Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
lauriolio
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Pistin viikonloppuna hieman tarjouspyyntöä Hyundai-edustajille, kun oli diilejä tarjolla (nollakorkoa, talvirenkaat kaupan päälle) ja sieltähän vastattiin. Mun tarjouspyynnöissä oli mukana sekä Golf että Leaf ja molemmista MetroAuto lupasi ihan järkevät hinnat, joten eipä siinä muuta kuin koeajoille.

Sain alle 62kWh Style-varusteisen Konan, joka on ehkä jonkun verran eri peli kuin 39kWh Comfort, eli rangea reippaasti enemmän ja varusteluita sen mukaisesti. Pieniakullista ei edes saa Style-varustein, eli mm. sähköpenkki jää siinä haaveeksi. Koeajon perusteella oikein käteen sopiva laite ja takakontin happotestissä pojan rattaat (joita tosin käytellään melko vähän enää nykyään) menivät heittämällä sisään. No, eipä sinne paljon muuta toki sitten menekään, takakontti on jopa onnettoman pieni, pituussuunnassa erityisesti jäisi parantamisen varaa. Korkeutta riittää (kun hattuhyllyn jättää kotiin) ja leveyttä jonkun verran. Pääsin vielä tsekkaamaan takapihalle asiakkaalle toimittamattoman Comfort-Konan manuaalisäätöisen kuskinpenkin, joka on rungoltaan sama kuin sähköpenkki. Yksi säätö siitä puuttuu; penkin kallistuksen säätö, ja voi olla että sitä tulisin joskus kaipaamaan. En ole kuitenkaan valmis siitä maksamaan.

Koeajovideoista ja -raporteista olin bongannut, että rengasmelu olisi jotenkin erityisen kova, mutta ei se siltä eilisellä koeajolla tuntunut. Golfin luokkaa. Koeajo kattoi kaupunkiajoa ja hieman talvista moottoritietä. Sen verran lyhyeksi toki jäi, että mitään ihmeempää raportoitavaa/tilastodataa siitä ei irti saanut, ei hyvässä eikä pahassa. Auto istui hyvin tälle käyttäjälle ja 39kWh malli riittää omaan arkeen.

Sain tarjouslaput mukaani sekä Konasta että Ioniqista ja mietintämyssyn kottaraiset pesimään oikein huolella. Kotimatkalla ajatus alkoi kypsymään kahden sähköauton taloudesta ja heitin kotona ehdotuksena, että mitäs jos vaimo ottaisi Leafin itselleen (tähän asti perheen autot ovat olleet nimellisesti ja taloudellisesti mun hallussa). Ajatusta ei tyrmätty, päinvastoin. Eli Leafia ei olisi tarpeen heittää vaihdossa nollahyödyllä, ja toisaalta se on edelleen meidän lähiajeluun (n. 0-60km/päivä) erittäin oivallinen kulkine. Ei ole Aerokaan taloudesta mihinkään katoamassa, jos tarvitaan yllättäen toista pidemmän rangen autoa tai enemmän kuljetuskapasiteettia (ja sitä vetokoukkua). Golf on siis vahvasti lähdössä taloudesta ulos ja korvaantumassa ehkäpä Konalla. Ioniqin ja Konan välillä homman ratkaisee erityisesti hinta/varustelu-suhde, Konassa kun on saatavilla halvempaan hintaan paremmat varusteet. Maalla ei myöskään pari senttiä lisää maavaraa ole haitaksi. Ioniqin puolesta puhuisi hieman suurempi takakontti ja toisaalta pienempi kulutus. Muuten ovat aikalailla sama peli.

Eli kokonaisuutta ajatelen tästä näkökulmasta: Olisiko mielekästä, että 95% ajoista meidän autoja ei tankattaisi ollenkaan polttonestemittarilla, ja polttoainekulujen (ja huoltokulujen ja diesel-veron) sijasta maksettaisiin pääomakuluja? Mä ajattelen käyttöautoa käyttöesineenä, jolla on jonkinmoinen kuukausikulu. Exceliin asti en ole tätä hypoteesia vielä laittanut, mutta päässä pyöritellyt aika paljonkin. Ei tämä ihan 1:1 mene, mutta liekö liian kaukana todellisuudesta?
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kannattavuushan riippuu oikeastaan vain siitä miten sähköautojen arvo tulee alas. Käytännössä kaikki muut kulut sähköautossa on samat tai pienemmät kuin muinaisautossa. Jos ranget riittää ja ajoa tulee kuitenkin vähintään kohtalainen määrä, syntyy energiakuluissa kuitenkin ihan merkittävä säästö kattamaan sitä kovempaa arvonalenemaa.

Mutta alenema on yhtälössä se epävarma tekijä, jota ei pysty kovin tarkasti ennustamaan. Liikenteen sähköistymisvauhtia kun katsoo juuri nyt, niin itse olisin taipuvainen uskomaan, että tämän päivän sähköautolle riittää kysyntää muutaman vuoden päästä käytettynä. Mutta hintatasoon vaikuttaa paljon myös se miten uusien sähköautojen hinta kehittyy. Eipä tainnut sähkö-Seatin viimeisin hinnoittelutemppu tehdä hyvää käytettyjen verrokkien arvolle markkinoilla.

Talousmiehelle tarkoittaa siis tiettyä epävarmuuden sietoa. Mutta siihenhän saabisti on varmasti tottunut :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 9118
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja aero »

Jos Konassa houkuttaa tuo isompi akku, niin sitähän ei Ioniqiin saa, sen verran eroa näillä malleilla.

Rengasmeluun vaikuttaa isosti rengastus. Jos nyt on alla hiljaiset kitkat ja tehtaan kesärengasvalinta on jotkut melukuvioiset RFT-renkaat, niin siinä voi olla aivan julmettu ero.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
lauriolio
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

AZP kirjoitti:
Ti Tammi 28, 2020 08:13

Talousmiehelle tarkoittaa siis tiettyä epävarmuuden sietoa. Mutta siihenhän saabisti on varmasti tottunut :mrgreen:
Just tämä :)

Ja toisaalta oon ehkä enemmän sitä mieltä, että autoilusta iso osa on sitä tunnepuolta ja "rahaa siihen menee kuitenkin" (ja toisaalta autoilu on maalla asuessa pakko eikä valinta), niin yritetään tehdä valinnat sen mukaan mihin on aidosti varaa. Toki jos esim. työasioissa tapahtuu ikäviä ylläreitä, niin sitten on joku plan B oltava olemassa. Excel on itselle valitettavasti aika pitkälti oman hypoteesin todistava väline, eikä välttämättä se paras faktuaaliseen dataan perustuva työkalu. Siksi en ole tässä kohtaa Exceliä availlut.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

AZP kirjoitti:
Ma Tammi 06, 2020 17:16
Kai se on niin että tosimiehet ajaa joko Sähköllä tai Saabilla, muita ei voi hyväksyä :mrgreen:
Ja vaikken tosimieheksi (isolla tai pienellä teellä) itseäni erityisesti identifioi, niin tähän quoteen on hyvä päättää arpomisen seuranta, puhelimitse on kaupat Golfista Konaan sovittuna.

Sillai hassusti pääsi käymään, että tuli myyjän kanssa puheeksi tarjous eilen koeajamastani 62kWh täysin varustellusta versiosta. Kilometrejä sillä takana jo yli 20tkm, mutta tämä näkyi sopivasti hinnassa. Kun oli kaksi samanhintaista tarjousta samalla rahoitusmallilla nenän edessä, toisessa toukokuussa toimitettava (tietty lisävaruste hankaloitti saatavuutta) tehdastuore pienempiakkuinen karvalakimpi Kona ja toisessa vähän ajettu isoakkuinen ”kaikilla varusteilla”-Kona, niin päätös kypsyi lopulta nopeasti.

Ensi viikon keskiviikkona pääsen viimeiselle matkalle Golfilla ja paluu työpaikan hallin kautta kotiin seuraavalla käyttöautollani. Tosielämän rangea odotettavissa n. 360km eli tarvittaessa sillä käväisee myös pääkaupunkiseudulla täältä Maalta. Odotettavissa Konaan noin 30tkm tulevan vuoden aikana ja takuunalaisia vuosia (ja rahoitusta) edessä viideksi vuodeksi. Toivottavasti tästä alkaa hyvällä tavalla tylsä 150tkm koeajo :)

Alkuperäinen aihekin säilyy, koska Leaf jää lähiajeluihin ja vaimon käyttöön. Ensimmäinen ratkaistava ongelma on kahden sähköauton säännöllinen lataaminen, mutta onneksi Maalla kaikki on mahdollista.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Onnittelut!

Itselläni sähköhommelit odotuttaa, mutta kunhan 51 viikkoa vielä lusii Hyundain kanssa, niin sitten voisi olla esim. lataushybridi Capturin aika. Se uusi Captur on nimittäin todella hyvännäköinen laite. Kunhan se kevään mittaan tulee koeajattevaksi, ajattelin kyllä käydä tsekkaamassa. Toivoa sopii, että hinta ei karkaa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4051
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Mainiota. Muokkaa vähän otsikkoa, nyt tulee dataa Leafista JA Konasta ! Varmasti järkevä ratkaisu, jos omaan ajoprofiiliin, talouteen, varallisuus jne. sähkis sopii, niin en oikein keksi mitään syytä, miksi moisen jättäisi toteuttamatta.

Mä olen itseni tuominnut ajamaan tonnin ritsoilla piiitkäksi aikaa. Ainoa pakotie on sähkis-liisari järkevään hintaan :D Niitä odotellessa on kiva lukea muiden kokemuksia.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onnea valinnalle! Jos on sähköautot harvinaisia vielä, niin se että molemmat talouden käyttökiesit on sähköautoja, on kyllä hyvin poikkeuksellista. Joku pitää varmasti rohkeana ratkaisuna, mutta en usko että tulette katumaan valintaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Onnittelut! Mielenkiinnolla jään odottamaan käyttökokemuksia.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Hieno valinta, nyt kun on tolla isommalla akulla, niin tuskinpa tulee range-ahdistusta koskaan ja tuskin ne tingeltangelitkaan ainakaan haitaksi on auton pidempiaikaisen käytön kannalta. Ei tarvitse miettiä, että oispa kiva kun ois se ja se varuste...

Ja taitaa se vaan olla niin, että kun kerran tottuu sähköautoon, niin eipä sitä oikein huvita polttomoottoriin palata..Se ajamisen sulavuus ilman mitään vaihteiston nykäyksiä, hiljaisuus, lataamisen helppous verrattuna tankkaamiseen jne jne 8)
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja tturku »

Onnea uudelle hankinnalle täältäkin! Seurattu on jo Leaf kokemuksia ja varmasti monia kiinnostaa kaikki käyttökokemukset sähkäreistä. Sähkäri markkinat tulevat varmasti mullistamaan autojen tarjonnan parin vuoden sisällä uusissa ja käytetyissä ja kiva saada oikeita kokemuksia höpöartikkelien ja testiajojen sijaan varsinkin pidemmältä ajalta.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

e-208 kutkuttelisi itsellä kovasti päivittäiseen ajoon. Siinä on pitkästä aikaa tehty pikkuauto hyvällä maulla. Hinta on kieltämättä aika hapokas kokoluokkaansa nähden, mutta muutaman vuoden vanhana voisi hyvinkin antaa hyvän vastineen rahalle.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
lauriolio
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Kiitokset onnitteluista! Viikko vielä pitäisi jaksaa odot.. siis ajaa Golfin juuri tankattua tankkia tyhjemmäksi.

Konaan saa ottaa 80kg kattokuormaa, niin kyselin tietysti hieman kattotelineratkaisuja. Tarjoavat lisävarusteena taakkatelineitä ja niihin sopivaa pyörätelinettä, mutta hinta vaikutti ensisilmäyksellä hieman hapokkaalta. Toisaalta nopeilla vilkaisuilla oli melkolailla linjassa Thulen vastaavien kanssa, saattaapa hyvinkin olla samaa tavaraa. Otan vielä ensin auton vastaan ja selvittelen sitten, että mitä olisi tarjolla. Itseä ei perusbilteman telineet haittaa, jos ne saa paikalleen siististi ja tukevasti.

