Jollakulla vois olla uus tai uudehko sähkäri periaatteessa kustannuksiltaan optimi auto. Esim. sellainen henkilö jolla ei ole etätyömahdollisuuksia, työmatka 100 km/suunta, latausmahdollisuus töissä (työnantajan piikkiin) ja kotona (omaan piikkiin). Pelkistä työmatkoista tulisi luokkaaa 45 tkm/v ajoja, siihen muut siviiliajot päälle, niin ajomäärä voi olla 55 tkm. Latausmahdollisuudet kuitenkin sellaiset, että sähköauton range ei aiheuta ahdistusta. Duunissa saa vielä 1.1.2021 alkaen ladata ilman että siitä joutuu verolle. Parhaassa tapauksessa jos asuu sellaisessa taloyhtiössä kuin missä minä olen töissä, saa ladata ilmaiseksi taloyhtiön piikkiin rajattomasti.
Jos sähköauto vie 25 kwh/100 km lämmityskuluineen, kotona itse maksettavan sähkön hinta on 11 snt/kwh ja puolet ajoista pystytään hoitamaan työnantajan maksamalla sähköllä, on energiakulut 750 €/v.
Samalla ajolla dieseliä vois mennä vaikka 5,5 litraa/100 km jolloin 1,35 euron litrahinnalla (ja kun kaikki maksetaan itse), dieselkulut olis n. 4100 €/v. Siihen päälle dieselauton vuosiverojen erotus sähköautoon 500, niin verot+energiat tekee eroa 3750 euroa dieselin haitaksi.
Oletetaan nyt että renkaita, pyyhkimiä, pesuja ja pissapoikaa menee autoissa samaan tahtiin ja vakuutukset ja huollot on saman hintaisia molemmissa autoissa. Jos diesel on vaikka vanha viiden tonnin Saappi niin voitaneen olettaa muutamien satasten ylimääräisiä huolto- ja korjauskuluja vuodessa. Siinä ei kuitenkaan ole ostettaessa kaksia uusia renkaita, uusia alustan niveliä, polttimoita ym. kuluvia osia jotka on uudessa autossa kaikki uusia. Eli sellaisia vanhan auton kuluja mitä uudessa sähköautossa ei tule, sanotaan vaikka 500 €/v. Paljon riippuu tietty omistajan halusta korjata pikkuvikoja jotka ei estä käyttöä ja korjaako ja huoltaako itse vai meneekö polttimonvaihdotkin korjaamolla.
Arvonalenemaa on tietty vaikea arvioida uudelle sähköautolle, jolla ajetaan noin paljon. Mutta tuossa on kuitenkin dieselille jo 4250 euroa lisäkustannusta uuteen sähköautoon verrattuna. Noita järkevänkokoisia sähköautoja saa tukien jälkeen luokkaa 30 t€:lla ja lähtee siitä Saabistakin noilla ajoilla jonkin verran arvoa. Voisin arvata että noilla luvuilla alkaa uusi sähköauto olla taloudellisestikin jo parempi valinta kuin vanha halpa dieseli, kun huomioi jotain arvoa uuden auton takuulle ja huolettomuudelle. Ja jokainen voi miettiä haluaisiko ajaa 200 km joka ikinen päivä viiden tonnin autolla vai olisko autoon kuitenkin panostamassa enemmän, jos elämäntilanne olisi duunimatkan osalta tuollainen.
Toki teoreettista pohdintaa, mutta jossain päin Suomea on varmasti joku, jolla nämä ajomatkat toteutuu. Jos itse asuisin 95 km nykyistä kauempana duunipaikastani enkä voisi tehdä etätyötä, niin mulla olis just tollanen autoilukuvio. Tosin ihan elämänlaadun vuoksi korjaisin tilanteen varmaan muuttamalla tai vaihtamalla duunipaikkaa ennemmin kuin hankkimalla uuden sähköauton