9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Nyt tuli hinta-arvio tuosta duunikaveri koneesta. Noin 3000€ josta siis tulisi maksettavaa 1/3. Ahdin 900, työt 1600 + muut tilpehöörit. Mitään huohotin ongelmaa ei ole, siinä ei kuulemma ahdin mene rikki?!?!? Huonohan tuossa on lähteä taistelemaan kun kukaan ei myönnä mitään ja autonkin perheellinen mies tarvitsee. Jos lähtis tappelemaan niin autohan siinä seisoo. Tosin kun kuulin kenen kanssa kaverini Herttoniemen länkkärissä keskusteli en ihmetellyt enää mitään. Olematta ulkomaalaisvastainen kaikkiin hommiin ei kannata hoonosti soomea puhuvia laittaa. Tosin voi ainahan vedota ettei ymmärrä. Olen valitettavan hyvin todennut itse.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Tuosta huohotinongelman ja 8 v. takuun toimimisesta käytännössä.

Jos koneessa on kolinaa tms., merkkihuollossa ASIAKKAAN kustannuksella tutkitaan ennen muita toimenpiteitä jonkin jakopään/tasapainoakseleihin liittyvän osan siirtyminen. (En muista tätä tarkemmin) Jos tämä ko. osa/paikka on siirtynyt/kulunut tarpeeksi, lähtee tiedot ja huoltokirjasta kopiot Saksaan? ja sieltä tulee päätös kuuluuko takuun piiriin. Tähän asti kulut maksaa asiakas jos tulee hylkäävä päätös.
Huoltokirjan tulee olla täydellinen merkkiliikkeen leimoilla täytetty huoltokirja. Jos jokin huolto on tehty muualla kuin merkkiliikkeessä, asiakkaan tulee osoittaa huollon olleen Saab-huoltoohjelman mukainen eli kuitit ym. todisteet tulee olla tallessa.

Jos taas tulee päätös, että auto kuuluu laajennetun takuun piiriin, autoon vaihdetaan tod.näk. puolimoottori ja asiakkaalle ei tule koko hommasta mitään kuluja.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

9-5T kirjoitti:Nyt tuli hinta-arvio tuosta duunikaveri koneesta. Noin 3000€ josta siis tulisi maksettavaa 1/3. Ahdin 900, työt 1600 + muut tilpehöörit.
Ei kait kukaan täysjärkinen maksa 900E GT17 föönistä?
#1730
500whp.net member
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

No hintaan kuuluu lohkon hoonaus, männänrenkaat ja todennäköisesti alakerran laakerointi(vielä oli epäselvää kun kyselin), tiivisteet ym. Työn osuus oli siis 20h. Ja pakko se on tostakin puhaltimesta maksa se 900 jos ei ole tietoa/taitoa lähteä muuta vaatimaan/vaihtamaan. Kyseessä on kumminkin kaveri jolle autoilu ei ole harrastus vaan liikkumismuoto. Kuten Vigge varmaankin viittasi niin moni klubilainen varmaan laittaisi jotain muuta vakiopuhaltimen tilalle mutta kaikilla ei kiinnostus moiseen riitä. Mutta edelleen minua hämää että länkkäri tuli 2/3 osaa vastaa ilman että kaveri edes ehti mitään kysellä???! Eli haiskahtais kyllä taiston paikalta mutta onko intoa on toinen juttu. Saiskohan takautuvasti jos tilanne kovasti muuttuu :wink:
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Psychocowboy kirjoitti:No hintaan kuuluu lohkon hoonaus, männänrenkaat ja todennäköisesti alakerran laakerointi(vielä oli epäselvää kun kyselin), tiivisteet ym. Työn osuus oli siis 20h. Ja pakko se on tostakin puhaltimesta maksa se 900 jos ei ole tietoa/taitoa lähteä muuta vaatimaan/vaihtamaan. Kyseessä on kumminkin kaveri jolle autoilu ei ole harrastus vaan liikkumismuoto. Kuten Vigge varmaankin viittasi niin moni klubilainen varmaan laittaisi jotain muuta vakiopuhaltimen tilalle mutta kaikilla ei kiinnostus moiseen riitä. Mutta edelleen minua hämää että länkkäri tuli 2/3 osaa vastaa ilman että kaveri edes ehti mitään kysellä???! Eli haiskahtais kyllä taiston paikalta mutta onko intoa on toinen juttu. Saiskohan takautuvasti jos tilanne kovasti muuttuu :wink:
Kait sen saman GT17 föönin voi ostaa muualta ja toimittaa sen sitten saabille asennusta varten. Esim SP/Maptun/GIK/SL-Turbo jne myy tuota fööniä huomattavasti halvemmalla. Kotimaastakin varmaan löytää, jos jaksaa kysellä.
#1730
500whp.net member
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Vigge kirjoitti:
Psychocowboy kirjoitti:No hintaan kuuluu lohkon hoonaus, männänrenkaat ja todennäköisesti alakerran laakerointi(vielä oli epäselvää kun kyselin), tiivisteet ym. Työn osuus oli siis 20h. Ja pakko se on tostakin puhaltimesta maksa se 900 jos ei ole tietoa/taitoa lähteä muuta vaatimaan/vaihtamaan. Kyseessä on kumminkin kaveri jolle autoilu ei ole harrastus vaan liikkumismuoto. Kuten Vigge varmaankin viittasi niin moni klubilainen varmaan laittaisi jotain muuta vakiopuhaltimen tilalle mutta kaikilla ei kiinnostus moiseen riitä. Mutta edelleen minua hämää että länkkäri tuli 2/3 osaa vastaa ilman että kaveri edes ehti mitään kysellä???! Eli haiskahtais kyllä taiston paikalta mutta onko intoa on toinen juttu. Saiskohan takautuvasti jos tilanne kovasti muuttuu :wink:
Kait sen saman GT17 föönin voi ostaa muualta ja toimittaa sen sitten saabille asennusta varten. Esim SP/Maptun/GIK/SL-Turbo jne myy tuota fööniä huomattavasti halvemmalla. Kotimaastakin varmaan löytää, jos jaksaa kysellä.
Ilmoitan kaverille tuosta. Ja varmaan lukee tämän itsekkin. Mutta kuten jo totesin auto on hänelle vain liikkumista varten, ei muuta. Ymmärrän moisen jotenkin, eihän minukaan kiinnosta proteiinien molekyylirakenne :wink: . Se vapaus meille kaikille sallittakoon.... Se vaan maksaa enemmän. Ei kaikki meistä edes vaihda renkaita itse, puhumattakaan että jaksaisi kiinnostua auton tekniikasta/huollosta. En minäkään tiennyt Maptunista, PCS ja muista mitään ennen kuin aloin lukemaan tätä palstaa vaikka olen "saapastellut" jo liki 20 vuotta :oops: .
Näitä tapauksia saab huollot on rahastanut jo varmaan vuosia ilman että on tullut yhtään vastaan.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Sama ahdin jonka LA laittaa autoon maksaa huomattavasti vähemmän esim Virossa.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jos koneen huohotus on tukossa niin tottakai työntää turbon läpi öljyä.

Kertokaa nyt vähän näistä "hajoinneista" Garretin ahtimista; minkäverran oli välystä akselilla, oliko karstassa ne akselin "männänrenkaat" jne. Entä miltä ahdin näytti purettuna, oliko siis hajalla eli pakopesä halki, siivet kuluneet 1/3:osaan alkuperäisestä ja akselissa pitkittäisvälystä reippaasti?
Entä kun sitä pyöritti käsin niin ottivatko siivet kiinni mihinkään ja pitikö ajossa meteliä?
Jotenkin en vaan jaksa uskoa että juri nuo Garretin ahtimet olisivat noin huonoja, mielestäni syynä on pikemminkin se ympäristö johon ne on istutettu.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

9-5T kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:
Kertokaa nyt vähän näistä "hajoinneista" Garretin ahtimista
Voihan Garretin hajoamis syy johtua huohotuksesta mutta kyllä ne oikeasti hajoaa, miksei mitsut sitten hajoa samassa koneessa?
Kokemusta on haljenneesta sekä kahdesta joissa ei pysynyt öljy oikeassa paikassa, uusilla ahtimilla savutus loppui.
Asia selvä, pitää siis varautua turbonkin hajoamiseen :(
Mahtaiskohan 2.3T -tonnarin ahdin sopia tilalle, jokin Garret siinäkin näytti olevan?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

ng900aero kirjoitti:
9-5T kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:
Kertokaa nyt vähän näistä "hajoinneista" Garretin ahtimista
Voihan Garretin hajoamis syy johtua huohotuksesta mutta kyllä ne oikeasti hajoaa, miksei mitsut sitten hajoa samassa koneessa?
Kokemusta on haljenneesta sekä kahdesta joissa ei pysynyt öljy oikeassa paikassa, uusilla ahtimilla savutus loppui.
Asia selvä, pitää siis varautua turbonkin hajoamiseen :(
Mahtaiskohan 2.3T -tonnarin ahdin sopia tilalle, jokin Garret siinäkin näytti olevan?
Eikös 2.3T:ssä ole sama Garretin turbo?
Ups 2.3:ssa onkin TB25
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Menisikö tuo TB25 heittämällä GT17 paikalle ? kuittien mukaan on vaihdettu uuteen 20tkm sitten.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Pitäisi sopia, ainakin pakosarjaan. Imu/paineputkista en osaa sanoa, sekä öljy/vesi putkiakin voi voutua muuttamaan :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mordai »

Ja yksi lisää sarjaan 9-3 185hv **TUN Garret paskana! Pitäis ajaa tanan kottero pöpelikköön, jos menisi vaikka lunariin.
Pas**n möivät!!!!
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
andelin
"Saabisti"
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:09
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja andelin »

ng900aero kirjoitti:Menisikö tuo TB25 heittämällä GT17 paikalle ? kuittien mukaan on vaihdettu uuteen 20tkm sitten.
En usko että sopii suoraan. Turbohan on 9-5:ssa eri päin kuin tonnarissa (9-5 imupuoli apukuskinpuolella, 9000 kuskin puolella). Ja ainakin imupuolen kiinnitys on mielestäni erilainen. :?
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Imupuoli on kylläkin erillainen, mutta mitä sopivuutta katselin 9-5:n (mitsubishi) kädessä verrattuna velipojan 9000:seen 25T niin voisi muuten jopa sopia, turbohan on vain erinpäin. Vaikea on kyllä sanoa, että onko esim pakopuoli aivan samassa kohtaa.
Onhan noissa tonnareissakin tuota TDO4 6" pakopesällä(9-5Aero/9-3Viggenissa 5") ja erillaisella imukotelolla, muuten pitäisi olla sama ahdin.

Ja yhdelle tutulle on tulossa 9000:seen tuo 9-5 Aeron ahdin mihin on vain vaihdettu 9000:n imukotelo :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Vastaa Viestiin