Oli kyllä suunnitteilla tai moottorihan oli jo valmis Triumphin V8 jota ajateltiin 99:iin ja sitten se kuuluisa Linnavuoren V8.keskikonsoli kirjoitti: Saabillahan oli jo 70-luvun alussa suunnitteilla V-8 kone 99:iin mutta kun sitten tuli se globaali energiakriisi ja bensanhinta pomppasi ylös, niin luopuivat siksi tuosta kasikoneesta.
"Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Kyllä, lisäksi saatiin pienellekin moottorille etenkin jatkokehityksen myötä rento, mutta nöyrä ja työtätekevä luonne, jolloin auto on varsin vaivaton ja letkeä ajaa - vähän niinkuin se kuuluisa veekasi.keskikonsoli kirjoitti: Ajaahan tietenkin voi vaikka potkukelkalla mutta Saab turbon ideahan oli loppujen lopuksi ajoturvallisuuden parantaminen silloin 70-luvun lopulla kun se toi turbon katuautoon, ohituskiihtyvyyttähän tuolla turbokoneella haettiin ja onnistuivat mainiosti siinä tuolloin
Siinäkin toki vähän hehkuu mainosmiesten laulu . Testarossan kunnioitettava V12 tiettävästi kiertää 80km/h nopeudessa n. 1800rpm. Kyseinen voimanlähde tarjoaa huippuvääntönsä 4500rpm ja huipputehonsa 6300rpm kohdalla, joten se tuskin on optimoitu ohituskiihtyvyyteen alle 2krpm kierroksilla. Ei sillä, etenkin markkinoille tullessaan B234L on toki tarjonnut taululle varsin hulppeita lukemia ja kiistatta mukavan käyttöluonteen, mutta edes Saab ei mainoksissa ole aina kertonut ihan kaikkea .keskikonsoli kirjoitti: ja vieläpä uudestaan myöhemmin kun 2,3 turbokone tuli Saabiin joka kepitti Ferrari Testarosan suurimmalla vaihteella vauhdista kiihdytyksen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Saabiin se turbo saattoi tuoda ohitusturvaa se turbo, tai vähentää miten asiaa ajattelee. Itse pidän turvavälin mieluummin takana... tehokkaampiakin isoja koneita sai samaan aikaan kaupasta. Turbo saabin hinnalla oli jo valinnan varaa. Ettei se turbo saabista tehnyt mitään uber autoa. Turbo = hyvä ja parantaa koneen ääri arvoja, mutta koneen ehdoilla. Isompi kone enempi löylyä tasaisemmalla alueella. Turbolla vielä enempi. Ei sitä voi kieltää enkä yritäkään.
Turbo toimii tietyllä pumppaus alueella ja sitä on vaikea saada lähtemään tyhjäkäynnistä punarajalle asti tasaisesti ja viiveettä. Ei se vain toimi niin. Mutta ahto tekniikka kehittyy. juuttuva siipiset ja rinnakkaisahtimet sun muut vatkaimet auttaa. Mutta kuitenkin simppelisti vaparilla saa saman tehon aikaan. Tehdään männän päälle vähän enempi tilaa. onhan ne vaparitkin kehittyneet. En mä nyt rupeais vaikkapa bemarin M5:sen V10 turbottomuutta itkemään.
Ja älkää nyt alkako selittämään että turbolla tulee vääntöä tai hattiwatteja. Väännön ja tehon suhteen voi kuvata helposti näin. Vääntö on tuntipalkka, kierrosluku on työtuntimäärä, teho kuukausipalkka. Ilman toista ei ole toista ja vaihdelaatikolla niiden suhdetta voi muuttaa renkaalle. Tehosta näkee mikä se auton suorituskyky on melko pitkälle. 140hp dieseli pystyy samaan 0-100 aikaan karkeasti kuin 140hp bensa oli turbo tai ei. Sitten tulee mukaan ne alueet ja vaihdemäärät sun muut venttiilinhatun ilmanvastukset. Laajalla alueella toimivassa konessa on laajemmin jompaa kumpaa käytössä.
Asiaa sivuten ja väärällä foorumilla. Audin vitoset on muuten yksiä parhaita koneita mitä tiedän. Bemmun ämmä-sarja ja audin S vehkeet on välillä tarjolla vaparina kuten ahdettunakin. Kyllä siinä isossa möykyssä on etunsa ja eronsa, kuten haittansakin.
Ferrarilla taitaa löytyä F40 sitten turbo vertailuun. Ei kovin reilu vertailu kun siitä ei saada edes mittaristoa yövalaistukseen... Vaihdelaatikko on sitä varten että pidetään kone parhaalla alueella. Autotesteillä minua henk.koht risoo valittaminen liian pitkästä viimeisestä vaihteesta. Mikä pakko sillä on jurnuttaa vaihtaa sopivaa pesää. eri asia jos kierrosalueet ei sovi nappii vaihdoissa.
Turbo toimii tietyllä pumppaus alueella ja sitä on vaikea saada lähtemään tyhjäkäynnistä punarajalle asti tasaisesti ja viiveettä. Ei se vain toimi niin. Mutta ahto tekniikka kehittyy. juuttuva siipiset ja rinnakkaisahtimet sun muut vatkaimet auttaa. Mutta kuitenkin simppelisti vaparilla saa saman tehon aikaan. Tehdään männän päälle vähän enempi tilaa. onhan ne vaparitkin kehittyneet. En mä nyt rupeais vaikkapa bemarin M5:sen V10 turbottomuutta itkemään.
Ja älkää nyt alkako selittämään että turbolla tulee vääntöä tai hattiwatteja. Väännön ja tehon suhteen voi kuvata helposti näin. Vääntö on tuntipalkka, kierrosluku on työtuntimäärä, teho kuukausipalkka. Ilman toista ei ole toista ja vaihdelaatikolla niiden suhdetta voi muuttaa renkaalle. Tehosta näkee mikä se auton suorituskyky on melko pitkälle. 140hp dieseli pystyy samaan 0-100 aikaan karkeasti kuin 140hp bensa oli turbo tai ei. Sitten tulee mukaan ne alueet ja vaihdemäärät sun muut venttiilinhatun ilmanvastukset. Laajalla alueella toimivassa konessa on laajemmin jompaa kumpaa käytössä.
Asiaa sivuten ja väärällä foorumilla. Audin vitoset on muuten yksiä parhaita koneita mitä tiedän. Bemmun ämmä-sarja ja audin S vehkeet on välillä tarjolla vaparina kuten ahdettunakin. Kyllä siinä isossa möykyssä on etunsa ja eronsa, kuten haittansakin.
Ferrarilla taitaa löytyä F40 sitten turbo vertailuun. Ei kovin reilu vertailu kun siitä ei saada edes mittaristoa yövalaistukseen... Vaihdelaatikko on sitä varten että pidetään kone parhaalla alueella. Autotesteillä minua henk.koht risoo valittaminen liian pitkästä viimeisestä vaihteesta. Mikä pakko sillä on jurnuttaa vaihtaa sopivaa pesää. eri asia jos kierrosalueet ei sovi nappii vaihdoissa.
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Se on kyllä mainio moottori yhäkin, mitäsiinänytoli 330nm man./300nm aut. 1800rpm eteenpäin.aero kirjoitti:Ei sillä, etenkin markkinoille tullessaan B234L on toki tarjonnut taululle varsin hulppeita lukemia ja kiistatta mukavan käyttöluonteen
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Kyllä tuo todellakin on yks järisyttävimmistä nelosmoottoreista mitä ikänä on tehty!Minuteman kirjoitti:Se on kyllä mainio moottori yhäkin, mitäsiinänytoli 330nm man./300nm aut. 1800rpm eteenpäin.aero kirjoitti:Ei sillä, etenkin markkinoille tullessaan B234L on toki tarjonnut taululle varsin hulppeita lukemia ja kiistatta mukavan käyttöluonteen
Ja vuosiluku oli.... jotain 1989?
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Noo ei se nyt ihan järisyttävä ole, mutta vakiona (ja miksei viritettynäkin) ja huollettuna pirulainen on vieläpä kestävä ja melko bensapihikin. Hyvä moottori, ei tule kaipailtua mitään isolohko hölöpöti-lölöpöti-koneita.
Jos en ihan väärin muista niin tuli markkinoille 1990.
Jos en ihan väärin muista niin tuli markkinoille 1990.
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Miten minä muistelisin että olisi ollut Roverin pikku kasi jonka pohjalta olisivat Saabin inssit ruveneet kasia 99:iin vääntämään?core2 kirjoitti:Oli kyllä suunnitteilla tai moottorihan oli jo valmis Triumphin V8 jota ajateltiin 99:iin ja sitten se kuuluisa Linnavuoren V8.keskikonsoli kirjoitti: Saabillahan oli jo 70-luvun alussa suunnitteilla V-8 kone 99:iin mutta kun sitten tuli se globaali energiakriisi ja bensanhinta pomppasi ylös, niin luopuivat siksi tuosta kasikoneesta.
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Eikö tuota kutsuttu joskus "isolohkoksi"??Minuteman kirjoitti:Noo ei se nyt ihan järisyttävä ole, mutta vakiona (ja miksei viritettynäkin) ja huollettuna pirulainen on vieläpä kestävä ja melko bensapihikin. Hyvä moottori, ei tule kaipailtua mitään isolohko hölöpöti-lölöpöti-koneita.
Jos en ihan väärin muista niin tuli markkinoille 1990.
Ps. Minusta se oli järisyttävä moottori "tuttavuus" tuolloin omana aikanaan kun se julkaistiin..., moniko muuten on ajanut tuollaisella??
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Omasta puolestani ajan lähes joka päivä.
"isolohko":han se on kait saabislangissa, mutta pikkukonehan se on muuten kuin suoritusarvojensa puolesta.
"isolohko":han se on kait saabislangissa, mutta pikkukonehan se on muuten kuin suoritusarvojensa puolesta.
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Jos palataan aiheeseen, niin heittämällä.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Ei, Kyllä se oli sama kasi, joka sitten päätyi Triumph Stag:iin.keskikonsoli kirjoitti:Miten minä muistelisin että olisi ollut Roverin pikku kasi jonka pohjalta olisivat Saabin inssit ruveneet kasia 99:iin vääntämään?
Aika tutun näköinen tuo venttiilikoppa
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
http://www.iltasanomat.fi/autot/kolme-t ... 01899.html
Voitte arvata hymyilyttikö kun luin iltasanomia... Kyllä tuollaisellakin voisi ekoilla. Jos nyt ikinä myyntiin asti tulee. Näihin tunnelmiin, pasila porilaisten marssi...
Voitte arvata hymyilyttikö kun luin iltasanomia... Kyllä tuollaisellakin voisi ekoilla. Jos nyt ikinä myyntiin asti tulee. Näihin tunnelmiin, pasila porilaisten marssi...
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Myös ainakin 328:sta ja 348:sta on olemassa turboversiot, moottorin iskutilavuuden ollessa siellä 2l luokassa (tarkkoja en muista). Syynä yllättäen Italian veropykälät.Poikarukka kirjoitti:Ferrarilla taitaa löytyä F40 sitten turbo vertailuun.
550xd voisi kyllä kelvata, mutta ihan pian ei taida pelimerkit piisata .Poikarukka kirjoitti:http://www.iltasanomat.fi/autot/kolme-t ... 01899.html
Voitte arvata hymyilyttikö kun luin iltasanomia... Kyllä tuollaisellakin voisi ekoilla. Jos nyt ikinä myyntiin asti tulee. Näihin tunnelmiin, pasila porilaisten marssi...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Ei voi olla koska saabilla oli sopimus triumphin kanssa ja olen itse nähnyt tämän koneen lastilavanpäällä.keskikonsoli kirjoitti: Miten minä muistelisin että olisi ollut Roverin pikku kasi jonka pohjalta olisivat Saabin inssit ruveneet kasia 99:iin vääntämään?
Ainoa mahdollisuus Roveriin on se, että olisi sama hyrrä, mutta luulen ettei näin ole.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: "Isot bensaturbot ajavat dieseleiden ohi"
Kun tässä on messevistä vääntömomenteista puhuttu, niin yksivaikuttavimmista vääntökäyristä löytyy Chevyn LT1-pikkulohkosta. Yli 400 Nm tarjolla alkaen 500 rpm:stä. 5,7-litraiseksi huippuvääntö 450 Nm on melko vaatimaton, mutta tuo tyhjäkäyntikierrosten lukema on kyllä messevä.
Ja vastaavia (parempiakin) löytyy varmaan isolohkoista, koneista vain harvemmin näytetään vääntökäyrää noin alhaisilta kierroksilta.
Ja vastaavia (parempiakin) löytyy varmaan isolohkoista, koneista vain harvemmin näytetään vääntökäyrää noin alhaisilta kierroksilta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K