Fiat/Opel-paskanjauhanta(Oli:mikä väkeä vaivaa?)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Lukittu
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Viesti Kirjoittaja TKL »

Mikkoz kirjoitti: "Ooppelilla" ajaisin, mutta kun ei välttämättä sitä Viggeniä pysty aina ostamaan.
Eikä välttämättämättä noin vanhaa autoa haluaisikaan :wink:
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

makri kirjoitti: Tuohan ei varsinaisesti ole se ongelma, ongelma on se että noita kommentteja on ollut pakko tunkea joka ikiseen paikkaan, mukaanlukien uusien Saabien mallikohtaiset alafoorumit. Niinkuin joka ikinen maininta uusista Saabeista aiheuttaisi jonkin kauhean alemmuudentunnon jota sitten pitää kanavoida idioottimaisilla letkautuksilla.

Harvojen ongelmahan tuo on. Mutta ei niitä itsetunto-ongelmaisia montaa tarvita pilaamaan hyvän foorumin ilmapiiriä.
Toihan on täysin normaalia. Kannattaa tutustua vaikkapa mersufoorumiin tai Volvolandiaan.
Jokanen joka kysyy jotain uudesta autosta, niin ainakin yksi vastaus on tyyliin: "ne on Fordeja, osta vanha takaveto, ne on paljon parempia kuin nää uudet muovikipot"
Jokaselle palstalle riittää ihmisiä, jotka näkevät asioista vain yhden puolen, tai haluavat nähdä vain yhden puolen :roll:

Joskus pitää piikitellä takas, mutta harvemmin se kannattaa, parempi vaan jättää sikseen ja antaa näiden aitojen autojen omistajien elää haavemaailmoissaan, eivätpähän tiedä mistä jäävät paitsi :wink:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
PappaSedan
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 14:37

Harrasteena autot

Viesti Kirjoittaja PappaSedan »

Onpas tulista keskustelua 8O ! Pikkupoikana tuli hiekkalaatikolla kinattua kavereiden kanssa onko Saab parempi kuin Volvo. Kummallakin oli oma kannattajakuntansa, kiitos Ståhlbergin silloin ylivoimaisten muoviautojen :wink: Vähän saman tyylistä tämä keskustelu.
Tässä taitaa olla harraste-Saabistit vs käyttösaabistit napit vastakkain?
Itse tuplisten ja og satkujen takapenkeillä varttuneena ja niiden ratissa nuoruuteni viettäneenä kieltämättä sympatiseeraan enemmän noita vanhuksia kuin näitä uudempia tuotoksia. Saabeiksi toki luen nekin poisjättäen kuitenkin ne jenkkimarkkinoille suunnatut sekasikiöt.
Kuten autolistastani huomaatte, en ole kuitenkaan Saab- fundamentalisti vaan olen kiinnostunut autoista laajemmin. Siksi minusta on mukava lukea myös tarinointia muistakin merkeistä tämän otsikon alla.
Itse olen yhden O..... läpän täällä heittänyt, mutta se oli mielestäni huumoria ei kirkkoveneilyä :!:
Olen yhden Vectran omistanut eikä se mikään hassumpi peli ollut :o
Käyttöautoni on tällä hetkellä VW Passat variant tdi. Kun olin uutta autoa syksyllä -00 hankkimassa, oli rinnalla aika pitkään myös turbotettu 9-3 mutta sitten "järki" alkoi voittamaan. Saabin takapaksiin kun ei isoa koiraa + lastenrattaita saanut mahtumaan edes hyvällä tahdolla.
Kävi siis selväksi farkun tarve. Seuraavaksi tuli mieleen kulutus joten katse kääntyi dieseliin. Passat vastasi tuolloin kaikkia tarpeitani eli suuri tiloiltaan ja pieni kulutukseltaan. Olihan siinä toki myös se himoittu turbo :lol: . Lisäksi kun maksan autoni itse ei jälleenmyyntiarvon säilymistä sopinut unohtaa. Olisihan Saabilla ollut myös 9-5 farkku mutta se ei kohdannut enää maksukykyni kanssa. Elikkä siltä osin täytän tuon yhden edellä kirjoittaneen kriteerit persaukisuudesta.
Passatin laatu onkin sitten ollut jotain muuta kuin odotin mutta siitä nurisen enemmän tuolla ultimatevw:n sivuilla.
Näkyy tosin volkkaristeilla ja saabisteilla olevan kuitenkin yksi yhteinen kirosana eli "Laakkonen" :wink:
No joo. Koiraa tulee enää harvemmin kuskattua mukana ja kakaratkin alkavat kasvaa rattaista ulos joten farkulle ei kohta ole enää käyttöä. Joten voinen palata takaisin "Pappasedaneihin" ja mikseipä samalla käyttöautona Saabiin tai kyllähän tommoinen maasturikin ois kiva kun olis mökki...tai ehkäpä Voyager.......tai....miksei ....hmm.....vaikeeta.. :twisted:
8)
900i combi -86 (MY87), Amazon combi -67, Octavia combi -17, Zündapp combinette -69
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

