Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Olen ajallut viimeiset neljä kuukautta tankaten ainoastaan bioetanolia - ja ajoa tulee n. 300km/viikko. Ts. tankillisia on kulutettu jo useampikin sitten viimeisen bensatankkauksen.
Saabiton Saabisti
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Nappe »

ysikoo kirjoitti:Toimisiko sellainen temppu, että muuttaa T5:sen adaptaatiorajoja vaikka +/-40%? Saisko sen toimimaan vähän samaan tapaan kuin T7? Ahtoja sitten sen verran mihin suuttimet riittää.
Jos samalla saat sen adaptoimaan sytkän, käynnistysrikastukset jne, niin joo.
Ongelmia aiheuttaa myös hidas adaptoituminen, ajat 98:llä, tankkaat täyteen 85:a ja lämä tiskiin -> sulaa (tai toimii muuten vaan huonosti).

Minulla T5-autossa adaptoituminen tapahtuu erittäin luotettavasti, aina kun vaihdan polttoainetta vaihdan myös ECU:a polttoaineen mukaan. Tämä tietysti poissulkee bensa/etanoli seoksien käytön, mutta eipä tuo ole harmeja aiheuttanut.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Mjoo, pitäis saada kaikki eroavat kartat muutettua, vaikka t5dashboardiin sellanen valintanappi. Miten T7:ssa se adaptoituminen tarkalleen ottaen menee?
M97CSB234EFM57001 RE85
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Nappe »

ysikoo kirjoitti:Mjoo, pitäis saada kaikki eroavat kartat muutettua, vaikka t5dashboardiin sellanen valintanappi. Miten T7:ssa se adaptoituminen tarkalleen ottaen menee?
T7:n etanoliohjelmat on kirjoitettu juuri kahden polttoaineen käyttöä varten, näissä on erikseen kartat bensalle ja etanolille, ja jollain funktiolla kait tehdään seoksille näistä toimivaa. Tankkauksen yhteydessä (PA:n määrän lisäys ~10l tai enemmän) pakotetaan heti tekemään sopeutuminen.

Aiheesta löytyy tietoa ecufoorumilla.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eikös tuo E85 toimi myöskin vedenpoistajana, pääosin etanolia kun on? 99:ini tankinkorkki taisi olla koko talven puolittain auki, ja tankissa lienee vettä aika lailla, luulisi että 10l Refuelia noin 10l bensamäärän kaveriksi sitoisi jo aika paljon vettä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Jos laittaa 50/50 seoksen E85 ja bensaa, siitä tulee noin E45 vahvuista tavaraa, joka ei kyllä kovin hyvin pelaa säätämättä. Tavan bensahan on käytännössä E5:ttä, joten tankki täyteen vaan ja menoks :)
M97CSB234EFM57001 RE85
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Niin tai ottaa tankin suosiolla tyhjäksi, ja tankkaa uudet bensat. Säästyy monelta murheelta.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

http://www.iltalehti.fi/autot/2010070411987644_au.shtml

Aijai, ikävää julkisuutta näille etanolikonversioille, kohta verottajakin kiinnostuu ja RE85:n veroetu poistetaan, koska "taviksillakin" on varaa sillä kulkeviin autoihin.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja koistha »

Jaksaakohan tuollainen vanha volkkari mennä mihinkään E85:llä ?

Nyt olisi oikean merkin maahantuojalla tuhannen taalan paikka tarjota virallisisa verokarhun hyväksymiä muutossarjoja, joilla viherpiipertäjät saataisiin "tyytyväisiksi.
Ihmettelen vain, miksei kukaan ole jo toteuttanut muutoskatsatuskelpoista muutossarjaa E85:lle Suomessa.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Nappe »

koistha kirjoitti:Jaksaakohan tuollainen vanha volkkari mennä mihinkään E85:llä ?

Nyt olisi oikean merkin maahantuojalla tuhannen taalan paikka tarjota virallisisa verokarhun hyväksymiä muutossarjoja, joilla viherpiipertäjät saataisiin "tyytyväisiksi.
Ihmettelen vain, miksei kukaan ole jo toteuttanut muutoskatsatuskelpoista muutossarjaa E85:lle Suomessa.
BSR:llä on muutoskatsastettava E85 ohjelma joka ei nosta tehoja, eli ei vaadi jarrupäivitystä eikä muutakaan ihmeellistä. Käsittääkseni BSR:n sarjoja myydään myös Suomessa.

Kait se vanha volkkari jaksaa etanolilla siinä missä saabitkin, olettaen että muutossarja tekee sen minkä pitäisi, eli rikastaa seosta riitävästi.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja koistha »

9-5T kirjoitti:virallinen sarja olisi pätevä jolloin kasvanut teho saadaan rekisteröityä ja valmistaja ottaa vastuun paikkojen toimivuudesta "väärällä" polttoaineella.
Tuossa on homman ydin.
Mimmi kirjoitti: Missään flexifuel autossa ei verotus tule etanolin mukaan.
Epävirallisilla virityksillä ei etua saa vaikka laki muuttuisi.

Juttu Taloussanomissa
Varsinainen lausunnolle lähtenyt luonnos


Edit: linkit lisätty
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Mimmi kirjoitti:Millekkään flexifuel-autolle ei ole tulossakaan veroja etanolin mukaan.
Entäpä jos autossa on virallinen softa jolla se ei toimi kuin etanolilla?
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Tokihan Saab tyypittäisi samalla kun tekisi ohjelman.

Kuinka valtio siitä kiermurtelisi irti jos auto on valmistajan todistuksella pelkästään etanolikäyttöinen ja päästöt nämä.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja core2 »

Rafu kirjoitti:Tokihan Saab tyypittäisi samalla kun tekisi ohjelman.

Kuinka valtio siitä kiermurtelisi irti jos auto on valmistajan todistuksella pelkästään etanolikäyttöinen ja päästöt nämä.
Ymmärränkö nyt väärin vai eikö suomeen tuodakkaan BioPower Saabeja, nehän ovat tyypitettyjä Saabin kautta jo vuosia sitten.
Aivan kuten Volvon ja Fordin Flexifuelitkin. Volvon ja Fordin kautta.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Etanolia ei ole luokiteltu Suomessa bensiinistä poikkeavaksi poltto-aineeksi, kuten esim. Diesel.

Siksi etanoli ja flexifuel autot käsitellään bensiiniautoina ja verotetaan niiden mukaan.
Siksi niitä ei myöskään muutoskatsasteta jos polttoaineeksi muutetaan E85.

Jospa tämä nyt tulisi selväksi kaikille.

[EDIT]
Mimmi kerkesi taas ensin :lol:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Vastaa Viestiin