Muistelo Gallup

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

CC Aero kirjoitti:Oma autoni siis 9000 CC Aero:
http://community.webshots.com/photo/964 ... 8007SCrLUm
Yhä askarruttaa että onko niitä CC aeroja nyt vai ei. Erilaisia mielipiteitä tostakin asiasta on aina ollut ja ne erittäin harvat CC aerot mitkä olen nähnyt kuvissa tai sitten ihan livenä kuten sunkin helmen, on kotoisin ruotsista. Niitäkin hyvin vähän, edes netistä hakemalla ei tunnu löytyvän. Itse olen aina ollut siinä uskossa että ekat tonnariaerot olis matalalamppusia, ja muut vanhemmat isolla koneella ja helmoin ja vermein olis turbo-s:siä.

9K ja NG900:n aeroista oli joskus suomi24:lla vääntöä, ja kysyin asiaa sitten saabilta: tonnarit vm 85-91, ja NG900 mallista vm 94-98, vastaukseksi saab auton tiedotuspäälliköltä seuraavaa :

"Aero-malleja ei ole valmistettu sen enempää 900-sarjassa (Talladega-mallia vain, ei koskaan Aeroa) kuin 9000 sarjassakaan mainittuina vuosina."

Kun sun autosi malmilla näin, niin olin myyty että aeroja on, kun kerran omin silmin näkee. Mutta tämä saabin vastaus sekotti pakkaa uudestaan. :roll: Kuulostaa kuin etsisi syyllistä, mutta onko jotain millä voisi todistaa että kyseessä on aito Aero isolla aalla? :) :?:

Selviääkö aero mallit VIN koodista?
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
CC Aero
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 17:29
Paikkakunta: PKS

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

Elikkäs faktahan on se, että Aero nimellä tuota autoa ei ole taidettu muualla myydä kuin Ruotsissa ja ilmeisesti Saksassa. Suomessa se oli Turbo S ja sitä sai samalla korisarjalla ym. Auto on tuotu Ruotsista joten siksi perässä on se Aero merkki. Englannissa sama auto on Carlsson. Se on sitten jo ihan jokaisen oma asia pitääkö mallia aitona Aerona vai ei, koska Suomessa autoa on myyty eri nimellä. Omistajana tietenkin pidän aitona Aerona, koska "tavalliseen" tonnariin verrattuna autossa on hieman erilaiset penkit(samat kuin Talladegoissa), eri korisarja ja vakiona 220 hp(lisävaruste) + tietenkin muu mitä tonnareihin on aikanaan saanut, paitsi kattoluukku. Ruåttalaiset pitävät tuota mitä ilmeisimmin ihan Aerona, tässä esimerkiksi lainaus Saabcarsonlinesta:

After the 900 Aero came the 9000 Aero. The 9000 Aero was introduced in 1991. It had a 2.3-liter turbo engine with 200hp and a top speed of 230km/h. Some of these Aeros were also delivered with the highly attractive "red-box" giving it another 20hp resulting in 220 wild and potential horsepowers.
The 9000 CC Aero had a special spoiler-kit just like its younger sister the 900 Aero. It also had a special interior as well as all the extra you could get to a Saab in the beginning of the 90s. There was also a limited number of 9000 CD Aeros produced, these cars did not have any spoiler-kit but otherwise it was the same as the CC Aero.


Niinhän se tuo rekisteriotekin sanoo, että Aero mikä Aero :wink:
http://www.pbase.com/dieselpower/aero

Tässä vielä ruotsin kielen taitoisille tonnariklubin sivuilta tietoa:
http://hem.passagen.se/s9000/special_aero.htm

Huomasin muuten tuossa muutama päivä sitten, että tuo takakontin subbari on ihan orkkisasennus. Aluksi kuvittelin sen olevan ihan kotikutoinen mutta sitten törmäsin toiseen ruotsalaiseen CC Aeroon netissä ja tältä näyttää meikäläisenkin Saabin takakontti:

http://hem.passagen.se/galleri2/besokar ... aero_2.jpg
saab900rs
"Aero"
Viestit: 389
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 09:04
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja saab900rs »

Pieni listan poikanen 8O

Ford escort -81
Volvo 240 -86
Pari FX corollaa
Muutama DX corolla
Saab 9000 cc -88 :idea:
Saab 900 se -95 :twisted:

+Joitakin peltoautoja
-¤Ahdin määrää tahdin¤-


Saab 900 t8 -85
Saab 900 t8 -81
#1765
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

CC Aero kirjoitti:Elikkäs faktahan on se, että Aero nimellä tuota autoa ei ole taidettu muualla myydä kuin Ruotsissa ja ilmeisesti Saksassa. Suomessa se oli Turbo S ja sitä sai samalla korisarjalla ym. Auto on tuotu Ruotsista joten siksi perässä on se Aero merkki. Englannissa sama auto on Carlsson. Se on sitten jo ihan jokaisen oma asia pitääkö mallia aitona Aerona vai ei, koska Suomessa autoa on myyty eri nimellä. Omistajana tietenkin pidän aitona Aerona, koska "tavalliseen" tonnariin verrattuna autossa on hieman erilaiset penkit(samat kuin Talladegoissa), eri korisarja ja vakiona 220 hp(lisävaruste) + tietenkin muu mitä tonnareihin on aikanaan saanut, paitsi kattoluukku. Ruåttalaiset pitävät tuota mitä ilmeisimmin ihan Aerona, tässä esimerkiksi lainaus Saabcarsonlinesta:

After the 900 Aero came the 9000 Aero. The 9000 Aero was introduced in 1991. It had a 2.3-liter turbo engine with 200hp and a top speed of 230km/h. Some of these Aeros were also delivered with the highly attractive "red-box" giving it another 20hp resulting in 220 wild and potential horsepowers.
The 9000 CC Aero had a special spoiler-kit just like its younger sister the 900 Aero. It also had a special interior as well as all the extra you could get to a Saab in the beginning of the 90s. There was also a limited number of 9000 CD Aeros produced, these cars did not have any spoiler-kit but otherwise it was the same as the CC Aero.


Niinhän se tuo rekisteriotekin sanoo, että Aero mikä Aero :wink:
http://www.pbase.com/dieselpower/aero

Tässä vielä ruotsin kielen taitoisille tonnariklubin sivuilta tietoa:
http://hem.passagen.se/s9000/special_aero.htm

Huomasin muuten tuossa muutama päivä sitten, että tuo takakontin subbari on ihan orkkisasennus. Aluksi kuvittelin sen olevan ihan kotikutoinen mutta sitten törmäsin toiseen ruotsalaiseen CC Aeroon netissä ja tältä näyttää meikäläisenkin Saabin takakontti:

http://hem.passagen.se/galleri2/besokar ... aero_2.jpg
Kiitos perusteellisista lähteistä. Näitä mä olenkin kaivannut ja kauan koittanut etsiä, puhuvat nyt puolestaan, eli uskotaan uskotaan :) Tokihan tuo sunkin helmi sitten on aito aero jos se on kaupasta aerona joskus ulos lähtenyt, eikä sen suhteen epäselvää. Ja kun rekisteriotteessakin niin lukee. Aiemmin mainitsemani saabin kravattikaula ilmeisesti sitten tarkoitti suomen markkinoille valmistettuja aeroja. Olis tietysti voinut vähän tarkentaa...

Mielenkiintoista että CD malliakin on aerona, lieköhän moista yhtään suomessa... olis harvinainen peli omistaa. Jos nyt muut mun kaltaiset saabistit ottais sitä edes tosissaan kun naureskelisivat autossaan että toikin on liimannu CD koriinsa aero merkin... :D :wink:
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
CC Aero
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 17:29
Paikkakunta: PKS

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

NG900T: Ei nuo kravattikaulat ikinä mitään tiedä.. :lol:
Tuosta en muuten tiedä löytyykö Suomesta CD Aeroa. CD Aeroa(=Carlsson) on muuten Englannissa myyty Airflow korisarjalla myöskin, ihan menevän näköinen peli punaisena.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Teinihuumassa:
90-96 VW Golf -81
96-98 Ford Escort -88 (osittaen RS-varusteltu; kansi, pakosarja, madallus, vanteet, sivulevikkeet)
98-99 Ford Escort -98 (pakasta vedettu punainen, vanteilla ja spoilereilla)

Perheautokausi:
99-00 Citroen Xantia Break -96
00-03 Fiat Uno -93

Saabismiin sairastunut:
02- Saab 900i -88
03- Saab 99L -75
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Tässä mun lista omista pirsseistä ja jokainen on vielä tallessa.

Ford Granada '74 Ghia 2.8i v6
Ford Granada '78 2.0
Ford Granada '79 Gtu 2.0
Saab 9000 '96 2.3T (nykyinen)

Niin ja saabbejahan on koko suku täynnä... :D
juspa
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2003 12:15
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja juspa »

Onhan niitä ollu jos jonkunlaista. Ensimmäisenä oli Ford Fiesta -82 ennen ku oli edes ajokorttia, laillista tieliikennettä en sillä pääsyt kokeilemaan ku tuli otettua tuntumaa petäjään.. Toisena autona oli sitten Suzuki Alto -84, on muuten viisi ovinen "purkki", koki loppunsa ilkivallan kohteena, oli käännetty katolleen eräänä keväisenä yönä erään huoltoaseman pihassa.. Kolmantena oli Datsun 120 Y kerkesin myydä enne hajoamista.. Seuraavana olikin sitten Audi 80 TD -86, löysi itsensä loppujen lopuksi hajottamolta toinen kylki sisässä. Audia seurasi väliaikaisauto Ford Escort -86 jolla ajelin n. puolivuotta. Sitten puraisi kärpänen ja ostin Saab 96 -79 jolla sit nykyisin ajelen, vaimokkeella Volvo 340 DL -89...

Siinäpä sitä autohistoriaa vuosien varrelta, suskan muuten ostin intin päivärahoilla :lol:
96 -79
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

CD-Tonnari-Aeroista..

Tossa justiin laitoinkin s-postiin juttua Tampereen Tesomalla liikkuvasta CD-tonnarista, jossa on aeron helmat ja puskurit ja aeron sisustus, siis ne isot ja levee selkänojaiset penkit. Autossa on vanha nokka, joten se on vm. -94 tai vanhempi. Omistajan suusta sain sen verran kerran sanoja ulos, että autossa on 260 hevosvoimaa.. :)

Eli olisko toi sitten jonkin sortin cd-aero?
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Gedu
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Loka 16, 2003 11:34
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Gedu »

Omaa saapasta (muutakaan kulkuneuvoa en ole omistanut) ei vielä ole alle eksynyt, on vaatimukset varmaan varoihin nähden turhan(?) korkealla, eli pitäisi löytää alle 20k€, alle 100tkm turbo saapas alle... yeah right.

Perinnöllistä sairaus kyllä on, faijalla ollu vuodesta -79 (99) saapas alla ja kaikki automaatilla, ilman turboa, tällä hetkellä 9000 2,3i (siis tomaatilla) Mutsilla käytössä 9-3 2,0i tomaatilla.

Noista nykyään 9-3 useimmin alla, faijan verme silloin tällöin.

Mutsin ekalla autolla (OG900 2,1i) opettelin autokoulun jäljiltä ajamaan henkilöautolla, oikein hauska kapistus, varsinkin sen jälkeen kun kone keitti ja kansi pudotettiin minimikorkeuteen :D. Tän kanssa sai useammankin kerran todistella jollekkin teinikorolla kuskille, ettei siellä konepellin alla ole mitään turboa (ikävä kyllä :twisted: )

Eli oma vähän ajettu turpo saapas kiiltää silmissä, mutta talous ei oikein anna periksi :( .
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

kyllä noita alle 100tkm 9-3 turboja lähtee alle 20tke, jopa SE varustuksella. Jos ei muuten niin ulukomailta. Mulla makso keväsellä 19300 kaikkineen. Nyt jo verotuksessa hinta tonnin halvempi. Matlapaineita vielä halvemmalla ja palautuksia tulossa. Kotimaassakin on muutamia alle 20tke, mutta 3-ovisia useimmiten.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Entisiä autoja

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

Montaa autoa ei ole ollut, mutta niillä mitkä on ollut on myös ajettu.
Eli kortti on ollut 10vuotta ja autoja ennen saabeja on ollut tasan 1,
VW Golf II 1.3 -87, ajettu 99tkm ostettaessa ~300tkm myytäessä.
Nyt Saab 900 2.1i 16 -93, 160tkm ostettaessa nyt ~225tkm,
Saab 900S -90, ostettaessa 145tkm, nyt ~173tkm.

Tuota VW:tä ennen oli myös autoja, ennen korttia, joilla ajettiin jäällä ja pellolla, Toyota Corona ja Renault 4, omalla tavallaan mukavia molemmat.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Koska en jaksa kaikkia autoja muistaa käännyin viranomaisen puoleen ja kysyin saanko mistää ko. tietoa.
Ja saahan ne tietää, vieläpä ilmaiseksi :D

Tässä vastauskirje AKE: sta, sinne vaan pyyntöjä muutkin dementoituneet! :wink:



Kiitos yhteydenotosta!

Vastaus kysymykseenne sekä lomake kyselyn tekemiseen löytyvät osoitteesta http://tietopalvelu.ake.fi/fi/tietopalv ... istus.html.

Ystävällisin terveisin

Eva Nyman
Palvelusihteeri
AKEtieto

Ajoneuvohallintokeskus AKE
Fabianinkatu 32
PL 120
00101 Helsinki
puh. 0100 7800
faksi (09) 6185 3610
eva.nyman@ake.fi
http://www.ake.fi
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Gedu
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Loka 16, 2003 11:34
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Gedu »

peinu kirjoitti:kyllä noita alle 100tkm 9-3 turboja lähtee alle 20tke, jopa SE varustuksella. Jos ei muuten niin ulukomailta. Mulla makso keväsellä 19300 kaikkineen. Nyt jo verotuksessa hinta tonnin halvempi. Matlapaineita vielä halvemmalla ja palautuksia tulossa. Kotimaassakin on muutamia alle 20tke, mutta 3-ovisia useimmiten.
Juu onhan noita näkyny, tällä hetkellä vaan joutuu vähän tiiraamaan kämppää ja niistä kustannuksista ei ole vielä ihan tarkkaa lukua. 3-ovisuus sinällään ei mua häiritse, en mä siellä takapenkillä tule istumaan ;), saahan sen sitten vaihdettua kätevämpään versioon jos tulee tarvetta.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tuhlausniksi nro. 1:

Heh, olet kämppää ostamassa? Sen jälkeen kun kämppä on ostettu ei ole varaa autoon. AInakin se tuntuu siltä :=) mutta jos eka ostat auton ja sitten kämpän ja venytät asuntolainaa sen verran, että saat ostettua autolainankin sillä niin tulee halvemmaksi ja tulee vain yksi laina mitä lyhentää.

:)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin