Liikenteessä
Re: Liikenteessä
Osa autoilijalle täysin typerältä tuntuvista nopeusrajoituksista johtuu asioista, joita ei autolla ajaen näe, ja rajoitukset voivat olla täysin perusteltuja, vaikka itse pitää rajoitusta kukkahattutätien ansiona. Esim. motarin alussa voi olla pitkään 80:n rajoitus, vaikkei liittymiä näy missään, ja syy on se, että aivan vieressä on asuinalue, ja rajoituksella koitetaan suitsia melua. Samoin alueella voi pyöriä paljon lapsia, nurkan takana olla koulu tai muuta, mikä lisää jalankulkijoiden määrää.
Silti omasta mielestäni Suomessa on tehty karhunpalvelus liikenneturvallisuudelle ripottelemalla nopeusrajoituksia sekä suojateitä sinne sun tänne. Osa alhaisista nopeusrajoituksista on täysin tarpeettomia. Esimerkkinä Helsingissä Huopalahdentie, jossa vuonna 2002 punaisia päin ajanut Audimies tappoi suojatietä ylittävän 9-vuotiaan tytön tunaroimisellaan. Tämän jälkeen Huopalahdentietä on saanut ajaa vain 40 km/h (ennen 50 km/h). Mahtaako tämä nopeusrajoitus vähentää törttöilijöiden punaisia päin ajamista? Tie on nelikaistainen, yksi Helsinkin pääsisäänajoväylistä ja kaikki suojatiet taitavat olla valo-ohjattuja.
Ymmärtäisin rajoituksen muutoksen, jos onnettomuus olisi jotenkin johtunut siitä, että auto ajoi 50 km/h eikä 40 km/h. Mutta onnettomuuden syy oli törkeä punaisia päin ajaminen. Muuten tien ominaisuudet eivät mielestäni vaadi 40 km/h rajoitusta.
Tällaisissa tapauksissa rajoitukset ovat kuin ympäripäissään ajamisen torjuminen laskemalla promillerajaa: väärä lääke.
Kun näitä rajoituksia viljellään liikaa, laskee rajoitusten arvostus autoilijoiden silmissä, ja osa jättää noudattamatta niitä silloinkin kuin rajoitukseen olisi peruste. Seurauksena vaaratilanteita.
Toinen esimerkki on suojatiet. Suomalainenhan ei astu suojatielle ennen kuin tie on autoista vapaa. Tämä opetetaan jo lastentarhassa: "katso ensin vasemmalle, sitten oikealle ja sitten taas vasemmalle. Kun autoja ei tule, voit ylittää tien." Tämän kun oppii tutti-ikäisenä, niin tietää varmasti 18-vuotiaana, että autoilija menee suojatien yli ensin, ja jalankulkijat odottavat. Tämä vain sattuu olemaan ristiriidassa tieliikennelain kanssa.
Lisäksi meillä on suojateita yhtä tiuhassa kuin valotolppia, jolloin autoilijoille syntyy väkisinkin olo, että jos niitä pitkin kulkevia jalankulkijoita tai niiden eteen pysähtyneitä autoja pitää aina vahdata, ei ehdi keskittyä muuhun liikenteeseen ollenkaan. Esim. Saksassa suojateitä on melko vähän, mutta kun sellainen löytyy, on se merkitty niin selvästi ja suurin elein (kavennukset, korokkeet, eri väriset katuvalot, valaistut liikennemerkit), että autoilijat tietävät varoa jalankulkijoita. Saksassa ei yleensä ole ongelmaa astua turvallisesti suojatielle, toisin kuin Suomessa.
Mm. näistä syistä Suomessa on tieliikennelaista huolimatta maan tapana, että jalankulkijat odottavat kiltisti että tie on tyhjä. Ja autoilijana on turhauttavaa pysähtyä antamaan tietä jalankulkijalle, kun kävelijä jää joko tuijottamaan epäuskoisena pysähtyvää autoa, tai ei edes vaivaudu katsomaan oikeaan suuntaan huomatakseen, että hänelle annetaan tietä.
Muistan joskus 6-vuotiaana ihmetelleeni, että mihin niitä suojateitä tarvitaan. Eikös se ole ihan sama, tarkistanko päätä kääntelemällä tien tyhjyyden suojatiellä vai missä tahansa muualla tien varressa?
