Nyt on omalla kohdalla kertynyt 3kk ajoa 2015 Tesla Model S 85D:llä, tämä tekee 16tkm eli melko tappavaa tahtia on kilsoja kertynyt. Tästä muutama tkm menee kyllä muutaman pidemmän työmatkan piikkiin mutta 2x400km viikonloppureissut tuottaa valtaosan. Ostaessa kilsoja oli 99tkm, muiden kokemuksien perusteella ja tekniikan yksinkertaisuuden takia ei juurikaan lisäkilsat jännitä. Ne mahdolliset kalleimmat viat on takuunalaisia vielä liki 4 vuotta jonka jälkeen akustojen hinta ja korjausmahdollisuudet ovat parantuneet entisestään.
Varusteilistoja olen yrittänyt selvitellä, niitä on omassa suhteellisen kattavasti mutta koko varustelupolitiikka eroaa aika radikaalisti perinteisistä automerkeistä eikä ole kovin helppo saada selville mitä missäkin autossa on muuten kuin tutkimalla itse tarkemmin.
Näitä ainakin on ollut tarjolla 2015 malliin joista omasta löytyy:
- Neliveto (D - Dual Motor), ehdoton valintakriteeri. Ei lisää kulutusta vaan itse asiassa laskee sitä koska pienemmän etumoottorin hyötysuhde on parempi.
- Autopilot (gen 1), toimii aika hyvin kunhan muistaa että kyseessä on vain ajoavustin eikä mikään automaattiajo. Toimii hyvällä kelillä, turha yrittää lumipöllyssä. Kuitenkin selvästi parempi ja hyödyllisempi kuin uusien Volvojen Pilot Assist. Olisipa vain lämmitetty tutka. Summon-toiminto on hyvin kätevä ahtaan autotallin tai katoksen kanssa.
- "Next gen seats", paremmin muotoillut nahkapenkit. Selvästi parempi sivutuki kuin alkupään littanoissa peruspenkeissä. Itselle oli valintakriteeri pitkien ajomatkojen takia mutta kyllä niillä tavallisillakin pärjää etenkin jos ei tarvitse tuntikausia kerralla istua.
- Ilmajousitus, tämä oli itselle valintakriteeri, kyyti on pehmeämpi kuin missään muussa aiemmin omistamassani autossa, ml. ilmajousitetut Audit. Oli myös yksi syy lisähinnan lisäksi miksei P-mallit niinkään kiinnostaneet. Saa tarvittaessa nostettua niin että maavaraa on rautajousista enemmän. Osaa myös nostaa/laskea automaattisesti GPS koordinaattien perusteella, saman tempun tekee myös sivupeileille tarvittaessa.
- 21" vanteet (tämän näkee silmällä

), ei paranna kyytiä ja kulutusta mutta onhan ne hienot
- Panoraamakatto, nätti mutta talvella korkeintaan hyödytön.
- Ultra Hi-Fi, selvisi vasta jälkikäteen valikoiden kautta koska ei lue missään kaiutinkoteloiden päällä tms. Mutta vähintään yhtä hyvä kuin edellisen Volvon Harman/Kardon, ellei parempikin.
- Valaistut ovenkahvat ja muutenkin jotain turhia lisävaloja sisätilaan on tullut jostain Premium-paketista, ml. ne tavanomaisen turhat sumuvalot
- 7-paikkainen eli lisäistuimet lapsille takakontissa, tälle ei nykyisellä lapsiluvulla ole käyttöä mutta koska kääntyvät kontin alle piiloon niin ei haittaakkaan. Mutta jos tarve tulee niin ruuvaan irti jotta senkin lisätilan saa kuljetuskäyttöön. Voisin ehkä myydä jollekkin kiinnostuneelle, pitäisi olla helppo jälkiasentaa.
- Puupaneelit, myös hiilikuitupaneelia on saanut
- Cold weather / Subzero package, ts. takapenkin lämmitys, rattilämmitys ja lämmitetyt pissapojan suuttimet/lämmityselementit tuulilasissa sulkia varten. Tämä lienee vakio kaikissa pohjoismaihin myydyissä mutta tuontiautossa ei välttämättä ole. USA-tuontia kannattaa muutenkin tosin välttää.
Varusteista siis puuttuu lähinnä on-board AC tuplalaturi, eli 3-vaihelatauksen maksimivirta on 16A -> 11kW (1-vaihe 32A -> 7kW onnistuu kyllä). Tuplalatureilla voisi ladata joistain Type2 tolpista samat 32A 3-vaihteisena eli 22kW teholla. Ei ole vielä käytännössä vaikuttanut elämään, superchargereilla on menty. Muutenkin DC-pikalatausverkostot alkaa olla sen verran kattavia että parempi sijoitus muutamalle sataselle olisi CCS-retrofit eikä onboard laturien tuplaaminen.
Tänä aamuna oli taas -11C ja olihan se mukava tulla autolle joka 10 minuuttia aiemmin appista käynnistetyn esilämmityksen jälkeen oli sula ja lämmin eikä ajoonlähtiessäkään tunnu minkäänlaista kankeutta voimalinjassa, pikemmin päinvastoin koska regeniä ei juuri ollut vaan kaasun nostaessa rullaa.
Ei savuttavaa eberiä, ei huolia 12V akun varaustilasta pätkäajossa eikä tökkivää vaihteistoa.
Noh, onhan tässä vikojakin ollut, ei tosin mitään matkan jatkumiseen vaikuttavaa.
Listataan tässä kaikki eteen tulleet viat ja puutteet mitä tulee mieleen ettei mene muuten pelkäksi kehumiseksi:
- Sisustan materiaalit tuntuu asiallisilta eikä natise ja nitise, mutta tuntuu olevan herkkä naarmuille
- Säilytystilaa pikkutavaroille on todella huonosti, tämä ilmeisesti on korjattu uudemmissa perinteisemmällä keskikonsolilla. Voisi varmaan retrofitatakin
- Frunkin sulkeminen kuten tavanomainen alumiinikonepelti ei houkuttele sen käyttämiseen päivittäin, etenkään kun:
- Frunkin asentoanturi jumittui aukiasentoon joten vaikka se lukittuu oikein niin joka ajoonlähdössä pitää kuitata varoitus joka loistaa myös piktogrammissa, vielä ärsyttävämpänä cruise/autopilot kytkeytyy pois. Vika on yksinkertaisessa mikrokytkimessä johon pääsee kohtuullisella purkamisellakin käsiksi, mutta laitetaan puhtaasti laiskuuden ja muoviklipsujen katkomisen pelon piikkiin etten ole vielä pakkasessa jaksanut sitä esiin kaivella
- Jokin uä-sensoreista (parkkitutka + autopilot) hajosi ja hajonneen selvittäminen ominpäin on hankalampaa koska vikakoodin lukijaa ei ole tarjolla eikä "vaihdetta" voi jättää päälle samalla kun menisi itse ulos ja kuuntelisi mikä antureista on viallinen. Vaihto vaikuttaisi olevan kuitenkin helppo homma.
- Käsijarru jäätyi pari kertaa ensimmäisten pakkasten tultua, aiheutti vikailmoituksia mutta itse jarru kuitenkin kytki/vapautui normaalisti. Ei ole toistunut enää kun kerran kopautin erillistä käsijarrusatulaa mutta kannattaisi puhdistaa ja rasvata. En ole jaksanut vielä. Aivan samaa vikaa ja siitä johtuvaa joulukuusta mittaristossa on vähän väliä saanut katsella myös sähkökäsijarruisessa B6 Passatissa..
- Ovekahvat on toimineet ongelmitta mutta nyt kuskin ovenkahvan LED-valo välkkyi ja pimeni, todnäk. liitin hapettunut, tai johto/juotos poikki.
- Pitkät valot on tehottomat, lähivalot myös mutta menettelee. Hieman parannusta tilanteeseen varmaankin toisi jos vaihtaisi 25W xenonit/ballastit 35W versioihin.
- Karmittomat ikkunat ei ole koskaan olleet omaan mieleen epäkäytännöllisyydestä johtuen, mutta jäätymisongelmia ei ole enää ollut sen jälkeen kun voitelin tiivisteet.
- Kattoluukun saa avattua ratin rullien avulla, en laske positiiviseksi ominaisuudeksi näillä leveysasteilla kun suurimman osan vuodesta siihen ei ole syytä koskea..
- Latausluukku on jäätynyt pari kertaa niin ettei auennut omin voimin (ei moottoroitu versio), kummallakin kerralla jäät irtosivat kevyellä kämmensyrjän kopautuksella, ei siis mikään ongelma. Enemmän ongelmia on ollut muissa autoissa jäätyneiden tankinluukkujen kanssa..
- Pissapojan täyttöaukko on yhtä epäkäytännöllisesti sijoitettu kuin aiemmissa C7 korisissa audeissa, kanisterista on mahdoton tankata kastelematta ympäristöä hieman mutta pusseista onnistuu (miksi niitä kanistereita enää edes myydään?)
- Adaptiivisen cruisen tutka ei ole lämmitetty joten lumipöllyssä se tipahtaa pois pelistä, jonka jälkeen ei ole edes tavallista cruisea käytössä. Sama tyhmyys monessa muussa nykyautossa. Volvossa tämä oli tehty paremmin, valikosta sai vaihdettua tavalliseen "tyhmään" cruiseen halutessaan mutta koska tutka oli lämmitetty niin se toimi huonossakin kelissä.