E10 bensiini
Re: E10 bensiini
Eilen tiedoitettiin työmaalla, että talon viiteen vielä bensalla toimivaan ei tästä lähtien tankata enään e10 bensaa. Ehkäpä ovat hekin huomanneet, että kuluu enemmän, kun muutenkin polttoaineen palamista seuraavat..
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Re: E10 bensiini
Tääl menty jo vanhan 95:n aikaan pääsosin pelkästään 98E:llä ja samaa linjaa 100% jatkossakin..
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Re: E10 bensiini
Muutama tankillinen on mennyt Saab 9-5:llä tota E10:ntä ja 99 turbolla joku 4-5 tankillista. Ei ainakaan seka-ajossa ole mitään eroa entiseen. kumpainenkin auto vie entiseen malliin noin vähän päälle 10L saadalle näin talvella. 99 turbon ajosuoritteesta arkena ajetaan suhteessa enemmän maantietä.
Katsotaan maantiekulutus viikolla 10, kun tule tehtyä hiihtolomareissu 9-5:llä.
Katsotaan maantiekulutus viikolla 10, kun tule tehtyä hiihtolomareissu 9-5:llä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: E10 bensiini
Sepä vasta olisikin hassua jos ihmiset olisi sitä mieltä että etanolibensaa kuluu paljon enemmän ja se olisikin ihan samaa litkua kuin ennenkin. Välttämättähän E10 ei sisällä yhtään etanolia, 10% on maksimi mutta minimiä ei taida olla.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: E10 bensiini
Omalla käyttökinnerillä on päässyt 95E5:lla kaupunkiajossa talvella lähemmäs 400 kilometriä, joskus mennyt ylikin, siis tankillisella. Nyt sitten, kun laatu vaihtui 95E10:ksi (tai ainakin tarra pistoolissa) niin ei päässyt kuin reilu 300 kilometriä.
Mitään teknistä vikaa en usko yhtäkkiä tulleen, E10:llä ku ei ollut mitään käyntiin liittyviä ongelmia, sitä vaan menee hieman enemmän.
Ensi viikolla sitten näkee maantiekulutuksen 98:lla, ihan sopivalla kuormalla. Sille on sitten verrokkina viime ja toissa talven 95:lla ajetut 7,4l/100km.
EDIT (valtion päättäjille, jos tätä ylipäätään koskaan saavat tietoonsa): Sellainenkin tuli mieleen, ja tässäkin topicissa oli se uutisjuttu linkattu, että päästötavoite uhkaa kariutua, kun E10 menee niin vähän. Nooh, joku viisashan voisi pienessä päässään laskea tai jopa voisi ihan empiirisesti ajaa testipenkissä autoa molemmilla bensoilla. Ja nimenomaan autoa jolla on havaittavissa kulutuksen kasvua.
Taka-ajatuksena minulla on, että moottorin päästöthän ovat melko lailla suoraan suhteessa moottorin kuluttamaan polttoainemäärään. Jokainen voi itse käydä katsomassa minkä tahansa auton kulutuslukemia vs. CO-päästöt. Eli, jos kinneri ottaa E10:iä tietyn määrän niin sillehän saadaan mitattua päästöt. Mutta, jos sama kinneri ottaa E5:sta vähemmän niin onko se a) yksi ja sama päästöjen kannalta b) pitäisi viedä vielä vähemmän päästöjen kannalta vai c) päästöt on pienemmät?
Mitään teknistä vikaa en usko yhtäkkiä tulleen, E10:llä ku ei ollut mitään käyntiin liittyviä ongelmia, sitä vaan menee hieman enemmän.
Ensi viikolla sitten näkee maantiekulutuksen 98:lla, ihan sopivalla kuormalla. Sille on sitten verrokkina viime ja toissa talven 95:lla ajetut 7,4l/100km.
EDIT (valtion päättäjille, jos tätä ylipäätään koskaan saavat tietoonsa): Sellainenkin tuli mieleen, ja tässäkin topicissa oli se uutisjuttu linkattu, että päästötavoite uhkaa kariutua, kun E10 menee niin vähän. Nooh, joku viisashan voisi pienessä päässään laskea tai jopa voisi ihan empiirisesti ajaa testipenkissä autoa molemmilla bensoilla. Ja nimenomaan autoa jolla on havaittavissa kulutuksen kasvua.
Taka-ajatuksena minulla on, että moottorin päästöthän ovat melko lailla suoraan suhteessa moottorin kuluttamaan polttoainemäärään. Jokainen voi itse käydä katsomassa minkä tahansa auton kulutuslukemia vs. CO-päästöt. Eli, jos kinneri ottaa E10:iä tietyn määrän niin sillehän saadaan mitattua päästöt. Mutta, jos sama kinneri ottaa E5:sta vähemmän niin onko se a) yksi ja sama päästöjen kannalta b) pitäisi viedä vielä vähemmän päästöjen kannalta vai c) päästöt on pienemmät?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: E10 bensiini
Ei ole mahdollista että nousee kulutus kun asiantuntijat niin sanoo:
"Esimerkiksi E10 bensiinin aiheuttama mahdollinen polttoaineenkulutuksen kulutuksen kasvu on käytännössä 1-2 prosenttia, eli niin pieni, että sen mittaaminen on tavallisen autoilijan kannalta on lähes mahdotonta. Hän huomauttaa, ettei tiukasti vakioiduissa laboratorio-oloissakaan ei päästä kuin 0,5 prosentin tarkkuuteen."
(http://www.kaleva.fi/uutiset/vtt-n-ener ... hua/885776)
Ootte nyt kaikki selkeesti väärässä ja teidän autot on varmana rikki
"Esimerkiksi E10 bensiinin aiheuttama mahdollinen polttoaineenkulutuksen kulutuksen kasvu on käytännössä 1-2 prosenttia, eli niin pieni, että sen mittaaminen on tavallisen autoilijan kannalta on lähes mahdotonta. Hän huomauttaa, ettei tiukasti vakioiduissa laboratorio-oloissakaan ei päästä kuin 0,5 prosentin tarkkuuteen."
(http://www.kaleva.fi/uutiset/vtt-n-ener ... hua/885776)
Ootte nyt kaikki selkeesti väärässä ja teidän autot on varmana rikki
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: E10 bensiini
Nyt kannattaisi ehdottomasti laittaa uusi määrärahahakemus valtiolle vetämään, jos VTT:n mittaustulokset ovat tuota luokkaa.muppelo kirjoitti:#Hän huomauttaa, ettei tiukasti vakioiduissa laboratorio-oloissakaan ei päästä kuin 0,5 prosentin tarkkuuteen."
(http://www.kaleva.fi/uutiset/vtt-n-ener ... hua/885776)
Re: E10 bensiini
Todennäköisesti ovat "ajaneet" labrassa EU-yhdistettyä eli maantiepainotteista kulutusta (n. 36% on kaupunkiajoa). Toisaalta todellisuudessa moottorin pitää liikuttaa jotain massaa joten varmasti ovat laboratoriossa muistaneet jarruttaa kampiakselilta sopivasti.
Omalta kohdalta ajo taas on lähes poikkeuksetta 100% kaupunkiajoa eli tankilliseen tulee enemmän käynnistyksiä ja lyhyttä ajoa. Muutenkin ajotapahtumat on niitä joissa moottori menee enemmän väännöllä kiun teholla eli tarvii ennakkoa sytkäkohtaan ja 98 taas sallii sen, pidemmälle kuin 95. Mut mut, katsotaan mitä on kulutus maantiellä 98:lla.
Omalta kohdalta ajo taas on lähes poikkeuksetta 100% kaupunkiajoa eli tankilliseen tulee enemmän käynnistyksiä ja lyhyttä ajoa. Muutenkin ajotapahtumat on niitä joissa moottori menee enemmän väännöllä kiun teholla eli tarvii ennakkoa sytkäkohtaan ja 98 taas sallii sen, pidemmälle kuin 95. Mut mut, katsotaan mitä on kulutus maantiellä 98:lla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: E10 bensiini
"Sekalaisessa ajossa kulutusero oli puoli litraa sataa kilometriä"
tuolta lisää
http://www.talouselama.fi/uutiset/article582210.ece
tuolta lisää
http://www.talouselama.fi/uutiset/article582210.ece
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Re: E10 bensiini
Joo, vihdoin tulee vähän muutakin kuin sitä virallista totuutta.
Jos uusi auto vie seka-ajossa puoli litraa enemmän E10:ä, niin sitten ei ole mikään ihme että tonnari vie yli litran enemmän Varmaan menee kulutusten suhteessa, ainakin voisi kuvitella näin.
Eli tankkaan 98:a tankkiin vaan jatkossakin.
Jos uusi auto vie seka-ajossa puoli litraa enemmän E10:ä, niin sitten ei ole mikään ihme että tonnari vie yli litran enemmän Varmaan menee kulutusten suhteessa, ainakin voisi kuvitella näin.
Eli tankkaan 98:a tankkiin vaan jatkossakin.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: E10 bensiini
Ihmettelin äskettäin että onkos auto hajoamassa jostain päin, kun kulutus hyppäsi yhtäkkiä 0,5 l/100 km ylöspäin. Keksin sitten tämän bensajutun ja täältähän löytyi vastaavanlaisia juttuja. Mulla on tuo ajaminen aika samanlaista aina ja kulutus on SID:in mukaan ollut jotain 7,8. Nyt mennään 8,3 lukemissa. Taidan kokeilla 98-bensaa seuraavan tankillisen vertailun vuoksi.
ex: 9-3 2.0t Coupe aut. vm. 2001
nyk: 9-5 2.3t aut. vm. 2006
nyk: 9-5 2.3t aut. vm. 2006
Re: E10 bensiini
98E5:lla 655.3km ja ~7,6l/100km kulutus. Maantiepöristelyä oli Google Mapsin mukaan 507 kilometriä ja ku muistelen viime reissuja niin vastaavassa ajossa on ollut jotain luokkaa 7,8-7,9l/100km 95E:lla. Eli ei hirveästi eroa 95 ja 98 välillä.
Nyt sitten lirautin tankin täyteen 95E10 ja katsotaan sitten toiseen suuntaan miltä näyttää. Toisaalta ja loppujen lopuksi lienee se ja sama kumpaa soppaa tankkaa vaikkakin litran erolla tulee jo hintahyötyä 98:n hyväksi. Vuositasolla tosin tulee hassattua paljon turhempaankin rahaa ja paljon enemmän
Tietenkin kaupunkiajossa voisi tankata 98:ia ja maantielle 95:sta mutta eipä taida maksaa vaivaa. Eli Lepoon 95:sta.
Nyt sitten lirautin tankin täyteen 95E10 ja katsotaan sitten toiseen suuntaan miltä näyttää. Toisaalta ja loppujen lopuksi lienee se ja sama kumpaa soppaa tankkaa vaikkakin litran erolla tulee jo hintahyötyä 98:n hyväksi. Vuositasolla tosin tulee hassattua paljon turhempaankin rahaa ja paljon enemmän
Tietenkin kaupunkiajossa voisi tankata 98:ia ja maantielle 95:sta mutta eipä taida maksaa vaivaa. Eli Lepoon 95:sta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: E10 bensiini
Nyt kun tätä asiaa tässä säädetään, niin täytyy kyllä myöntää, että vähän enemmän E-kymppiä menee. Vertailu vaan on vaikeaa, kun ajot ja pakkaset vaihtelee. Jos eroa tosiaan on puoli litraa, tuntuu kehitys takaperoiselta.
Re: E10 bensiini
Tässä juuri laskeskelin oman auton kulutuksia 95E10:llä ja 98:lla. 95E10:lla kulutus oli 8,0l/100km ja 98:lla 7,8l/100km.
Tämän päivän hinnoilla laskettuna 95E10 maksaa 1,559 ja 98 maksaa 1,609. Nopea laskutoimitus kertoo, että säästän 98:lla 100km matkalla n. 7,8 senttiä. Tämä tarkoittaa siis että jos ajelen 30 000km vuodessa, niin säästän vuodessa huimat 23 euroa ja 46 senttiä. Vau.
Tämä tietty tarkoittaa sitä, että pitää ajaa aina tuolla 7,8 litran keskikulutuksella.
Tämän päivän hinnoilla laskettuna 95E10 maksaa 1,559 ja 98 maksaa 1,609. Nopea laskutoimitus kertoo, että säästän 98:lla 100km matkalla n. 7,8 senttiä. Tämä tarkoittaa siis että jos ajelen 30 000km vuodessa, niin säästän vuodessa huimat 23 euroa ja 46 senttiä. Vau.
Tämä tietty tarkoittaa sitä, että pitää ajaa aina tuolla 7,8 litran keskikulutuksella.
Re: E10 bensiini
Asian voi ajatella niinkin, että jos näet maassa 20 euron setelin, mitä teet? Jätätkö siihen vai poimitko talteen?pezi kirjoitti:... säästän vuodessa huimat 23 euroa ja 46 senttiä. Vau.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11