Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Se, onko nappi korvassa ikävämpi ominaisuus kuin puhelun jääminen autoon, on makuasia. Pääasia ettei tarvitse vedellä johtoja kesken ajon eikä hankittu laite ole laiteriippuvainen siinä mielessä että siitä tulee verkonpaino heti kun puhelin vaihtuu uuteen.
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Ihmetyttää tosiaan tuo kännykkään puhuminen ja autoilu. Miten ihmeessä esim. lisäluuriin puhuminen eroaa kännykkään puhumisesta? No ei mitenkään.
Toisaalta nekin harvat kerrat, kun autossa puhuu puhelimeen tulee vaistomaisesti seurattua liikennettä paljon enemmän. Mikä taas on automaattivaihteisella vielä helpompaa, kun jää se vaihteiden kanssa sompailu pois. Ja sehän on tietenkin yksityisautoilijana todella mukava piirre puhelimessa se HF-kaiutin, napista vaan kaiutin päälle ja puhelin vaikka kojelaudalle.
Näkisittepä minut fillarilenkillä, kun kuuntelen samalla iPodista musaa ja ajan risteysalueelle. Pää pyörii ku tutka, kun yksi seurantavälineistä, eli kuulo, on muissa tehtävissä. Mutta niin se vaan on, fillarilla on helpompaa varoa oli kuinka oikeassa tahansa
Niin, ja tänään töihin fillaroidessa tuli samaan aikaan rekka työpaikan pihaan. Ajettiin molemmat samaa liittymää kohti, rekka siis vastakkaisesta suunnasta, hiljaa lipuen tuli ja antoi minun mennä pyörällä ensin Eli kuljetusammattilainen oli "vauhdissa".
Toisaalta nekin harvat kerrat, kun autossa puhuu puhelimeen tulee vaistomaisesti seurattua liikennettä paljon enemmän. Mikä taas on automaattivaihteisella vielä helpompaa, kun jää se vaihteiden kanssa sompailu pois. Ja sehän on tietenkin yksityisautoilijana todella mukava piirre puhelimessa se HF-kaiutin, napista vaan kaiutin päälle ja puhelin vaikka kojelaudalle.
Näkisittepä minut fillarilenkillä, kun kuuntelen samalla iPodista musaa ja ajan risteysalueelle. Pää pyörii ku tutka, kun yksi seurantavälineistä, eli kuulo, on muissa tehtävissä. Mutta niin se vaan on, fillarilla on helpompaa varoa oli kuinka oikeassa tahansa
Niin, ja tänään töihin fillaroidessa tuli samaan aikaan rekka työpaikan pihaan. Ajettiin molemmat samaa liittymää kohti, rekka siis vastakkaisesta suunnasta, hiljaa lipuen tuli ja antoi minun mennä pyörällä ensin Eli kuljetusammattilainen oli "vauhdissa".
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Minullekin jäi erityisesti mieleen tapaus ehkä runsaan viiden vuoden takaa. Lähestyin fillarilla risteystä johon oikealta kolmion takaa oli tulossa perävaunullinen yhdistelmä. Juuri kun valmistauduin jarrutukseen yllättäen yhdistelmän kuljettaja jarruttikin pysähtyen jo kolmion taakse kulkusuunnassaan ennen pyörätietä. Vastaavia omituisuuksia tapahtuu hyvin harvoin, yleensähän kaikki kevyempi tai raskaampi kalusto ajetaan suoraan kolmion ohi pyörätien/suojatien päälle odottamaan päätielle pääsyä niin että kevyt liikenne joutuu joko pujottelemaan tai odottelemaan.dimebak kirjoitti: Niin, ja tänään töihin fillaroidessa tuli samaan aikaan rekka työpaikan pihaan. Ajettiin molemmat samaa liittymää kohti, rekka siis vastakkaisesta suunnasta, hiljaa lipuen tuli ja antoi minun mennä pyörällä ensin Eli kuljetusammattilainen oli "vauhdissa".
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Yksi mikä auttaa noissa tilanteissa on kunnolliset valot pyörässä. Ja vielä tietenkin molempiin suuntiin vaikka Tieliikennelakihan ei sitä polkupyöriin vaadi.wesku kirjoitti:Minullekin jäi erityisesti mieleen tapaus ehkä runsaan viiden vuoden takaa. Lähestyin fillarilla risteystä johon oikealta kolmion takaa oli tulossa perävaunullinen yhdistelmä. Juuri kun valmistauduin jarrutukseen yllättäen yhdistelmän kuljettaja jarruttikin pysähtyen jo kolmion taakse kulkusuunnassaan ennen pyörätietä. Vastaavia omituisuuksia tapahtuu hyvin harvoin, yleensähän kaikki kevyempi tai raskaampi kalusto ajetaan suoraan kolmion ohi pyörätien/suojatien päälle odottamaan päätielle pääsyä niin että kevyt liikenne joutuu joko pujottelemaan tai odottelemaan.dimebak kirjoitti: Niin, ja tänään töihin fillaroidessa tuli samaan aikaan rekka työpaikan pihaan. Ajettiin molemmat samaa liittymää kohti, rekka siis vastakkaisesta suunnasta, hiljaa lipuen tuli ja antoi minun mennä pyörällä ensin Eli kuljetusammattilainen oli "vauhdissa".
