Katos perkule, ilmavalvontaupseerin ja vanhan sotaharrastajan silmään ne olivat kuin kaksi marjaa!Jussi kirjoitti: Ei muuton ollut... runko on aika likelle samaa mallia, mutta siipi on jo profiililtaankin erilainen. Rakenne kuoren alla joka puolella täysin erilainen...
Kuinka kauan turbo löytyi vain SAABista?
Heh. Tulipa tämä threadi mieleen kun surffailin netissä. Näköjään BMW:llä on kokemuksia turboahtamisesta jo 40 luvulta:
http://cip.physik.uni-wuerzburg.de/~ver ... 801TJ.html
http://cip.physik.uni-wuerzburg.de/~ver ... 801TJ.html
Muistakaapa tässä TURBO-aiheessa aina myös se, mistä Saabin turbo-osaaminen on kotoisin!
Eli Saabin turbo-osaaminen on suoraa perua Scanian turbo-osaamisesta, 60-luvun mittaanhan isoissa dieseleissä turbot yleistyivät ja 70-luvun kuluessa vapaasti hengittävät jäivät vähitellen kokonaan pois tarjonnasta (tietääkö joku, milloin Scania lopetti kokonaan vapaasti hengittävät?). Henkilöautopuolella taas vastaavasti kehityskulku alkoi käytännössä (ei ollut ensimmäinen ei, mutta kuitenkin) syksyllä 1976 esitellystä 99 Turbosta, mistä lähtien Saabiin onkin aina liitetty tuo "turbo"imago.
Saabin moottoriosaaminen kaiken kaikkiaankin perustuu vahvalle konserniyhteistyölle Scanian kanssa, mistä johtuen Saabin omat valurautalohkoiset moottorit vieläkin valmistetaan Scanian kotikaupungissa Södertäljessä sijaitsevassa moottoritehtaassa (tai tarkkaan ottaen Södertälje oli Vabiksen kotikaupunki, mutta siis nykyisen Scanian...).
Eli vaikka Saab oli Scanian kanssa samaa firmaa vain vuodesta 1968 90-luvun alkuun saakka, tämä ajanjakso oli erittäin keskeinen "nykysaabin" juuria rakennettaessa.
Eli Saabin turbo-osaaminen on suoraa perua Scanian turbo-osaamisesta, 60-luvun mittaanhan isoissa dieseleissä turbot yleistyivät ja 70-luvun kuluessa vapaasti hengittävät jäivät vähitellen kokonaan pois tarjonnasta (tietääkö joku, milloin Scania lopetti kokonaan vapaasti hengittävät?). Henkilöautopuolella taas vastaavasti kehityskulku alkoi käytännössä (ei ollut ensimmäinen ei, mutta kuitenkin) syksyllä 1976 esitellystä 99 Turbosta, mistä lähtien Saabiin onkin aina liitetty tuo "turbo"imago.
Saabin moottoriosaaminen kaiken kaikkiaankin perustuu vahvalle konserniyhteistyölle Scanian kanssa, mistä johtuen Saabin omat valurautalohkoiset moottorit vieläkin valmistetaan Scanian kotikaupungissa Södertäljessä sijaitsevassa moottoritehtaassa (tai tarkkaan ottaen Södertälje oli Vabiksen kotikaupunki, mutta siis nykyisen Scanian...).
Eli vaikka Saab oli Scanian kanssa samaa firmaa vain vuodesta 1968 90-luvun alkuun saakka, tämä ajanjakso oli erittäin keskeinen "nykysaabin" juuria rakennettaessa.
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Akvaario-turbossa oli tai siis on ahdin on niin väärässä paikkaa ku vain voi olla. Classic&sportscarissa oli juttua turboista ja siinä oli Saab, Bemari ja pari jotain muuta, ja Bemari sai risuja turbon sijoituksesta. Toi sen aikaisella tekniikalla ja varmaan nykyisilläkin helkkarin pitkän viiveen ja taisipa siinä olla maininta, että tuon takia niistä on moni mennyt paskaksi (kokematon kuski, pitkä viive ja 170 heppaa; ei hyvä).
Mutta kyllä kaikista pornoin turbo maailmassa on 911turbo, 3.0- tai 3.3-litraisella koneella. Armoton voimapaketti, suhteellisen hyvä painojakauma ja jos kuskilla oli taitoa niin vielä helvetin nopea auto. Possua ku pitää viedä mutkat läpi kaasulla, jarrutus tehdään jo ennen mutkaa, siis tarvittava jarrutus.


Mutta kyllä kaikista pornoin turbo maailmassa on 911turbo, 3.0- tai 3.3-litraisella koneella. Armoton voimapaketti, suhteellisen hyvä painojakauma ja jos kuskilla oli taitoa niin vielä helvetin nopea auto. Possua ku pitää viedä mutkat läpi kaasulla, jarrutus tehdään jo ennen mutkaa, siis tarvittava jarrutus.


-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Sitten turbon historiaa:
Pakokaasuahtamisen patentoi muuan sveitsiläinen Alfred Büchi jo 16.11.1905.
Ensimmäiset käytännön sovellukset (diesel) olivat 1923 valmistuneet saksalaiset matkustajalaivat Danzig ja Preussen. Suomessa panssarilaivat Väinämöinen ja Ilmarinen oli varustettu myös turbodieseleillä.
Autokäytössä ensimmäiset turbokokeilut tehtiin vasta 50-luvulla. Mekaanisia ahtimia oli autoissa jo 20-luvun lopulla (Mercedes ja Bentley)
Pakokaasuahtamisen patentoi muuan sveitsiläinen Alfred Büchi jo 16.11.1905.
Ensimmäiset käytännön sovellukset (diesel) olivat 1923 valmistuneet saksalaiset matkustajalaivat Danzig ja Preussen. Suomessa panssarilaivat Väinämöinen ja Ilmarinen oli varustettu myös turbodieseleillä.
Autokäytössä ensimmäiset turbokokeilut tehtiin vasta 50-luvulla. Mekaanisia ahtimia oli autoissa jo 20-luvun lopulla (Mercedes ja Bentley)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 7831
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Tuohon vielä liittyen....britti lentäjillä oli tiukat paikat jos spitfire piti heittää ylölalaisin niin tällöin niitten vaparit tuppasivat hyytymään..siisgeorges kirjoitti:Muistanko ihan omiani jos väitän että saab osti sodan jälkeen saksalaisilta (tai todennäköisemmin liittoutuneilta jotka olivat saksan sotakoneiston siinä vaiheessa takavarikoineet) Messerschmidt:n moottoreita ja kokeilivat niitä johonkin omaan hävittäjäprojektiin. Taisi jäädä ihan yhteen tai korkeintaan muutamaan kokeiluun. Saattoi johtua ennen kaikkea silloin saatavilla olleesta lentokonekalustosta; isosta rähinästä kun jäi ylijäämä kalustoa aivan järkyttäviä määriä. Myöskin alkoi 1475 hv:n tehoinen kone olla aika vanhentunut.
Eli lopputuloksena päästään siihen että on saabissa ollut mersun moottorikin. Messerschmidtin moottorithan oli ko. konsernin valmistetta. Ainakin osa. Ja tämä moottori mitä muistelen on sama kuin oli suomessa käytetyissä Messerschmidt bf 109 g-2 ja g-6 malleissa.
Korjatkaa toki jos olen väärässä, tiedot perustuu muistikuviin ajoilta jolloin vanhat sotakoneet olivat mielestäni hienointa maailmassa, eli ihan tuonne 15 vuoden taakse ala-aste aikoihin.
Niin sehän tässä meinasi unohtua että noissa lentokonemoottoreissa oli turbot yleensä. Ensimmäiset varmaan joskus 20-luvulla ameriikkalaisilla. Lentokoneisiinhan garrettkin alkujaan teki.
pata sammui yksinkertaisesti, taistelu tilanteessa tällainen ei ollut oikein
hyvä juttu.
