Auton akut

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Samoja puolalaisia akkuja zap ja snajder
http://en.zap.pl
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Kokeilkaa muut kanssa-saabistit AGM-akkuja, merkiltään vaikka Exide tai Varta! Voi olla, että on vähän edes parempi kuin perusversiot.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja 3J »

No Exidestä en tiedä mutta Vartan AGM oli ainakin kova pettymys. Nykyinen perusmallin Bosch S5 tuntuu olevan paljon parempi.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja juhokare »

3J kirjoitti:No Exidestä en tiedä mutta Vartan AGM oli ainakin kova pettymys. Nykyinen perusmallin Bosch S5 tuntuu olevan paljon parempi.
Meillä se on ihan toisinpäin. Vartasta PALJON parempia kokemuksia Bossilaisesta.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja 3J »

Ja nimenomaan AGM:stä? Ei minullakaan muiden "tavallisten" Vartalaisten kanssa ongelmia ole ollut. Ja toki voihan se olla että oli vain huono yksilö.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja juhokare »

3J kirjoitti:Ja nimenomaan AGM:stä? Ei minullakaan muiden "tavallisten" Vartalaisten kanssa ongelmia ole ollut. Ja toki voihan se olla että oli vain huono yksilö.
Täällä ei ole ollut tavallisten Vartojen kanssa ongelmia, ei ongelmia myöskään Exiden kanssa tavallisena versiona ja näyttää Vartan AGM hyvin rullaavan TTiD kolkissa hienosti. Jokaisella on tietysti mielipiteensä, mutta ainakin oma luottoautonkorjaaja pitää mm. Vartan AGM -akkua varsin hyvänä. Hänellä on sellainen ollut jo yli 5 vuotta VW Transportterissa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Niin ja joku täällä väitti, että Toijotan Optifit-akut ovat surkeita. Minulla on ollut kaksi 70Ah Optifit-akkua Hiluxissa 6 vuotta 7 kuukautta. Vasta viime kesänä lasahti tyhjäksi, kun jäi valot päälle muutamaksi tunniksi. Kuitenkin tänä olen käyttänyt täysmittaisesti Webastoa kellolla ja vielä pelittää hyvin. Kyseessä on siis 2.5litrainen D-4D KD-sarjan diesel-Toijota = vaatii virtaa jonkusen verran. Arvioin tuossa, että jos nämä kaksi Optifittia vetäisin ihan Boschin tasolle, niin vielä olisi varaa pitää yksi vuosi noita, eli yhteensä 8 vuotta. Ihan kestäviä juu, muttei lyö vertoja Tesenterin yli 11 vuoteen, jossa vielä on yksi akku (alkuperäinen).
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

AZP kirjoitti:
^jotenkin tuo merkki kuulostaa siltä, kuin olisi kirjaimet väärässä järjestyksessä. Oletko varma, ettei kyseessä ole laaduton kopio? :mrgreen:
En ole enää varma mistään, tämän perusteella tuo on laaduttoman akun vielä laaduttomampi kopio: :mrgreen:
teesalama kirjoitti:Samoja puolalaisia akkuja zap ja snajder
http://en.zap.pl
Ja juuri noita deesnaidereita pyrin foorimi kokemusten perusteella välttelemään , ja ny mulla on semmonen :(
juhokare kirjoitti:Niin ja joku täällä väitti, että Toijotan Optifit-akut ovat surkeita. Minulla on ollut kaksi 70Ah Optifit-akkua Hiluxissa 6 vuotta 7 kuukautta. Vasta viime kesänä lasahti tyhjäksi, kun jäi valot päälle muutamaksi tunniksi. Kuitenkin tänä olen käyttänyt täysmittaisesti Webastoa kellolla ja vielä pelittää hyvin. Kyseessä on siis 2.5litrainen D-4D KD-sarjan diesel-Toijota = vaatii virtaa jonkusen verran. Arvioin tuossa, että jos nämä kaksi Optifittia vetäisin ihan Boschin tasolle, niin vielä olisi varaa pitää yksi vuosi noita, eli yhteensä 8 vuotta. Ihan kestäviä juu, muttei lyö vertoja Tesenterin yli 11 vuoteen, jossa vielä on yksi akku (alkuperäinen).
Jos viittaat tähän:
Fakiiri kirjoitti:No, sunnuntainahan se on akun hyvä nyykähtää :?

Edellisenä päivänä kuitenkin pitkähköt ajelut ja aamulla asteita -4 pakkasta ja Toyota merkkinen akku jaksoi pyörittää laiskasti 2s.

Onneksi paikallinen varaosakauppias oli ystävällinen ja poikkesi liikkeeseen myymään ZAP merkkisen akun. 80ah hopeacalsiumilla alkoi nyt sitten koeajo...
Niin ei ollu haukku toyotan akulle tuo, oli autossa jo kun sen ostin 2009, eikä näyttänyt uudelta silloinkaan. Matkan varrelle mahtunut kaikenlaista "syväpurkausta", mutta myös ennakoivaa "syvälatailua" pakkasia kun on odoteltu... :lol:
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kolkissa snajaderi on pelannu oikein loistavasti. Laadukkaammaksi luulemani Fiamm ei ollutkaan laadukkaampi, jos nyt ihan arvioin sitä korvakuulolta miten hyvin startti on pyörinyt eri lämpötiloissa. Mene ja tiedä onko autossakin jotain vikkoo ja toisessa ei?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja torque »

Kolkin 4-vuotias AD:n Autopower akku päätti luovuttaa tänään.
Hyvinhän tuo pelasi sen ajan, lyhyttä ajoa enimmäkseen ollut viime aikoina.
Honkkarista hain tilalle m+ 62Ah kalcium akun kun oli lähellä. Takuu 2v.

Made in EU, onkohan tämä Sznajderin Puolassa tekemä?
Melko vähän netissä käyttäjäkokemuksia m+ akuista, kestävätkö?
Riittääkö virta?

EDIT: mallinro 562 80, viittaisi ZAP/Snajderiin, eli perushuono. No kestää minkä kestää.
Viimeksi muokannut torque, Su Joulu 14, 2014 17:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Onko foorumilaisilla kokemusta noista Exiden AGM -akuista?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Edellisen saabin kun ostin, siinä oli joku MBat ja uusittu edellisenä kesänä. Ei kerennyt vaihtua edes joulukuu kun tuon heivasin kierrätykseen. Ei vaan virta riittänyt. Ilmeisesti tuokin jotain Honkongin myymiä...
#3834
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mutsin MY2004 Mersusta petti laturi, ajettu 206 tkm. Vikaa tutkiessa kiinnitin huomiota akkuun, joka oli alkuperäinen :!:

Ei paha saavutus, että akku kestää laturia pidempään, ja muutenkin yli 10 vuotta käytössä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Olen jo pidemmän aikaa ihmetellyt tuota akun lepojännitettä. Pari päivää kun seisoo niin putoaa tuonne 11,85 paikkeille, mutta silti aina käynnistyy ihan ok vaikka viikon seisoisi. Onko näillä kalsium ym. seostuksilla jotain vaikutusta jännitteisiin?
M97CSB234EFM57001 RE85
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Luulisi että kyykkää jo noin matalalla jännitteellä. Onko jännite mitattu useammalla mittarilla?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin