Luistonesto

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

niin mutta mulla on viime keväänä ostetut kitkat ja ne on nopeusluokkaa 210 joten Suomeen täysin sopimattomat. Nooh oppihan senkin taas kantapään kautta.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo, eräs tuttavani osti vahingossa Viking-merkkiset keski-Euroopan kitkat og900:aan. Yllättäen joutui heti ekana talvena ostamaan oikeat talvirenkaat. Hän on sitten ajellut niillä kitkoilla kesällä ja hyvin kuulemma sopivat kesärenkaiksi.
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Mertmi kirjoitti:Siis eihän tuolla tapaa toimivalla luistonestolla tee mitään! Ihan hyvä on näköjään olla nappi, jolla se voidaan kytkeä pois.
Edelleen haluan puolustaa sen verran, että esim. liikkeelle en päässyt parilla yrittämällä ilman ESP:iä. Loppumäki olisi voinut nousta sitten ehkä vähän nopeammin ilman, mutta eipä paljoa.
STCF #3
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Mertmi kirjoitti:Joo, eräs tuttavani osti vahingossa Viking-merkkiset keski-Euroopan kitkat og900:aan. Yllättäen joutui heti ekana talvena ostamaan oikeat talvirenkaat. Hän on sitten ajellut niillä kitkoilla kesällä ja hyvin kuulemma sopivat kesärenkaiksi.
Juh, noi 210 luokan renkaat, eivät ole Suomeen parhaimmistoa. Mutta ei niillä kyllä kesälläkään _ajamaan_ pysty. Sunnuntaiajot erikseen.
STCF #3
jkairt
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 17:16

Viesti Kirjoittaja jkairt »

Aamun lumimyräkän ja hanki+alla jää kokemuksella voin todeta liikkellelähdön pihasta jääneen tekemättä, mikäli TCS-off nappia ei olisi.
JK
Aero97
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:26
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja Aero97 »

Täh, onkos nyky-Saabit muka niin kehnoja ettei ilman luistonestoa pääse liikkeelle pikku pyräkän jälkeen? 8O Voihan siitä monesti olla etua, mutta ilmankin pärjää aika hyvin. En ole omaani luistonestoa missään vaiheessa kaivannut, paras luistonesto on mielestäni kuskin aivojen ja kaasujalan yhdistelmä :lol:
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
jkairt
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 17:16

Viesti Kirjoittaja jkairt »

Käsittääkseni Jojensuussa ei ole vielä pyryttänyt siten, kuin täällä lounaammassa. Viimeviikon suoja ja viikonlopun pakkanen tekivät ainakin meidän kadusta jääpohjaisen. Aamulla siihen oli tuuli kinostanut simmosen 20 cm tiivistä lunta ja kun perruutin tielle ja yritin lähtiä ylämäkeen, ei siitä vaan tullut mitään luistonesto päällä. Vastaantulean auton paineessa en jäänyt ihmettelemään luistoneston toimintaa, vaan otin sen pois ja kaasuttelin tieheni. Naapurin äijä jo pudotti lumikolansa ja oli tulossa työntämään, toivottavasti en pöllyttänyt pahasti päällensä. Toisaalta siinä pyryssä se ei tainnut haitata...
JK
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Speedou kirjoitti:
Juh, noi 210 luokan renkaat, eivät ole Suomeen parhaimmistoa. Mutta ei niillä kyllä kesälläkään _ajamaan_ pysty. Sunnuntaiajot erikseen.
No, tämä tuttavani asuu maaseudulla paikassa, josta täytyy ajaa vähintään 10km soratietä, kun lähtee jonnekin. Soratielle sopii varsin mainiosti ne "talvirenkaat". Tavan arkiautona se kulkine palvelee...
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Aero97 kirjoitti:Täh, onkos nyky-Saabit muka niin kehnoja ettei ilman luistonestoa pääse liikkeelle pikku pyräkän jälkeen? 8O Voihan siitä monesti olla etua, mutta ilmankin pärjää aika hyvin. En ole omaani luistonestoa missään vaiheessa kaivannut, paras luistonesto on mielestäni kuskin aivojen ja kaasujalan yhdistelmä :lol:
Eikö tossa ollut kyse juuri päinvastaisesta asiasta, eli liikkeelle ei lähdetä jos TCS on kytkettynä.
Mun "nykysaabissa" ei tällaisia hienouksia ole ja ihan hyvin olen pärjännyt ilman niitä.
#1730
500whp.net member
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

95:ssa pidän yleensä perusajossa ESPin päällä. 93:ssa TCS lähtee heti käynnistyksen jälkeen pois, sen kanssa ei vaan pääse mihinkään.
STCF #3
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mitenkähän tänäpäivänä ajo-opetus autokouluissa suhtautuu luistonestoon? Kaikista autoistahan ei voi kytkeä sitä pois. Mielestäni ajo-opetus pitäisi antaa ilman ABS jarruja ja muita hienouksia sisältävällä autolla.

Olisipa melko karu juttu, jos ABS/luistonesto/ajonvakautuksella varustetulla autolla ajettuun ajokorttiin tulisi maininta näistä laitteista samaan tyyliin, kuin automaattivaihteisuudesta. Automaattivaihteisella ajettu ajokorttihan ei oikeuta ajamaan manuaalilla nykysäännösten mukaan. Näin ollen, jos kouluautossa olisi ollut ABS, ajo-oikeus koskisi vain ABS:llä varustettuja henkilöautoja. ;)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Oon kyllä mertmi:n kanssa samoilla linjoilla. Vielä parempi olisi, jos autokoulun aikana ainakin muutaman ajokerran ajaksi oppilaat laitettaisiin jonkun ruosteen kalvaman, onnettomilla jarruilla, olemattomilla tehoilla, pa*koilla renkailla, himmeillä valoilla, kuivilla öljyiskareilla, kuolleilla jousilla yms. "varustetun" auton, eli siis normaalin karvanoppanuoren ensiauton, rattiin. Saattaisi nimittäin saada hiukan realistisemman kuvan oikeista vauhdin vaaroista kun jonkin pakasta vedetyn, kaikilla sähköherkuilla ja turvalaitteilla varustetun hiljaisen ja neutraalin perheauton puikoissa.
Viimeksi muokannut V.J.S, Ti Joulu 23, 2003 09:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Mertmi kirjoitti:Mitenkähän tänäpäivänä ajo-opetus autokouluissa suhtautuu luistonestoon? Kaikista autoistahan ei voi kytkeä sitä pois. Mielestäni ajo-opetus pitäisi antaa ilman ABS jarruja ja muita hienouksia sisältävällä autolla.

Olisipa melko karu juttu, jos ABS/luistonesto/ajonvakautuksella varustetulla autolla ajettuun ajokorttiin tulisi maininta näistä laitteista samaan tyyliin, kuin automaattivaihteisuudesta. Automaattivaihteisella ajettu ajokorttihan ei oikeuta ajamaan manuaalilla nykysäännösten mukaan. Näin ollen, jos kouluautossa olisi ollut ABS, ajo-oikeus koskisi vain ABS:llä varustettuja henkilöautoja. ;)
Menee aika pilkun viilaamiseksi jo toi juttu, mutta ajatusta on tossakin. Pitäisköhän ajatusta jatkaa siten että alle 100hv autolla ajetulla kortilla ei saa ajaa 200hv autolla. :lol:
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

8O No juu, ei nyt sentään ajo-opettajille infarktia tarvitsisi hankkia. Kyseessähän voisi olla saman tyylinen ratkaisu kun ajoharjoitteluradalla liukkaan ajossa, eli suljetulla radalla, autoon vain LA-puhelin ja opettaja voi "huudella" komentoja turvavälin etäisyydeltä radan kahviosta donitsin ja kaffen ääreltä :D

Mutta vakavasti, kuinkahan monelta nuoren kuljettajan onnettomuudelta sitä säästyisi, jos se juoppokuskiksi urhonsa DX:ään joutunut ja isin uudenkarhealla V*lvolla ajamaan tottunut tyttöystävä olisi saanut autokoulussa jo tuntumaa noihin "pommeihin"? Ei varmaankaan läheskään kaikilta, suurin osa onnettomuuksista on kuitenkin juuri kortin saaneiden takapihojen Vatasten omalla typeryydellään aiheuttamia tieltä suistumisia ja "kisaillessa" sattuneita onnettomuuksia.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No, olenpa kuullut tarinoita henkilöistä jotka ovat tottuneet ABS:ään. Sit tiukemmassa paikassa ilman ABS olevalla autolla tallaavat jarrun pohjaan samalla rattia kääntäen ja kysyvät vierustoverilta, miksi tää ei käänny? 8O
Vastaa Viestiin