Turbo Sensonic kirjoitti: ↑To Elo 06, 2020 06:35
Minä en taas välttämättä lähtisi lainkaan ostamaan uutta autoa (ja varsinkaan noin kallista), koska uuden auton arvo alenee eniten sen ensimmäisen 6-12 kk:n aikana.
Tämä on ihan totta, mutta toisaalta vain toinen puoli tarinasta. Se auton arvo laskee rajusti sille, joka on sen auton ostanut ja joka haluaa siitä eroon 6-12 kk päästä ostamisesta. Ekana vuonna auton arvo voi laskea helposti yli 20 % vaikka ajaisit sen kanssa vain ne keskimääräiset 15-20 tkm. Ja käytännössä kun ajat sen autokaupasta ulos niin siitä lähti vähintään 10 % arvosta sillä sekunnilla. Käytännön elämässä tällä ei ole niin paljoa väliä, koska harva ostaa uutta autoa sillä ajatuksella että se myydään tai laitetaan vaihtoon alle vuoden (tai edes alle kahden vuoden) päästä ostamisesta.
Toinen puoli on sitten se, että koitapa ostaa tuollainen juuri autoliikkeen ovesta ulos ajettu auto hinnalla, joka on 10 % alle uuden hinnan tai alle vuoden ikäinen auto, josta saat 20 % alennuksen. Ei onnistu kuin poikkeuksellisessa tapauksessa. Käytännössä tällaiset autot on kaikki merkkiliikkeiden myyntihallissa, ja ovat suurin osa esittelyautoja. Esittelyautoina myydään muuten myös jonkin verran autoja, jotka on olleet autoliikkeen tai maahantuojan henkilöstön käytössä, eli ne eivät tosiasiassa ole edes olleet esittelyautoja.
Näitä autoja merkkiliikkeet myyvät ihan ok alennuksella suhteessa uuteen vastaavilla varusteilla olevaan autoon, mutta ei se vuoden ikäiselle 15 tkm ajetulle autolle ole 20 % se alennus. Uuteen verrattuna etuna näissä autoissa ostajalle on tietenkin olematon toimitusaika. Haittapuolena on toisaalta se, että vaikka saisit 35 000 eurolla auton, joka vastaavilla varusteilla maksaisi 39 000 euroa, niin et välttämättä uuden auton kohdalla olisi ruksimassa kaikkia niitä varusteita, joita tässä autoyksilössä on. Toisaalta voisit haluta ruksia tehdasvarusteita, joita tässä ei ole. Väriäkään et pääse valitsemaan. Renkaista on jo luokkaa 1/3 ajettu, ensimmäinen isompi huoltokin on jo vuoden lähempänä, ja takuusta on vuosi mennyt. Lisäksi tietenkin vuoden käytön jälkeen autossa on jo joitain käytön jälkiä.
Tässä nyt yksi esimerkki:
https://www.nettiauto.com/10116700
Hinta 43 t€ ja mainitaan, että uusi vastaava olisi 50 t€. Alennusta siis 14 % ja 7 t€, mikä on ihan iso tukku rahaa. Toisaalta tuosta 50 t€:ssa ei varmasti ole huomioitu ns. tavanomaista uuden auton alennusta, joka vaihtokaupassa tietenkin riippuu paljon siitä mitä vaihdokkia on tarjoamassa ja paljonko siitä hyvitetään suhteessa todelliseen markkina-arvoon. Todellinen arvonalema saattaa siis ollakin lähempänä viittä tonnia kuin seitsemää, eli lähempänä 10 % kuin 15 %. Ja kun katsoo vastaavia 2-vuotiaita Volvoja niin pyynnit alkaa 38 t€:sta, eli se toisen vuoden arvonalenema on lopulta melkein samaa luokkaa kuin ensimmäisen. Toki jos tuon linkin Volvo ei olisi ollut esittelyauto, vaan joku olisi sen vuosi sitten ostanut ja vienyt vaihdokkina Käyttöautoon, niin hän olisi tuosta tuskin saanut yli 40 t€. Eli hänelle arvonalenema olisi sitten se luokkaa 20 % ekalta vuodelta.
En siis sano että vuoden ikäisen auton ostaminen olisi hölmöä, mutta jos tosielämän autokauppaa tehdään, niin lopulta vuoden ikäistä autoa ostavalle se ekan vuoden arvonalenema ei olekaan ihan niin radikaali alennus kuin mitä se on radikaali järkytys sille, joka syystä tai toisesta luopuu autostaan vuoden ikäisenä. Ja sille joka uuden auton ostaa, voi lohdutuksena sanoa että jollain viiden vuoden pitoajalla se ekan vuoden laskennallinen pudotus tasoittuu sen verran, että ei siitä murhetta välttämättä kannata kantaa sen enempää kuin auton arvonalenemasta yleensä.