Mutta mersuissapa oli paineistetut polttoainesäiliöt ja suora suihkutus
joten oli aivan sama missä asennossa kone oli ja pata meuhasi koko ajan.
Ja jos joku sattui iskeytymään kannoille niin vesisuihkutus päälle ja myllystä saatiin tehoja hiukan enemmän ulos.
*täytyy myöntää että kyllä ne saksmannit aika kettuja olivat tämän tekniikan suhteen, rolls roycella inssit vaan ihmettelivät että miten heidän
padat on hiukan tehottomia..
Viimeksi muokannut 9000CD23T, Pe Maalis 10, 2006 19:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 7831
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Eikös jenkit kehitellyt jo 20 luvulla mekaanisia ahtimia..?Svc kirjoitti:Sitten turbon historiaa:
Pakokaasuahtamisen patentoi muuan sveitsiläinen Alfred Büchi jo 16.11.1905.
Ensimmäiset käytännön sovellukset (diesel) olivat 1923 valmistuneet saksalaiset matkustajalaivat Danzig ja Preussen. Suomessa panssarilaivat Väinämöinen ja Ilmarinen oli varustettu myös turbodieseleillä.
Autokäytössä ensimmäiset turbokokeilut tehtiin vasta 50-luvulla. Mekaanisia ahtimia oli autoissa jo 20-luvun lopulla (Mercedes ja Bentley)
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Autoja on tuunattu ja moottoreita viritetty niin kauan kun niitä on ollut olemassa. Keksinnöt ovat vanhoja mutta vasta materiaalien ja etenkin elektroniikan kehittyminen on mahdollistanut niiden hyödyntämisen.
Patenttien haltijoina vilahtelee autotekniikan historiasta tuttuja nimiä:
Hieman vuosilukuja:
-Roots kehittää kuuluisan puhaltimensa 1859 (Tämä siis ei ole ahdin, koska ilmaa ei puristeta) Detroit-Diesel käyttää tätä puhallinta 2-tahtidieseliensä huuhtelupumppuna 30-luvun lopulta alkaen.
-Polttomoottorin ahtamisen periaate ulkoisella pumpulla tai kompressorilla on patentoitu 1885 (Gottlieb Daimler)
-Keskipakoahdin patentoitiin 1902 (Louis Renault) Saab on siis kuuluisa ranskalaiskeksinnön ansiosta

-1905 Sveitsiläinen Albert Büchi patentoi pakokaasujen liike-energiasta voimansa saavan ahtamisperiaatteen. (Siis pakokaasujen pyörittämän turbiinin, joka puolestaan käyttää ilmakompressoria)
-1908 amerikkalainen Lee Chadwick asentaa kilpa-autoonsa ahtimen ja ajaa uuden nopeusennätyksen 160 km/h.
-1916 ranskalainen Auguste Chateau testaa turboahdinta lentokoneessa (siis pakokaasuturboa)
-1923 muuan Ferdinand Porsche asentaa Mercedes SSK kilpa-autoon ahtimen. Bentley seuraa perässä seuraavana vuonna.
-20 ja 30 luvuilla moottoreiden ahtamista kehitellään kaikissa automaissa.
-1936 ruotsalainen Alf lysholm patentoi ruuvikompressorin
-1937 amerikkalainen Robert Paxton McCulloch esittelee hihnavetoista keskipakoahdinta. Myöhemmin 50-luvulla nimi vaihtuu Paxton ahtimeksi.
-40-luvun lopulla Charles ja W. Haddon Judson kehittelevät mekaanista siipiahdinta.
Toisen maailmansodan aikana moottorien ahtaminen ja polttoaineen ruiskutusmenetelmät kehittyvät isoin harppauksin.
-50 luvulla raskaiden dieselien turboahtimet alkavat yleistyä.
Ahdin ei siis ole mikään uusi keksintö vaan moottorin sylintereihin on pakotettu ilmaa lähes alkuajoista lähtien. Pakokaasuturbojen ongelmana oli pitkään kuumuutta kestävien materiaalien puute ja sittemmin hinta. Vasta 70-luvulla joku pieni ruotsalainen autonvalmistaja alkoi asentaa sen ajan eksoottista huipputekniikkaa ihan perheautoihin. Siis noin 90 vuotta periaatteen keksimisen jälkeen.
Edit: lisää ahtamisen historiasta: http://en.wikipedia.org/wiki/Supercharger
Patenttien haltijoina vilahtelee autotekniikan historiasta tuttuja nimiä:
Hieman vuosilukuja:
-Roots kehittää kuuluisan puhaltimensa 1859 (Tämä siis ei ole ahdin, koska ilmaa ei puristeta) Detroit-Diesel käyttää tätä puhallinta 2-tahtidieseliensä huuhtelupumppuna 30-luvun lopulta alkaen.
-Polttomoottorin ahtamisen periaate ulkoisella pumpulla tai kompressorilla on patentoitu 1885 (Gottlieb Daimler)
-Keskipakoahdin patentoitiin 1902 (Louis Renault) Saab on siis kuuluisa ranskalaiskeksinnön ansiosta
-1905 Sveitsiläinen Albert Büchi patentoi pakokaasujen liike-energiasta voimansa saavan ahtamisperiaatteen. (Siis pakokaasujen pyörittämän turbiinin, joka puolestaan käyttää ilmakompressoria)
-1908 amerikkalainen Lee Chadwick asentaa kilpa-autoonsa ahtimen ja ajaa uuden nopeusennätyksen 160 km/h.
-1916 ranskalainen Auguste Chateau testaa turboahdinta lentokoneessa (siis pakokaasuturboa)
-1923 muuan Ferdinand Porsche asentaa Mercedes SSK kilpa-autoon ahtimen. Bentley seuraa perässä seuraavana vuonna.
-20 ja 30 luvuilla moottoreiden ahtamista kehitellään kaikissa automaissa.
-1936 ruotsalainen Alf lysholm patentoi ruuvikompressorin
-1937 amerikkalainen Robert Paxton McCulloch esittelee hihnavetoista keskipakoahdinta. Myöhemmin 50-luvulla nimi vaihtuu Paxton ahtimeksi.
-40-luvun lopulla Charles ja W. Haddon Judson kehittelevät mekaanista siipiahdinta.
Toisen maailmansodan aikana moottorien ahtaminen ja polttoaineen ruiskutusmenetelmät kehittyvät isoin harppauksin.
-50 luvulla raskaiden dieselien turboahtimet alkavat yleistyä.
Ahdin ei siis ole mikään uusi keksintö vaan moottorin sylintereihin on pakotettu ilmaa lähes alkuajoista lähtien. Pakokaasuturbojen ongelmana oli pitkään kuumuutta kestävien materiaalien puute ja sittemmin hinta. Vasta 70-luvulla joku pieni ruotsalainen autonvalmistaja alkoi asentaa sen ajan eksoottista huipputekniikkaa ihan perheautoihin. Siis noin 90 vuotta periaatteen keksimisen jälkeen.
Edit: lisää ahtamisen historiasta: http://en.wikipedia.org/wiki/Supercharger
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Ensimmäinen turboahdettu VAG-konsernin kulkine oli Audi 200 5T vuonna 1979 (esiteltiin syksyllä 1978), koneena oli 2.2 10V 170hv turboviitonen. Oli aikansa nopein sarjavalmisteinen etuvetoinen auto. Taustalla näkyvä Quattrohan on myös turbokoneella, mutta se esiteltiin vasta 1980-luvun puolella.
Volvo S40 T4 '98, Opel Astra 1.7TD '95, VW Passat L '74 (projekti)