Sitä sitten ittelleen kaikenlaisia projekteja kehittää. Perjantaista lähtien alkaa aikamoinen työputki ja katselin, että ensi viikolla viilenee reilusti. Siitä hiipi mieleen, että jospa lakkaisin odottamasta, koska talvi yllättää ja hoitaisin talvirenkaat alle autoihin, kun on vapaapäivä ja keli mitä mainioin. Tosin vaihdoin kaikki tallissa, mutta kuitenkin.
Niin, aloitin Volvolla, tuolla lukemalla Triangle Ice-Linkit alle, viime talven ajetut ja paistoleima -19, tasaisen hyvässä kunnossa, ei puutu nastoja. 19mm hylsy ja pultit.
Vaihdossa ei yllätyksiä, kaikki meni kivasti enkä lampulla löytänyt mitään kulmakarvoja kohottavaa. Kesärenkaina palvelleet Hankook Ventus Prime 3:t paistoleimalla vuodelta 2016, vaihdetaan keväällä uusiin, eivät mene enää alle.
Seuraavaksi sitten Corsa. Alle Continentalin jotkut Contactit, en niin katsonut mitkä, mutta nastat tallessa ja pintaa niin pirusti, paistovuosi -14, mutta kumi tuntuu notkealta, joten rohkeasti vaan talveen näillä. 17mm hylsy ja pultit.
Uudet Pirellit ehtivät pyöriä alle 542 km, joten uskaltaisin sanoa, että uudenveroisilla sitten ensi kesään. Kaikki näytti erittäin hyvältä tuon ikäiseksi autoksi ja edestä löytyi todella tuoreen näköiset jarrulevyt-ja palat
Sitten vuoroon Accord. Alle Michelin X-Ice North 4:t, jotka menevät alle kolmatta talvea. Viime talvena tuli vajaat 3000 km eikä sitä ennenkään isosti ole ajettu, kaikki nastat tallella ja pintaa vaikka muille jakaa. 19mm ja mutterit.
Bf Goodrich kesärenkaat laitettiin keväällä alle uusina ja vajaat 7000 km tuli ajoa, edessä ovat jonkin verran kuluneet, takana eivät juurikaan. Ainakin 2-3 seuraavaa kesää näillä suoritteilla noilla mennään.
Viimeisenä sitten Superb, kun tuli sopivasti kotiin eikä ollut enää ajoa tälle päivälle. Alle Hakkapeliitta Ysit, joilla ajettu reilut 4000 km. Katsotaan kuinka selviävät talvesta, jos tulee taas kuivan asfaltin tuskaa, kuten viime talvena. 17mm ja pultit.
Kesärenkaat pyörivät alla karvan alle 17000 km, on todellakin perusteltua vaihtaa ensi keväänä takaset eteen ja päinvastoin. Sillä konseptilla pitäisi mennä ensi kesä kokonaisuudessaan, jos kilometrisuorite pysyy samana. Katsotaan sitten keväällä 2022, lähteekö Skoda vaihtoon, vai joutuuko vaivautumaan rengaskauppaan. Kaikki näytti hyvältä, tällä tahdilla levyillä ja paloilla mennään varmasti vähintään se 100 tonnia.
Sen enempää en kesävanteita pessyt, ei enää jaksanut ja pimeäkin jo oli, koko päivä tuossa rallissa meni kun huolella teki. Kottikärryllä roudattiin renkaita kaksi kerrallaan ympäri pihaa ja tallissa kävi kova kuhina kun autot vaihtuivat. Volvon vanteet ovat niin puhtaat, ettei tarvitse vaivautua, mutta Skodan ja Accordin vanteet pesen torstaina, kun on seuraava vapaapäivä. Ehkä.
On sanottava, että kun kanniskelin 12 rengasta päivän päätteeksi kellariin säilöön pois taivasalta, niin alkoivat käsivarret krampata. Sen verran hikistä hommaa oli, että taisi nestetankkaus jäädä vähän vajaaksi, sitä en tunnusta, että viisikymppinen mies alkaisi väsyä, kun neljään autoon vaihtaa renkaat yhtä päätä

Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634