Taas se alkoi...

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Mä en tajuu sitä yletöntä suolan mättöä täällä etelässä. Aina on ajettava kelin mukaan ja sillä periaatteella mä en ole autoani ojasta kaivanut kuin kerran ja silloinkin kortti oli vielä niin tuore että leimakin oli vielä kostea. Helpommin se auto suolatussa loskamössössä lähtee lapasesta kuin lumella.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Suolatkoon tai olkoot suolaamatta kunhan tekevät sen tasaisesti kautta linjan. Eniten sappettaa sellainen menettely että osa tiestä on suolattu mutta 10km sitten ei. Pito kun ja jos vaihtelee yllättäen niin se tietää aina ongelma. Tähän kun lisätään vielä se piirre, joka ainakin hesan alueella oli varsin tavallista, eli suolaa tielle kun lämpötila laskee reilusti. Yleensä suola ehtii juuri sulattaa lumen joka muuten pöllyäisi pois, mutta nyt sulaa ja sitten jäätyy todella pahaksi tien pinnalle. Virhe arvioita sattuu tietyisti kaikille, mutta tolkku se on kerjätessäkin.
#1730
500whp.net member
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

No ei ihan..

Viesti Kirjoittaja turbojake »

dimebak kirjoitti:Ja hyvä syy liukkaalla siihen, että olisi mahdollisuus kiihdyttää on se, että kärryn voi oikaista kiihdyttämällä. Tätä voi hyvin kokeilla narulla. Mieti, että naru on yhdistelmä joka on liukkaalla. Kun vedät narua tiukalle, vastaa tilanne kiihdytystä ja naru oikenee.
Itseasiassa tuo toimii derivaattamuuntimen tavoin, jos sitenkään. Eli kun se heijaava peräkärry tulee takaisin sladista se heittää tietyn verran toiselle puolelle. Jos tässä yliheitossa menee himmaamaan sitten sen kaasun niin vastaheitto pahenee. Jos nyt alkaa säätämään niin teoriassa kun löytyy optimikohta kaasun himmaamisen sekä alkaneen vaunun takaisinheilahduksen väliltä niin tuon voi saada oikenemaankin. Olen kyllä tien päällä nähnyt suorituksia sekä onnistuneista että vähemmän onnistuneista oikaisuista.

Ongelmia vaan tulee sitten kun ajetaan rajoittajaa vasten ja kärry lähtee heittämään mutkan jälkeen -- mitenkäs sitten kiihdytät kun rajoittaja paukkuu? Eli pitäis olla pikku marginaali vielä käytössä mutta kun ei ole niin pahimmillaan rajoittaja iskee just vastaheiton kanssa samaan aikaan ja sitten mentiin ojaan...
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: No ei ihan..

Viesti Kirjoittaja dimebak »

turbojake kirjoitti:Ongelmia vaan tulee sitten kun ajetaan rajoittajaa vasten ja kärry lähtee heittämään mutkan jälkeen -- mitenkäs sitten kiihdytät kun rajoittaja paukkuu? Eli pitäis olla pikku marginaali vielä käytössä mutta kun ei ole niin pahimmillaan rajoittaja iskee just vastaheiton kanssa samaan aikaan ja sitten mentiin ojaan...
Sitä tuossa yritin hakea, että olis vielä jotain mahiksia oikaista kaasulla. Joku rajoittajan pikaohitus olis paikallaan, minuutin mittainen ohitus?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

Minuuttivelliä

Viesti Kirjoittaja turbojake »

Joo, taloudellisestihan tuota olisi kiva ihastella ko. firmojen vinkkelistä jotka noita rajoittajia tekee (more $$$ kun kaikkiin EU:n rekkoihin pitää ostaa joko päivitys tai vallan uusi kilke)...

Nojoo, asiaan. Ei toikaan toimisi. Minuutin truuttaa sitten käytettäis aina ohitettaessa (kyllä, rekatkin ohittelee - sepäs hienoa muun liikenteen kannalta onkin) sekä vähän ennen ylämäkiä.

Back to the lab, ei kelpaa vieläkään.
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ei niin, kun näin tarkemmin ajattelee. On näköjään jääny toi "brainstorming" liikaa päähän koulusta, projekteja tehdessä hulluimmatkin ideat suusta ulos.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja turbojake »

dimebak kirjoitti:projekteja tehdessä hulluimmatkin ideat suusta ulos.
Ja mulle maksetaan ihan palkkaa siitä että annan kriitiikkiä sekä päinvastaisia mielipiteitä :-)

Upea toi "lightwaves" kuva!
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Eipä sen puoleen nuo nastarenkaatkin on aivan pexxxxxä, taas tuli nasta tuulilasiin, ja tietysti lasiin tuli särö... :?
Saapas nähdä mihin päin se siitä lähtee menemään.
No vanhahan tuo lasi jo olikin..täytyy keväämmällä vaihtaa uusi lasi.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Rekkakuskina kyllä kannatan suolausta.Mutta saksassa ne vasta kunnolla suolaa kylvääkin!Tulin juuri eilen portugalin keikalta ja saksan läpi ajaessani ei voi kun ihmetellä sitä suolan mättöä.
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

tomaatti kirjoitti:Rekkakuskina kyllä kannatan suolausta.Mutta saksassa ne vasta kunnolla suolaa kylvääkin!Tulin juuri eilen portugalin keikalta ja saksan läpi ajaessani ei voi kun ihmetellä sitä suolan mättöä.


Niin, kuulin tuossa päivänä eräänä radiosta, että Saksassa käytetään
suolaa vuodessa määrällisesti 15x enemmän mitä Suomessa.

Suomessa suolaa levitetään teille vuodessa n. 100 000 tonnia
Saksassa siis...

Mikä lie on sitten suolattavien tiekilometrien suhde?
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

9-5T kirjoitti:
tomaatti kirjoitti:Rekkakuskina kyllä kannatan suolausta.Mutta saksassa ne vasta kunnolla suolaa kylvääkin!Tulin juuri eilen portugalin keikalta ja saksan läpi ajaessani ei voi kun ihmetellä sitä suolan mättöä.
Hyvä, saisi mennä suolauksesta vastaavat ottamaan mallia saksasta.
Jätkät haluaa selvästi siirtyä pullotetun juomaveden käyttöön! ;)
Jos oletetaan, että suolataan kaikki kanta-ja valtatiet sekä motarit niin yhteensä se tekee n. 14.000km.
Suomessa "suolaa" käytetään surutta myös pölynsidontaan päällystämättömillä tieosuuksilla.
Samppo
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: La Loka 18, 2003 13:50
Paikkakunta: Alaveteli

Viesti Kirjoittaja Samppo »

Suolan vaihtoehtona voisi ihan hyvin harkita perinteistä hiekkaa ainakin joillakin tieosuuksilla. Ainakin ihan pohjois-lapissa/ruotsissa käytetään pelkästään hiekkaa. Viime keväänä tulikin kokeiltua pitempää hiekoitettua tienpätkää Kirunan lähettyvillä ja pitoa oli vaikka hurumycket.
Suolauksessa kans pistänyt sellainen yksityiskohta mieleen että ensin kaadetaan suolaa ja vasta sitten harkitaan auraamista. Mitä järkeä siinäkin on. 8O
#961
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Inhoan suolaa (ruoassa kiva asia).
Oikein pitää jo vältellä moottoriteitä.
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Samppo kirjoitti:Suolan vaihtoehtona voisi ihan hyvin harkita perinteistä hiekkaa ainakin joillakin tieosuuksilla. Ainakin ihan pohjois-lapissa/ruotsissa käytetään pelkästään hiekkaa. Viime keväänä tulikin kokeiltua pitempää hiekoitettua tienpätkää Kirunan lähettyvillä ja pitoa oli vaikka hurumycket.
Hiekalla saadaan kyllä pitoa seuraavalle kolmelle autolle, jotka ajavat hiekoitusauton perässä...sen jälkeen downforce onkin heittänyt hiekat jo pientareelle teerien nokittavaksi! :wink:
Käytössä on myös lämmitettyä hiekkaa joka "sulautuu" jäähän...tosin ei sekään siinä kauaa kestä.
Samppo kirjoitti: Suolauksessa kans pistänyt sellainen yksityiskohta mieleen että ensin kaadetaan suolaa ja vasta sitten harkitaan auraamista. Mitä järkeä siinäkin on. 8O
Se on katsos niin, että jos se loskapaska jäätyy siihen tienpintaan kelin nopeasti pakastuessa niin siinä kynnöspellossa ei aja traktoritkaan, ei edes Volvot. Tai jos ajavat niin tietä hallinnoivien viranomaisten puhelimet ruuhkautuvat vihaisten autoilijoiden motkotuspuheluista...saisivat olla vaan tyytyväisiä olisi silläkin työllistävä vaikutus! :D
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Suola sinänsä ei oo ongelma mutta se tiellä lilluva suola-hiekka-loska on.
Se muhennos änkee joka väliin ja alkaa oikeen muhimaan ja sulattamaan peltiä. Karkealla sepelillä hiekoitetuilla kaduilla hiotaan lokasuojista maalit+ruostesuojat pois ja toi suolamöhnä hoitaa loput.

Aurauskalustohan myytiin laman aikana viroon joten ei tartte ihmetellä miksei tiekarhuja näy.

Jos lähtis tonne taas kahlaamaan....
Vastaa Viestiin