Korporaation pojat kertoi viikolla tämän, eipä siinä pokka pitänyt millään.dq kirjoitti:Nyt repes kyllä totaalisesti.Jusau kirjoitti:http://www.thelocal.se/22272/20090924/
Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Saattaapa olla polku jonka tunnen paremmin kuin omat taskunigeorgahti kirjoitti:pohjanmaan lakeuksista tuli nuo suorat mieleen, mutta onhan siellä kyllä kaiken maailman kinttupolkujankin. kerran innostuin "oikaisemaan" kauhajoelta tampereelle ja ei tarvinnu rattia pitää suorassa kyllä hetkeäkään.. oliskohan ollu sama polku mitä orjaguerilla jaakko i kulki kun verenottopaikkoja hämeeseen aikanaan perusti...Juhabisti kirjoitti:..
Ja mistäs sinä tiedät minkälaisilla teillä minä ajan, ja minkämittaisia suoria niillä on.Toivottavasti logiikkani aukesi.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Ihan järkevää minunkin mielestäni jotta liikkumattomuuden voisi havaita mutta laki vaatii kuitenkin pitämään pysäköidyssäkin autossa taajaman ulkopuolella etu- tai lähivalot päällä.Juhabisti kirjoitti: Pointtini oli siis se että kun pysähdytään pimeällä niin parkit päälle, ja asia on heti selvä, niin toimin itsekin ja katson että se on muiden huomioonottamista.
Finlex TLL 37 §
Valojen käyttö pysäytetyssä tai pysäköidyssä ajoneuvossa
Tielle pysäytetyssä tai pysäköidyssä ajoneuvossa on pimeän tai hämärän aikana tai näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut pidettävä etu- tai lähivalot tai, milloin niitä ei ole, muut ajoneuvolle määrätyt valot sytytettyinä, jollei tie ole niin hyvin valaistu, että ajoneuvon voi muutoinkin selvästi havaita riittävän etäältä. (14.2.1992/117)
Jos asetuksessa tarkemmin määritelty ajoneuvo on pysäköity ajoradan suuntaisesti eikä siihen ole kytketty muuta ajoneuvoa, voidaan taajamassa 1 momentissa mainittujen valojen sijasta käyttää pysäköintivaloa. Valon on oltava sytytettynä liikenteen puoleisella sivulla tai ajoradan keskelle pysäköitäessä molemmilla sivuilla. (14.2.1992/117)
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Tiedän tuon lainkohdan, teksti ei kyllä mielestäni ole elävästä elämästä (koska lakiteksti olisi?) Pysäköintivalot näkyvät kyllä taajaman ulkopuolellakin riittävän pitkälle, täytyyhän hirvet ym. yrittää nähdä vaikkei niillä ole edes heijastimia:)wesku kirjoitti:Ihan järkevää minunkin mielestäni jotta liikkumattomuuden voisi havaita mutta laki vaatii kuitenkin pitämään pysäköidyssäkin autossa taajaman ulkopuolella etu- tai lähivalot päällä.Juhabisti kirjoitti: Pointtini oli siis se että kun pysähdytään pimeällä niin parkit päälle, ja asia on heti selvä, niin toimin itsekin ja katson että se on muiden huomioonottamista.
Finlex TLL 37 §
Valojen käyttö pysäytetyssä tai pysäköidyssä ajoneuvossa
Tielle pysäytetyssä tai pysäköidyssä ajoneuvossa on pimeän tai hämärän aikana tai näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut pidettävä etu- tai lähivalot tai, milloin niitä ei ole, muut ajoneuvolle määrätyt valot sytytettyinä, jollei tie ole niin hyvin valaistu, että ajoneuvon voi muutoinkin selvästi havaita riittävän etäältä. (14.2.1992/117)
Jos asetuksessa tarkemmin määritelty ajoneuvo on pysäköity ajoradan suuntaisesti eikä siihen ole kytketty muuta ajoneuvoa, voidaan taajamassa 1 momentissa mainittujen valojen sijasta käyttää pysäköintivaloa. Valon on oltava sytytettynä liikenteen puoleisella sivulla tai ajoradan keskelle pysäköitäessä molemmilla sivuilla. (14.2.1992/117)
Itse ainakin kytken parkit, ja en usko että siitä kukaan sakottaa.
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Etuvalot = Ne perinteiset etuparkkeina tunnetut valaisimet, jotka voi kytkeä myös pysäköintivaloksi.
Pysäköintivalo = Alunperin saksalaismallinen vain vasemmalla tai oikealla palava etu- ja takavalo.
Pysäköintivalo = Alunperin saksalaismallinen vain vasemmalla tai oikealla palava etu- ja takavalo.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Ai se etuvalo tarkoittaakin normaaleja parkkeja. On siinä taas laissa melko kaukana yleiskielestä oleva ilmaus.Svc kirjoitti:Etuvalot = Ne perinteiset etuparkkeina tunnetut valaisimet, jotka voi kytkeä myös pysäköintivaloksi.
Pysäköintivalo = Alunperin saksalaismallinen vain vasemmalla tai oikealla palava etu- ja takavalo.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 758:FI:NOT
1.1 Etuvalaisin
`Etuvalaisimella` tarkoitetaan valaisinta, joka ilmaisee ajoneuvon olemassaolon ja ajoneuvon leveyden edestäpäin katsottuna.
Taustaa asialle näyttää löytyvän täältä, ihmettelen kyllä miksi nimeksi on suomen kielessä pitänyt antaa vain "etuvalo" vaikka se on englanniksi "front position (side) light" ja Ruotsinruotsiksi "främre positionslykta". Veikkaisin että melko harva kuljettaja tietää että ns. "parkit" ovatkin suomeksi "etuvalot".
http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/ak ... HE+51/1991
1.2. Pysäköintivalo ja etuvalo
Tieliikennelain 37 § 1 momentin mukaan on tielle
pysäytetyssä tai pysäköidyssä ajoneuvossa valaisemattomalla
tiellä pimeässä, hämärässä tai muutoin heikoissa
näkyvyysolosuhteissa pidettävä sytytettyinä seisonta- tai
lähivalot, tai milloin niitä ei ole, muut ajoneuvolle määrätyt
valot.
Wienin tieliikennettä koskevan yleissopimuksen (SopS 30/86)
32 artiklan 4 kohta sallii tielle pysäytetyissä tai
pysäköidyissä enintään 6 metrin pituisissa ja 2 metrin
levyisissä moottorikäyttöisissä ajoneuvoissa käytettävän myös
yhtä niin sanottua pysäköintivaloa. Valo on sallittu silloin,
kun ajoneuvoon ei ole kytketty muuta ajoneuvoa.
Euroopan yhteisön direktiivi n:o 76/756/EEC ja vastaavan
sisältöinen ECE:n sääntö n:o 48 edellyttävät, että
pysäköintivalo (parking lamp) sallitaan mainituissa
ajoneuvoissa. Direktiivin ja säännön mukaan pysäköintivalo
voidaan toteuttaa myös kytkennällä, jolla ajoneuvon
jommankumman puolen etu- ja takavalot sytytetään.
Esityksessä ehdotetaan 37 §:n muuttamista niin, että siihen
lisättäisiin 2 momentti, jolla pysäköintivalo sallittaisiin myös
Suomessa. Esityksen toteuttaminen on tarkoituksenmukaista
valosäännösten yhtenäistämiseksi Euroopan yhteisöissä
noudatettavien säännösten kanssa. Lisäksi se säästäisi jonkin
verran energiaa ja vähentäisi lamppujen kulumista.
Se valo, jonka tarkoituksena on lähinnä osoittaa auton
etuosan leveys, on suomalaisessa säädöstekstissä saanut nimen
"seisontavalo". Ruotsinkielisessä säädöstekstissä siitä
käytetään meillä nimeä "parkeringsljus". Wienin
tieliikennesopimuksessa se on englannin kielellä "front
position (side) light". Viimeksimainittua nimeä käytetään
yleisesti muuallakin Euroopassa, esim. Ruotsissa käytetään
termiä "främre positionslykta".
Varsinkin ruotsinkielinen termimme olisi harhaanjohtava
edellä selostetun pysäköintivalon käyttöönottamisen jälkeen.
Myös kansainvälisen käytännön vuoksi olisi syytä muuttaa
seisontavalon nimi samantyyppiseksi kuin muualla Euroopassa.
Tämän takia ehdotetaan tieliikennelain 36 ja 37 §:ssä
luovuttavaksi termistä "seisontavalo", ruotsiksi
"parkeringsljus", ja korvattavaksi se termillä "etuvalo",
ruotsiksi "framljus".
Etuvalo-termi on jo käytössä ajoneuvoasetuksen
täytäntöönpanosta annetussa liikenneministeriön päätöksessä
(150/83). Siinä etuvalo-termiä käytetään nykyistä seisontavaloa
vastaavasta valosta perävaunuissa ja hinattavissa laitteissa.
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
siinähän tuli taas annos mielenkiintoista iltaluettavaa, kiitos tästä.
#3272
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
No jaa. Kaipa siinä on tämä etuvalo - takavalo analogia. Lakitekstin pitää olla mahdollisimman yksiselitteistä. Siksi kai lakeja ei kirjoiteta yleiskielellä. Ja harva lakitekstin kirjoittaja on mitenkään asiantuntija autojen suhteen...wesku kirjoitti:Ai se etuvalo tarkoittaakin normaaleja parkkeja. On siinä taas laissa melko kaukana yleiskielestä oleva ilmaus.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Kysehän on tässä periaatteessa EU-direktiivin käännöksestä. Jos kääntäjä ei ymmärrä mistä on kyse ei ehkä kannattaisi lyhentää ilmausta "frontSvc kirjoitti:No jaa. Kaipa siinä on tämä etuvalo - takavalo analogia. Lakitekstin pitää olla mahdollisimman yksiselitteistä. Siksi kai lakeja ei kirjoiteta yleiskielellä. Ja harva lakitekstin kirjoittaja on mitenkään asiantuntija autojen suhteen...wesku kirjoitti:Ai se etuvalo tarkoittaakin normaaleja parkkeja. On siinä taas laissa melko kaukana yleiskielestä oleva ilmaus.
position (side) light" sanaksi josta tulee vastakkaisessa käännöksessä frontlight.
Saattaa olla että syy on etupäässä tässä "Etuvalo-termi on jo käytössä ajoneuvoasetuksen täytäntöönpanosta annetussa liikenneministeriön päätöksessä (150/83). Siinä etuvalo-termiä käytetään nykyistä seisontavaloa
vastaavasta valosta perävaunuissa ja hinattavissa laitteissa."
Näissä laitteissahan sana etuvalo aiheuttanee vähemmän väärinkäsityksiä koska perään kytkettävissä ei yleensä taida olla ajovaloja.
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Minä en kyllä ammattikuskeja viitsisi arvostella täällä jos olisin itse "kehunut" ajavani cruise päällä satasta moottoritien vasenta kaistaa, sinä näköjään viitsit!wesku kirjoitti:http://www.ts.fi/online/kotimaa/100020.html
Todennäköisesti meno tulee olemaan entistä hurjempaa
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Hyvä niinkeskikonsoli kirjoitti: Minä en kyllä ammattikuskeja viitsisi arvostella täällä jos olisin itse "kehunut" ajavani cruise päällä satasta moottoritien vasenta kaistaa, sinä näköjään viitsit!
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Miksi pitäisi mennä ja mihin mennessä ?9-5T kirjoitti: linja/kuorma-autojen ammattivaatimuksetkin joihin weskukin saa mennä viime hetkellä helposti suoritetun C-kortin takia.