Ensimmäinen ostopäätöskrapulan aste on myös kärsitty. Range-ahistus muuttui lataus-ahistukseksi, ehtiikö tätä koskaan lataamaan kotona täyteen! Yksilö on 2018 loppuvuoden malleja ja siinä on vielä yksivaiheinen lataus, maksimissaan 7,2kW. 2019 loppuvuodesta on tullut kolmivaihelataus. Tämän havaitsin illalla ja se harmitti pienen hetken, mutta samaan aikaan tuskin haluan kotona latailla kolmesta vaiheesta kuitenkaan. Työpäivän mitta riittää tuolla yksivaiheella oikein hyvin latailuun myös (8h * 7kW = 56kWh). Kotona sitten 1x16A maksimissaan eli 3,6kW -> 12h*3,5kW = 42kWh, mikä pääosin riittää. Nyt alkuun pärjää tuolla mukana tulevalla 8A laturilla, mutta pitkässä juoksussa se ei ole hyvä ratkaisu.

Leafia ladataan samaan aikaan samaisella 8A virralla ja mieluiten eri vaiheesta. Alkuvaiheessa jaan tämän siten, että 16A voimavirtaan blokki väliin (jakaa 3x16A schuko + 16A voimavirta) eli Kona saa schuko-virtaa ja Leaf voimavirtaa säädettävän laturin kautta. Myöhemmin joko tämä kääntyy toisinpäin tai sitten jaan tuon voimavirran työmaakeskuksella kahteen voimavirtaan ja lataan sieltä, pyrkien eri vaiheista lataamiseen (Kona 1x16A ja Leaf 1x8A). Nykyinen Leafin laturi menisi Konankin kanssa hyvin, mutta pitäisi vaihdattaa siihen Type1-pään tilalle Type2. Irtopäitä on huonosti tarjolla ja ne ovat kalliita, joten todennäköisemmin ostan erillisen laturin tähän.

Tarkoitus on myös konsultoida paikallista sähköyhtiötä, esim. pääsulakkeiden riittävyyden osalta. Nyt meillä on 3x25A, mutta toisaalta ei ole sähkösaunaa ja talo lämpiää maalämmöllä. Pitkässä aikajuoksussa autojen lataus on tarkoitus järjestää fiksummin, mutta voi olla että tässä menee aikaa pitkään suunnitelmissa olleen autotallin rakentamiseen saakka... Nyt ensin vähän työmaa-henkisillä ratkaisuilla liikkeelle, siitäkin saa jo kuluja tulemaan jonkun verran. Kyllä tässä latausasiassa on hieman pähkimistä, suunnittelua ja toteuttamista. Yksi kiva toive olisi saada järkevä latauspiste talon seinustalle, jossa on yksi autopaikka. Toisaalta kiinteistön sähkökeskuksen paikka pitäisi joka tapauksessa muuttaa (joskus) purettavan rakennuksen seinästä muualle, niin asia ei ole välttämättä kovin kaukaista todellisuutta.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5429
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Eikös toi ole just sitä parasta latausta akulle, jos sitä lataillaan hitaasti eikä koskaan pääse tyhjäksi mutta ei myöskään täyteen? Toki tuskin sun omistusaikana eroa huomaa, mutta voihan se sitten periaatteessa säilyttää täyden kunnon statuksen pidempään joka taas saattaa vaihtohintaan vaikuttaa :D

Se on tietty sitten oma tarinansa, jos päivittäin tarttet 100 % kapasiteetista, niin sittehän se on kieltämättä pieni ahdistus.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja AZP »

Just noin, ei sitä täyteen kannata ladatakaan jos sitä täyttä latausta ei oikeasti tarvitse. Tietty jos usein tarvitsee, niin voi vaatia jo vähäm kikkailua varmistaa, että on aina tarpeen iskiessä akku täynnä.

Noi lataustehot ja yksivaiheisuus on kyllä monissa sähköautoissa se yksi typerä säästöratkaisu. Täyssähköautossa 1-vaihelaturi on säästöä väärässä paikassa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin