Auton akut

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Ehkä sellaista tuo italiansähkö. :D Mutta tuota, ostimme TTiD:hen Vartan AGN-akun ja on ollut hieno ostos. Mutta kymysys kuuluu, että onko tämä Vartan hyväakku niin kutsuen hyvä? Kysymys on tietysti liian suora ja vastauksetkin suoria, mutta itselläni on hyvää kokemusta. Huoltomies suositteli tuota, mutta vääränkätisenä ei tahdo löytyä. Ainakaan vielä. Luultavasti lähitulevaisuudessa. Fiamm taisi voittaa akkutestin vuosi sitten? Exide on luottovarma juttu mielestäni.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4221
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Fiamm toimittaa akkuja ainakin Mercedekselle, Ferrarille ja Maseratille. Ei se ihan huono voi olla.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Mawerick kirjoitti:Fiamm toimittaa akkuja ainakin Mercedekselle, Ferrarille ja Maseratille. Ei se ihan huono voi olla.
Ei se sitten huono ole, jos näinkin merkkiakkuina ovat!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Akkumerkeistä eniten henk.koht. murheita on ollut Exiden kanssa. Viimeisin ostos muuten olikin Fiamm.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Mertmi kirjoitti:Akkumerkeistä eniten henk.koht. murheita on ollut Exiden kanssa. Viimeisin ostos muuten olikin Fiamm.
Minulla on ollut Vartan kanssa. Exiden kanssa vain kerran, mutta autossakin oli virranlatausvikaa (TTiD). Exiden kanssa ei ole ollut murheita.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Korjaan tuon Vartan ja vaihdan sen Boschiin. Boschin kanssa itselläni on ollut selkeää ongelmaa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itsellä ainoa selkeä ongelma-akku autossa on ollut vuonna 1999 ostettu ja muutamassa kuukaudessa rikkoutunut AD-akku. Muuten on akut kestäneet sen normaalit 6-7 vuotta. Merkkeinä on ollut Optimaa, Tranea ja Banneria sekä muutamassa autossa ollut sama merkkiakku (M-B ja Panasonic) auton ostaessani ja myydessäni.

Nykyisellään Saabissa on auton mukana tullut 2009 asennettu Saabin orggisakku, Oldsmobilessa 2009 asennettu Banner ja Kuplassa niinikään 2009 ostettu Banner.

Moottoripyöräakkujen kanssa ollut enemmän ongelmia takavuosina. Vuonna 2009 ostin Bilteman huoltovapaan akun ja sillä mennään edelleen.

Ehkä tässä auttaa tämä akkujen välinen kestävyyskisa, kun ovat muutaman kuukauden sisään samanikäisiä kaikki :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja juhokare »

AZP kirjoitti:Itsellä ainoa selkeä ongelma-akku autossa on ollut vuonna 1999 ostettu ja muutamassa kuukaudessa rikkoutunut AD-akku. Muuten on akut kestäneet sen normaalit 6-7 vuotta. Merkkeinä on ollut Optimaa, Tranea ja Banneria sekä muutamassa autossa ollut sama merkkiakku (M-B ja Panasonic) auton ostaessani ja myydessäni.

Nykyisellään Saabissa on auton mukana tullut 2009 asennettu Saabin orggisakku, Oldsmobilessa 2009 asennettu Banner ja Kuplassa niinikään 2009 ostettu Banner.

Moottoripyöräakkujen kanssa ollut enemmän ongelmia takavuosina. Vuonna 2009 ostin Bilteman huoltovapaan akun ja sillä mennään edelleen.

Ehkä tässä auttaa tämä akkujen välinen kestävyyskisa, kun ovat muutaman kuukauden sisään samanikäisiä kaikki :lol:
Niinpä. :) Muistelen, tämä on veikkaus, että vuoden 2010 tiennoilla akkujen kestävyys laski dramaattisesti. Puhuttiin jopa tässä topickissa, etteivät nykyakut kestä samaa kuin ennen. Talon toisessa pick-upissa on merkkiakku, ja on edelleen käytössä, jo 11 vuotta.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Olisiko työkoneisiin tarkoitetut akut parempia?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Työkoneisiin, tarkoitatko raskaskalustoon? No, tuota, jos laitat kutos-traktorin akun niin varmasti virta riittää, mutta olenpa tullut nähneeksi, että kestävät normaalit 2-6 vuotta oikean kokoiset akut siihen tarkoitettuun traktoriin. Ei eroa mielestäni paljoakaan autojen vastaavista. :D
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo eli ei tuo onnea sekään...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Mertmi kirjoitti:Joo eli ei tuo onnea sekään...
Tuo se toisaalta, jos laitat (toisin sanoen saat mahtumaan) raskaskaluston akun, joka merkiltään vielä hyvä, onnea kyllä! Onhan siinä kutos-traktorin akussa 180Ah varausvoimaa ja starttivirta tajuton, niin eiköhän se kestä. :D Kysymys kuuluu, kestääkö sinun autosi sitä sitten? ;)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siis onhan traktoreihin saatavilla tärinää kestäviä akkuja ja ihan tavallisen autonakun kokoisiakin mielestäni on olemassa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Mertmi kirjoitti:Siis onhan traktoreihin saatavilla tärinää kestäviä akkuja ja ihan tavallisen autonakun kokoisiakin mielestäni on olemassa.
Tärinän kestävyys on uutta minulle, uskallan tunnustaa. Mutta jos tämä tärinän kestävä akku on saman kokoinen kuin autosi akku, niin mikseipä se sopisi. :) Enempi virta ei ole pahasta. Muistelen, että ostin joko nelos tai kutos Valmettiin akun (Exiden perus), niin siinä oli 180Ah ja noin 1000A-max(EN).
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja AZP »

AZP kirjoitti:Ehkä tässä auttaa tämä akkujen välinen kestävyyskisa, kun ovat muutaman kuukauden sisään samanikäisiä kaikki :lol:
Saappi hävis tämän kisan. Akusta yksi kenno kuollut. Huomenna aamukympiltä pitäis olla peräkärrin kanssa kaveria muuttamassa. Onneksi Mätänet aukeaa ysiltä ja Boschin akkuja on siellä hyllyt täys.

Olisin laittanut talviseisonnassa olevan Oldsin akun tilalle hätäratkaisuna, mutta navat on väärin päin ja taitaa olla lisäksi liian korkea Saabin urheiluautomaisen matalan konepellin alle :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin