9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Nyt tuli hinta-arvio tuosta duunikaveri koneesta. Noin 3000€ josta siis tulisi maksettavaa 1/3. Ahdin 900, työt 1600 + muut tilpehöörit. Mitään huohotin ongelmaa ei ole, siinä ei kuulemma ahdin mene rikki?!?!? Huonohan tuossa on lähteä taistelemaan kun kukaan ei myönnä mitään ja autonkin perheellinen mies tarvitsee. Jos lähtis tappelemaan niin autohan siinä seisoo. Tosin kun kuulin kenen kanssa kaverini Herttoniemen länkkärissä keskusteli en ihmetellyt enää mitään. Olematta ulkomaalaisvastainen kaikkiin hommiin ei kannata hoonosti soomea puhuvia laittaa. Tosin voi ainahan vedota ettei ymmärrä. Olen valitettavan hyvin todennut itse.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Tuosta huohotinongelman ja 8 v. takuun toimimisesta käytännössä.
Jos koneessa on kolinaa tms., merkkihuollossa ASIAKKAAN kustannuksella tutkitaan ennen muita toimenpiteitä jonkin jakopään/tasapainoakseleihin liittyvän osan siirtyminen. (En muista tätä tarkemmin) Jos tämä ko. osa/paikka on siirtynyt/kulunut tarpeeksi, lähtee tiedot ja huoltokirjasta kopiot Saksaan? ja sieltä tulee päätös kuuluuko takuun piiriin. Tähän asti kulut maksaa asiakas jos tulee hylkäävä päätös.
Huoltokirjan tulee olla täydellinen merkkiliikkeen leimoilla täytetty huoltokirja. Jos jokin huolto on tehty muualla kuin merkkiliikkeessä, asiakkaan tulee osoittaa huollon olleen Saab-huoltoohjelman mukainen eli kuitit ym. todisteet tulee olla tallessa.
Jos taas tulee päätös, että auto kuuluu laajennetun takuun piiriin, autoon vaihdetaan tod.näk. puolimoottori ja asiakkaalle ei tule koko hommasta mitään kuluja.
Jos koneessa on kolinaa tms., merkkihuollossa ASIAKKAAN kustannuksella tutkitaan ennen muita toimenpiteitä jonkin jakopään/tasapainoakseleihin liittyvän osan siirtyminen. (En muista tätä tarkemmin) Jos tämä ko. osa/paikka on siirtynyt/kulunut tarpeeksi, lähtee tiedot ja huoltokirjasta kopiot Saksaan? ja sieltä tulee päätös kuuluuko takuun piiriin. Tähän asti kulut maksaa asiakas jos tulee hylkäävä päätös.
Huoltokirjan tulee olla täydellinen merkkiliikkeen leimoilla täytetty huoltokirja. Jos jokin huolto on tehty muualla kuin merkkiliikkeessä, asiakkaan tulee osoittaa huollon olleen Saab-huoltoohjelman mukainen eli kuitit ym. todisteet tulee olla tallessa.
Jos taas tulee päätös, että auto kuuluu laajennetun takuun piiriin, autoon vaihdetaan tod.näk. puolimoottori ja asiakkaalle ei tule koko hommasta mitään kuluja.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
No hintaan kuuluu lohkon hoonaus, männänrenkaat ja todennäköisesti alakerran laakerointi(vielä oli epäselvää kun kyselin), tiivisteet ym. Työn osuus oli siis 20h. Ja pakko se on tostakin puhaltimesta maksa se 900 jos ei ole tietoa/taitoa lähteä muuta vaatimaan/vaihtamaan. Kyseessä on kumminkin kaveri jolle autoilu ei ole harrastus vaan liikkumismuoto. Kuten Vigge varmaankin viittasi niin moni klubilainen varmaan laittaisi jotain muuta vakiopuhaltimen tilalle mutta kaikilla ei kiinnostus moiseen riitä. Mutta edelleen minua hämää että länkkäri tuli 2/3 osaa vastaa ilman että kaveri edes ehti mitään kysellä???! Eli haiskahtais kyllä taiston paikalta mutta onko intoa on toinen juttu. Saiskohan takautuvasti jos tilanne kovasti muuttuu 

Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Kait sen saman GT17 föönin voi ostaa muualta ja toimittaa sen sitten saabille asennusta varten. Esim SP/Maptun/GIK/SL-Turbo jne myy tuota fööniä huomattavasti halvemmalla. Kotimaastakin varmaan löytää, jos jaksaa kysellä.Psychocowboy kirjoitti:No hintaan kuuluu lohkon hoonaus, männänrenkaat ja todennäköisesti alakerran laakerointi(vielä oli epäselvää kun kyselin), tiivisteet ym. Työn osuus oli siis 20h. Ja pakko se on tostakin puhaltimesta maksa se 900 jos ei ole tietoa/taitoa lähteä muuta vaatimaan/vaihtamaan. Kyseessä on kumminkin kaveri jolle autoilu ei ole harrastus vaan liikkumismuoto. Kuten Vigge varmaankin viittasi niin moni klubilainen varmaan laittaisi jotain muuta vakiopuhaltimen tilalle mutta kaikilla ei kiinnostus moiseen riitä. Mutta edelleen minua hämää että länkkäri tuli 2/3 osaa vastaa ilman että kaveri edes ehti mitään kysellä???! Eli haiskahtais kyllä taiston paikalta mutta onko intoa on toinen juttu. Saiskohan takautuvasti jos tilanne kovasti muuttuu
#1730
500whp.net member
500whp.net member
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Ilmoitan kaverille tuosta. Ja varmaan lukee tämän itsekkin. Mutta kuten jo totesin auto on hänelle vain liikkumista varten, ei muuta. Ymmärrän moisen jotenkin, eihän minukaan kiinnosta proteiinien molekyylirakenneVigge kirjoitti:Kait sen saman GT17 föönin voi ostaa muualta ja toimittaa sen sitten saabille asennusta varten. Esim SP/Maptun/GIK/SL-Turbo jne myy tuota fööniä huomattavasti halvemmalla. Kotimaastakin varmaan löytää, jos jaksaa kysellä.Psychocowboy kirjoitti:No hintaan kuuluu lohkon hoonaus, männänrenkaat ja todennäköisesti alakerran laakerointi(vielä oli epäselvää kun kyselin), tiivisteet ym. Työn osuus oli siis 20h. Ja pakko se on tostakin puhaltimesta maksa se 900 jos ei ole tietoa/taitoa lähteä muuta vaatimaan/vaihtamaan. Kyseessä on kumminkin kaveri jolle autoilu ei ole harrastus vaan liikkumismuoto. Kuten Vigge varmaankin viittasi niin moni klubilainen varmaan laittaisi jotain muuta vakiopuhaltimen tilalle mutta kaikilla ei kiinnostus moiseen riitä. Mutta edelleen minua hämää että länkkäri tuli 2/3 osaa vastaa ilman että kaveri edes ehti mitään kysellä???! Eli haiskahtais kyllä taiston paikalta mutta onko intoa on toinen juttu. Saiskohan takautuvasti jos tilanne kovasti muuttuu


