Pakkaset tulee - on tällä jo

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Pakkaset tulee - on tällä jo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

VVV kirjoitti:Itsehän tässä laitoin NG-satkun piuhan päähän. Tai yritin laittaa... Avain tolpan lukkoon -> kääntö -> NAPS -> avain siististi juuresta pokki hyvin kevyellä vääntämisellä. Ihan mukava homma näin jouluaaton yönä ja klo 24:00. Huollosta toki ei saa tähän aikaan ketään kiinni... Huomenna siis starttaillaan -29-asteisella Saabilla. Ei ole ensimmäinen kerta... Toivottavasti viimeinen. Tähän asti se on lähtenyt käymään ihan mukavasti pakkasesta huolimatta... Kerran jo puhallin totesi, ettei käynnisty niin kylmällä - silloin tosin -32 astetta. Saapa nähdä, mitä laite sanoo aamulla...
Olet varmaankin jo koettanut kammeta luukkua auki väkisin. Itselläni oli uudehkon kerrostalokämpän katospaikan tolppapömpeli tai ainakin sen kansi muovia ja sen sai kääntämällä ja kampeamalla auki ilman että mitään edes särkyi.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pakkaset tulee - on tällä jo

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Huomenta!

Kuka se on sanonut, että Saabi tarvii monenlaisia lämmittimiä?

Minä se tarviin noita lämmittimiä, minä olen se viluinen joka inhoaa yli kaiken kylmää autoa! Tulempa kolmenkymmenen vuoden päästä kyselemään, miten se "pikkuveikka" voi, kun olette kylmälle nahkapenkille joka aamu istuneet !

Ja jokainen voi ihan rauhassa särkeä autojaan kylmäkäynnistyksillä

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: Pakkaset tulee - on tällä jo

Viesti Kirjoittaja puu »

Sonett73 kirjoitti:Huomenta!

Kuka se on sanonut, että Saabi tarvii monenlaisia lämmittimiä?

Minä se tarviin noita lämmittimiä, minä olen se viluinen joka inhoaa yli kaiken kylmää autoa! Tulempa kolmenkymmenen vuoden päästä kyselemään, miten se "pikkuveikka" voi, kun olette kylmälle nahkapenkille joka aamu istuneet !

Ja jokainen voi ihan rauhassa särkeä autojaan kylmäkäynnistyksillä

Ari
No toi mun mersujuttu oli lähinnä tollanen jolutrolli. :wink:

Häpeäkseni täytyy kuitenkin myöntää, että tuo 250TD lähtee paremmin kylmällä käyntiin kuin tonnari. Sillä asialla saattaa tietenkin olla vähän merkitystä, että mersussa on akkuna ~100Ah Bosch Silver, kun taas saapissa ~60Ah Biltema Kura. :wink: Myös lämpeneminen on noissa hieman eri luokkaa tonnarin eduksi.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Sto
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Loka 12, 2010 16:01

Re: Pakkaset tulee - on tällä jo

Viesti Kirjoittaja Sto »

Kyllähän tuo susiysi torstaiaamuna lähti hyvin ilman minkäänlaista lämmitystä käyntiin,toki eihän sillon ollu kuin 30'C pakkasta. :lol:
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Pakkaset tulee - on tällä jo

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Kummatkin omat autoni ovat talviautona lämpimiä. Kummatkin lähtevät käyntiin pakkasella kuin pakkasella, jos mitään vikaa ei ole. Hiluxin webasto helpottaa tilannetta, sitä ei tarvitse käyttää ajossa. Saabissahan oli akun maadoitusonkkelma.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
PeTorace
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 22:07
Paikkakunta: Numminen

Re: Pakkaset tulee - on tällä jo

Viesti Kirjoittaja PeTorace »

Eipä rouvan Renault aamulla oikein pyörittänyt.
Joutui lähtemään kuupalla kauppaan :lol:
Pitäis varmaan lohkolämmitin laittaa paikalleen ja pistää
weberiin ryyppyvaijeri kiinni ni rouva vois ajella joka päivä.
96 -73
96 -76 vuorotteluvapaalla
96 -75 kustom
96 -76
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Pakkaset tulee - on tällä jo

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

yöllä ollu 28 ja risat pakkasta, aamusti eeberi puoleks tuntii päälle ja syksyllä ostettu akku melkein sökö ei meinannu millään pyörittää, pitäs kai laitta semmone defan laturi kitti kiinni lohkariin :evil:
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Pakkaset tulee - on tällä jo

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Olli Kinaret kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:
Mihin noin helevetillinen määrä lämppäreitä on tarvittu, Saabin käynnistykseenkö...? 8O
Kohta lyödään mamman ekosaappi tulille, ilman mitään lämppäreitä. Menee varmaan kilometrin pidempään mitä yleensä, eli about nelisen kilsaa että on koneessa normilämmöt ja pitää ruveta kuoriutumaan talvireleistä, pakkasta kuitenkin 23 astetta.
V6:n hukkalämpö ompi iloinen asia, ainoa kunnolla talvikelpoinen Saabin moottori 8)
Ekosaapissa onkin kaksi pyttyä pelkästään lämmön tuottoon :mrgreen:
Joo, ja sen takia se onkin ainoa kunnon talvi-saab 8) Eipä menny ihan kahta kilsaakaan kun oli lämmöt normaalissa, mamma perhana oli käyny livauttamassa saabin käymään pari minsaa ennen lähtöä, niin kerkesi jo siinä alle 5min tyhjäkäynnillä nostaa lämmöt "normaalialueelle". Tästä kartanon mäjeltä kun lähdettiin, tippui pakkaslukemat -27:ään tossa peltoaukeilla. Ihmeen monta tien varteen ryytynyttä matkailijaa oli Hangon tiellä ja Kehällä :D Mikäs tossa Saapilla on pakkasilla kruisaillessa, koneessakin on näille keleille just passelit 10W-40 Maxlifet 8)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Pakkaset tulee - on tällä jo

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Pakkasta oli matkalla 30 astetta, ja acc-tonnarissa melkein jo tukala tai ihana kuumuus. Lämpötila säätö oli 21 astetta, ja ikkunat muuten auki (huurteesta) neljän hengen kuormalla. En allekirjoita väitettä että acc-tonnarit ei lämpiä.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Pakkaset tulee - on tällä jo

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Kaikki Saabit, joita meillä on ollut, ovat olleet tietääkseni lämpiviä autoja! Ja ainakin, joilla olen itse ajellut, ei tule kylmä.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
miksu77
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Tammi 06, 2010 11:21

Re: Pakkaset tulee - on tällä jo

Viesti Kirjoittaja miksu77 »

Aattona oli aamulla -30 astetta, auto noin 3 tuntia piuhassa. Käyntiin siis helpolla. Lämmöt suhkot pian normaaliin mutta kabiiniin ei lämmintä ollenkaan. :cry:
Syyksi epäilen pari päivää sitten lisäämäni jäähdytinnestettä joka ei tainnut olla tarpeeksi vahvaa, onneksi vain pari desiä. Oli varmaan hyytynyt lämppärin kennon tietämille. Kymmenen kilometrin ajon jälkeen alkoi lämmintäkin tulla sisään, joten varmaan tukos suli. Tänään täytyy etsiä auki oleva huoltsikka ja ostaa kunnon ainetta. :roll:
DON't Drive Faster Than Your Guardian Angels Can Fly
Ennen: Saab 99 -84 (lunastukseen)
Nykyään: SAAB 9-3 2.0i -00
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Pakkaset tulee - on tällä jo

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Hyvin tuntuu tuo ölykattila näilläkin keleillä jysähtävän käyntiin vaikka ei mitään lisälämmittimiä ole, ei tuo kyllä niin nopiaan lämpeä kuin edellinen bensa femma, mutta on tolla tarjennut ilman eberiäkin...
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Jimo
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 20:17
Paikkakunta: Varkaus

Re: Pakkaset tulee - on tällä jo

Viesti Kirjoittaja Jimo »

Kotona pidän Ysisatasta aina parikin tuntia johdossa. Kylmäkäynnistykset olen yrittänyt minimoida, koska tuntuvat aina rääkkäykseltä vanhusta kohtaan. Olisi tarkoitus lähteä Ouluun reissuun pariksi päiväksi ensi viikolla. Pakkasta näyttää lupaavan 20-25 astetta. Vähän jännittää, kun en voi pistää Saabia siellä johtoon. Jospa nappais akun povariin, niin ainakin virtaa riittäis starttailuun. :) Eilen juuri vaihdoin öljyt, mutta enpä älynny laittaa notkeita liemiä, vaan 10W-40.
1983 SAAB 900 GL 3-door
Vastaa Viestiin