Lilsu kirjoitti:Kukahan Saabisti lienee kameran testattavaksi jo ostanut...
"Helsingissä Puistolan kohdalla Kehä III:lla lauantaina poliisipartio huomasi reilua ylinopeutta ajaneen henkilöauton. Auton nopeudeksi mitattiin noin 150–180 kilometriä tunnissa.
Poliisilla oli vaikeuksia pysyä miehen perässä, mutta kuski ei kaikesta huolimatta lähtenyt karkuun. Lopulta auto saatiin pysäytettyä huoltoasemalle.
Asian selvittelyssä kävi ilmi, että auton kuljettaja oli halunnut testata hänen uutta autoonsa hankkimaa kameraa, jonka on tarkoitus kuvata edellä ajavaa liikennettä. Noin parikymppisen miehen ajokortti otettiin poliisin haltuun ja hänet määrättiin väliaikaiseen ajokieltoon, poliisi kertoo."
Sinisellä olevassa tuoksahtaa Saab
Hehehhehehehe...!
Minkähän takia sitä kameraa piti testata isolla ylinopeudella? Halusiko kaveri selvittää pysyykö kameran pikselit mukana kun siirrytään poimunopeudelle vai alkavatko yksityiskohdat jo sumentua.
Tietysti jos siinä kamerassa oli GPS ja tyyppi halusi testata pysyykö se perässä kun talla on pohjassa.
"Miehen kameran muistikortti takavarikoitiin todisteena. Miestä epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta."
Onneksi noi autokameroiden muistikortit ovat niitä pieniä micro TF kortteja, sellaisen pystyy äkkiä helposti vaikka nielaisemaan tarpeen vaatiessa!
Pienenä tulevaisuuden kauhuvisiona voisi kuvitella tuollaisten tallentavien kameroiden GPS toiminnolla tulevan pakollisiksi jossain vaiheessa kaikkiin autoihin. Hinta jää jo nykyisin reilusti alle sadan euron ja kuvanlaatu on HD tasoista. Tietysti tähän liittyy paljon ongelmia vielä nykyisin. Esimerkiksi miten teknisesti ja lainsäädännöllä voitaisiin sitoutua jenkkien "hyvää hyvyyttään" tarjoamaan satelliittipaikannuspalveluun. Mikä olisi sanktioasteikko jos kamera ei tarkastettaessa toimikaan tai esim. sen linssi on peitetty tai tuulilasi sattumalta siltä kohti likainen, GPS vastaanottimen ympärillä on joku folioverkko estämässä signaalien vastaanottoa jne., jne.
Eli jos rangaistus kameran tai sen toimintojen sabotoimisesta olisi pienempi kuin mahdollinen rangaistus sen taltioimista liikennerikkomuksista (esim. rikesakko 150 euroa vs ajokielto/30 päiväsakkoa), niin silloinhan kaikki (?) kaaharit vasaroisivat kameransa murusiksi samantien.
Tuo tilaamani GT680W kamera on toiminut ihan hyvin ja tietokoneessa olevalla Driving Recorder Player ohjelmalla voi jälkikäteen katsella ajetun reitin (näyttää Google Maps kartalla sen) käytetyn nopeuden ym. Onnettomuustilanteessa - jos ei itse ole syyllinen - siitä saattaisi olla myös paljon apua.
Kameran tallennussykli on pisimmillään vain 5 minuuttia, joka on hieman häiritsevä seikka. Eli kamera tallentaa ajoa viiden minuutin pätkissä ja mielestäni se saisi olla määriteltävissä paljon pidemmäksi.
Lähes poikkeuksetta jokaisessa venäläisessä autossa on autokamera. Näiden kameroiden tallentamia tuotoksia, eli kolareita, on Youtubessa koostevideoina tuhansittain! Löytyy esim. hakusanoilla "car crash compilation" , "russian car crashes" jne. Itse olen vähän jäänyt koukkuunkin noiden katseluun...