mcfeast kirjoitti:persetinpersetti kirjoitti:Pensiini vanhenee nopeesti. Siis alle 3kk. Ei me ainakan prätkän suutinten läpi talven jälkeen. Vaikka ois tankki ollu täynnä koko talven.
Bensan vanhenemisesta aina pelottelevat mutten oikeen jaksa uskoa koska omat ja muiden kokemukset kertovat toista. Tietty jos auto on seisonut pari kolme vuotta eikä käynnisty niin bensan vaihto voisi olla paikallaan.
Riippuu suutinten koosta ja moottorinohjasjärjestelmän toiminta-alueesta (säätövaroista).
Vuoden vanha bensa voi aiheuttaa jo käyntiongelmia kaasari-kärjellinen jakaja - järjestelmässä tai sitten ei
Tuppaa tulemaan muuten hävyttömän kalliiksi seisontakin jos kaikkia ohjeita noudattaa:
-Jarrulevyt/palat uusiksi jos ulkosalla
-Bensatankki täyteen ja uudet bensat talven jälkeen?
-Öljyjen vaihto ennen ja jälkeen seisonnan
-Muiden nesteiden vaihto
jne.
Itse vaan vahasin auton, ikkunat raolleen, renkaisiin ylipaine, tankki täyteen ja hyvin selvisi. Jarrut menivät vähän huonoiksi joten seuraavalla kerralla voisi ehkä koittaa öljytä/rasvata jarrulevyt.
Jarrulevyjen ja palojen vaihto on ehkä liioittelua, puhdistus ja liikkuvien mekanismien voitelu (ei missään nimessä mitään öljyyn viittaavaakaan läheellekkään levyjä/paloja/rumpuja) riittävät ynnä tietysti varmistus, että palat eivät makaa kiinni levyissä.
Muuhan on normaalia huoltoa, joka siis kannattaa ajoittaa ennen seisontaa tehtäväksi.
Bensatankin täytöstä on monta mielipidettä, kuten yllä todetaan. Itse suosin yllä kertomastani syystä tyhjää tankkia, mutta mulla onkin tasalämpöinen säilytyspaikka. Ulkoilman mukaan lämpötilaansa vaihtavassa säilytyspaikassa tyhjä tankki kerää kosteutta, mikä vielä sinällään on pieni ongelma (hoituu esim. Masinolilla ja täyteen tankkaamisella), isompi ongelma sensijaan on kosteuden aikaansaama tankin sisäpuolen ruostuminen. Eikä ruostuminenkaan ole mikään ongelma sinänsä, vaan irtoavat ruostehiukkaset/muruset/lastut, jotka paitsi sotkevat myös tukkivat polttoainejärjestelmää.
Kaikinpuolinen huolto ja siivous kannattaa tosiaan tehdä ennen seisontaa, samoin huolehtia kosteuden poistamisesta autosta, mutta ikkunoita ei kannata jättää kovinkaan paljoa raolleen, ettei niistä kulkeudu sisään mitään eläviä olentoja. Sormen mentävästä raosta kuulemma menee hiiri sisään (riippuu toki myös mittasormesta

)