GM myy Saabin
irti GM:stä! ehkä saabille olis hyväksi tehdä persoonallisempia, muista merkeistä selvästi erottuvia autoja. esim. retro og900, 99, 96, sonett...
kuten joku sanoikin, og900 oli saabin myyntivaltti 80-90-luvulla, ja kuitenkin aika persoonallisen näköinen auto, joka jakaa mielipiteet kahtia. nyt pitäis ottaa riski, muuten saab häviää kokonaan...

kuten joku sanoikin, og900 oli saabin myyntivaltti 80-90-luvulla, ja kuitenkin aika persoonallisen näköinen auto, joka jakaa mielipiteet kahtia. nyt pitäis ottaa riski, muuten saab häviää kokonaan...

...tosin Renaultin aikaisemmin vallinneesta strategiasta päätellen Saabin ostaminen viimeistään tarkoittaisi sitä, että merkki (Saab) häviäisi tuotannosta kokonaan. Kaksi esimerkkiä Renaultin tavasta tehdä yhteistyötä:CC Aero kirjoitti:Kävisi minulle vallan hyvin, että GM myisi Saabin esim. Renaultille. Kun katsoo GM:n aikaansaannoksia reilussa kymmenessä vuodessa, niin ei voi liiemmin hurrata.. Tulisipahan Renaultin omistuksessa rohkeita päätöksiä(neliveto, Sonett IV ynnä muuta).
* Sisun kanssa vehtaaminen on johtamassa/-nut siihen että kaikki se vähä, mikä uusissa kuorma-autoissa on Sisua, on ainakin hyvin piilotettu. Keulallakin on Renaultin merkki.
* Muutamia vuosia sitten Skodan oltua (taloudellisten?) vaikeusian vuoksi myynnissä, Renault tarjoutui ostajaehdokkaaksi. Kaupan toteuduttua tarkoitus oli unohtaa Skoda-merkki ja rakentaa silloiset Skodan tehtaat mm. Twingon valmistuslinjoiksi. Yksi syy, miksi Skoda hyväksyi kaupan VW:n kanssa oli se, että Volkswagen aikoi säilyttää Skoda-merkin.
En sitten tiedä, mikä vaihtoehdoista olisi nyt parempi;
- Saab jäisi historiaan, ruotsissa alkaisi vaikkapa Kangoon valmistus

- Renault julkistaisi uuden 9-5:een pohjautuvan Meganen josta on viilattu kaikki Saab-merkit pois

- Saabit olisivat tulevaisuudessa Audi A3:n pohjalevylle rakennettuja kohtalaisen persoonattomia saksalaistekeleitä, mutta olisipa ainakin Sab-merkkisiä.
Tälleen ihan turhaa ja osittain perusteetonta spekulointia vaan.
#2245
9000i CD -90, 9000i CC -88
9000i CD -90, 9000i CC -88
Kyllähän nämä GM:n tekoset ovat olleet pakkoliikkeitä. Jotain on ollut pakko tehdä ja nopeasti että merkki pystytään säilyttämään. On helppo syytellä kun asian tarkempia detaljeja ei tiedä. Tuskin GM:n tarkoitus oli ostaa Saab ja pistää asiat muuten vaan perseelleen. Opel on joutunut kohtaamaan aivan saman. Kyllä Opel oli laadukas auto 70-80 luvulla toisin kuin F**d. Lamavuodet tulivat ja säästöjä oli pakko hakea tai ihmisiä kilometritehtaalle. GM:n veto viedä osien valmistuta idemmäksi teki tehtävänsä. Laatu laski kuin lehmän häntä. Tovottavasti tästä opittiin ja laatuasiat otetaan jatkossa vakavasti.
Kyllähän todellinen Saabisti itki verta kun maineikkaat kaksitahtikoneet korvattiin V4:sella (F**d). Johan alkoi tulemaan tasapainoakseliongelmia, pakeliittiset nokka-akslin vetopyörät hajosivat, vesipumppuongelmia etc...
Ja vielä siitä F**d ja V***o liitosta. Tapasin erään myyntiedustajan jolla oli tuliterä V***o vajaan vuoden ja totesi ettei ikinä enään V***oa. Autossa niin paljon vikoja ettei laatu ole lähelläkään sitä mitä siltä saattaisi odottaa. Vaihtoi muuten 9-5:sen
Kyllähän todellinen Saabisti itki verta kun maineikkaat kaksitahtikoneet korvattiin V4:sella (F**d). Johan alkoi tulemaan tasapainoakseliongelmia, pakeliittiset nokka-akslin vetopyörät hajosivat, vesipumppuongelmia etc...
Ja vielä siitä F**d ja V***o liitosta. Tapasin erään myyntiedustajan jolla oli tuliterä V***o vajaan vuoden ja totesi ettei ikinä enään V***oa. Autossa niin paljon vikoja ettei laatu ole lähelläkään sitä mitä siltä saattaisi odottaa. Vaihtoi muuten 9-5:sen

-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Milloin näit viimeksi Taunuksen? Granadan? Caprin?Risto kirjoitti:Jos näin on, niin miksi vanhoja Opeleita ei näy missään, mutta vanhoja Fordeja näkee joka päivä kymmeniä liikenteessä?jehhe kirjoitti: Kyllä Opel oli laadukas auto 70-80 luvulla toisin kuin F**d.


Melkein joka päivä näkyy B ja C Ascona, C ja D Kadett Rekordeja silloin tällöin.
No kyllä noita 80-luvun viistokeulaisia taunuksia ainakin näkee päivittäin..jehhe kirjoitti:Milloin näit viimeksi Taunuksen? Granadan? Caprin?Risto kirjoitti:Jos näin on, niin miksi vanhoja Opeleita ei näy missään, mutta vanhoja Fordeja näkee joka päivä kymmeniä liikenteessä?jehhe kirjoitti: Kyllä Opel oli laadukas auto 70-80 luvulla toisin kuin F**d.![]()
![]()
Melkein joka päivä näkyy B ja C Ascona, C ja D Kadett Rekordeja silloin tällöin.

90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Minun mielestäni saisi nyt loppua tuo uudempien, muiden merkkien kanssa yhteistyönä tehtyjen Saabien haukkuminen, sillä viimeisin ns. "oikea saappi" oli og900, itselläni on ollut kymmenkunta tuollaista, ja ysisatkun kunnosta riippumatta ajokokemus on kuin ajoilta ennen toista maailmansotaa, huomaa että auto on suunniteltu 60-luvun alussa. Ysitonnari on kunnossa ollessaan oikein hyvä rakkine, mutta kehityksen tuntee siinäkin satkuihin verrattuna (80-luku vrs-60-luku), ja 9-5 päihittää tonnarin mennen tullen, tonnarissa ikä tuntuu, sille ei voi mitään.
Ilman yhteistyötä ei Saabi olisi ikinä saanut toteutettua tonnarin, 9-5:n tai 9-3:n kaltaistaisia pelejä.
Koeajakaa vuoronperään og900 ja ng900, tuntuu kuin valmistusvuodella olisi eroa 30 vuotta.
Ilman yhteistyötä ei Saabi olisi ikinä saanut toteutettua tonnarin, 9-5:n tai 9-3:n kaltaistaisia pelejä.
Koeajakaa vuoronperään og900 ja ng900, tuntuu kuin valmistusvuodella olisi eroa 30 vuotta.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Paha mennä sanomaan että "lopettakaa uudempien saabien haukkuminen", kun samaan hengenvetoon mollaa og900:ta oikein olan takaa.
On tullut kokeiltua molempia, enkä menisi sanomaan että satkun ajokokemus on "kuin ajoilta ennen toista maailmansotaa" tai 60-luvulta. Tai jos niin on, niin nykyään on autojen ajettavuus sitten mennyt vain huonompaan suuntaan. 
No joo, minusta molemmat on ihan hyviä. Niin uudet kuin vanhatkin. Ei vain ole yhtään fiksumpaa mollata vanhempia kuin uudempia.


No joo, minusta molemmat on ihan hyviä. Niin uudet kuin vanhatkin. Ei vain ole yhtään fiksumpaa mollata vanhempia kuin uudempia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com