Silti omasta mielestäni Suomessa on tehty karhunpalvelus liikenneturvallisuudelle ripottelemalla nopeusrajoituksia sekä suojateitä sinne sun tänne. Osa alhaisista nopeusrajoituksista on täysin tarpeettomia. Esimerkkinä Helsingissä Huopalahdentie, jossa vuonna 2002 punaisia päin ajanut Audimies tappoi suojatietä ylittävän 9-vuotiaan tytön tunaroimisellaan. Tämän jälkeen Huopalahdentietä on saanut ajaa vain 40 km/h (ennen 50 km/h). Mahtaako tämä nopeusrajoitus vähentää törttöilijöiden punaisia päin ajamista? Tie on nelikaistainen, yksi Helsinkin pääsisäänajoväylistä ja kaikki suojatiet taitavat olla valo-ohjattuja.
Ymmärtäisin rajoituksen muutoksen, jos onnettomuus olisi jotenkin johtunut siitä, että auto ajoi 50 km/h eikä 40 km/h. Mutta onnettomuuden syy oli törkeä punaisia päin ajaminen. Muuten tien ominaisuudet eivät mielestäni vaadi 40 km/h rajoitusta.
Tällaisissa tapauksissa rajoitukset ovat kuin ympäripäissään ajamisen torjuminen laskemalla promillerajaa: väärä lääke.
Kun näitä rajoituksia viljellään liikaa, laskee rajoitusten arvostus autoilijoiden silmissä, ja osa jättää noudattamatta niitä silloinkin kuin rajoitukseen olisi peruste. Seurauksena vaaratilanteita.
Toinen esimerkki on suojatiet. Suomalainenhan ei astu suojatielle ennen kuin tie on autoista vapaa. Tämä opetetaan jo lastentarhassa: "katso ensin vasemmalle, sitten oikealle ja sitten taas vasemmalle. Kun autoja ei tule, voit ylittää tien." Tämän kun oppii tutti-ikäisenä, niin tietää varmasti 18-vuotiaana, että autoilija menee suojatien yli ensin, ja jalankulkijat odottavat. Tämä vain sattuu olemaan ristiriidassa tieliikennelain kanssa.
Lisäksi meillä on suojateita yhtä tiuhassa kuin valotolppia, jolloin autoilijoille syntyy väkisinkin olo, että jos niitä pitkin kulkevia jalankulkijoita tai niiden eteen pysähtyneitä autoja pitää aina vahdata, ei ehdi keskittyä muuhun liikenteeseen ollenkaan. Esim. Saksassa suojateitä on melko vähän, mutta kun sellainen löytyy, on se merkitty niin selvästi ja suurin elein (kavennukset, korokkeet, eri väriset katuvalot, valaistut liikennemerkit), että autoilijat tietävät varoa jalankulkijoita. Saksassa ei yleensä ole ongelmaa astua turvallisesti suojatielle, toisin kuin Suomessa.
Mm. näistä syistä Suomessa on tieliikennelaista huolimatta maan tapana, että jalankulkijat odottavat kiltisti että tie on tyhjä. Ja autoilijana on turhauttavaa pysähtyä antamaan tietä jalankulkijalle, kun kävelijä jää joko tuijottamaan epäuskoisena pysähtyvää autoa, tai ei edes vaivaudu katsomaan oikeaan suuntaan huomatakseen, että hänelle annetaan tietä.
Muistan joskus 6-vuotiaana ihmetelleeni, että mihin niitä suojateitä tarvitaan. Eikös se ole ihan sama, tarkistanko päätä kääntelemällä tien tyhjyyden suojatiellä vai missä tahansa muualla tien varressa?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2238
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Liikenteessä
Tuntuu olevan niin paljon halvempaa rakentaa hidastava/ruuhkauttava, suojatie/valot, kuin turvallinen, toimiva yli/alikulku. Näin ainaski tampereella toimitaan.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2238
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Liikenteessä
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194787 ... larin.html
Tässäpä aihe. Kuskien ajolinjat. Talvella huomaa SUURIMMAN osan (yli80%?) kuskeista ajavan naapuri kaistaa, jopa enemmän kuin "peilin verran"
Kulutus urista voi kyseisen helposti päätellä, jos kaarretta tiessä aavistuksenkaan, paistavat yleensä molemmat esim. keltaiset sulkuviivat. Ja otsikon mukaisen olen pannut myös merkillä, eli nuo alituiseen "alinopeutta" ajavat kyseiseen syyllistyvät. Moottoritiellä kaarteessa ei ollut eilen kuin kolme (3) kulutus uraa
No OG
on onneksi helppo ajaa "oikeaa" latua 
Tässäpä aihe. Kuskien ajolinjat. Talvella huomaa SUURIMMAN osan (yli80%?) kuskeista ajavan naapuri kaistaa, jopa enemmän kuin "peilin verran"




#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: Liikenteessä
1998 kuoli 8-vuotias tyttö Huopalahdentiellä, tämän tytön jyräsi linja-auto, ilmeisesti tässäkin tapauksessa ajoneuvo ajoi punaisia päin.AZP kirjoitti: Silti omasta mielestäni Suomessa on tehty karhunpalvelus liikenneturvallisuudelle ripottelemalla nopeusrajoituksia sekä suojateitä sinne sun tänne. Osa alhaisista nopeusrajoituksista on täysin tarpeettomia. Esimerkkinä Helsingissä Huopalahdentie, jossa vuonna 2002 punaisia päin ajanut Audimies tappoi suojatietä ylittävän 9-vuotiaan tytön tunaroimisellaan. Tämän jälkeen Huopalahdentietä on saanut ajaa vain 40 km/h (ennen 50 km/h). Mahtaako tämä nopeusrajoitus vähentää törttöilijöiden punaisia päin ajamista? Tie on nelikaistainen, yksi Helsinkin pääsisäänajoväylistä ja kaikki suojatiet taitavat olla valo-ohjattuja.
Ymmärtäisin rajoituksen muutoksen, jos onnettomuus olisi jotenkin johtunut siitä, että auto ajoi 50 km/h eikä 40 km/h. Mutta onnettomuuden syy oli törkeä punaisia päin ajaminen. Muuten tien ominaisuudet eivät mielestäni vaadi 40 km/h rajoitusta.
Tuolla tiellä taisi olla muitakin onnettomuuksia ja läheltä piti-tilanteita, joten rajoituksen lasku oli myös paikallisten asukkaiden tahto.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2238
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Liikenteessä
http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/ ... 133783/304
"Hyviä ajotaitoja
ei enää tarvita?
Kaikkia ei ajamisen helpottuminen tyydytä, vaikka automatiikka onkin lisännyt ajoturvallisuutta merkittävästi. Automatisointi ja apujärjestelmät vähentävät aiempien ajotaitojen merkitystä.
Liikkuvan poliisin Pohjonen kertookin "vanhan liiton" kuskeista, jotka varta vasten haluavat ajaa ilman ajoa helpottavia järjestelmiä ja lukkiutumattomia ABS-jarruja.
– Osa kuljettajista on tottunut korjaamaan mahdollista luistoa niin sanotulla vastaheitolla, jossa etupyöriä käännetään jyrkästi. Luistoneston ollessa päällä tällainen ajaminen johtaa helposti katastrofiin, Pohjonen toteaa"
Niin'pä niin
"Hyviä ajotaitoja
ei enää tarvita?
Kaikkia ei ajamisen helpottuminen tyydytä, vaikka automatiikka onkin lisännyt ajoturvallisuutta merkittävästi. Automatisointi ja apujärjestelmät vähentävät aiempien ajotaitojen merkitystä.
Liikkuvan poliisin Pohjonen kertookin "vanhan liiton" kuskeista, jotka varta vasten haluavat ajaa ilman ajoa helpottavia järjestelmiä ja lukkiutumattomia ABS-jarruja.
– Osa kuljettajista on tottunut korjaamaan mahdollista luistoa niin sanotulla vastaheitolla, jossa etupyöriä käännetään jyrkästi. Luistoneston ollessa päällä tällainen ajaminen johtaa helposti katastrofiin, Pohjonen toteaa"
Niin'pä niin

#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: Liikenteessä
Pahpöh.
1) Maailmasta löytyy ESPejä, jotka ymmärtävät vastaohjauksen ja myötäilevät kuljettajaa ko. tilanteessa. Mun kokemuksen mukaan 08 ja uudemmat (testattuna Audi A4 '08, Saab 9-3 '09, Alfa 159 '08, BMW 118d ('09?)) myötäilee hyvin kiltisti kuskin päätöksiä ja auttavat niiden toteutumisessa.
2) Hyviin ajotaitoihin kuuluu tutustua kalustoon ja ajaa kaluston(kin) mukaisesti.
1) Maailmasta löytyy ESPejä, jotka ymmärtävät vastaohjauksen ja myötäilevät kuljettajaa ko. tilanteessa. Mun kokemuksen mukaan 08 ja uudemmat (testattuna Audi A4 '08, Saab 9-3 '09, Alfa 159 '08, BMW 118d ('09?)) myötäilee hyvin kiltisti kuskin päätöksiä ja auttavat niiden toteutumisessa.
2) Hyviin ajotaitoihin kuuluu tutustua kalustoon ja ajaa kaluston(kin) mukaisesti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Liikenteessä
Juu en ole kyllä ajanut yhdelläkään ESP:llisellä autolla joka ei antaisi tehdä vastaohjausta tai joutuisi siitä jotenkin "ongelmiin"...toki ilman ESP:tä olevaan autoon verrattuna se luisto ei oikein kerkiä edes alkaa, joten vastaohjauskin on huomattavan paljon vaatimattomampi kun auto lopettaa luiston itsekseen eikä tarvi veivaa rattia lukosta lukkoon että pysyy tiellä
Ei siitä silti mitään haittaa ole ohjata luistoa vastaan ESP:n ollessa päällä...päinvastoin, taitavat nuo uusimmat tsydeemit ohjailla kampeamaan rattia oikeaan suuntaan kääntämiseen tarvittavan voiman määrää säätelemällä.

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2238
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Liikenteessä
No joo, kaikilla ei varaa Ferrari:iin ja oma kokemukseni ESP:stä oli, mistä tän saa pois päältä
Kun auto vihdoin tajusi
itse aiheutettua luistoa korjatessa, "korjata" tilanteen
Ei siitä sen suurempaa ongelmaa tietty tarvii tehdä 




#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: Liikenteessä
Viittaisiko tuo kommentti siihen, että se vastaohjaus saattaa aiheuttaa auton kontrollin hallinnan menetyksen tai ajatumisen vastaantulijan kaistalle.. Siis kyllä ESP yleensä sen verran nopea on, että jos auton saa sivuluisuun ESP:stä huolimatta, ehtii ESP korjata tilanteen ennen kuin rattimies ehtii kunnolla vatkaamaan... Kun automaattinen korjaus tulee ennen vastaliikkeen viemistä loppuun, voi vastaliikeen seurauksena auto lähteäkin käsistä kahta pahemmin.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2238
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Liikenteessä
Noita kirjainyhdistelmiä on aika monenlaisia ja siten toteutus tapoja, itse ajattelin ongelman liittyvän esim. pienestäkin heitosta johtuvan tehojen katoamiseen ja niiden palautumisen viiveisiin. Varmasti rahalla saa hyvän laitteiston, en sitä kiellä. Kenttätesteihin vois vielä ilmottautua
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=30&t=134888

#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: Liikenteessä
Täytyy huomata, että auton saa rajuunkin sivuluistoon ajamalla ESP:tä vastaan. Kun esittää ratille täysin epärealistista kääntökulmatoivetta ja ottaa nopsaa vastaheittoa, niin voi tuntea itsensä hyväksikin rallikuskiksi..
Re: Liikenteessä
Onhan tuolla Saabilla ajo haastavampaa kuin Auriksella, itelle se ei tietenkään ole ongelma kun aika vaatimattomalla kalustolla on autoilu-uran aikana tullut taivallettua ja on päässyt "nauttimaan" näistä tingeltangeleista, jotka oikovat autoa omia aikojaan vasta viime aikoina.
Voisin kuvitella, että pahin mahdollinen yhdistelmä on nuori ja köyhä kuski, joka ajaa korttinsa autokoulun viimesen päälle kalustolla ja ostaa sitten vähillä rahoillaan itselleen parikymmentävuotiaan perusauton. Jonnin verran kannattaa asetuksia pääkopassa muuttaa, kun sellaisella lähtee matkailemaan.
Itsekin huomaa, esim. näillä aurinkoisilla "joka toinen mutka jäässä aamulla"-keleillä, että Saabin kanssa ottaa automaattisesti ennakoivamman ja varovaisemman ajotyylin, sillä siinä missä Auris menee mutkat tunnottomasti ja tarvittaessa valoa kojetaulussa vilkuttaen ja pienen pienellä vastaohjauksella ruotuun palautuen, Saab vuoroin puskee tai tarjoaa perää tai muuten vain huojuu kevyessä nelipyöräluisussa kuljettajan hereillä pitäen. Toki osansa on 13v vanhoilla Hakkapeliitoilla, mutta ajamisen filosofia on täysin erilainen.
Nykytekniikka on hyvä juttu, mutta ihmisten pitäisi pitää myös pää mukana ajamisessa. Fysiikan lait ovat edelleen samat ja liika elektroniikan ja avustajien taakse kätkeytyminen tekee meistä, niin, huonoja kuskeja. Ei nykymallin mukaisia ketjukolareita sun muita järkyttäviä liikennesumia lumipyryllä tai muuten huonolla kelillä ollut vielä jokunen vuosi sitten, olkoon sitten liikennemäärät lisääntyneet kuinka. Nykyään vedellään motarilla kesävauhteja myös pahalla kelillä ilman turvavälejä, kun ei siihen turvalliseen nykyauton tunnottomaan kuplaan vaikuta mikään. Paitsi että kun rajan yli mennään, niin sitten mennäänkin kovaa.
Suurimmalle osalle nuoremmista tutuistani en luovuttaisi Saabiani talvikelillä mistään hinnasta, huonosti siinä kävisi. Niin Saabille kuin kuskille...
Voisin kuvitella, että pahin mahdollinen yhdistelmä on nuori ja köyhä kuski, joka ajaa korttinsa autokoulun viimesen päälle kalustolla ja ostaa sitten vähillä rahoillaan itselleen parikymmentävuotiaan perusauton. Jonnin verran kannattaa asetuksia pääkopassa muuttaa, kun sellaisella lähtee matkailemaan.
Itsekin huomaa, esim. näillä aurinkoisilla "joka toinen mutka jäässä aamulla"-keleillä, että Saabin kanssa ottaa automaattisesti ennakoivamman ja varovaisemman ajotyylin, sillä siinä missä Auris menee mutkat tunnottomasti ja tarvittaessa valoa kojetaulussa vilkuttaen ja pienen pienellä vastaohjauksella ruotuun palautuen, Saab vuoroin puskee tai tarjoaa perää tai muuten vain huojuu kevyessä nelipyöräluisussa kuljettajan hereillä pitäen. Toki osansa on 13v vanhoilla Hakkapeliitoilla, mutta ajamisen filosofia on täysin erilainen.
Nykytekniikka on hyvä juttu, mutta ihmisten pitäisi pitää myös pää mukana ajamisessa. Fysiikan lait ovat edelleen samat ja liika elektroniikan ja avustajien taakse kätkeytyminen tekee meistä, niin, huonoja kuskeja. Ei nykymallin mukaisia ketjukolareita sun muita järkyttäviä liikennesumia lumipyryllä tai muuten huonolla kelillä ollut vielä jokunen vuosi sitten, olkoon sitten liikennemäärät lisääntyneet kuinka. Nykyään vedellään motarilla kesävauhteja myös pahalla kelillä ilman turvavälejä, kun ei siihen turvalliseen nykyauton tunnottomaan kuplaan vaikuta mikään. Paitsi että kun rajan yli mennään, niin sitten mennäänkin kovaa.
Suurimmalle osalle nuoremmista tutuistani en luovuttaisi Saabiani talvikelillä mistään hinnasta, huonosti siinä kävisi. Niin Saabille kuin kuskille...
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Liikenteessä
Poliisit ovat erittäinkin kiinnostuneita turvavälejä pitämättömien autojen rekisteritunnuksista ja kulkusuunnasta.. Olen soittanut monta kertaa ja soitan jatkossakin.IC1970 kirjoitti:Ei nykymallin mukaisia ketjukolareita sun muita järkyttäviä liikennesumia lumipyryllä tai muuten huonolla kelillä ollut vielä jokunen vuosi sitten, olkoon sitten liikennemäärät lisääntyneet kuinka. Nykyään vedellään motarilla kesävauhteja myös pahalla kelillä ilman turvavälejä, kun ei siihen turvalliseen nykyauton tunnottomaan kuplaan vaikuta mikään. Paitsi että kun rajan yli mennään, niin sitten mennäänkin kovaa.
Valvontaa ja resurssejahan ei saada, ellei niitä vaadita. Kyllä ne puhelut tilastoidaan ja valvontaa saadaan. Olen melkoisen maltillinen liikenteessä, mutta nollatoleransseja minulla on kaksi, promillet ja perässäroikkujat.
Re: Liikenteessä
Tuo on varmasti pahin. Etenkin jos siihen ympätään asenne "Mullon kortti, mä Osaan Ajaa eikä kenenkään tartte neuvoa". Tosin lähes yhtä paha on asenne "Iik, en mä osaa, kauheeta, hirveetä, yök en aja!" ja kaikista tervein on "Okei, tää on uutta, ennenkokematonta, mutta moni osaa joten tän voi oppia".IC1970 kirjoitti:Voisin kuvitella, että pahin mahdollinen yhdistelmä on nuori ja köyhä kuski, joka ajaa korttinsa autokoulun viimesen päälle kalustolla ja ostaa sitten vähillä rahoillaan itselleen parikymmentävuotiaan perusauton. Jonnin verran kannattaa asetuksia pääkopassa muuttaa, kun sellaisella lähtee matkailemaan.
Mä melkein kehtaan väittää, että ennemmin ne ohjaa evoluutiota siihen suuntaan, että huonotkin kuskit pysyy tiellä ja hengissä. Edelleen kehtaan väittää, että huonoja kuskeja on ollut aina. Joskus ne ajo ojaan tai tuli huomattavasti paremmiksi kuskeiksi oppimalla rajansa. Nykyään ne pysyy tiellä ja pääsee perille.IC1970 kirjoitti: Nykytekniikka on hyvä juttu, mutta ihmisten pitäisi pitää myös pää mukana ajamisessa. Fysiikan lait ovat edelleen samat ja liika elektroniikan ja avustajien taakse kätkeytyminen tekee meistä, niin, huonoja kuskeja.
Ei ollut ei. Siitä huolimatta 10v sitten jouluna (2003 tai 2004, en oo ihan varma) saatiin suht. normaalin talvikelin vallitessa eteläinen kolmosmotari aivan totaalisen jumiin, kun paljon väkeä lähti kerralla joulunviettoon. Ajettuani liki tunnin verran Tervakosken rampilta Turengin rampille, nousin pois motarilta ja vaihdoin vanhalle tielle. Siitä eteenpäin kruisailinkin aivan rauhassa suurinta sallittua ilman pienintäkään ongelmaa (sis. luistot yms, eli pitoa ja näkyvyyttä riitti hienosti) - ESPittömällä ysitonnisella, jossa oli alla totaalisen läpipaskat talvirenkaat. Edelleen valitsen tietyillä keleillä mieluummin pienemmän tien, se motarijumi tehdään vaan eri tavalla (sillä kalliimmalla).IC1970 kirjoitti: Ei nykymallin mukaisia ketjukolareita sun muita järkyttäviä liikennesumia lumipyryllä tai muuten huonolla kelillä ollut vielä jokunen vuosi sitten, olkoon sitten liikennemäärät lisääntyneet kuinka.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2238
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Liikenteessä
Kiva oli lukea asiallista tekstiä kiitokset, IC1970 ja aero. Ja erityis kiitokset Ristom:lle, soittele vaan jatkossakin niitä turhia puheluitas possuille, nii eivät ole mun liikkumista häirittemässä
Epäilempä vain, että laittaisivat partiota perään, jos sattuisi joku ajautumaan imuusi hetkeksi
Joka tapauksessa, seon sun sana, vastaan kaverin 
http://www.youtube.com/watch?v=qBuyLMWpsWw



http://www.youtube.com/watch?v=qBuyLMWpsWw
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005