pieni lipsahdus 6-tiellä lappeenrannassa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Scania kirjoitti:Kyllähän se näin on, että suomalaisten ajoasenne on hyvin minä -keskeistä. Se on hyvin harvinaista että näkee ketään oikeasti teiden ritaria tuolla liikenteessä.

Itse yritän joka tilanteessa käyttäytyä kunnolla ja ystävällisesti niin tuolla liikenteessä kuin muuallakin. Meillä raskaan kaluston kuskeilla _pitää_ olla enemmän malttia ja järkeä tuolla liikenteessä kuin muilla, koska se massa mikä meillä on alla, tekee valtavasti tuhoa jos ja kun jotain sattuu.

Minä olen sitä mieltä että koulutettu kuski on parempi kuin kouluttamaton kuski, kuljetusyrityksille pitää saada samanlaiset sanktiot työ- ja lepoaikalakien rikkomisesta kuin Etelä-Euroopassa ja muutenkin valvontaa tulisi lisätä, että tämä jatkuva kiire kuljetuksissa loppuisi, koska ainoa mitä se tietää lisää, on kuolonuhreja. Turhia sellaisia.
Puhut asiaa. Kyllä se aina näissä kuljetushommissa pakkaa tuo kiire painamaan päälle. Ottaa päähän se kun ajojärjestelijät voivat sopia että auto on vaikka purkamassa kuormaa aamulla kello 9 ja siä tulet vasta paikalle esim. kello 10 hyvin nukutun lakisääteisen jälkeen ja sinä saat ensimmäisenä kuulla että missä viivyit :arrow: tulisivat itse ajamaan jos muka jaksavat / osaavat paremmin. Kyllä näin on ja piste. 8O 8O
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

Scania kirjoitti:Kyllähän se näin on, että suomalaisten ajoasenne on hyvin minä -keskeistä. Se on hyvin harvinaista että näkee ketään oikeasti teiden ritaria tuolla liikenteessä.

Itse yritän joka tilanteessa käyttäytyä kunnolla ja ystävällisesti niin tuolla liikenteessä kuin muuallakin. Meillä raskaan kaluston kuskeilla _pitää_ olla enemmän malttia ja järkeä tuolla liikenteessä kuin muilla, koska se massa mikä meillä on alla, tekee valtavasti tuhoa jos ja kun jotain sattuu.

Minä olen sitä mieltä että koulutettu kuski on parempi kuin kouluttamaton kuski, kuljetusyrityksille pitää saada samanlaiset sanktiot työ- ja lepoaikalakien rikkomisesta kuin Etelä-Euroopassa ja muutenkin valvontaa tulisi lisätä, että tämä jatkuva kiire kuljetuksissa loppuisi, koska ainoa mitä se tietää lisää, on kuolonuhreja. Turhia sellaisia.

Olen samaa mieltä. Kuljetus maksujen pitäisi määräytyä niin, ettei se yllyttäisi ylikuormaan, ylinopeuksiin eikäajomäärän ylityksiin.
Lisää hintaa rahtitonnille ja isommat sanktiot laiminlyönneille.

Tämä ei ole tieto, vaan huhu:" Jos et aja tuota väliä tietyssä ajassa, etsimme ihmisen joka ajaa". Määräyksiä kehotetaan rikkomaan työnantajan taholta. Ei ole tervettä EI

EDIT: Tuhakin puhuu asiaa
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

Tuha kirjoitti: Itsekkin tulee tuota yhdistelmää ajettua nopeusrajoitusten mukaan opiskelun ohella ja pyrin aina näyttämään merkin vilkulla jos on tilaa ohittaa kun huomaan että takaa tulee reippaampaa vauhtia tuleva henkilö-tai pakettiauto. Mutta voi olla että perässäkin joutuu köröttelemään useamman kilometrinkin jos ei mielestäni ole turvallista paikkaa ohitukselle vaikka ei olisi vastaantulijoitakaan, sillä eihän sinne mäen taakse näe jos sieltä vaikka joku sattuu vastaan tulemaan. :? :?
Veit jalat suustani, mutta sen verran lisään että ainakin mulla aiheuttaa turhaa(kin) varovaisuutta tuon vilkuttelun suhteen se, ettei koskaan voi tietää millainen kippo siellä haluaisi ohi, tai penkin ja ratin välisestä alueesta johtuen hiiiidas ohittaja.. (itseasiassa taidat kyllä juuri tätä tuossa tarkoittaakin rivien välissä)
peinu kirjoitti: Ruotsissakin on kaikki tiet ohituskaistateitä vaikka eivät olisikaan. Kotimaassakin kaistalle mahtuu helposti kaksi henkilöauto rinnakkain, varsinkin jos tilaa annetaan. Yleensä ei.
En kyllä suomessa uskalla lähteä ohittamaan vaikka edelläajava antaisikin tilaa, niin paljon on täysin arvaamattomiin/kusipäisiin temppuihin kykeneviä tuolla liikenteessä että pidän jokaista potentiaalisena päälleajajana..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Haza kirjoitti:
Veit jalat suustani, mutta sen verran lisään että ainakin mulla aiheuttaa turhaa(kin) varovaisuutta tuon vilkuttelun suhteen se, ettei koskaan voi tietää millainen kippo siellä haluaisi ohi, tai penkin ja ratin välisestä alueesta johtuen hiiiidas ohittaja.. (itseasiassa taidat kyllä juuri tätä tuossa tarkoittaakin rivien välissä)
Se siinä juuri onkin että pitänee sieltä ison auton ratista katsoa tarpeeksi pitkälle ettei vaan sieltä kukaan tule reipasta vauhtia vastaan kun antaa merkin niin ei ainakaan saa itselleen elinikäistä tuskaa kun joku lähtee merkistäsi ohi ja läjäyttää päin vastaan tulevaan ja ainahan ei voi tietää juuri sitä millainen kuski ja millainen riisikippo siellä on lähdössä ohitukseen kuten jo totesit. :? :?
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

ois hyvä hommata sellanen saappi, missä on ratti oikeella puolella. Sitten olisi helppo ohitella oikeelta pientareen kautta. Siellä kun on tilaa suomessa, kun on näitä keskiviivaa ajavia autoilijoita. Monesti on tehny mieli ohittaa oikeelta, mut kysyttyäni tyttöystävältä jäi väliin. (Ei kehtaa turhaan suututtaa)
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Itse olen kaksi kertaa "oikaissut" oikealta ohi. Molemmat kerrat Oulun motarin pohjoispäästä alkavalla leveäkaistaisella tien pätkällä. Eka oli venäläinen Samara vuosia sitten ja toinen oli viime kesältä, kun edellä ajava aivan selvästi tahallaan blokkasi eteen.

BTW: OG900i16V -89 on aika rivakka menemään ohi, kun kierroksia on yli 5000 rpm.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tuha kirjoitti:
Haza kirjoitti:
Veit jalat suustani, mutta sen verran lisään että ainakin mulla aiheuttaa turhaa(kin) varovaisuutta tuon vilkuttelun suhteen se, ettei koskaan voi tietää millainen kippo siellä haluaisi ohi, tai penkin ja ratin välisestä alueesta johtuen hiiiidas ohittaja.. (itseasiassa taidat kyllä juuri tätä tuossa tarkoittaakin rivien välissä)
Se siinä juuri onkin että pitänee sieltä ison auton ratista katsoa tarpeeksi pitkälle ettei vaan sieltä kukaan tule reipasta vauhtia vastaan kun antaa merkin niin ei ainakaan saa itselleen elinikäistä tuskaa kun joku lähtee merkistäsi ohi ja läjäyttää päin vastaan tulevaan ja ainahan ei voi tietää juuri sitä millainen kuski ja millainen riisikippo siellä on lähdössä ohitukseen kuten jo totesit. :? :?
Jos rekkamies näkee reilu 200m eteenpäin tyhjää on silloin ohitus käytännössä vaaraton:
Jos ohittaja saa kiihdytettyä auton ohituksen aikana keskimäärin 10km/h nopeammaksi (pitää olla toooosi lussu jos ei tuota paremmin kiihdy) ja rekka hidastaa 10km/h hiljaisemmaksi on nopeus ero silloin 20km/h eli n. 5m/s. Tuolla erolla pitäisi 20m saada ohitetuksi neljässä sekunnissa minä aikana yhdistelmä liikkuu noin 100m ja vastaan tuleva liikenne noin 100m. Hurja myönnytys olisi rekalta hidastaa vauhtia n. 4 sekunnin ohituksen ajaksi.

Parempi kai se kuin laki Ameriikassa mikä käskee ajoneuvon pysähtymään tien sivuun jos on 5 tai enemmän autoa perässä. (Tampere-Oritupa välillä keskimääräinen karavaani kerkeää perjantai-iltanana keräämään peräänsä n. 30 autoa, mikä kestää T-Saabilla ohittaa n. 10km)

Ei siinä kovin tehokasta kinneriä tarvita. Jos se on saanut rekan kiinni, niin pääsee se silloin ohikin.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Paitsi meikäläisen lussudiisselit.

Eräänki kerran on pitäny ohituksesta luopua, kun on tiisselistä loppunu menohalut.. prkl!

Erään kerran olin juo puoli keulaa edellä, mutta alko tie loppuun ja vastaantulijat lähestyyn. Eipä siinä, jalkaa jarrulle ja himmata takas...

Henki tuntuu olevan löyhässä, joten jätänpä ohitukset kunnes se bensa turbo jostain löytyy alle.. :roll:
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Heh, edellä oleva ei vissiin halunnut päästää ohi? :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Mnjoo, edellä körötteli joku tyyliin tielaitoksen lavapaku, kyydissään jonkinsoritin vene. Vauhti ei kyllä päätä huimannut, mutta 200 mersu ei vain suostunut yhteistyöhön. :lol:

Taidettiinpa me se kerran alamäkeen potkia huimaavaan 170km/h nopeuteen. Mutta silloin oli jo kaikki pelissä!

Meikäläinen vanhenee aina muutaman vuoden, kun ohitus koittaa. Ainoastaan kerran ei aiheutunut ylimääräisi sydämentykytyksiä ohitustilanteessa: Pääsin nimittäin kokeilemaan (anteeksi :oops: ) Volvo S40T4A vimpaimella ohitusta, ja mukavastihan ne kaksi edellä ajavaa oli karpattu, ennen kuin edes huomasin.. :P

Eli sitä turboa odotellessa.. :roll:
Vastaa Viestiin