GM myy Saabin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
CC Aero
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 17:29
Paikkakunta: PKS

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

Kävisi minulle vallan hyvin, että GM myisi Saabin esim. Renaultille. Kun katsoo GM:n aikaansaannoksia reilussa kymmenessä vuodessa, niin ei voi liiemmin hurrata.. Tulisipahan Renaultin omistuksessa rohkeita päätöksiä(neliveto, Sonett IV ynnä muuta).
juuso
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 17:56
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja juuso »

irti GM:stä! ehkä saabille olis hyväksi tehdä persoonallisempia, muista merkeistä selvästi erottuvia autoja. esim. retro og900, 99, 96, sonett... 8)
kuten joku sanoikin, og900 oli saabin myyntivaltti 80-90-luvulla, ja kuitenkin aika persoonallisen näköinen auto, joka jakaa mielipiteet kahtia. nyt pitäis ottaa riski, muuten saab häviää kokonaan... :cry:
Sami-tre
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 12:23
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sami-tre »

CC Aero kirjoitti:Kävisi minulle vallan hyvin, että GM myisi Saabin esim. Renaultille. Kun katsoo GM:n aikaansaannoksia reilussa kymmenessä vuodessa, niin ei voi liiemmin hurrata.. Tulisipahan Renaultin omistuksessa rohkeita päätöksiä(neliveto, Sonett IV ynnä muuta).
...tosin Renaultin aikaisemmin vallinneesta strategiasta päätellen Saabin ostaminen viimeistään tarkoittaisi sitä, että merkki (Saab) häviäisi tuotannosta kokonaan. Kaksi esimerkkiä Renaultin tavasta tehdä yhteistyötä:

* Sisun kanssa vehtaaminen on johtamassa/-nut siihen että kaikki se vähä, mikä uusissa kuorma-autoissa on Sisua, on ainakin hyvin piilotettu. Keulallakin on Renaultin merkki.

* Muutamia vuosia sitten Skodan oltua (taloudellisten?) vaikeusian vuoksi myynnissä, Renault tarjoutui ostajaehdokkaaksi. Kaupan toteuduttua tarkoitus oli unohtaa Skoda-merkki ja rakentaa silloiset Skodan tehtaat mm. Twingon valmistuslinjoiksi. Yksi syy, miksi Skoda hyväksyi kaupan VW:n kanssa oli se, että Volkswagen aikoi säilyttää Skoda-merkin.

En sitten tiedä, mikä vaihtoehdoista olisi nyt parempi;
- Saab jäisi historiaan, ruotsissa alkaisi vaikkapa Kangoon valmistus :evil:
- Renault julkistaisi uuden 9-5:een pohjautuvan Meganen josta on viilattu kaikki Saab-merkit pois :wink:
- Saabit olisivat tulevaisuudessa Audi A3:n pohjalevylle rakennettuja kohtalaisen persoonattomia saksalaistekeleitä, mutta olisipa ainakin Sab-merkkisiä.

Tälleen ihan turhaa ja osittain perusteetonta spekulointia vaan.
#2245
9000i CD -90, 9000i CC -88
jehhe
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 19:49
Paikkakunta: Pedersöre

Viesti Kirjoittaja jehhe »

Kyllähän nämä GM:n tekoset ovat olleet pakkoliikkeitä. Jotain on ollut pakko tehdä ja nopeasti että merkki pystytään säilyttämään. On helppo syytellä kun asian tarkempia detaljeja ei tiedä. Tuskin GM:n tarkoitus oli ostaa Saab ja pistää asiat muuten vaan perseelleen. Opel on joutunut kohtaamaan aivan saman. Kyllä Opel oli laadukas auto 70-80 luvulla toisin kuin F**d. Lamavuodet tulivat ja säästöjä oli pakko hakea tai ihmisiä kilometritehtaalle. GM:n veto viedä osien valmistuta idemmäksi teki tehtävänsä. Laatu laski kuin lehmän häntä. Tovottavasti tästä opittiin ja laatuasiat otetaan jatkossa vakavasti.

Kyllähän todellinen Saabisti itki verta kun maineikkaat kaksitahtikoneet korvattiin V4:sella (F**d). Johan alkoi tulemaan tasapainoakseliongelmia, pakeliittiset nokka-akslin vetopyörät hajosivat, vesipumppuongelmia etc...

Ja vielä siitä F**d ja V***o liitosta. Tapasin erään myyntiedustajan jolla oli tuliterä V***o vajaan vuoden ja totesi ettei ikinä enään V***oa. Autossa niin paljon vikoja ettei laatu ole lähelläkään sitä mitä siltä saattaisi odottaa. Vaihtoi muuten 9-5:sen :wink:
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Ei muuten myy SAAB:ia, ainakaan Kiinaan kansanautoksi.
Saabipomo sanoi radiossa, että SAAB on ruotsalainen laatuauto ja sitä ei hukata.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5223
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Ke Maalis 02, 2011 23:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jehhe
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 19:49
Paikkakunta: Pedersöre

Viesti Kirjoittaja jehhe »

Risto kirjoitti:
jehhe kirjoitti: Kyllä Opel oli laadukas auto 70-80 luvulla toisin kuin F**d. :wink:
Jos näin on, niin miksi vanhoja Opeleita ei näy missään, mutta vanhoja Fordeja näkee joka päivä kymmeniä liikenteessä?
Milloin näit viimeksi Taunuksen? Granadan? Caprin? 8O :D

Melkein joka päivä näkyy B ja C Ascona, C ja D Kadett Rekordeja silloin tällöin.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5223
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Ke Maalis 02, 2011 23:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

jehhe kirjoitti:
Risto kirjoitti:
jehhe kirjoitti: Kyllä Opel oli laadukas auto 70-80 luvulla toisin kuin F**d. :wink:
Jos näin on, niin miksi vanhoja Opeleita ei näy missään, mutta vanhoja Fordeja näkee joka päivä kymmeniä liikenteessä?
Milloin näit viimeksi Taunuksen? Granadan? Caprin? 8O :D

Melkein joka päivä näkyy B ja C Ascona, C ja D Kadett Rekordeja silloin tällöin.
No kyllä noita 80-luvun viistokeulaisia taunuksia ainakin näkee päivittäin.. :twisted:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
jehhe
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 19:49
Paikkakunta: Pedersöre

Viesti Kirjoittaja jehhe »

No tästä asiasta ei varmaan väittelemään kannata alkaa. Pääasia että vanhoja Saabeja näkyy. Itse asian merkitys katoaa Ford Opel väittelyssä. Volvon laatu on kuitenkin saanut ihan yhtä rajun kolauksen ellei pahemman Fordin alla kuin Saab GM:n alla
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5223
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Ke Maalis 02, 2011 23:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Minun mielestäni saisi nyt loppua tuo uudempien, muiden merkkien kanssa yhteistyönä tehtyjen Saabien haukkuminen, sillä viimeisin ns. "oikea saappi" oli og900, itselläni on ollut kymmenkunta tuollaista, ja ysisatkun kunnosta riippumatta ajokokemus on kuin ajoilta ennen toista maailmansotaa, huomaa että auto on suunniteltu 60-luvun alussa. Ysitonnari on kunnossa ollessaan oikein hyvä rakkine, mutta kehityksen tuntee siinäkin satkuihin verrattuna (80-luku vrs-60-luku), ja 9-5 päihittää tonnarin mennen tullen, tonnarissa ikä tuntuu, sille ei voi mitään.
Ilman yhteistyötä ei Saabi olisi ikinä saanut toteutettua tonnarin, 9-5:n tai 9-3:n kaltaistaisia pelejä.
Koeajakaa vuoronperään og900 ja ng900, tuntuu kuin valmistusvuodella olisi eroa 30 vuotta.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Paha mennä sanomaan että "lopettakaa uudempien saabien haukkuminen", kun samaan hengenvetoon mollaa og900:ta oikein olan takaa. ;) On tullut kokeiltua molempia, enkä menisi sanomaan että satkun ajokokemus on "kuin ajoilta ennen toista maailmansotaa" tai 60-luvulta. Tai jos niin on, niin nykyään on autojen ajettavuus sitten mennyt vain huonompaan suuntaan. :P

No joo, minusta molemmat on ihan hyviä. Niin uudet kuin vanhatkin. Ei vain ole yhtään fiksumpaa mollata vanhempia kuin uudempia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

ng900aero kirjoitti: Koeajakaa vuoronperään og900 ja ng900, tuntuu kuin valmistusvuodella olisi eroa 30 vuotta.
Joo onhan se OG kieltämättä paljon parempi ajettava. :roll:
Aki Peltola #1132
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

:?: Ai parempi :lol: No oli miten oli, lopetan omalta osaltani kommentoinnin tähän, jokaisella olkoon oikeus omaan mielipiteeseensä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin