Auton talvisäilytys - miten??

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Karjay »

mcfeast kirjoitti:Hmm, onkos tästä hyötyä. Eikö olisi järkevämpää vaihtaa öljyt vasta seisonnan jälkeen kun niihin on kerääntynyt mukavasti vettä. Onko sillä väliä makaako autossa talven uudet vai vanhat öljyt?
V8 Magazine (7/92):
"Seisomaan jäävässä laitteessa vanhan öljyn sekaan joutuneet epäpuhtaudet, metallinhiukkaset ja muut raskaammat aineet laskeutuvat hitaasti pohjalle muodostaen likakerroksen, joka voi seuraavassa käytössä lähteä kokkareina liikkeelle. Tämä onkin pääasiallinen syy suositella kaikkien öljyjen ja nesteiden korvaamista uusilla ennen varastointia. "

Tämä onkin ongelmallinen kysymys, eikä mulla ole omakohtaisia kokemuksia asiasta. Kyllä kai puolenkin vuoden seisotuksenkin aikana ehtii suurin osa törkypartikkeleista laskeutua öljypohjaan. Luulisin että vesi kuitenkin haihtuu/poistuu myöhemmin ajossa, kun taas lika jää pyörimään koneeseen.

Mä en tosiaan oikeesti tiedä, kunhan arvailen. :?
GM 900 se 2.0t -97 RE85
veenelkku
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2004 10:31

Viesti Kirjoittaja veenelkku »

Olen sitä mieltä,että autolla,jonka jättää talviteloille,pitäisi ajaa vähän pitempi lenkki juuri ennen sinne talliin tai pihalle jättämistä.Näin moottoriöljystä haihtuu varmasti kaikki kondenssivesi,kuten myös pakoputkesta ja äänenvaimentimista.Korjatkaa,jos olen väärässä,mutta en kyllä käynnistelisi sitä autoa talven kuluessa;lämpötila esim. takaäänenvaimentimessa ei ehdi nousta ja kondenssivettä kertyy varmaan litran verran vaimenninta syövyttämään.Kosteuspallo sisätiloissa on hyvä,on yhden talven kokemus asiasta.Pakkasella se ei tietenkään toimi,mutta suojakelejäkin on vähän väliä ja silloin se estää vaikkapa istuinverhoilun homehtumisen.
Jäsen 823

Saab 96 -77
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Talvisäilytys / Akkulaturi

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Musti kirjoitti:Nyt hommasin uuden elektronisen laturin, joka ylläpitää akun varaustilaa automaattisesti.
Laite lataa akun täyteen ja jää valmiustilaan. Varauksen pudottua n. 5%, laite lataa akun jälleen täyteen. Niinpä laturi voi olla koko talven kytkettynä.

Laitteen tekniset tiedot englanniksi:
http://www.ctek.se/ctek_multixs3600_gb.htm

Onhan tuo aika hintava, mutta jos akut kestävät tästä eteenpäin enemmän kuin kaksi vuotta, alkaa homma olla kannattavaa.

Musti

Halpa-Halli -ketju näyttää myyvän tuota hintaan 59.90 EUR
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
persetinpersetti
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Elo 24, 2004 15:01
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja persetinpersetti »

Pensiini vanhenee nopeesti. Siis alle 3kk. Ei me ainakan prätkän suutinten läpi talven jälkeen. Vaikka ois tankki ollu täynnä koko talven. Jos käytät moottoria, käytä tosi kuumaks, mm kondenssiveden takia. Normiakkua tarviis ladata 1krt/6vk täyteen. Pelkkä jarrun painelu ei riitä, pyörien täytys pyöriä ja jarrujen lämmetä. Yleensäottaen autoo tarvviis käyttää agressiivisesti seisonta-aikana pari kertaa. Säilöntäaineita käyttäen sun ei tarvi ku ladata patteria ja pyöritellä moottoria, jarrut kai muutaman kuukauden pysyy kondiksessa mikäli niitä on käytetty ennen seisotusta.(punahehkussa). Auto tykkää että sitä käytetään.
Ennen koiralta kusi loppuu kun saappi hajoo
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

persetinpersetti kirjoitti:Pensiini vanhenee nopeesti. Siis alle 3kk. Ei me ainakan prätkän suutinten läpi talven jälkeen. Vaikka ois tankki ollu täynnä koko talven.

Bensan vanhenemisesta aina pelottelevat mutten oikeen jaksa uskoa koska omat ja muiden kokemukset kertovat toista. Tietty jos auto on seisonut pari kolme vuotta eikä käynnisty niin bensan vaihto voisi olla paikallaan.

Tuppaa tulemaan muuten hävyttömän kalliiksi seisontakin jos kaikkia ohjeita noudattaa:

-Jarrulevyt/palat uusiksi jos ulkosalla
-Bensatankki täyteen ja uudet bensat talven jälkeen?
-Öljyjen vaihto ennen ja jälkeen seisonnan
-Muiden nesteiden vaihto
jne.

Itse vaan vahasin auton, ikkunat raolleen, renkaisiin ylipaine, tankki täyteen ja hyvin selvisi. Jarrut menivät vähän huonoiksi joten seuraavalla kerralla voisi ehkä koittaa öljytä/rasvata jarrulevyt.
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Viikonloppuna meni minunkin auto sitten seisontaan. Koneeseen laitettiin uudet öljyt, jäähdytysnesteen pakkasenkestoa lisättiin -30 asteeseen ja ylipaineiset kitkat lyötiin alle. Alustan ja pohjan kriittisiä paikkoja käsiteltiin ruostumisen estämiseksi moottoriöljyllä. Auto talvehtii ulkosalla ns. autoteltassa.

Vahasin auton vielä Glymillä, imuroin sisätilat, käsittelin kumi- ja muoviosat silikonilla ja penkit hieroin Nahkiksella. Akku napattiin pois ja auton tuuletus on tarkoitus hoitaa mekaanisilla avattavilla takasivuikkunoilla. Lisäksi poistin kumimatot sisätiloista. Kosteudenpoistopallo on tarkoitus vielä laittaa sisälle jossakin vaiheessa.

Yksi (ainakin) tärkeä asia jäi ajan puutteen vuoksi tekemättä, eli jarrulevyjen voitelu. Millä aineella nuo kannattaisi vedellä? Ilmeisesti levyn sisäpuolen saa voideltua kunnolla vain jarrusatula irroitettuna levyä pyörittämällä?

Jännittää nähdä keväällä missä kunnossa auto on. Meinaan että lähteekö pelaamaan vai meneekö tämäkin siihen paljon puhuttuun "paaliin"... :)
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Sen verran voin paljastaa että 15 vuotta tankissa ollut bensa aiheuttaa huonoa käyntiä vielä 50% seoksena uuden 98E:n kanssa. Saattoi olla Suomen viimeiset lyijyt taivalle kun ne poltteli :D
ajakaa
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 14:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja ajakaa »

Itse olen seisottanut autoa talvella ns. periodeissa. Tyyliin 1,5 kuukautta seisonnassa, jonkun aikaa ajossa, taas seisonnassa jne. Ei ainakaan viime talvena aiheuttanut mitään ongelmia.
"SaabAna"
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Karjay kirjoitti:
mcfeast kirjoitti:Hmm, onkos tästä hyötyä. Eikö olisi järkevämpää vaihtaa öljyt vasta seisonnan jälkeen kun niihin on kerääntynyt mukavasti vettä. Onko sillä väliä makaako autossa talven uudet vai vanhat öljyt?
V8 Magazine (7/92):
"Seisomaan jäävässä laitteessa vanhan öljyn sekaan joutuneet epäpuhtaudet, metallinhiukkaset ja muut raskaammat aineet laskeutuvat hitaasti pohjalle muodostaen likakerroksen, joka voi seuraavassa käytössä lähteä kokkareina liikkeelle. Tämä onkin pääasiallinen syy suositella kaikkien öljyjen ja nesteiden korvaamista uusilla ennen varastointia. "

Tämä onkin ongelmallinen kysymys, eikä mulla ole omakohtaisia kokemuksia asiasta. Kyllä kai puolenkin vuoden seisotuksenkin aikana ehtii suurin osa törkypartikkeleista laskeutua öljypohjaan. Luulisin että vesi kuitenkin haihtuu/poistuu myöhemmin ajossa, kun taas lika jää pyörimään koneeseen.
Mä en tosiaan oikeesti tiedä, kunhan arvailen. :?
Suomessa kun on yhä myynnissä rikkipitoista bensaa, on öljyn seassa aina (johtuen öljylle moottorissa annetuista tehtävistä) palamisjätteitä, jotka sisältävät rikkiä, joka taas yhdessä veden kanssa muodostaa rikkihappoa. Mitä tuoreemmat öljyt koneessa on, sitä vähemmän siellä on rikkiä ja sitä vähemmän kondenssivesi ja rikki muodostavat rikkihappoa ja sitä vähemmän rikkihappo syövyttää esim. laakereita. Käytön aikana vesi- ja rikkihappopisarat eivät viivy yhdessä kohtaa niin kauaa, että sillä olisi mitään merkitystä, mutta seisonnan aikana vesi erottuu öljystä suuremmiksi pisaroiksi ja ehtii viipyä yhdessä kohdassa pidempään eli tehdä suurempia vaurioita.

Tämä tietysti kaiken edellä kerrotun lisäksi. Siksi suosittelenkin, monien muiden tavoin, vaihtamaan uudet öljyt ennen seisontaa, mutta ei kuitenkaan niin, että auto jätetään seisomaan suoraan öljynvaihdon jälkeen, koska silloin vanhaa öljyä saattaa jäädä sellaisenaan joihinkin kohtiin. Öljynvaihdon jälkeen olisikin suositeltavaa ajaa moottori kunnolla lämpimäksi, siis ajaa kunnon rasituksella, eikä vain käyttää lämpimäksi. Toki lämpimäksi käyttökin on parempi kuin ei mitään, mutta kuormitus lämmittää öljyä enemmän ja vaihdon jälkeenkin koneeseen jääneestä vanhasta öljystä poistuvat vesi ja polttoainejäämät tehokkaammin.
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

mcfeast kirjoitti:
persetinpersetti kirjoitti:Pensiini vanhenee nopeesti. Siis alle 3kk. Ei me ainakan prätkän suutinten läpi talven jälkeen. Vaikka ois tankki ollu täynnä koko talven.

Bensan vanhenemisesta aina pelottelevat mutten oikeen jaksa uskoa koska omat ja muiden kokemukset kertovat toista. Tietty jos auto on seisonut pari kolme vuotta eikä käynnisty niin bensan vaihto voisi olla paikallaan.
Riippuu suutinten koosta ja moottorinohjasjärjestelmän toiminta-alueesta (säätövaroista).
Vuoden vanha bensa voi aiheuttaa jo käyntiongelmia kaasari-kärjellinen jakaja - järjestelmässä tai sitten ei
Tuppaa tulemaan muuten hävyttömän kalliiksi seisontakin jos kaikkia ohjeita noudattaa:

-Jarrulevyt/palat uusiksi jos ulkosalla
-Bensatankki täyteen ja uudet bensat talven jälkeen?
-Öljyjen vaihto ennen ja jälkeen seisonnan
-Muiden nesteiden vaihto
jne.

Itse vaan vahasin auton, ikkunat raolleen, renkaisiin ylipaine, tankki täyteen ja hyvin selvisi. Jarrut menivät vähän huonoiksi joten seuraavalla kerralla voisi ehkä koittaa öljytä/rasvata jarrulevyt.
Jarrulevyjen ja palojen vaihto on ehkä liioittelua, puhdistus ja liikkuvien mekanismien voitelu (ei missään nimessä mitään öljyyn viittaavaakaan läheellekkään levyjä/paloja/rumpuja) riittävät ynnä tietysti varmistus, että palat eivät makaa kiinni levyissä.

Muuhan on normaalia huoltoa, joka siis kannattaa ajoittaa ennen seisontaa tehtäväksi.

Bensatankin täytöstä on monta mielipidettä, kuten yllä todetaan. Itse suosin yllä kertomastani syystä tyhjää tankkia, mutta mulla onkin tasalämpöinen säilytyspaikka. Ulkoilman mukaan lämpötilaansa vaihtavassa säilytyspaikassa tyhjä tankki kerää kosteutta, mikä vielä sinällään on pieni ongelma (hoituu esim. Masinolilla ja täyteen tankkaamisella), isompi ongelma sensijaan on kosteuden aikaansaama tankin sisäpuolen ruostuminen. Eikä ruostuminenkaan ole mikään ongelma sinänsä, vaan irtoavat ruostehiukkaset/muruset/lastut, jotka paitsi sotkevat myös tukkivat polttoainejärjestelmää.

Kaikinpuolinen huolto ja siivous kannattaa tosiaan tehdä ennen seisontaa, samoin huolehtia kosteuden poistamisesta autosta, mutta ikkunoita ei kannata jättää kovinkaan paljoa raolleen, ettei niistä kulkeudu sisään mitään eläviä olentoja. Sormen mentävästä raosta kuulemma menee hiiri sisään (riippuu toki myös mittasormesta ;-))
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Karjay kirjoitti:Alustan ja pohjan kriittisiä paikkoja käsiteltiin ruostumisen estämiseksi moottoriöljyllä. Auto talvehtii ulkosalla ns. autoteltassa.
Huono idea.*
Öljy valuu maahan eikä sen ruostumisesta liene huolta :roll:
Öljykäsittelyn päälle eivät alan liikkeet suostu laittamaan enää mitään varsinaisia ruosteenestoaineita.
Jos alustassa on alkavaa ruostumista, eikä sitä ehdi/viitsi/halua/kykene käsittelemään asiamukaisesti (ruosteenpoisto, pohjamaali, pintamaali, ruosteenestoaine, kuluviin paikkoihin massa) voi ruosteisiin paikkoihin pyyhkäistä vaseliinia. Vauroita korjattaessa kohta on jokatapauksessa puhdistettava, vaseliini ei valu/tipu maahan ja estää kosteuden pääsyn ruosteeseen, mistä taas seuraa, että ruostuminen ei etene.

*paitsi jos kyseessä on, kuten minulla, uudesta saakka vain ja ainoastaan öljyllä (vähän vaseliinilla sitkistettynä) käsitelty kesä-harraste-ajoneuvo.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kohta taas ajankohtaista.

netistä bongattu talvisäilytys faq:

http://puosu.dna.fi/~kerappo/cars/auton ... q.fin.html
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Aiheeseen läheisesti liittyen...

Velipojan 99 jouduttiin ottamaan talvisäilöstään ulos, kun talli meni alta. Kävi taas sama, kuin edelliselläkin kerralla, eli kytkin oli jumittunut kiinni. Viime vuonna irroitus onnistui vaihde päällä starttaamalla, mutta nyt ei tuntunut onnistuvan mitenkään. Joutuivat sitten työntämään auton tallilta omalle pihalle(onneksi ei ollut pitkä matka). Onko tuohon mitään hyviä keinoja vai pitääkö tuo kytkin ottaa ja purkaa? Viime kesänä siihen vaihdettiin vanha asbestinen kytkinlevy kuluneen tilalle. Muuten kaikki pitäisi olla erittäin hyvässä kunnossa kytkimen ja sen käyttölaitteiden osalta.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Oma 99 oli talven lumikinoksessa ja tulipa tuossa niinä talven vähäisinä lumisateina lapettua lisää lunta päälle :lol:

Anyway, lumien sulattua lähti ihan virta-avaimella käyntiin. Pikkulenkin ajoin, kaikki pelasi ja 99 pääsi tallin suojaan kesäksi :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

G-mies kirjoitti:Aiheeseen läheisesti liittyen...

Velipojan 99 jouduttiin ottamaan talvisäilöstään ulos, kun talli meni alta. Kävi taas sama, kuin edelliselläkin kerralla, eli kytkin oli jumittunut kiinni. Viime vuonna irroitus onnistui vaihde päällä starttaamalla, mutta nyt ei tuntunut onnistuvan mitenkään. Joutuivat sitten työntämään auton tallilta omalle pihalle(onneksi ei ollut pitkä matka). Onko tuohon mitään hyviä keinoja vai pitääkö tuo kytkin ottaa ja purkaa? Viime kesänä siihen vaihdettiin vanha asbestinen kytkinlevy kuluneen tilalle. Muuten kaikki pitäisi olla erittäin hyvässä kunnossa kytkimen ja sen käyttölaitteiden osalta.

Matti
Riippuu vähän pihatiestä mutta jos pääsee ajamaan ympyrää niin siten oon itse joskus onnistunu irrottamaan jumiutuneen kytkimen.
Eikös toi kytkimen jumiutuminen yleensä johdu siitä että levy jämähtää kytkinakseliin?

En tiiä uskaltaako esim. liukuvasaralla yrittää nyppii akselin päästä ilman ettei paina asetelmaa kasaan, luulis että pysyis sen verta paikoillaan, tietty jos lipsahtaa pois paikoiltaan niin onkin vähän enempi hommaa askarrella takasin paikkaansa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin