Taas se alkoi...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Mä en tajuu sitä yletöntä suolan mättöä täällä etelässä. Aina on ajettava kelin mukaan ja sillä periaatteella mä en ole autoani ojasta kaivanut kuin kerran ja silloinkin kortti oli vielä niin tuore että leimakin oli vielä kostea. Helpommin se auto suolatussa loskamössössä lähtee lapasesta kuin lumella.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Suolatkoon tai olkoot suolaamatta kunhan tekevät sen tasaisesti kautta linjan. Eniten sappettaa sellainen menettely että osa tiestä on suolattu mutta 10km sitten ei. Pito kun ja jos vaihtelee yllättäen niin se tietää aina ongelma. Tähän kun lisätään vielä se piirre, joka ainakin hesan alueella oli varsin tavallista, eli suolaa tielle kun lämpötila laskee reilusti. Yleensä suola ehtii juuri sulattaa lumen joka muuten pöllyäisi pois, mutta nyt sulaa ja sitten jäätyy todella pahaksi tien pinnalle. Virhe arvioita sattuu tietyisti kaikille, mutta tolkku se on kerjätessäkin.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
No ei ihan..
Itseasiassa tuo toimii derivaattamuuntimen tavoin, jos sitenkään. Eli kun se heijaava peräkärry tulee takaisin sladista se heittää tietyn verran toiselle puolelle. Jos tässä yliheitossa menee himmaamaan sitten sen kaasun niin vastaheitto pahenee. Jos nyt alkaa säätämään niin teoriassa kun löytyy optimikohta kaasun himmaamisen sekä alkaneen vaunun takaisinheilahduksen väliltä niin tuon voi saada oikenemaankin. Olen kyllä tien päällä nähnyt suorituksia sekä onnistuneista että vähemmän onnistuneista oikaisuista.dimebak kirjoitti:Ja hyvä syy liukkaalla siihen, että olisi mahdollisuus kiihdyttää on se, että kärryn voi oikaista kiihdyttämällä. Tätä voi hyvin kokeilla narulla. Mieti, että naru on yhdistelmä joka on liukkaalla. Kun vedät narua tiukalle, vastaa tilanne kiihdytystä ja naru oikenee.
Ongelmia vaan tulee sitten kun ajetaan rajoittajaa vasten ja kärry lähtee heittämään mutkan jälkeen -- mitenkäs sitten kiihdytät kun rajoittaja paukkuu? Eli pitäis olla pikku marginaali vielä käytössä mutta kun ei ole niin pahimmillaan rajoittaja iskee just vastaheiton kanssa samaan aikaan ja sitten mentiin ojaan...
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
Re: No ei ihan..
Sitä tuossa yritin hakea, että olis vielä jotain mahiksia oikaista kaasulla. Joku rajoittajan pikaohitus olis paikallaan, minuutin mittainen ohitus?turbojake kirjoitti:Ongelmia vaan tulee sitten kun ajetaan rajoittajaa vasten ja kärry lähtee heittämään mutkan jälkeen -- mitenkäs sitten kiihdytät kun rajoittaja paukkuu? Eli pitäis olla pikku marginaali vielä käytössä mutta kun ei ole niin pahimmillaan rajoittaja iskee just vastaheiton kanssa samaan aikaan ja sitten mentiin ojaan...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Minuuttivelliä
Joo, taloudellisestihan tuota olisi kiva ihastella ko. firmojen vinkkelistä jotka noita rajoittajia tekee (more $$$ kun kaikkiin EU:n rekkoihin pitää ostaa joko päivitys tai vallan uusi kilke)...
Nojoo, asiaan. Ei toikaan toimisi. Minuutin truuttaa sitten käytettäis aina ohitettaessa (kyllä, rekatkin ohittelee - sepäs hienoa muun liikenteen kannalta onkin) sekä vähän ennen ylämäkiä.
Back to the lab, ei kelpaa vieläkään.
Nojoo, asiaan. Ei toikaan toimisi. Minuutin truuttaa sitten käytettäis aina ohitettaessa (kyllä, rekatkin ohittelee - sepäs hienoa muun liikenteen kannalta onkin) sekä vähän ennen ylämäkiä.
Back to the lab, ei kelpaa vieläkään.
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
Ei niin, kun näin tarkemmin ajattelee. On näköjään jääny toi "brainstorming" liikaa päähän koulusta, projekteja tehdessä hulluimmatkin ideat suusta ulos.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Eipä sen puoleen nuo nastarenkaatkin on aivan pexxxxxä, taas tuli nasta tuulilasiin, ja tietysti lasiin tuli särö...
Saapas nähdä mihin päin se siitä lähtee menemään.
No vanhahan tuo lasi jo olikin..täytyy keväämmällä vaihtaa uusi lasi.

Saapas nähdä mihin päin se siitä lähtee menemään.
No vanhahan tuo lasi jo olikin..täytyy keväämmällä vaihtaa uusi lasi.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
tomaatti kirjoitti:Rekkakuskina kyllä kannatan suolausta.Mutta saksassa ne vasta kunnolla suolaa kylvääkin!Tulin juuri eilen portugalin keikalta ja saksan läpi ajaessani ei voi kun ihmetellä sitä suolan mättöä.
Niin, kuulin tuossa päivänä eräänä radiosta, että Saksassa käytetään
suolaa vuodessa määrällisesti 15x enemmän mitä Suomessa.
Suomessa suolaa levitetään teille vuodessa n. 100 000 tonnia
Saksassa siis...
Mikä lie on sitten suolattavien tiekilometrien suhde?
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Jätkät haluaa selvästi siirtyä pullotetun juomaveden käyttöön!9-5T kirjoitti:Hyvä, saisi mennä suolauksesta vastaavat ottamaan mallia saksasta.tomaatti kirjoitti:Rekkakuskina kyllä kannatan suolausta.Mutta saksassa ne vasta kunnolla suolaa kylvääkin!Tulin juuri eilen portugalin keikalta ja saksan läpi ajaessani ei voi kun ihmetellä sitä suolan mättöä.

Jos oletetaan, että suolataan kaikki kanta-ja valtatiet sekä motarit niin yhteensä se tekee n. 14.000km.
Suomessa "suolaa" käytetään surutta myös pölynsidontaan päällystämättömillä tieosuuksilla.
Suolan vaihtoehtona voisi ihan hyvin harkita perinteistä hiekkaa ainakin joillakin tieosuuksilla. Ainakin ihan pohjois-lapissa/ruotsissa käytetään pelkästään hiekkaa. Viime keväänä tulikin kokeiltua pitempää hiekoitettua tienpätkää Kirunan lähettyvillä ja pitoa oli vaikka hurumycket.
Suolauksessa kans pistänyt sellainen yksityiskohta mieleen että ensin kaadetaan suolaa ja vasta sitten harkitaan auraamista. Mitä järkeä siinäkin on.
Suolauksessa kans pistänyt sellainen yksityiskohta mieleen että ensin kaadetaan suolaa ja vasta sitten harkitaan auraamista. Mitä järkeä siinäkin on.

#961
Hiekalla saadaan kyllä pitoa seuraavalle kolmelle autolle, jotka ajavat hiekoitusauton perässä...sen jälkeen downforce onkin heittänyt hiekat jo pientareelle teerien nokittavaksi!Samppo kirjoitti:Suolan vaihtoehtona voisi ihan hyvin harkita perinteistä hiekkaa ainakin joillakin tieosuuksilla. Ainakin ihan pohjois-lapissa/ruotsissa käytetään pelkästään hiekkaa. Viime keväänä tulikin kokeiltua pitempää hiekoitettua tienpätkää Kirunan lähettyvillä ja pitoa oli vaikka hurumycket.

Käytössä on myös lämmitettyä hiekkaa joka "sulautuu" jäähän...tosin ei sekään siinä kauaa kestä.
Se on katsos niin, että jos se loskapaska jäätyy siihen tienpintaan kelin nopeasti pakastuessa niin siinä kynnöspellossa ei aja traktoritkaan, ei edes Volvot. Tai jos ajavat niin tietä hallinnoivien viranomaisten puhelimet ruuhkautuvat vihaisten autoilijoiden motkotuspuheluista...saisivat olla vaan tyytyväisiä olisi silläkin työllistävä vaikutus!Samppo kirjoitti: Suolauksessa kans pistänyt sellainen yksityiskohta mieleen että ensin kaadetaan suolaa ja vasta sitten harkitaan auraamista. Mitä järkeä siinäkin on.

Suola sinänsä ei oo ongelma mutta se tiellä lilluva suola-hiekka-loska on.
Se muhennos änkee joka väliin ja alkaa oikeen muhimaan ja sulattamaan peltiä. Karkealla sepelillä hiekoitetuilla kaduilla hiotaan lokasuojista maalit+ruostesuojat pois ja toi suolamöhnä hoitaa loput.
Aurauskalustohan myytiin laman aikana viroon joten ei tartte ihmetellä miksei tiekarhuja näy.
Jos lähtis tonne taas kahlaamaan....
Se muhennos änkee joka väliin ja alkaa oikeen muhimaan ja sulattamaan peltiä. Karkealla sepelillä hiekoitetuilla kaduilla hiotaan lokasuojista maalit+ruostesuojat pois ja toi suolamöhnä hoitaa loput.
Aurauskalustohan myytiin laman aikana viroon joten ei tartte ihmetellä miksei tiekarhuja näy.
Jos lähtis tonne taas kahlaamaan....