Auton akut

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja lucaf »

lucaf kirjoitti:
Stressfläkt kirjoitti:Voin vahvistaa tuon että tuo sznajderin agm ei pakkasta siedä.
Taitaa olla kolmas talvi menossa ja pitkähermosena olen välillä antanu lämpökäsittelyä että suostuu latautumaan.
Voi spekuloida että aiheuttaako hyvä hyötysuhde sen että ladatessa se ei juuri lämpenekään.
voi hel.... olisi taas pitänyt täältä ensin tarkistaa. että pitikin jättää akun hankinta viime tinkaan ja tänä aamuna hädin tuskin auto starttasi joten päätin että samantien akkukauppaan ja pihinä miehenä kanta-asiakashintaan muka halvalla (60€ 60AH) sorruin sitten snajderiin, että ei sitten muuta kuin kädet ristiin? onhan akussa hieno punamusta väritys, täytyy kait nauttia siitä sitten jos se sippaa :(
Kiitos tuttavuudesta Sznajder, nyt 24kk myöhemmin ja 30tkm auton mittarissa lisää, olet jo kovin väsyneen oloinen 5 asteen pakkasessa ja lepojännitteesi on vaatimattomat 12.4Volttia vaikka ajossa sinua jatkuvasti ladataan 14.1V jännitteellä ja ajan työmatkoja 30min yhtäsoittoa.

Vaihdan merkkiä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Sitten kokeile joko Exideä tai Vartaa. :wink:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mertmi kirjoitti:
Mertmi joulukuussa -12 kirjoitti:Kolkkiin ostin Motonetistä Snajder Silver 70Ah akun. Saa nähdä miten uudemman teknologian "halpis" pärjää Suomen talvessa.
Hyvin on siis pelannut. :-)

Tuota avustaa jatkossa Defa 1203 -laturi.
Vieläkin Snajder toimii hienosti.

Sensijaan tuolla aiemmin mainitsemani femman Fiamm -akun vajuminen ei ole muuttunut mihinkään. Ei pysy latingissa ajamalla + ylläpitolaturi. En oikein tiedä mitä tälle pitäisi tehdä? Onko ainoa korjaus vaihtaa auto?
Viimeksi muokannut Mertmi, Pe Tammi 01, 2016 21:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Meillä 9-3SS:ssä Vartan AGM-akku ja Defan älylaturi = pelaa vieläkin 2 vuoden jälkeen, ja noin 50 000km jälkeen (arvio).
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Meilläkin toimii Ford Focuksen ensiasenusakku 3,5v ja 96200km jälkeen hienosti! Edes satart-stop toiminnon jatkuvat käynnistelyt eivät ole saaneet akkua kyykähtämään. Täten suosittelen siis kaikille Ford alkuperäisakkuja!
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Komppaan V.J.S:ää! :) Itselläni oli entisessä Hiluxissa alkuperäiset Optifit-akut. Kestivät 7,5 vuotta, vaikka yleensä kestävät 5-6 vuotta. Hyvällä käytöllä päästiin tähän. Kylmäkäynnistyksiä oli useampaan kertaan ja Webasto puhisi. Alkuperäisakut ovat oikein hyviä.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Vieläkös Voortin akuissa on ne omat liittimet, jotka ei käy (muunmerkkisiin) autoihin. :D
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Joudun myös vähän katsomaan peiliin, sillä en ollut millään tavalla "huoltanut" tota sznajderia, siis en ennen talvea ladannut täyteen, enkä edes ennen käyttöönottoa ladannut vaan kytkin suoraan kaupan hyllyltä. Eli väittävät että lataamalla akkua tietyin väliajoin akun käyttöikä pitenisi.

No nyt ostin 64Ah Exiden, maksoi melkein tuplat (110 ja rapiat) ja laitoin lataukseen. Täytyypä jatkossa ladata vaikka loka-marras vaihteessa erikseen laturilla täyteen.

Onkohan noi autojen ensiakut jotain ihmeakkuja kun eräässä volsussa kesti 8 vuotta, ja pösössä 10 vuotta ensimmäinen akku?! Vai johtuneeko myös siitä että auton sähköjärjestelmä on ekat 10 vuotta myös timmimmässä kunnossa?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Jostain syystä tiettyjen merkkien ensiasennus ja orkkis osana ostetut akut on mielestäni erittäin laadukkaita..Yhteen meseen ostin aikanaan Veholta akun,olihan se kylläkin 100Ah akku,maksoi 230e..Mutta kesti mukisematta 5vuotta eikä merkkiäkään hyytymisestä.Tais kerran pari jopa purkautua tyhjäksi kun valot jäi päälle.Tiedä sit miten kauan kesti kun vaihtui omistaja.

Yhteen Volvoon oli ostettu akku ihan orkkisosana ja siitä oli myös kuitti itsellä,tuli auton mukana.Oli myös tuplaten arvokkaampi kuin "normaali" akku. Oli jo palvellut 4vuotta+4vuotta itsellä eikä mitään ongelmaa..Pari kertaa vuodessa latasin erillisellä laturilla täyteen.

Tosin on puhuttu että uudet can-väylälliset älyautot ovat kuitenkin melkoisia virtasyöppöjä..ensimmäiseen 10 minuuttiin auton oma laturi ei kykene vielä lataamaan akkua vaan kaikki virrantuotto menee auton omien varusteiden ja tiedonkulun käsittelyyn..näin jossain ohjelmassa mainittiin.. 8O

Itsellä oli harrastepelinä 15vuotta vanha can-väylällinen mersu josta todellakin huomasi tuon kulutuksen..Auton sammuttamisen jälkeen väylät keskusteli pitkän tovin ennen kuin meni ns."lepotilaan". Tosin tuon ikäisissä on jo hieman vikaa järjestelmässä ja jännitteen purkavia kohteita on todella paljon.

Harmittaa vain kun näille perus akuille ei voi tehdä muuta kuin ladata.Ei voi tarkistaa ominaispainoja tai lisätä akkuvettä..Isommissa akuissa näkee kyllä vielä korkillisia.

Itsellä nyt kokeilussa perus Exiden 62Ah kun "halvalla" sain naapurilta.Osti turhaan uuden kun opelinsa kytkee autoradion päälle milloin haluaa niin luuli et akku sökö..

Tullut kokeiltua erilaisia akkuja vuosien varrella paljonkin ja en pidä enää merkillä niinkään väliä koska kaikki tuntuu olevan huoltovapaita..Aika samanlailla on pelannut muutaman kympin jonkun tarjoustalon akut kuin vaikka Hankook tai Exide..Kunhan vain lataa täyteen ennen asennusta.

Mut aina "kyttään" jos jollain kaverilla sattuu jäämään jonkun auton orkkisakku koska liian monta kertaa nähnyt sen tarinan kun varaosaliikkeen kaveri mittaa "kuormitusmittarilla" akun ja kone näyttää hienosti digitaalisesti "battery 70%/change battery" tai jotain vastaavaa..
Sit minä otan lahjoituksena akun vastaan ja lataan sen pienellä virralla täyteen ja taas mennään vuosia eteenpäin..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Komppaan edellistä. Meilä on femma ollut kuus vuotta eikä akusta ole muuta tietoa kuin että se on Saab ja ollut autossa ainakin sen kuusi vuotta. Muutaman kerran olen sitä ladannut halvalla "nyrkkilaturilla" yön yli kylmässä ja hyvin on pelittänyt. Ajo on pätkäajoa kaupungissa. Rouva tykkää pitää penkinlämmitintä täysillä ja mie tykkään käryttää takalasin- ja peilinlämmittimiä. Työrintamalla on myös huomattu että jostain kumman syystä ne Scanialta ostetut mustat möykyt vain kestää neljä vuotta mukisematta jakoautossa kun taas autosähköalan liikkeestä ostetut kilpa-auton näköseksi teipatut on vainaat kahessa vuodessa. Ategon alkuperäset akut kesti kymmenen vuotta ja vielä kesän ku lisäs nestettä, tosin se auto oli erittäin kevyellä käytöllä ennen meile tuloa.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuon meidän femman kohdalla seuraava steppi on akun plussakaapelin irroitus ja kenkien tinaus. En mie enää muuta keksi kun akku ei ole rikki ja latausjännitettäkin on riittävästi. Väkisin on ongelman oltava virran kulkemisessa... Joitakin tapauksia haulla löysin, joissa kaapelikengät olivat löysällä. Yksi päivä auton ympärillä kärysi maantieajon päätteeksi kumin käry. Jospa kaapelit käryää? Voiko moniurahihna luistaa niin paljon että akku ei lataudu? Ei se huuda. Tuo haju vaan toi mieleen...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja SS »

Oliko kengät tai joku muu liitos lämpimiä? Kannattaa mitata latausjännite suoraan laturilta niin selviää kaapelien jännitehäviö.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tupakansytyttimen töpselistä näkyy 14,5V latausjännite ajon aikana. Startin solenoidin molemmat isot navat olivat hapettuneita. Akulta toinen napa oli höllässä. Seuraillaanpa nyt sitten pakkaskauden starttailua. Narhakampaan se pyöräytti lämmintäkin konetta noin korvaluulolta...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja AZP »

Oletko mitannut akun navoilta latausjännitteen myös, eli paljonko voltteja akku "näkee"?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Olen mitannut navoiltakin. Saman vähintäänkin käytännössä. Plussakaapelihan ketjuttuu alkaen laturilta startin kautta akun kengälle. Akulta taasen lähtee kaikki virransyöttö kulutukseen. Ainoa tuon starttauksen osalta hämmästyttää, on kaapelien paksuus, tai oikeastaan ohuus. Onkohan menneet säästämään Saabilla tästä kohtaa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin