Saab Renautille?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Haza kirjoitti:Parempi tulos siinäkin tulee hirvikolarin osalta kuin euro-änkaappia tuijotellen.
Juu, epäilemättä. Tuloksia vain on yhtäpaljon kuin merkkiuskovaisia jotka asian kanssa arpovat.
Haza kirjoitti:Voihan se tietysti olla kova pala jos joku huomauttaa ettei taida paljoa kiinnostaa viinihuuruisia patonginpurijoita jos jossain pohjoisessa jotkut pöljät johonkin elukoihin autojaan ruttaavat, varsinkaan kun asiaa ei euroncapissa testata.
Uskoakseni kaikista kovin pala on ollut Saab- ja Volvo-uskovaisille että heidän rakkaat merkkinsä ovatkin kadottaneet etumatkansa yht'äkkiä.

Onhan se hassua, mutta en minä sitä mitenkään henkilökohtaisena tappiona ottaisi.
Haza kirjoitti:Kyllähän se euroncap lienee paras / puolueettomin törmäystesti, mutta helppoa se silti on valmistautua kun tiedetään tasan tarkkaan miten ja millä vauhdilla sitä testataan
Tämä väite on kovin yleinen ja saa joka kerta yhtä leveän hymyn huulilleni.

Kaikki tietävät tasan tarkkaan miten testi menee, kaikki tietävät tasan tarkkaan mikä on testituloksen arvo, miksi kaikki eivät sitten pärjää yhtä hyvin? Helppoahan se olisi kun kaikki tiedetään tasan tarkkaan :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

Jussi kirjoitti: Uskoakseni kaikista kovin pala on ollut Saab- ja Volvo-uskovaisille että heidän rakkaat merkkinsä ovatkin kadottaneet etumatkansa yht'äkkiä.
Tuppaa kaikissa jutuissa tulemaan jossain raja vastaan mistä ei enää kovin paljon voi parantaa, tai ainakin se on hyvin vaikeaa.
Jussi kirjoitti: Kaikki tietävät tasan tarkkaan miten testi menee, kaikki tietävät tasan tarkkaan mikä on testituloksen arvo, miksi kaikki eivät sitten pärjää yhtä hyvin? Helppoahan se olisi kun kaikki tiedetään tasan tarkkaan :)
:o no sh*t?

tuliko mieleen että kyse on vain siitä miten paljon rahaa halutaan laittaa suunnitteluun ja/tai miten paljon kalliimmaksi niiden autojen teko tulee kun lisäillään lisätään turvatyynyjä tms.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Haza kirjoitti:Tuppaa kaikissa jutuissa tulemaan jossain raja vastaan mistä ei enää kovin paljon voi parantaa, tai ainakin se on hyvin vaikeaa.
Vai mahtaisiko syy olla siinä että maine on peräisin ajoilta ennen testejä :)

Ensimmäinen Euroncap testattu Saab oli ng900 ja siitä ei testi kerro mitään kovin mairittelevaa. Ei se tosin ollut useita aikalaisiaan heikompikaan, mutta kokoluokassaan selkeästi häntäpäässä. Toisaalta taas saman vuotinen Volvo S40 on ikä- ja kokoluokkansa huippua. (S40 taas tietenkin on Hollanissa mitsubishin osista tehty katiska, joten sitä ei tarvitse huomioida koska sen turvallisuuden täytyy siten olla täysin näennäistä).
Haza kirjoitti: :o no sh*t?

tuliko mieleen että kyse on vain siitä miten paljon rahaa halutaan laittaa suunnitteluun ja/tai miten paljon kalliimmaksi niiden autojen teko tulee kun lisäillään lisätään turvatyynyjä tms.
Suuri kummastus siis seuraa: Jotkut autotehtaat siis suuntaavat resursseja enemmän turvallisuuteen, mutta nämä autotehtaat eivät välttämättä kuitenkaan valmista turvallisia autoja :)

Voisiko sen muotoilla niin että turvallisuuteen suunnatut tuotekehitysresurssit ja turvallisuustesti tulokset eivät korreloi todellisen turvallisuuden kanssa vaan todellinen turvallisuus riippuu vain ja ainoastaan merkistä ja siitä onko valmistusmaassa hirviä :)

Esim Volvo S60 on turvattomampi kuin Laguna testien mukaan, mikä johtaa siihen että Lagunan turvallisuuteen on selvästi uhrattu enemmän pelimerkkejä. Todellisuudessa kuitenkin Volvo on turvallisempi koska Volvo valmistetaan maassa jossa on hirviä.

Entäpä jos Volvon korin FEM-malli onkin väännetty Hollannissa, missä hirviä ei ole... sittenköhän jo meni v***ksi.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

kallejh kirjoitti:By the way mikä on Renaultin ja Volvon suhde? Omistaako Volvo jotain Rellusta (kuorma-autot)?

Ihan vaan siis mielenkiinnosta....
Volvo Group omistaa Renault trucksin :)
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Hetkinen eikös sitten Sisu ole osa Volvoa, jos volvo omistaa renun rekkatuotteita?!
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

-valomerkki- kirjoitti:Hetkinen eikös sitten Sisu ole osa Volvoa, jos volvo omistaa renun rekkatuotteita?!
Sisu Auto toimii myös Renault kuorma-autojen maahantuojana.
Sisu Auton omistaa Suomen Autoteollisuus Oy, jonka puolestaan omistaa suomalainen sijoittajaryhmä ja yhtiön toimiva johto.

Sisu Autolla on laaja myynti-, komponentti- ja vientiyhteistyö Renault Trucksin kanssa. SISU käyttää tuotannossaan Renault Trucksin valmistamia ohjaamoita sekä moottoreita. SISU:n vienti EU-alueella tapahtuu Renault Trucksin verkostossa.


Viennissä SISU on osa Renault Kerax tuoteperhettä ja täydentää Renaultin mallistoa järeimmässä päässä. Sisu Autolla ja Renault Trucksilla ei ole omistuksellista suhdetta vaan Sisu Auton omistaa kokonaisuudessaan Suomen Autoteollisuus Oy.


Tollasta infoa löytyy firman kotisivulta.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Rommitommi kirjoitti:
-valomerkki- kirjoitti:Hetkinen eikös sitten Sisu ole osa Volvoa, jos volvo omistaa renun rekkatuotteita?!
Sisu Auto toimii myös Renault kuorma-autojen maahantuojana.
Sisu Auton omistaa Suomen Autoteollisuus Oy, jonka puolestaan omistaa suomalainen sijoittajaryhmä ja yhtiön toimiva johto.

Sisu Autolla on laaja myynti-, komponentti- ja vientiyhteistyö Renault Trucksin kanssa. SISU käyttää tuotannossaan Renault Trucksin valmistamia ohjaamoita sekä moottoreita. SISU:n vienti EU-alueella tapahtuu Renault Trucksin verkostossa.


Viennissä SISU on osa Renault Kerax tuoteperhettä ja täydentää Renaultin mallistoa järeimmässä päässä. Sisu Autolla ja Renault Trucksilla ei ole omistuksellista suhdetta vaan Sisu Auton omistaa kokonaisuudessaan Suomen Autoteollisuus Oy.


Tollasta infoa löytyy firman kotisivulta.
Puskaradion tietojen mukaan. Voisin veikata Sisun lorun olevan sinettiä vaille valmis. Toimihenkilöt pakenee ja asentajat ei saa työkaluja.
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

"Tämä väite on kovin yleinen ja saa joka kerta yhtä leveän hymyn huulilleni."

Erään Jussin jutut täällä saavat ainakin minulla hymyn huulille.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

Jussi kirjoitti: Ensimmäinen Euroncap testattu Saab oli ng900 ja siitä ei testi kerro mitään kovin mairittelevaa. Ei se tosin ollut useita aikalaisiaan heikompikaan, mutta kokoluokassaan selkeästi häntäpäässä. Toisaalta taas saman vuotinen Volvo S40 on ikä- ja kokoluokkansa huippua.
niin, hassua miten alkupään tulokset saattavat olla kovastikin ristiriitaisia folksamin ja jopa muiden törmäystestien kanssa. Ei kai vaan 8O voisi olla niin ettei silloin oltu vielä mietitty jotain törmäystestiä joka ei (silloin) juuri ketään kiinnostanut ja autot tehtiin sellaiksi joka tehtaan mielestä oli turvallinen oikeassa elämässä, siis olettaen että turvallisuus yhtään kiinnosti..
Jussi kirjoitti:Suuri kummastus siis seuraa: Jotkut autotehtaat siis suuntaavat resursseja
*lisää tyhjänpäiväistä paskanjauhantaa*
Volvo valmistetaan maassa jossa on hirviä.
niin, homma riippuu siitä miten paljon siihen törmäystestiin on haluttu panostaa ja toisaalta paljonko on haluttu panostaa esim. siihen että se turvakori toimii myös vaikka 2x nopeudella, peräänajossa tai siinä hirvikolarissa..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

MPR69 kirjoitti:Pojat. Pojat
kukas se oli formularatojen kingi viime vuonna.
Ei ollut Ferrarista / Mercedes-Benzistä /yms vastusta.
Eli kyllä Rellu tekee myös laatutavaraa..

Renault Alpine/ 5 Maxi Turbo AAAAAH !!

Mielummin Isäntänä Renault, kun GM !!
Mutta kun siellä ei ollut SAABia mukana... :mrgreen:
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Haza kirjoitti:niin, hassua miten alkupään tulokset saattavat olla kovastikin ristiriitaisia folksamin ja jopa muiden törmäystestien kanssa. Ei kai vaan 8O voisi olla niin ettei silloin oltu vielä mietitty jotain törmäystestiä joka ei (silloin) juuri ketään kiinnostanut ja autot tehtiin sellaiksi joka tehtaan mielestä oli turvallinen oikeassa elämässä, siis olettaen että turvallisuus yhtään kiinnosti..
Törmäystestejä on erilaisia, oikeita törmäyksiä on erilaisia. Kaikki törmäystestit ovat kuitenkin pääsääntöisesti alan parhaan tieto-taidon perusteella suunniteltuja. Niin kauan kun testiä tekee jokin puolueetn organisaatio ja se tehdään samalla tavoin usealle eri autolle se tarjoaa vertailukelpoista teknistä dataa turvallisuudesta.

Näissä jutuissa (ja en tarkoita pelkästään juttuja tällä palstalla vaan autopalstoilla yleensä) mielenkiintoinen seikka on se että aina jokin testi on täysin pyllystä, puolueellinen ja väärin tehty. Se mikä testi milloinkin on väärä ja mikä oikea riippuu täysin siitä mikä auto missäkin testissä pärjää.

Folksamin todellisiin onnettomuuksiin perustuva tilastohan ei sitten muuten ole missään tapauksessa teknistä dataa. Se kertoo jotakin autojen turvallisuudesta, mutta siinä on aivan liian paljon satunnaismuuttujia mukana että siitä voitaisiin tehdä mitään päätelmiä turvallisuudesta teknisenä ominaisuutena. Toisaalta tässäkin yhteydessä kuolemanloukuksi tuomittu Laguna ei häpeä yhtään ruotsalaisia autoja tuossa tilastossa.
Jussi kirjoitti:niin, homma riippuu siitä miten paljon siihen törmäystestiin on haluttu panostaa ja toisaalta paljonko on haluttu panostaa esim. siihen että se turvakori toimii myös vaikka 2x nopeudella, peräänajossa tai siinä hirvikolarissa..
Niin... ja mistä tulee vertailukelpoinen data, jolla voidaan luotettavasti vertailla eri automerkkien teknisiä ominaisuuksia törmäyksissä, jotka eivät standarditesteihin sisälly?
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

TuuSaR kirjoitti:"Tämä väite on kovin yleinen ja saa joka kerta yhtä leveän hymyn huulilleni."

Erään Jussin jutut täällä saavat ainakin minulla hymyn huulille.
Noh, ei se mitään.

Onneksi Saabilla meni loistavasti Nigaraguan markkinoilla viimevuoden viimeisellä vuosineljänneksellä.

Tulevaisuudessa saattaa olla että Saab lanseeraa markkinoille lentävän muuttuvapuristeisen etanoli-maakaasu monipolttoaineturbon kertoo http://www.worshipmysaab.com.

Nauretaan yhdessä :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

:D :D :D :D

Yllättävissä paikoissa ne käy muutkin saapistit surhvaamassa....

Eukon cliohan se tuossa on kyseessä :oops:

Mulle on ainakin muodostunut rellusta semmonen kuva, että nuo pienemmät mallit on ihan asiallisia laitteita, ja vieläpä suhteellisen toimintavarmojakin. Isommat mallit tuntuu herättävän ristiriitaisia tntemuksia, ainakin vanhemmat lagunat on saaneet herkkääkin kiroamista osakseen...

Mitä tulee noihin turvallisuustesteihin, niin eipä niissä juuri oteta huomioon mitään hirvieläintörmäyksiä. Tähän lienee pääasiallisena syynä markkina-aluepainotukset; ei tuolla keski-euroopassa hirvet ja autot liiku samoilla väylillä kuten meillä.
Karrikoiden voisi sanoa, että jos Saksassa olisi dinosauruksia, niin EURONCAP-luokituksessa arvosteltaisiin myös auton katon kestävyys, joka tulisi olla ainakin 10 tonnia staattista kuormaa - se saattaisi rinosaurus istua auton katolle jossain vaiheessa... :lol:

Näistä törmäyskokeista voisi spekuloida lisääkin, mutta olkoon...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

9-5T kirjoitti:Touta dataa odotelessa vältän ranskiksia.
Kuten myös. Grillin ranskalaiset ovat niin rasvaisia, mutta autojen moottorit eivät, kun heittävät talvipakkasilla öljyt pihalle :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

Jussi kirjoitti: Näissä jutuissa (ja en tarkoita pelkästään juttuja tällä palstalla vaan autopalstoilla yleensä) mielenkiintoinen seikka on se että aina jokin testi on täysin pyllystä, puolueellinen ja väärin tehty. Se mikä testi milloinkin on väärä ja mikä oikea riippuu täysin siitä mikä auto missäkin testissä pärjää.
Ihan samalla lailla kun minäkin olen automaattisesti täysin väärässä kun kehtaan epäillä ettei ranskalainen "auto" ole maailman mittakaavassa erittäin epätodennäköisessä, mutta suomessa hyvinkin mahdollisessa kolarissa niin turvallinen kuin testien perusteella voisi olettaa. Kyllähän sen nyt täytyy niin olla kun kerran jussi on sitä mieltä.

Palataanpa nyt vielä lopuksi siihen mistä se kilo herneitä sinne nokkaan eksyi: Voisikohan mitenkään olla että siinä ko. tilanteessa auto jossa istutaan lärvi melkein tuulilasissa kiinni on vähemmän turvallista kuin toisessa jossa etäisyyttä on enemmän ja lisäksi ovat autoa suunnitellessaan myös huomioineet kyseisen tilanteen? Niinjoo, älä turhaan vastaa sillä kyllähän se tiedetään että jussin mielestä ei voi mitenkään olla niin.


Nyt ei malta enää olla kysymättä vaikka meneekin ohi aiheen:

Onko auto jonka mukana toimitetaan rätti keulan peittämistä varten talvella suunniteltu talviolosuhteisiin?
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Vastaa Viestiin