Mr_Who kirjoitti:
Vielä kun saataisiin rekan edessä ajavan henkilöautoilijan päähän sisäistettyä se seikka, että ennen ylämäkeä olisi parempi löytyä se kaasupoljin rekan edessä ajellessa, eikä ajella sitä tarkanmarkan ajelua 80:ä ja allekkin.
Tai jos jättäis ensin väliä, jota saa sitten kuroa umpeen ottaessa vauhtia mäkeen? Ei taida kelvata sinivilkkuiselle setälle selitykseksi, että "aattelin että tuo takanatuleva tarttis vauhtia" - etenkään, jos rajoitus onkin vaikka 60 ja vauhti lähempänä rajoitinta.
Mr_Who kirjoitti:
Olisi kyllä hyvä, jos jo autokouluun saataisiin jollakin ilveellä yksi päivä istumista yhdistelmärekan kyydissä työelämässä. Tällöin kortin suorittaneet kuljettajat ymmärtäisivät ja havainnollistaisivat raskaan kaluston tilan tarpeet kohdatessa, risteyksissä ja käännöksissä, sekä miksi pitäisi ajella rajotinta vasten ennen ylämäkeä ja miksi rekan vauhti ylämäessä hiipuu jopa neljään kymppiin tai jopa alle.

(aika paljon riippuu mäestä, kuormasta ja autosta ja auton tehoista)
Tästä olen ihan samaa mieltä, tuo kokemusharjoittelu tekisi ihan hyvää.
Mr_Who kirjoitti:
Itse puuta ajelen metästä tehtaille ja yhdistelmän paino on vähintään sen 60t.
Eli aina ylikuormaa? Käsittääkseni tuo 60t on myös yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa Suomen teillä (pl. ehkä jotkut erikoiskuljetukset).
Ehkä olisi paikallaan painostaa ne tehtaat maksamaan puusta tarpeeksi, että olisi varaa ajattaa laillisia kuormia ja maksaa silti kuljettajalle ihan oikea palkka? Kenenkään lainkuuliaisen ihmisen ei pitäisi tarvita häilyä harmailla, saatika mustilla alueilla jonkun toisen painostuksesta.
Mr_Who kirjoitti:
Ja persemäet kun rekalla otetaan, niin vahingot sitämyöten.
Tuo on varmasti "jännittävää". Ohjaavat kärryt kun lienevät melko harvassa raskaankin kaluston puolella, määräytynee kulkusuunta lähinnä tuurin perusteella, vaikka kärryn jollain renkaalla pitoa sattuisikin tippa olemaan.
Mr_Who kirjoitti:
Aika paljon kärri elää tien kallistuksien mukaan ja toisinaan näyttää jopa hurjalta kärrin perässä tuleminen, etenkin perässä ajelevan henkilöautoilijan silmin.

Joskus näkee, että ohitushalukkuus on hiipunut kun perässäajeleva pelkää kärrin kaatuvan päälleen sen sivuttaisen heilumisen johdosta.

Johtuu siitä kun puutavarakärrin runko on joustavarunkoinen, eli eläytyy tien pintaan. Jokaisen kallistuksen ja heiton se sieltä kyllä löytää ja sitä mukaa "heittelee".
Siitä huolimatta pitää nysvätä siinä takapuskurissa kiinni (sen perässätulevan henkilöautoilijan siis).
Mr_Who kirjoitti:
Mutta kaikissa tilanteissa sen turvalälin jättäminen ei ehkä ole se paras ratkaisu, esim jos edelläajava hidastelee semmoista seittemääkymppiä tai jopa alle ja edessä tulisi kohta iso ja raskas nousu, kuten tuolla kutostiellä eräässä paikassa eteläänpäin ajellessa. Jos vauhti on tuota luokkaa mäen alla johtuen edellä ajavasta hidastelijasta, josta ei nousun takia pääse ohi niin aika huonolta näyttää tilanne päästä semmoista haastavaa mäkeä ylös alunperinkään liukkaalla kelillä.
Eli jos se henkilöautoilijakin ajaa normaalia hitaammin ja varovaisemmin (silläkin voi olla siihen joku syy), siihen EI kannata jättää väliä kurottavaksi umpeen mäen alkuvauhdinotolla?

Näin äkkiseltään luulisi tuon olevan juurikin päinvastoin, silloin sitä vauhdinottotilaa luulisi tarvitsevan vieläkin enemmän.
Mr_Who kirjoitti:
Eihän siitä mitään tule jos semmoisen nousun edessä ajellaan mummoiluvahtia ja peilistä nähdään, että takana tulee rekka joka haluaa vauhtia mäkeen, mutta kuski päättää mielessään "hidastellaanpas vielä kun on niin kiire mukamas".
Jos on "otettu alkuvauhtia" nysväämällä takapuskurissa kiinni pisemmän aikaa, niin itse ymmärrän tuon tempun varsin hyvin - tuolloin pudotetaan nopeus turvavälin vaatimalle tasolle, kun kerran turvaväliä ei saada nopeuden vaatimalle tasolle.
Jos se henkilöautoilija ryhtyy mm.
tähän, niin silloin on toki henkilöautoilijassa paljon vikaa. Paljon voi ihan turhaan vaikeuttaa muiden menemistä, mikä on ihan sieltä ja syvältä - perusperiaatteena "nopein menee ensin" toimii tässäkin, ei se iso auto nuuhki takapuskuria ellei se aja vähintään yhtä kovaa. Nekin menee yleensä hyvällä paikalla ohi, etenkin jos auttaa ohituksessa (näyttää vilkulla että mene, siirtyy reunaan ja hidastaa vauhtia).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla