Minua jännittää enemmän kuin oppilasta
Pimeänajo & liukkaanajo opetusluvilla
Re: Pimeänajo & liukkaanajo opetusluvilla
Ja sitten on aika kirjallisiin varattuna 16.11.
Minua jännittää enemmän kuin oppilasta
Minua jännittää enemmän kuin oppilasta
9-3 SC 1.8t -06
Ex. 9000 2.0t A -98
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
Ex. 9000 2.0t A -98
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
Re: Pimeänajo & liukkaanajo opetusluvilla
Jes! Läpi meni virheillä 1/10 ja 3/50. Olin ihan yllättynyt, sillä vielä pari päivää sitten harjoitusohjelmassa kuvavirheiden määrä vaihteli 9-14 välillä 50:stä.nimismies kirjoitti:Ja sitten on aika kirjallisiin varattuna 16.11.
Minua jännittää enemmän kuin oppilasta
Ja nyt on tontussakin kytkin entistä ehompana, niin päästään vihdoinkin ajelemaan oikeasti liukkaalla
9-3 SC 1.8t -06
Ex. 9000 2.0t A -98
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
Ex. 9000 2.0t A -98
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
Re: Pimeänajo & liukkaanajo opetusluvilla
Nyt alkaa homma olemaan loppusuoralla.
Aika ajokokeeseen on varattuna perjantaiksi. Kai sitä itse vielä pitää hypätä takapenkille ihmettelemään.
Ajotuntejakin on nyt virallisesti paperissa jo 34 kappaletta ja viimeinen ajetaan juuri ennen inssiä lämmittelyksi. Täytyy vain toivoa, että ei tarvitsisi alkaa hirveästi tuota tonttua peruuttelemaan ahtaisiin väleihin. Helppohan sitä on jotain autokoulun Focusta työntää vaikka minkälaiseen taskuun...
Aika ajokokeeseen on varattuna perjantaiksi. Kai sitä itse vielä pitää hypätä takapenkille ihmettelemään.
Ajotuntejakin on nyt virallisesti paperissa jo 34 kappaletta ja viimeinen ajetaan juuri ennen inssiä lämmittelyksi. Täytyy vain toivoa, että ei tarvitsisi alkaa hirveästi tuota tonttua peruuttelemaan ahtaisiin väleihin. Helppohan sitä on jotain autokoulun Focusta työntää vaikka minkälaiseen taskuun...
9-3 SC 1.8t -06
Ex. 9000 2.0t A -98
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
Ex. 9000 2.0t A -98
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
Re: Pimeänajo & liukkaanajo opetusluvilla
Reilu kuutisen vuotta takaperin kun ajoin kortin, ainut peruutus mitä tarvitsi tehdä oli peruuttaa konttorin pihassa ruutuun. Siihenkään ei tarvinnut edes osua kun maalit oli sen verta kuluneet asfaltista. Ei se Inssi tänäpäivänä enää samanlaista vitt*ilua ole kuin joskus "vanhaan hyvään aikaan". Taskuun parkkeeraustakaan eivät taida enää tehdä ja inssi ei saa ajattaa yksisuuntaisia väärään suuntaan jne. mitä on kuullut ennen olleen.
#3834
Re: Pimeänajo & liukkaanajo opetusluvilla
Itsellä oli aikalailla sama juttu, kortin sain 2004 ja ainoa peruutus oli katsastusaseman pihasta lähtiessä ruudusta pois.
Tuntuu vain, että opetuslupalaisten pitää tehdä joku kahdella renkaalla ajo ja hyppy palavan renkaan läpi, että kortin saa. No raportoin huomenna kuinka käy
Tuntuu vain, että opetuslupalaisten pitää tehdä joku kahdella renkaalla ajo ja hyppy palavan renkaan läpi, että kortin saa. No raportoin huomenna kuinka käy
9-3 SC 1.8t -06
Ex. 9000 2.0t A -98
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
Ex. 9000 2.0t A -98
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
-
ruohonet80
- "Hölösuu"
- Viestit: 1032
- Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Re: Pimeänajo & liukkaanajo opetusluvilla
Kuopiossa itse luvilla ajaneena olen samaa mieltä. Inssi laitto leimasimen satkun kojalaudalle ennen lähtöö. Kysyin mitä tapahtuu jos toi kaatuu, niin sano vaan et elä mieti sitä. Pyörittelyä kaupunkialueella ja virheen sai keksittyä, etten katsonut tuleeko oikealta pyöräilijaa. Tilanne oli sellainen, että ajoin kevyenliikenteen väylän suuntaisesti ja käännyin oikealle. Jo ajaessani näin, että kevyenliikenteenväylä oli tulosuunnastani tyhjä. Olisi silti pitänyt kääntää päätä katsoakseen tuleeko pyöräilijöitä. No inssi meni ekalla läpi, mutta tilanne tuntui jotenkin sellaiselta, että on lupalaisena erityissyynissä.nimismies kirjoitti:Itsellä oli aikalailla sama juttu, kortin sain 2004 ja ainoa peruutus oli katsastusaseman pihasta lähtiessä ruudusta pois.
Tuntuu vain, että opetuslupalaisten pitää tehdä joku kahdella renkaalla ajo ja hyppy palavan renkaan läpi, että kortin saa. No raportoin huomenna kuinka käy
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
Re: Pimeänajo & liukkaanajo opetusluvilla
Ai laittoi ihan oikeasti leimasimen siihen?
Luin jostain vinkin, että kannattaa kuvitella kahvikuppi kojelaudalle ja ajaa sen mukaisesti, että se ei pääse läikkymään, mutta en arvannut että inssi siihen oikeati jotain tavaraa laittaisi 
Tuon tyylisestä käytöksestä olen tuota puolisoani pelotellutkin koko ajan ja olen painottanut tuota pään kääntämistä erityisesti tuossa kuvailemassasi tilanteessa.
Tuon tyylisestä käytöksestä olen tuota puolisoani pelotellutkin koko ajan ja olen painottanut tuota pään kääntämistä erityisesti tuossa kuvailemassasi tilanteessa.
9-3 SC 1.8t -06
Ex. 9000 2.0t A -98
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
Ex. 9000 2.0t A -98
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
-
ruohonet80
- "Hölösuu"
- Viestit: 1032
- Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Re: Pimeänajo & liukkaanajo opetusluvilla
Laitto leimasimen juu siihen satkun kojalaudalla olevaan tavarasyvennykseen.
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
Re: Pimeänajo & liukkaanajo opetusluvilla
Pään kääntämistä risteyksissä ei voi olla liikaa korostamatta, sillä siellä pyörätiellä liikkuu myös muitakin kuin kävelyvauhtia pyöräileviä mummoja. Näistä tilanteista on omakohtaisia kokemuksia maantiepyörällä liikkuessa, jolloin nopeudet helposti samoja kuin autoilla kaupunkiliikenteessä.
Itse olen myös korttini opetusluvalla ajanut. Ennen liikenteeseen lähtöä auto piti taskuparkkeerata kohtaan missä törpöt kuvastivat edessä ja takana olevien autojen puskureiden kulmia. Tämä tapahtui vuonna 2001.
Myöhemmin korttia korottaessani inssissä tapahtui hylkäämiseen oikeuttava virhe, mutta opetuksen vastaanottaja totesi autokoulun opettajalle, että hän kirjoittaa kortin ja opettaja opettaa ajamaan, eli läpi meni virheestä huolimatta. Noissa korotusinsseissä katsotaan tapauskohtaisesti varmaan vähän enemmän sormien läpi sillä olihan minullakin ollut B-kortti tuolloin jo viisi vuotta.
Itse olen myös korttini opetusluvalla ajanut. Ennen liikenteeseen lähtöä auto piti taskuparkkeerata kohtaan missä törpöt kuvastivat edessä ja takana olevien autojen puskureiden kulmia. Tämä tapahtui vuonna 2001.
Myöhemmin korttia korottaessani inssissä tapahtui hylkäämiseen oikeuttava virhe, mutta opetuksen vastaanottaja totesi autokoulun opettajalle, että hän kirjoittaa kortin ja opettaja opettaa ajamaan, eli läpi meni virheestä huolimatta. Noissa korotusinsseissä katsotaan tapauskohtaisesti varmaan vähän enemmän sormien läpi sillä olihan minullakin ollut B-kortti tuolloin jo viisi vuotta.
Re: Pimeänajo & liukkaanajo opetusluvilla
Samoin tuli noin 12 vuotta sitten saatua kortti ajoluvilla. Vaikeinta oli yrittää ajaa nopeusrajoituksien mukaan eikä liikenteen mukana
Ensimmäinen kommentti inssiltä oli pihasta lähdettäessä että ei ole mihinkään kiire, kun normaalisti kiihdytin 1.6i volvolla
Yksi huomautus taisi tulla turhasta kaistan vaihdosta kun hämeenlinnan väylälle laskeuduttiin ja edessä ajoi kuorma-auto. Ajattelin että kaista loppuu ja menin väylälle, mutta kaista jatkuikin rampilta muutaman sataa metriä ja nousi pois seuraavaan ramppiin, jonne inssi ajatti. Ajotapahtuma tapahtui Haagassa ja käytiin etukäteen poimimassa kaikki Haagan alueen erikoisuudet jottei niissä lapsusta tapahtuisi (omalla kohdalla turhaan). Inssi olikin helppo homma kun ajotunteja oli takana varmaan reilusti toista sataa. Auton käsittelytaito ihan eri luokkaa kuin autokoulun ajotuntien jälkeen olisi ollut.
Veli ajoi mun jälkeen ja se hylättiin ensin. Lähdöt tapahtui Haagan olisko liikenneoppilaitoksen? pihasta ja siinä lähistöllä on paikka, jossa on ylikulkusilta, jossa läpiajokielto jollekin tietylle isommalle väylälle. Broidi ajoi sinne kun ei tullut muita ohjeita ja huomatti läpiajokiellosta (moottoriajoneuvolla ajo kielletty + lisä kilpi, jossa kerrottiin läpiajokiellosta tietylle tielle). Inssi käännätti auton siellä asuinalueella ja palasivat lähtöpaikkaan jossa totesi virheeksi liikennemerkin huomioon jättämisen ja antoi hylsyn. Käytiin ajamassa faijan kanssa samantien sama kohta ja katsottiin missä oli inssi tehnyt ja mitä. Faija soitti sinne jonnekkin pampulle ja kertoi yksityiskohtaisesti, mitä oli käynyt ja kuka oli inssi. Puolen tunnin päästä soitettiin takaisin ja pahoiteltiin että inssi oli kämmännyt ja että kortti oli veljellekin noudettavissa konttorilta
Veli ajoi mun jälkeen ja se hylättiin ensin. Lähdöt tapahtui Haagan olisko liikenneoppilaitoksen? pihasta ja siinä lähistöllä on paikka, jossa on ylikulkusilta, jossa läpiajokielto jollekin tietylle isommalle väylälle. Broidi ajoi sinne kun ei tullut muita ohjeita ja huomatti läpiajokiellosta (moottoriajoneuvolla ajo kielletty + lisä kilpi, jossa kerrottiin läpiajokiellosta tietylle tielle). Inssi käännätti auton siellä asuinalueella ja palasivat lähtöpaikkaan jossa totesi virheeksi liikennemerkin huomioon jättämisen ja antoi hylsyn. Käytiin ajamassa faijan kanssa samantien sama kohta ja katsottiin missä oli inssi tehnyt ja mitä. Faija soitti sinne jonnekkin pampulle ja kertoi yksityiskohtaisesti, mitä oli käynyt ja kuka oli inssi. Puolen tunnin päästä soitettiin takaisin ja pahoiteltiin että inssi oli kämmännyt ja että kortti oli veljellekin noudettavissa konttorilta
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Pimeänajo & liukkaanajo opetusluvilla
Opetin opetusluvalla poikani -07 ja tyttäreni -10. Molemmilla liukkaankelin harjoitus liukkaankelin radalla ulkopuolisessa opetuksessa joka on pakollinen 1-vaiheessa. Pimeänajon piti poika ottaa ennen 2-vaihetta autokoulusta koska meni inssiin kesäkuussa. Tyttären kohdalla oli inssi maaliskuussa joten pimeäajo harjoitus sujui omin voimin. Eli pimeäajo harjoituksen ajankohta riippuu vuodenajasta jolloin oppilas menee inssiin. Eikös opettaja ole opiskellut opetusmateriaalia? Molemmat muuten ekalla läpi teoriasta ja inssistä. Saab oli tallissa ja opetus hoidettiin vaimon Puntolla.
9-5 W 2.0T -01, 9-5 AeroW -08
Re: Pimeänajo & liukkaanajo opetusluvilla
Pimeänajon voi suorittaa myös kakkosvaiheessa
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Pimeänajo & liukkaanajo opetusluvilla
No ei muuten voi99 GL kirjoitti:Pimeänajon voi suorittaa myös kakkosvaiheessa
http://www.ajovarma.fi/fi/ajovarma/tutkinnot/index.php
"jos pimeällä ajamisen opetusta ei olosuhteiden vuoksi ole voitu suorittaa I-vaiheessa...on se suoritettava heti olosuhteiden salliessa välivaiheessa
Ja se pään kääntäminen...joskus muinoin kun kortin sain oli autokoulussa moneen kertaan sanottu: kääntäkää sitä päätä risteyksissä.
Oppilas varmasti näkee päätä kääntämättäkin, yleensähän silmät liikkuu päässä, mutta mistä inssi tietää että katsot jos et päätä erikseen käännä?
En usko että tuossa on eroja opetusluvin tai autokoulun käyneiden kesken, siis jos ajokokeen arviointiperusteita ajatellaan.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Pimeänajo & liukkaanajo opetusluvilla
Etkä koe saavasi mitään lisäarvoa päätä hieman kääntämällä? Näet varmasti tarpeeksi kauas takaviistoonkin päätä kääntämättä?teesalama kirjoitti: Oppilas varmasti näkee päätä kääntämättäkin, yleensähän silmät liikkuu päässä, mutta mistä inssi tietää että katsot jos et päätä erikseen käännä?
Suosittelen kuitenkin hieman rasittamaan sitä niskaa aika-ajoin, ettei pääse jumiutumaan...
Re: Pimeänajo & liukkaanajo opetusluvilla
Ahaa..eiku hetkinen. Hieman harkitsematon lauserakenne allekirjoittaneelta. Näin käy kun kirjoittaa ennen aamukahvia.Azanovix kirjoitti:Etkä koe saavasi mitään lisäarvoa päätä hieman kääntämällä? Näet varmasti tarpeeksi kauas takaviistoonkin päätä kääntämättä?teesalama kirjoitti: Oppilas varmasti näkee päätä kääntämättäkin, yleensähän silmät liikkuu päässä, mutta mistä inssi tietää että katsot jos et päätä erikseen käännä?
Suosittelen kuitenkin hieman rasittamaan sitä niskaa aika-ajoin, ettei pääse jumiutumaan...
Siis tottakai päätä käännetään myös. Tarkoitus oli kai sanoa, että ajokokeessa päätä käännetään korostetun liioitellusti.
Kyllä päätä pitää kääntää ja katsoa, varsinkin esimerkiksi risteyksestä oikealle käännyttäessä kun samalla ylitetään suojatie!
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
