Opel

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Baas900
"Viggen"
Viestit: 642
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Niin, tuo 1.6 Ecotec on suoraansanottuna Opelin koneista juuri se "täysi susi"
Öljynkulutus ei välttämättä johdu tuossa 1.6 mallissa ohjurikumeista, vaan liian pienistä männistä. 1.8 ja 2.0 -moottoreissa tuota ongelmaa ei ole tiedossa. Ainoastaan ohjurikumiongelmat.

Kranttu se on myöskin bensalle. Ei passaa ihan joka bensalaatua tankkailla, muuten voi olla pitkän seisomisen jälkeen venttiilit liimautuneet auki, eikä auto lähde käyntiin kuin piiiiiiitkällä sahaamisella. Tätäkään ongelmaa ei tiettävästi ole muissa moottorityypeissä.

Jakoremmiongelmatkin koskevat pääasiassa vain näitä "Ecotec" -moottoreita, joissa on ollut ongelmia jo tällä suositellulla 60tkm/4v -vaihtovälilläkin. Vanhemmilla 8-tappisilla moottoreillahan uskaltaa muutamia poikkeuksia lukuunottamatta ajaa samalla remmillä niin kauan kuin vain itse viitsii. Moottorit kun ovat suurimmaksi osaksi vapaastipyöriviä, eikä hihnan katketessa tule moottorille mitään vahinkoa. Aikoinaan uutena perheeseen ostetussa '90 2.0i Omegassa remmi vaihdettiin 300tkm etapin aikana kaksi kertaa. Eikä ollut minkäänlaisia ongelmia remmin kestävyyden suhteen.

Itse(kin) tulee ajeltua tällä hetkellä '95 käyttöönotetulla 2.0i 16v B-Vectralla, eikä se loppujenlopuksi mikään hassumpi peli ole. Mittarissa tasan 300tkm, ja ohjurikumit vaihdettu kertaalleen 20tkm sitten. Sitä ennen söi öljyä 1L/1tkm. Huollossa sanoivat, että 13 ohjurikumia oli irronnut ohjaimistaan. Nyt tekivät ohjureihin kierteet erikoistyökalulla, ja väittivät korjauksen olevan "ikuinen". Ainakin öljynkulutus on laskenut korjauksen jälkeen olemattomiin.

Pikkuvikaahan tuossa tuppaa vanhemmiten olemaan. Monitoiminäyttö kadottaa pikselinsä, keskuslukko toimii vain osittain, airbagin valo syttyilee ajoittain, muoviosat nitisevät/natisevat varsinkin pakkasella, sivulistat irvistelevät..
Mutta olkoonkin, että ajettavuudeltaan tuon ei tarvitse hävetä yhtään vähän uudempienkaan autojen rinnalla. Äänieristys on toteutettu yllättävänkin hyvin, eivätkä penkitkään mitkään hullummat ole istua. (Tosin, ei 10 vuotta vanhemman satkunkaan penkkejä voi ainakaan huonommaksi väittää. 8O )

Isäntähän tuo on ajellut opeleilla jo 21 vuotta ja reilut miljoona kilometriä, eikä kertaakaan mitään käsittämättömän ylitsepääsemätöntä vikaa ole ilmennyt. Eikä kuulemma merkin vaihdolla ole vielä mitään kiirettä.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Opel

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Sedällä oli Opel Kadetteja 4 kpl (vai oliko niitä viisi) ja Astroja kaksi, kaikki uutena ostettu ja pistetty vaihtoon 2-vuotiaina. Karvakkimalleja mutta uusia joten sinänsä mitään vikoja nihin ei ehtinyt tulla. Tuo Astrakin on pahamaineista "ensimmäistä vuosikertaa", vm. -94. Ei ole ehtinyt ruostua, kun on suojattu, nykyään ei talviajoa ja mittarissa taitaa olla hiukan yli 80tkm.

Opel ehti kestää siinä missä muutkin. Tässä viimeiseksi jäävässä Astrassa vain on näkynyt ehkä se hinta kulutuksessa. Verhoilumateriaalit ovat kuluneet herkästi, sisäkahva rikkoutunut, lämpötila-anturi ei kestänyt ja uusikaan ei näytä enää mitään, moottori ei ole koskaan lämmennyt täysin jne. Pikkujuttuja sinänsä, mutta silti..Viimeisimpänä paukahti laturi, alle 100tkm ajetussa autossa jolla harvoin ajetaan yli 100km/h vauhteja! Ja värikin on punainen, joka on lähestulkoon mataksi hapettunut..

Astra sinänsä on ihan OK ajettava, jopa tuollaisena 1.6 Ecotech-karvalakkina. Aiemmin mainittu kytkimen ärsyttävä liikerata on totta, mutta setäni on siihen tottunut. Auto on nykyaikaista suunnittelua ja jos sitä olisi ns. rahalla valmistettu, se olisi varmasti jopa hyvä mutta kuten mainittu, 90-luvun alun Opelin pääjohtajanvaihdos, sitä seurannut alihankkijoiden kuristaminen ja laadun lasku tekivät paljon pahaa.

Noita 90-luvun alkupuolen Astrojahan alkaa saamaan muutamaan tonniin ja saman hinnan joutuu vielä maksamaan hyvästä samanikäisestä og900:sta. Kyllähän siinä siinä makua kysytään, mutta itse ottaisin ehkä vieläkin sen og900:en käyttöautoksi - hyvällä tuurilla voisi saada hyvävarusteisen turbollisen :)
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Eilen kävin kaverin luona katselemassa kun oli kuulemma tehnyt lätäkköä autokatoksen lattialle.

Olisko vm. 1999 Astra 1.6 8v. 103tkm mittarissa. Edellisestä huollosta 3 tkm.

- Öljypohjan tiivisteen nurkilta kone oli ihan märkä, mutta moottoriöljyä ei llut valunut lattialle.
- Syyläri vuoti päädystä. Jäähdytysnestettä mahtui n. 2 litraa paisuntasäiliöön.
- lämpömittari näytti kylmää vaikka kone oli käynyt tyhjäkäyntiä _pitkään_ ja sisällekin tuli jo lämmintä.
- ohjaustehostimen tarkistustikku ei kastunut.

Onko tietoa tuosta lämpömittarista? Onko tyypillisesti anturivika ja missä semmonen on? Pikkasen vaan huolestuttaa jos syyläri falskaa nesteet ja lämmöt ei nouse mittarissa, niin mistä flekti saa käynnistyksen? Tässä tapauksessahan kone voi kuumeta ilman että flekti pauhaa....kaput

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Muutaman kerran tuli pyöriteltyä vanhaa (olisko ollu -88) Opel Rekord Berlina 2.2 TD.

Ihan miellyttävää oli meno maantiellä, mutta vähän oli laivamainen pyöritellä pienissä paikoissa. :D Aikoinaan oli taksina palvellut. Muuten ei ole liiemmälti ooppeleista kokemuksia. Sen verran astraa kokeillut, ettei oikein kuskin pallilta tahtonut löytyä tiloja meikäläiselle..

Enpä kyllä muista, että kuinka ajokille kävi myöhemmin. Hämärä muistikuva olis, että kone olisi leiponut kiinni jossain vaiheessa ja korjauskelvottomaksi/kannattamattomaksi mennyt.. En ole varma tuosta kyllä.
Saabikas

Viesti Kirjoittaja Saabikas »

Niin, tuo 1.6 Ecotec on suoraansanottuna Opelin koneista juuri se "täysi susi"

No, mulla oli duuniautona 1.6 16v vm. 02. Ajoin kahdessa vuodessa 115tkm. Huollot öljynvaihtoineen 30tkm välein. Ei mitään vikaa kertaakaan, eikä öljyä tarvinnut vaihtovälillä lisätä. Taitaa laatu heitellä koska saman ikäisissä 8v koneissa oli juuri tuota öljynkulutus ongelmaa ja varoitusvalojen polttamista.
georges
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:47
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja georges »

Onko niin että noissa moottoreissa on nuin isoja eroja? Toinen haukkuu nämä ecotecit pataluhaksi ja toisella ei mitään vikaa?

Meinaan että mihin pitäisi uskoa?

Ei muuten mutta kun noi astran farkut ei paljoa maksa kauppakassiksi, ja aina olen luullut että ei niissä mitää suurempia vikoja ole ollut paitsi ruoste, ja sen nyt noissa alkupään astroissa näkee jo kilometrin päästä: ne mitä ei omistaja itse ole suojannut/suojauttanut ovat kyllä jo aivan lahoja.

Olikoos se niin että jossain vaiheessa (80-luvun lopulla?) maahantuojan ei enää ollut pakko ruostesuojata, ja toiset merkit suojasi ja esim. opel ei?

Vai onko tämä juttu seuraavassa myytin murtajassa?
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Ei helevata, nythän tuo kaverin Vectra (-97 mittarissa taitaapi olla 180tkm, kirosin sitä jo aiemmin) on ruvennut nykimään ihan tosissaan. Onko hyviä "vikaehdotuksia", hetken jo kaveri luuli että tulppien vaihto auttoi mutta vika palasikin sitten... Nykii ajoittain ihan jumalattomasti, olin kuskina tuossa yksi ilta ja joutui pari kertaa ylämäkeen pudottamaan 5:lta 3:lle kun alkoi se helekutin nyhtäminen. Kaupunkiajossa meinaa kanssa ajoittain järki lähteä kun se nyhtäminen alkaa...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
kt
"Turbo"
Viestit: 297
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 22:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kt »

Kalakaverin 2.2 farkku-vekara (-02) on kyllä hauska epeli: Vaihdoimme hänen pihassaan satkuun jarrupaloja ja yht'äkkiä huomasin että hänen vectransa oli valunut pihasta melkein ajotielle. Pakki silmässä. Huomautin hänelle asiasta. Siltä seisomalta kaverini päätti käydä hakemassa autonsa takaisin. Hän peruutti vectran uudestaan pihaan loivaan mäkeen ja veti varmemmaksi vakuudeksi käsijarrun päälle. Ei yrittänyt vekara karata enää.
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Huonoja ovat
Viimeksi muokannut Saabinsti, Ma Elo 05, 2013 22:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Tosi huonoja siis
Viimeksi muokannut Saabinsti, Ma Elo 05, 2013 22:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
georges
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:47
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja georges »

Silloin tällöin on käynyt mielessä tuo astra kauppakassiksi (varmari gsi), mutta taitaapi jäädä.

Toisaalta olen kyllä aina sanonut että kahta ei meille tule, fordia ja opelia, mutta on sitä viisaammatkin puheensa pyörtäneet. Täytyypi katsoa mitä syksy ja sateet tuo tullessaan.

Emäntä tykkää että saabbi on liian iso. Järjetön väite jos meinaa mahtua 900 coupen takapenkille, mutta pitäisi kuulemma olla pienempi (ja vähäruokaisempi) auto toisena.

Eli taitaa olla 99:n paikka. Harmi että sitä ei ole farkkuna.
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
s-sedan
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 10:18

Viesti Kirjoittaja s-sedan »

Moro vaan kaikille!!! Omistan -00 vectran v6 pannulla ja olen ollut tyytyväinen. Oon ihaillut 9-3 ss mallia jo pitkään ja kesällä sain maukkaat koeajot kun oli sellanen 2.0t hääautona pitkän viikonlopun. alavääntö on omassa on parempi mutta puhallin on aina puhallin ja lastullahan saa sitä alavääntöä :wink: . Perheessä on aina ollu saab ja olen tiennyt että joskus vielä hommaan itsekkin ja nyt alkaa se aika koittaa. tähän saakka alla ollut opeleita ja vw:tä. niinku aijemmin joku sanoi niin mielestäni opel on hyvä käyttöauto.Olin aluksi kahden vaiheilla vectra c gts 2,0t tai 9-3 ss ja kyllä saab voitti lopuksi. vectran kolkko sisusta ei miellytä. Eli kesällä olis tarkoitus löytää 9-3 ss -04 vector.
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Niin ja jos alavääntö on se asia niin saabihan käyttää samaa kutoskonetta kuin opel. No tästä uudesta en nyt tiedä mikä on aerossa kun on ahdettu....
Mut ainakin tolla ahdetulla nelipyttysellä putoo kulutus lukemat :P
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja sarka »

lordofgreed kirjoitti:Ei helevata, nythän tuo kaverin Vectra (-97 mittarissa taitaapi olla 180tkm, kirosin sitä jo aiemmin) on ruvennut nykimään ihan tosissaan. Onko hyviä "vikaehdotuksia", hetken jo kaveri luuli että tulppien vaihto auttoi mutta vika palasikin sitten... Nykii ajoittain ihan jumalattomasti, olin kuskina tuossa yksi ilta ja joutui pari kertaa ylämäkeen pudottamaan 5:lta 3:lle kun alkoi se helekutin nyhtäminen. Kaupunkiajossa meinaa kanssa ajoittain järki lähteä kun se nyhtäminen alkaa...
Omassa Vectrassa auttoi tulpanjohtojen vaihto ja tulppien vaihto... Kannattaa myös tsekata virranjakaja. Pimeällä kun kattelet tarkasti käyvää konetta, etenkin puolaa ja tulpanjohtoja niin voi näkyä valoshow. :D

Huhhuh... Olipas ärsyä tekstiä Saabinstilla... :D Eipä tässä meikäläisen pirssissä oo ollut pahemmin vikaa :o Ei kuluta öljyä eikä enää nyikkään... Kytkinkin on oikein mukava kunhan ehtii tottua :) Riippunee paljon siitä miten autoa on pidetty... Anoppi ei kyllä mikään hyvä auton pitäjä ollut mutta hyväkuntoinenhan tuo siltikin on :lol:
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Kipe_9000 kirjoitti:Niin ja jos alavääntö on se asia niin saabihan käyttää samaa kutoskonetta kuin opel. No tästä uudesta en nyt tiedä mikä on aerossa kun on ahdettu....
Tuosta 9-3 2.8V6T Aerosta oli juttu uudessa Saabistissa.
Moottorin lohko on australialaiselta Holdenilta (GM tytäryhtiö).
Samaa lohkoa käytetään Vectrassa ja Cadillac BLS:ssä.
Volvo XC60 T8 AWD Long Range Plus Dark -24
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Vastaa Viestiin