskilla. En tiedä oliko Saabia ajanut ennen, ja tietenkin kilpa-autoissa ihan eri alustat ja ajettavuudet. Omassani siis täysin vakio alusta, rengaskoko ja moottorin Stage 1-viritys on ainoat muutokset. Alustahan ei ole koneen tehojen edllyttämässä kuosissa siis ja totta munassa vakioalustainen kolkki sutii sisemmällä pyörällä kaarteesta ulos tullessa, kun ahdot nousee yhdne barin paikkeille.

Tämä kaveri on ajanut kuitenkin ymmärtääkseni aika paljon eri autoja radalla, sekä vakioita että kisarakennettuja. Jonkin verran kokemusta siitä miten auton tulisi käyttäytyä hänellä lienee. Heti alkoi syyttää renkaita, en tiedä oliko se kisakuskin kokemusta vai rengaskauppiaan myyntipuhetta :lol:

KAPU2:lta pakko kysyä, että miten se löysärunkoisuus ajossa ilmenee? Monet haukkuu joitain rengasmalleja löysärunkoisiksi, mutta itse en ole koskaan oikein sisäistänyt miten sen ajossa havaitsee. Itsellä aika rajalliset rengaskokemukset kolkin ratista, oikeastaan ainoat kokemukset on koko omistusajan alla olleet talvirenkaat HKPL4 ja sitten kesältä nmä Falkenit. Jos siis vaihtaisin alle jäykempirunkoiset renkaat, niin miten sen huomaisin?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kesärenkaat 2013

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

AZP kirjoitti: KAPU2:lta pakko kysyä, että miten se löysärunkoisuus ajossa ilmenee? Monet haukkuu joitain rengasmalleja löysärunkoisiksi, mutta itse en ole koskaan oikein sisäistänyt miten sen ajossa havaitsee. Itsellä aika rajalliset rengaskokemukset kolkin ratista, oikeastaan ainoat kokemukset on koko omistusajan alla olleet talvirenkaat HKPL4 ja sitten kesältä nmä Falkenit. Jos siis vaihtaisin alle jäykempirunkoiset renkaat, niin miten sen huomaisin?
Vaikka en KAPU2:nen olekkaan niin eipä niistä löysärunkoisista renkaista pääse eroon muuten kun kokoa suurentamalla ja profiilia madaltamalla.. Ja renkaan löysärunkoisuus tulee oikeestaan esille vasta sitten kunnolla kun on joku madallettu/jäykempi alusta. kyllä se vaan jos tehoa autossa löytyy ja jonkun sporttisen alustasarjan laittaa alle, niin ei se auton "huojuminen" reilummissa nopeuksissa vielä siihen lopu vaan pitää kyllä alle laittaa jotain orggis rengaskokoa isompi tuumaista ja matalampi profiilista rengasta että saa sen huojumisen ja sisäkurvin puoleisen renkaan keventymisen minimoitua..
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
cab95
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 15:03

Re: Kesärenkaat 2013

Viesti Kirjoittaja cab95 »

cab95 kirjoitti:Mä valitsin testatuista hinnan ja märkäpito/vesiliirto vastustuksen/hiljaisuus perusteel nuo tulevat nexen 8000 rieskat.Hauskaa oli et paikallinen rengasliike myy ne asennettuna liki rengasonline hintaan ja camskillin hinta plus asennus vain pari kymppiä halvempi.Kokona 215/50/17" eli 225/45/17" kokoa kalliimpi kun harvinaisempi on.Toki nokian z g2 on hyvä rengas tai sport contit,mut vaan liian arvoissaan yhden kesän ajettaviks.Kun talvet ajaa kitkoilla ei ole liukkaita suvi kiekkoja olemassakaan
tää rengastesti ei menny kuin elokuvis,mä puhkoin yhden ja kuski toisen.Mut ajoltaan hiljainen,märkäpito hyvä ja ei ihan niin kulutusarka kuin pelkäsin.Hintä/laatu suhde erinomainen.Toki en päässy niitä alle 5mm tuntumia testaa
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Kesärenkaat 2013

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

AZP kirjoitti: KAPU2:lta pakko kysyä, että miten se löysärunkoisuus ajossa ilmenee? Monet haukkuu joitain rengasmalleja löysärunkoisiksi, mutta itse en ole koskaan oikein sisäistänyt miten sen ajossa havaitsee. Itsellä aika rajalliset rengaskokemukset kolkin ratista, oikeastaan ainoat kokemukset on koko omistusajan alla olleet talvirenkaat HKPL4 ja sitten kesältä nmä Falkenit. Jos siis vaihtaisin alle jäykempirunkoiset renkaat, niin miten sen huomaisin?
Etupää tuntuu kaarteissa löysältä ja epämääräiseltä, vähän sama tunne kuin kitkoilla ajaisi lujempaa kurviin kuivalla säällä. Helpoiten asiaan huomaa vertailemalla eri renkaita, itsellä vertailukohtana hankook rs2 z212 joka taas on todella jäykkärunkoinen rengas, tämän huomaa jo vanteelle laittaessa :D
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
sedaneiwagon
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: Kesärenkaat 2013

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

entiset renkaat oli Falken ziex ze 912. nyt on alla huomaattavasti paremmat D Mack renkaat .
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Kesärenkaat 2013

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Mites noi on kilometrejä kestäneet?

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2


Asymm2
Saab 9-5 2.0t 1998
Vastaa Viestiin