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Näin on! DX-Tesla (tai vaikka aito) tankoon niin huomio on taattudimebak kirjoitti:
Yksi mikä auttaa noissa tilanteissa on kunnolliset valot pyörässä. Ja vielä tietenkin molempiin suuntiin vaikka Tieliikennelakihan ei sitä polkupyöriin vaadi.
9-3 TurboJubilee -02
#2403
#2403
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Bettyä (jos siis Lupinen Teslaa tarkoitit) olen päässyt kokeilemaan, aika huikea valoksi.Santeri kirjoitti:Näin on! DX-Tesla (tai vaikka aito) tankoon niin huomio on taattudimebak kirjoitti:
Yksi mikä auttaa noissa tilanteissa on kunnolliset valot pyörässä. Ja vielä tietenkin molempiin suuntiin vaikka Tieliikennelakihan ei sitä polkupyöriin vaadi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1032
- Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Yrittääkö ne heti palauttaa "maalaisen" maan pinnalle.
Tänään vaihdoin kaistaa, samalla vilkuttaen, rekka-auton edelle.
Rekan edessä oli "pikku-auto" ja pieni väli. Peiliin vilkaisun ja siirtymisen välillä
ammattikuljettaja kuitenkin oli hivuttautunut lähemmäksi ja minä muka kiilasin häntä rekan turvet alko soimaan.
On se nyt PERKELE! Olisin ymmärtänyt jos minulla olisi ollut kaistaa vaihtaessa hitaampi vauhti, kuin yhdistelmällä oli vielä hetki sitten.
Mutta eipä ollut! Edellä olevan pikku-auton ja minun vauhti oli sama.
Olen tiennyt aina, että isommat luulee et niillä on oikeuksia, mut on tää hävytöntä. Miten siitä muka ruuhka-aikaan pääsee paikaltaan liikkeelle jos jää kaikki IDIOOTIT oottamaan. Sit aina puhutaan, et henkilöautoilijat kiusaavat ammattikuskeja.
Tänään vaihdoin kaistaa, samalla vilkuttaen, rekka-auton edelle.
Rekan edessä oli "pikku-auto" ja pieni väli. Peiliin vilkaisun ja siirtymisen välillä
ammattikuljettaja kuitenkin oli hivuttautunut lähemmäksi ja minä muka kiilasin häntä rekan turvet alko soimaan.
On se nyt PERKELE! Olisin ymmärtänyt jos minulla olisi ollut kaistaa vaihtaessa hitaampi vauhti, kuin yhdistelmällä oli vielä hetki sitten.
Mutta eipä ollut! Edellä olevan pikku-auton ja minun vauhti oli sama.
Olen tiennyt aina, että isommat luulee et niillä on oikeuksia, mut on tää hävytöntä. Miten siitä muka ruuhka-aikaan pääsee paikaltaan liikkeelle jos jää kaikki IDIOOTIT oottamaan. Sit aina puhutaan, et henkilöautoilijat kiusaavat ammattikuskeja.
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Heinäveden Seo:lle oli tulossa tosi rahtari kahville tänään, auto jäi rinteeseen ja tuli kahvilaan kuin maan omistaja hiekkaa kyselemään. Kahvia ei enää aikonut juoda ja painoa yhdistelmällä oli kuulemma 60tonnia, siinä se tyylikkäästi seiso keula Seon pihassa ja perä 23:lla. Tuolla paikalla sellanen suht jyrkkä ja pitkä mäki jota ei suolata ja huoltoasema on puolessa välissä.
#3834
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Kylllä näillä keleillä on rahtarit jumissa ihan päivittäin ja vaikka missä.
9000CS 2,3
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Mutta kyllä kuskissa on jo vikaa, jos pitää keskelle liukasta mäkeä pysähtyä kahville.
#3834
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Tämä ei sitten kai ollutkaan pysähtynyt ajoaikamääräysten johdosta vaan moottorivian.
http://yle.fi/alueet/keski-suomi/article1378867.ece
Hiukan kyllä ihmettelen rekkakuskin syyllistämistä tuollaisessa tilanteessa, voihan mihin tahansa ajoneuvoon tulla sähkövika joka sammuttaa moottorin ja kaikki valot. Jokaisen vastuulla on ajaa niin että pystyy pysäyttämään sillä matkalla jonka omat tai muut valot valaisevat, milloin vaan voi olla jotain edessä. Tuossakin tilanteessa oli jopa varoituskolmiokin vaikka liian lähellä. Lisäksi ajoneuvossa oli todennäköisesti heijastimet vaikka sitä ei kerrota. Pitää siellä maantiellä pystyä jalankulkijatkin havaitsemaan.
http://yle.fi/alueet/keski-suomi/article1378867.ece
Hiukan kyllä ihmettelen rekkakuskin syyllistämistä tuollaisessa tilanteessa, voihan mihin tahansa ajoneuvoon tulla sähkövika joka sammuttaa moottorin ja kaikki valot. Jokaisen vastuulla on ajaa niin että pystyy pysäyttämään sillä matkalla jonka omat tai muut valot valaisevat, milloin vaan voi olla jotain edessä. Tuossakin tilanteessa oli jopa varoituskolmiokin vaikka liian lähellä. Lisäksi ajoneuvossa oli todennäköisesti heijastimet vaikka sitä ei kerrota. Pitää siellä maantiellä pystyä jalankulkijatkin havaitsemaan.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Jaaha. En tiedä yhtään minkälaisesta paikasta tai tilanteesta oli kysymys mutta en ihmettele yhtään jos on istahtanut mäkeen. Oletetaan että tulee ylämäki ja siitä pitää kääntyä vasemmalle huoltiksen pihaan. On liukasta. Vastaan tule autoja. Kun tietää miten 60 tonnia liikkuu kun kaasua painaa kävelyvauhdissa liukkaalla niin on kyllä enemmän tuurista kiinni jos sattuu pääsemään kääntymään sinne juuri sillä hetkellä kun itsellä vielä on vauhtia JA kun vastaan ei tule ketään. Jos joutuu pysähtymään niin siihen istahtaa eikä irti pääse.siiseli kirjoitti:Mutta kyllä kuskissa on jo vikaa, jos pitää keskelle liukasta mäkeä pysähtyä kahville.
Jos sulla on kokemusta noilla ajamisesta niin jatketaan keskustelua.
9000CS 2,3
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Paikka on Varkaus - Joensuu välillä noin puolessa välissä. Mäki on kohtuullisen jyrkkä ja piiiitkä. Jos ajaa ylämäkeen, niin silloin ollaan menossa Varkautta kohti ja SEO on tien oikealla puolella.Saappi Kuski kirjoitti:Jaaha. En tiedä yhtään minkälaisesta paikasta tai tilanteesta oli kysymys mutta en ihmettele yhtään jos on istahtanut mäkeen. Oletetaan että tulee ylämäki ja siitä pitää kääntyä vasemmalle huoltiksen pihaan. On liukasta. Vastaan tule autoja. Kun tietää miten 60 tonnia liikkuu kun kaasua painaa kävelyvauhdissa liukkaalla niin on kyllä enemmän tuurista kiinni jos sattuu pääsemään kääntymään sinne juuri sillä hetkellä kun itsellä vielä on vauhtia JA kun vastaan ei tule ketään. Jos joutuu pysähtymään niin siihen istahtaa eikä irti pääse.siiseli kirjoitti:Mutta kyllä kuskissa on jo vikaa, jos pitää keskelle liukasta mäkeä pysähtyä kahville.
Jos sulla on kokemusta noilla ajamisesta niin jatketaan keskustelua.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Minä ja monet muutkin rekkakuskit olemme jääneet kiinni 60 tonnin rekalla tasaiselle pihalle huoltoaseman pihallekin saati sitten pöperösohjoiseen ylämäkeen. Kun siihen pihalle rekan pysäyttää ajon jälkeen niin lämpimät renkaat sulattaa nopeasti allensa vesijään ja siitä sellaisen massan pois "ponnistaminen" voi olla ilman apuväineitä tekemätön paikka. Vaikka nostat kytkintä millin kerrallaan niin ei se massa siitä mihinkään liikahda vaan renkaat pyörähtää tyhjää. Kaksi nastatonta paripyörää kun yrittää liikauttaa sellaista kuorma niin pitää olla jonkun verran sitä pitoakin alla. Sama juttu noiden ylämäkien kanssa. Harvalla taitaa olla sellaista aistia ja nuottikorvaa joka koko ajan kertoo mikä on pito ja vääntö renkaan ja tien välissä ja jos hiljaa ajaa ja rekan vetävät pyörät kerran pyörähtää tyhjää niin koko laitos pysähtyy taatusti ja hetkessä siihen. Lähtee sitten irti jos sattuu olemaan pitoa alla niin paljon. Ei näitä voi verrata henkilöautoihin millään tavalla.
9000CS 2,3
Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa
Kokemuksesta oppii ehkä tämä siisselin mainitsemakin valitsemaan taukopaikkansa paremmin.Saappi Kuski kirjoitti:Minä ja monet muutkin rekkakuskit olemme jääneet kiinni 60 tonnin rekalla tasaiselle pihalle huoltoaseman pihallekin saati sitten pöperösohjoiseen ylämäkeen.