Näitä tapauksia saab huollot on rahastanut jo varmaan vuosia ilman että on tullut yhtään vastaan.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Sama ahdin jonka LA laittaa autoon maksaa huomattavasti vähemmän esim Virossa.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Jos koneen huohotus on tukossa niin tottakai työntää turbon läpi öljyä.
Kertokaa nyt vähän näistä "hajoinneista" Garretin ahtimista; minkäverran oli välystä akselilla, oliko karstassa ne akselin "männänrenkaat" jne. Entä miltä ahdin näytti purettuna, oliko siis hajalla eli pakopesä halki, siivet kuluneet 1/3:osaan alkuperäisestä ja akselissa pitkittäisvälystä reippaasti?
Entä kun sitä pyöritti käsin niin ottivatko siivet kiinni mihinkään ja pitikö ajossa meteliä?
Jotenkin en vaan jaksa uskoa että juri nuo Garretin ahtimet olisivat noin huonoja, mielestäni syynä on pikemminkin se ympäristö johon ne on istutettu.
Kertokaa nyt vähän näistä "hajoinneista" Garretin ahtimista; minkäverran oli välystä akselilla, oliko karstassa ne akselin "männänrenkaat" jne. Entä miltä ahdin näytti purettuna, oliko siis hajalla eli pakopesä halki, siivet kuluneet 1/3:osaan alkuperäisestä ja akselissa pitkittäisvälystä reippaasti?
Entä kun sitä pyöritti käsin niin ottivatko siivet kiinni mihinkään ja pitikö ajossa meteliä?
Jotenkin en vaan jaksa uskoa että juri nuo Garretin ahtimet olisivat noin huonoja, mielestäni syynä on pikemminkin se ympäristö johon ne on istutettu.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Asia selvä, pitää siis varautua turbonkin hajoamiseen9-5T kirjoitti:Voihan Garretin hajoamis syy johtua huohotuksesta mutta kyllä ne oikeasti hajoaa, miksei mitsut sitten hajoa samassa koneessa?ng900aero kirjoitti:
Kertokaa nyt vähän näistä "hajoinneista" Garretin ahtimista
Kokemusta on haljenneesta sekä kahdesta joissa ei pysynyt öljy oikeassa paikassa, uusilla ahtimilla savutus loppui.

Mahtaiskohan 2.3T -tonnarin ahdin sopia tilalle, jokin Garret siinäkin näytti olevan?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Eikös 2.3T:ssä ole sama Garretin turbo?ng900aero kirjoitti:Asia selvä, pitää siis varautua turbonkin hajoamiseen9-5T kirjoitti:Voihan Garretin hajoamis syy johtua huohotuksesta mutta kyllä ne oikeasti hajoaa, miksei mitsut sitten hajoa samassa koneessa?ng900aero kirjoitti:
Kertokaa nyt vähän näistä "hajoinneista" Garretin ahtimista
Kokemusta on haljenneesta sekä kahdesta joissa ei pysynyt öljy oikeassa paikassa, uusilla ahtimilla savutus loppui.
Mahtaiskohan 2.3T -tonnarin ahdin sopia tilalle, jokin Garret siinäkin näytti olevan?
Ups 2.3:ssa onkin TB25
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
En usko että sopii suoraan. Turbohan on 9-5:ssa eri päin kuin tonnarissa (9-5 imupuoli apukuskinpuolella, 9000 kuskin puolella). Ja ainakin imupuolen kiinnitys on mielestäni erilainen.ng900aero kirjoitti:Menisikö tuo TB25 heittämällä GT17 paikalle ? kuittien mukaan on vaihdettu uuteen 20tkm sitten.

Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Imupuoli on kylläkin erillainen, mutta mitä sopivuutta katselin 9-5:n (mitsubishi) kädessä verrattuna velipojan 9000:seen 25T niin voisi muuten jopa sopia, turbohan on vain erinpäin. Vaikea on kyllä sanoa, että onko esim pakopuoli aivan samassa kohtaa.
Onhan noissa tonnareissakin tuota TDO4 6" pakopesällä(9-5Aero/9-3Viggenissa 5") ja erillaisella imukotelolla, muuten pitäisi olla sama ahdin.
Ja yhdelle tutulle on tulossa 9000:seen tuo 9-5 Aeron ahdin mihin on vain vaihdettu 9000:n imukotelo
Onhan noissa tonnareissakin tuota TDO4 6" pakopesällä(9-5Aero/9-3Viggenissa 5") ja erillaisella imukotelolla, muuten pitäisi olla sama ahdin.
Ja yhdelle tutulle on tulossa 9000:seen tuo 9-5 Aeron ahdin mihin on vain vaihdettu 9000:n imukotelo

Saab 9-3 TTID Vector 2008