lucaf kirjoitti:kaveri just viestitti miten hänelle vuosi sitten 150 eurolla löytämämme fiat uno (-89) toimi aamulla moittettomasti. pahus, tuli oikein mieleen se turhapuron tunnussävel "uuno on numero yksi". onkohan kukaan koskaan duunannut fiat-unon kylkeen turhapuron kuvaa ko. tekstillä?
Vastausta en tiedä, mutta kun löydätte taidokkaan tekijän, niin sponsoroin projektia 10 eurolla.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Hyvin lähtee 9femma täälläkin, tosin lämmittimen perästä. Ei viitsi rääkätä turhanpäiten.
Joku kyseli miten nämä 9-5 ja 9-3 mallit pelaa talvella. Omastani voin sanoa että kun uuden akun tuohon hommaan (varmuuden vuoksi, kun jo vanhaa tavaraa) niin ei pitäisi ahistaa. Ohjaus ei jähmety, vaihteisto teettää työtä n. kilometrin verran mutta siitä etäänpäin onkin jo nöyrää poikaa. Noh, pienestä pakkasen aiheuttamasta pikselikadosta ilmastointilaitteennäytöllä ei pidä hermostua.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Pakkasaamuina mennään hissillä alas autohalliin, heitetään takki ja hanskat takapenkille ja sen jälkeen käynnistetään auto ja ajetaan ulos. Bonussektorina lumituisku, jolloin voi naureskella niille jää- ja lumikimpaleille jotka tuolla liikkuvat tien päällä.
Töistä lähtiessä sitten joutuukin pakkautumaan takkiin ja rääkkäämään auton kylmänä liikkeelle. Sivumennen sanoen 9-3SS kylmänä on ihan kamala traktori.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
-32 pakkasta tänä aamuna. Auton olin kyl laittanut lämmitykseen, mut kun nukuin tunnin liian pitkäks. Niin se lämmityshän oli mennyt pois päältä puoltuntia ennen lähtöä. Hyvin lähti käyntiin, mutta ohjaus, vaihteet ja oikeastaan koko auto tuntui aika jähmeeltä.. Ja kaiken kukkuraks kouluun oli vaivautunut mun lisäks vaan kaks henkeä, joten tää päivä ns.peruttiin. Vartin takia joutu riuhtoon, ton auton käyntiin tuolla pakkasessa. No tuli sit ajeltua huvikseen tunti tuolla ja katseltua auringon nousua..
P.S. Opettajan mazda 3 ei ollu lähtenyt käyntiin, joten hän joutui tuleen taksilla kouluun..
Tonnarissa ei ole minkäänlaista lämmitintä - lähti helposti. Satkussa on lohkolämmitin, mutta laiskana en jaksanut laittaa lämmitykseen - lähti helposti. Toista satkua en ole vielä kokeillut - pitääkin oikein tänään kokeilla (ei ole ajettu pariin viikkoon).
Eihän nämä oo vielä pakkasia nähnytkään ja autot toimii sen mukaan, eli tuo uus tulokas käyntiin ku palmun alta.
Ennätys on ku kerran muutama vuosi sitten oltiin Ylläksellä sunnuntai-aamuna lähdössä kaverin 306GTI:llä kotia kohti. Auto oli helsingistä ostettu ja siinä ei ollu lohkolämppäriä vielä asennettuna. Aamulla vilkaisu mittariin, -38. Mietiskeltiin siinä vähä aikaa, että mahtaakohan lähteä, mutta ei auttanu ku yrittää. Noh, auto laakista käyntiin (huom. ilman lämppäriä) ja puolen tunnin tyhjäkäynnin jälkeen sai jo vaihteenkin vapaalle, ettei tarttenu istua kuskinpenkillä kytkinpoljin pohjassa. Siinä tyhjäkäyttöä toista tuntia auto kunnolla lämpimäksi ja kotimatkalle (ei muuten pahemmin pysy ikkunat tuolla kelillä ranskalaisessa huurteettomina).
Seuraava vuosi, sama paikka, mutta pakkasta vain -37 ja autona tällä kertaa äitin Megane. Lämmityksessä pari tuntia: Käyntiin ei lähe. Boosterilla apua ja hörähti. Ei menny ku termari, lämpöanturi, pari letkua ja ohjaustehostimen pumppu paskaksi ku ei neste kiertäny (mutta kotia päästiin).
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
lucaf kirjoitti:kaveri just viestitti miten hänelle vuosi sitten 150 eurolla löytämämme fiat uno (-89) toimi aamulla moittettomasti. pahus, tuli oikein mieleen se turhapuron tunnussävel "uuno on numero yksi". onkohan kukaan koskaan duunannut fiat-unon kylkeen turhapuron kuvaa ko. tekstillä?
Kylläpä tuo omakin öynö lähti käyntiin pakkasella kunhan oli hyvä akku. Niin onneton (kevyt) kone että -23 asteessa jakso pyörittää helposti rittävän pitkään että sai startattua. Kylmä se vaan oli...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Jep, kuului tuo 900i16V -89 liikkuvan normaalisti. Onneksi tuli vaihdettua se termostaatti, näillä keleillä kone kyllä saisi aivan tarpeeksi kylmää. Ja onneksi sen istuinlämmittimet toimivat..
Ainoa kerta kun Saab (900i -85) ei ole lähtenyt käyntiin oli joskus alkuvuodesta -02 kun oli samanlaiset kelit. Ei ollut tolppapaikkaa ja kun autoa ei (silloinkaan) tarvinnut, oli se seissyt ulkona pakkasessa & tuulessa vajaan viikon. Akussa oli virtaa normaalisti, mutta se ei jaksanut pyörittää konetta tarpeeksi kovaa, että olisi saanut puristuksia. Taisi se paineakkukin olla vajaakäytöllä.. No, sitten vain junaan. Kun ilmat seuraavalla vk:lla lämpenivät hiukan, hörähti auto käyntiin ongelmitta - akku ei ollut sittenkään kulunut kokonaan.