Kylläjoo, arka aihe tuntuu olevan. :D Tosiaan, koko juttu joskus lähtenyt varmastikin liikkeelle läpänheitosta, ikävä kyllä jotkin ovat ottaneet asian hieman liian tosissaan ja jatkavat rienaamista suu vaahdossa. Lukekaa (tai tarvittaessa olkaa lukematta) kuitenkin niitä juttuja vähän ko. kirjoittajien muiden juttujen taso mielessä pitäen, aina joukkoon mahtuu muutama suurisuinen persoona.
En kylläkään liiemmin arvosta sitäkään jos "vastapuoli" provoaa samasta asiasta. Tietysti joku suunsa aiheesta avaa jos sitä oikein pyytämällä pyytää? Eli sitä suvaitsevuutta ja neutraalimpaa suhtautaumista toivon kaikilta osapuolilta, ei ole hauska visio että tuollainen jatkuisi, kasvaisi entisestään ja yllättäen meillä onkin erilliset kerhot molemmille leireille. :roll:

Itsekin olen joskus sortunut rienaamaan ng900:sta, johtuen ihan vaan siitä kun sellaisenkin omistan ja tykkään og-satkustani enemmän. Ei sen takia että ng900 erityisen paljon huonompi olisi, kyse on vaan "ajamisen tunnelmasta", ts. henkimaailman juttuja. Saattaapi johtua siitäkin että ko. ng on karvalakkimallia, saattaisi olla eri ääni kellossa mikäli omaisi nahat ja ahtimen ja ilmastoinnin ja.. :wink: Eli siis silloin olen puhunut vain omasta yksilöstäni, eikä tarvi kaivaa herne-maissi-paprikoita esille. :)

Niin, noista muiden merkkien koeajoraporteista vielä, miksi niitä ei saisi olla? Autoiluun liittyvää keskustelua se mielestäni on missä muukin, ei niitä tarvi edes avata mikäli aihe ei kiinnosta. Itse mielelläni lueskelen muunkin merkkisistä autoista, ja varsinkin niistä saaduista kokemuksista Saabistin silmin.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Harrasteena autot

Viesti Kirjoittaja Jussi »

9-5T kirjoitti:Käsittääkseni kukaan ei ole haukkunut vanhoja Saabeja.
Minä olen :)

Aikanaan ne olivat hyviä autoja ja ovat edelleenkin aikalaisiinsa verrattuna, mutta eivät nekään ole ikuisia (sen paremmin kuin mannelavettimersut, 200:t volvot yms voimakkaita tunnereaktioita herättävät kulkupelit).

Tällä hetkellä hyvässä käyttökunnossa oleva og900 maksaa saman kuin halvimmat ng900:t (hyvä käyttökunto on minulle hieman eriasia kuin se että menee kolmannalla yrittämällä katsastuksesta läpi). Se että silti pitää og900:sta parempana valintana kuin ng900:sta ei ole mikään teknisin faktoin perusteltava asia, vaan puhtaasti tunnepohjainen valinta.

Tietenkin on niitä jotka haluavat tai joiden täytyy saada käyttöauto viidellä sadalla eurolla... heille og900 on varmasti kaikinpuolin perusteltu valinta.

Merkkifanatismia en ymmärrä, oli sen kohteena sitten mikä hyvänsä merkki, ja se on piirre joka näitä keskusteluja turhan usein leimaa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Re: Harrasteena autot

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

9-5T kirjoitti:
PappaSedan kirjoitti:Tässä taitaa olla harraste-Saabistit vs käyttösaabistit napit vastakkain?
Käsittääkseni kukaan ei ole haukkunut vanhoja Saabeja.
EDIT: Lähinnä haukkujat taitaa olla vanhoja Saabeja käyttöautoinaan pitäviä.
Kyllähän vanhojen saabien heikkoidet tuodaan uudempien mallien omistajien taholta selväkielisesti esille mutta se tosiaan vaatii todennäköisesti ensin sen Opel/Fiat -kommentin. Siihen sitten tyssää asiallinenkin ketju kun auotaan päätä puolin ja toisin.

Niinkuin joku tuolla aikaisemmin jo mainitsi on tämä "OG-puristien" joukko loppujen lopuksi aika pieni mutta turhan ehtivä ja äänekäs ja en sitten tiedä saavatko jotain tyydytystä siitä kun aihe kuin aihe menee vääntämikseksi siitä mikä on oikea Saab ja mikä ei. Sitten on vielä niitä jotka ehkä meiningin ollessa tämä hieman epäonnisesti huumorisutkauksena vihjaavat Opeliin tms. geenivirheisiin niin lopputuloshan on taas sama, uusien Saabien omistajia vituttaa ja sitten lopulta kaikkia kun ketju kusi reisille.

Helpoin tapahan on jättää heitot Opeleista ja Fiateista huomioimatta samoin kuin muukin näiden "saabistien" teksti. Jos näkemys merkistä on näin kapea niin mitäpä noita kuulemaan. Itseä nuo kuluneet ja lapselliset Opel-heitot ei jaksa enää kiinnostaa. Vähän sama kuin joku ulkopuolinen lohkaisee mukahauskan "saabismi on sairautta" -väläytyksen luullen sen olevan tuore ja hauska juttu. Blah. Väsynyttä ja typerää.

Itse ajan OG-katiskalla vain ja ainostaan sen takia ettei opiskelijan varat riitä parempaan ja siltä kantilta tuo satku oli ostohetkellä parasta vastinetta rahalle. Eikai nyt kukaan tosissaan voi väittää että ennen ajaisi arkiajonsa vanhalla OG900:lla kuin vaikka uudella 9-3:lla tai 9-5:lla :?: Vaikka kuinka löytys yhteistä osaa muiden merkkien malleista on keulalla kuitenkin Saabin aarnikotka joka ei jätä merkkiä epäselväksi.
Harrasteautona taas esim. vanha satku voi olle monelle antoisampi kun uudemmat mallit.

Ja sitten ne joiden mielestä mikään muu kuin joku "puhdasverinen" Saab ei kelpaa niin voivat pitää tämän pienen hienon salaisuutensa omana tietonaan ja nauttia upeista kilometreistä aidon Saabin ratin takana. Mitä vähemmän pidätte ääntä tästä oikeasta SAABista niin sitä enemmänhän näitä teille jää feikkisaabistien siirtyessä uudempiin malleihin... Tosisaabisteilla vaan tulee kohta hoppu kun oikeat SAABit joko paalataan tai ne maatuvat omia aikojaan osaksi maisemaa.

Sovitaan että kaikki autot mitkä on merkattu Saabin merkillä ovat sitä mitä merkki kertoo. Jos ne olis Opeleita tms niin kyllä se varmasti autossa lukisi.
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Selvä,sovitaan sitten että kaikki on saabeja. :!:

Edit:itse kyllä ajelen näillä satkuilla ihan tunnepohjalta.On ne vaan niin mainioita vehkeitä MINUN mielestäni että muuhun autoihin ei ole tarvetta.Lisäksi EN kuulu ihmisiin joiden on pakko saada uusinta uutta.Sitä paitsi on kiva että täällä meidänkin asuinalueella on vanhoja autoja.Täälläkun on naapureilla pelkkiä uusia volvoja.Ikinä en ole autojani hävennyt naapureiden autojen vierellä,päinvastoin!Onko siinä mitään kummaa että uusi auto kiiltelee pesun jälkeen?Mutta tämmöinen HYVÄKUNTOINEN vanhempi kalusto on aina ilo MINUN silmilleni. :wink:
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Se johtuu yksinkertaisesti siitä, että ollaan tapojen, mielikuvien, maineen yms. orjia. Ei hyväksytä mitään uutta, muutos on aina pahasta. Ja paskat sanon minä.

Tee samperi sitten testi ja aja 99 tai NG9-3 rinnakkain etsi yhtäläisiä piirteitä. Tai oikeastaan, aja koko saatanan "mallilaivue" vuosiajoilta rinnakkain niin näet, että autoissa on paljon yhtäläisyyksiä niin muotoilussa, osissa, tekniikassa, ajettavuudessa jne.

Kaiken huippuhan on se, että uusia verrataan vanhoihin ja vanhoja uusiin. v**tu ku ne vanhat ei ole uusia ja uudet ei ole vanhoja. Vanhat Saabit kitisee ja kolisee, ohjaamomelu on toisinaan korvia hivelevää, säilytystilat on hanskalokero tai lattia, penkit on väsähtäneitä jne. ajo-ominaisuuksista puhumattakaan. That's it, samperi.

Ja tartutaanpa tosiasiaan. Otti minkä Saabin tahansa jossa on turbomoottori niin hyvin pidettynä ja huollettuna kestää varmasti yhtä pitkälle kuin kilpailijat. Ja se mikä parasta, moottorissa on voimaa ja puhtia enemmän vaikka autojen polttoaineenkulutus olisikin sama. Ja kaikista korneinta on, että Saabin suorituskyky on korkeampi kuin monen tehokkaamman auton, ja juurikin paremmin optimoidun voimansiirron suhteen. Tässä välissä muistutan aikoinaan Tuulilasissa testissä ollutta OG9-3SE 185-hp moottorilla joka oli ripeämpi kuin ST Mondeo, IS200 Lexus jne, ja kaikki tämä reilusti tehottomammalla moottorilla kuin muissa testin autoissa.

Miksi sitten itse pidän Saabeista? No siksi että.... Aivan, vastauksesta tulee yhtä tyhjä kuin Jeesuksen hauta. Saabismi ei ole mikään arvovalta-, identiteetti- tai konkreettinen asia, se on tunnetila. Se, että voin sanoa selkäsuorana, että olen saabisti ei tee minusta huonompaa saatika parempaa. Saabi vaan rulettaa oli se mikä tahansa malli miltä vuodelta tahansa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Kateellista panetteluahan se vain on, itsellä kun ei ole varaa OG:ta uudempaan. ;)
Saabi kuin Saabi, eiköhän se edusta oman ikäluokkansa parhaimmistoa. Valitettavan kalliita vain uudet ovat, itse en Saabiin päätyisi jos uuden ostaisin.
Mutta mitä sitä ostamaan uutta, kun vanhalla Saabilla ajaa ihan varmasti saman matkan lähes yhtä mukavasti kuin uudemmallakin. Jos hankintahinta lasketaan mukaan, tulee vanhalla kulkeminen varmasti myös halvemmaksi.

Mutta kai se on fakta, joka ihan jokaisen on pakko myöntää, että harvat uudet Saabit, tai muutkaan autot, kestävät sitä mitä vanhoilla satkuilla ja tonnareilla on rullattu. Muistaakseni 2milj kalvetusta 99:stä oli jossakin juttua, pitääköhän paikkansa ja tietääkö kukaan asiasta lisää? Jäi silloin lukematta otsikkoa pidemmälle..

Edit: Ja makuasioista ei sovi kiistellä, mutta GM:N työnnettyä lusikkansa soppaan, muuttui Saab huomattavasti rumemmaksi minun näkökulmastani.
Nyyrikki
"Ruisku"
Viestit: 149
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 12:15

Viesti Kirjoittaja Nyyrikki »

Itse olen lukenut pidemmän aikaa foorumia vaikka harvemmin vastailen, viime aikoina vähemmän innokkaasti lukenutkaan. Tämän luulisi olevan viimonen paikka jossa tarvitsisi nähdä älyttömiä Saab = op** vitsailuja.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Ja onko se nyt niin paha, jos vähän Opelia sotketaan joukkoon? Autojahan nekin on.
Olisitte kiitollisia, ettei ole Nissania tai VW:tä sekoitettu Saabiin. Ei ainakaan toivottavasti..
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Niin, itse en osaa uudempia arvostella, kuin omistamieni ja kokemieni uudehkojen autojen kautta ja ne eivät ole olleet Saabeja. Lopputulema on, että on se uusikin auto kylmä talvella ja ihan yhtä lailla niihin vikoja tulee. Vanhoissa se vain on luonnollista, uusissa se vi*uttaa ja tietää rahanmenoa. Tähän kun yhdistää sen, että vanhalla Saabilla ajo on nautinto, vaikka kilometrejä tulee n. 30 tkm vuodessa. Nautintohan se on uusikin auto, mutta kovin kallis nautinto.

Mutta kai se on sitä, että pitää yrittää selittää itselleen, miksi ajaa vanhalla autolla ja perustella, ettei uudempaan vaihtaessa asiat merkittävästi parane. Se on turhaa höpötystä, ettei näistä käyttöautoiksi ole. Se kun on kiinni asenteesta. Itse kun elän sellaisessa vaiheessa, että rahalla on muutakin käyttöä, kuin tuhlata sitä autoiluun. Ja vanhojen Saabien kautta olen tajunnut, että ei autoiluun tarvitse pääomia sijoittaakaan ja silti autoilusta voi nauttia.

Mutta seuraan silti erittäin suurella mielenkiinnolla, mihin Saabin tulevaisuus on menossa. Unelmani on ostaa uusi Saab ja ajaa sillä loppuelämä (SC on jo lähellä sellaista autoa, kunhan siihen saadaan 9-5:n facelift), kuten muutama tapaus tälläkin kylällä tuntuu olevan. Niin kuin se vanha pappa, joka pitää melkein taluttaa upean vm. 77 ysiysin rattiin :lol:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

dimebak kirjoitti: Ja kaikista korneinta on, että Saabin suorituskyky on korkeampi kuin monen tehokkaamman auton, ja juurikin paremmin optimoidun voimansiirron suhteen.
Puuttumatta mitenkään siihen onko tuolla mitään perää edes poikittaiskoneisten tahi kajakkien kohdalla niin kyllä saa tosissaan hakea että löytää pahemmin tehoa hukkaavan voimansiirron kuin 99/og900:ssa..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Harrasteena autot

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Iskariot kirjoitti: Eikai nyt kukaan tosissaan voi väittää että ennen ajaisi arkiajonsa vanhalla OG900:lla kuin vaikka uudella 9-3:lla tai 9-5:lla :?: .
Voipas. Itse ajelen päivittäiset ajoni mielummin OG-satkulla ja otan alleni Cs-tonnarin vasta kun lähdetään maantielle. Tuolla satkulla on vaan jostain syystä mukavampi pörrätä kylillä.
Iskariot kirjoitti: Vaikka kuinka löytys yhteistä osaa muiden merkkien malleista on keulalla kuitenkin Saabin aarnikotka joka ei jätä merkkiä epäselväksi .

Harrasteautona taas esim. vanha satku voi olle monelle antoisampi kun uudemmat mallit.


Sovitaan että kaikki autot mitkä on merkattu Saabin merkillä ovat sitä mitä merkki kertoo. Jos ne olis Opeleita tms niin kyllä se varmasti autossa lukisi.
Noissa lauseissa on se kaikki viisaus ja suvaitsevaisuus joista Saabistit on aina olleet tunnettuja (toisin kuin monet muut).
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Re: Mikä väkeä vaivaa?

Viesti Kirjoittaja qaw »

rälläkkä kirjoitti:Olkaa hyvä ja avatkaa sanainen arkkunne mikä v**tu se näissä uudemmissa saabeissa niin helvetisti risoo?
En muiden mielipiteistä tiedä mutta itsellä on ollut mm. OG900, 9000CS ja OG9-3. Jokainen näistä sekä vakiona että varustettuna asiallisella alustasarjalla, isommilla vanteilla ja matalaprofiilirenkailla. Fakta vaan on että noiden autojen ajettavuus menee em. järjestyksessä ensimmäisen ollessa selvästi paras. Jotenkin jäi sellainen fiilis että myös laatu menee samassa järjestyksessä...

Toisaalta, mukavuus menee sitten käännetyssä järjestyksessä, kuten vissiin myös yleinen mielipide ulkonäöstä. Kai se on sitten vaan että mitä kukakin haluaa :)

EDIT: Toki myös turvallisuus kuuluu tuohon jälkimmäiseen sarjaan, ei sitä sovi vähätellä
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Lukittu