norther7 kirjoitti:vuodessa n.40 tkmmennenä vuonna ensi maanataina 22vuotta täyttävällä 9000 2.0T -85... mittarissa huomisen jälkeen 645tkm!
_________________
saab 9000cc 2.0T -85
saab 9-5 business wagon 2.3t automat -99/00
Miten paljon tuohon ysivitoseen sitten kilsoja tulee ?
ysivitonen on isäni hän ajaa myös n. 40tkm / vuosi
kyllä dieseli varmaa kannattas jo pikkuhiljaa kun firman ainoana autona on tälllä hetkellä pick up mazda b2600 eli nimensä mukaan 2,6l bensakone nelivedolla tai takapotkulla
eli koko perheen vuotuinen bensalasku on aikas melkoinen...
Yleensä tullut n.50tkm/vuosi, tällä menolla menee kyllä yli. Elokuun lopussa käytin auton leimalla ja hieman yli 20tkm tullut lisää. Kyllähän kiisseli tulisi halvemmaksi, tuskin millään nakkikopilla kehtaisi noin paljoa ajaakaan.
Eipä tuosta kyllä ole kuin ehkä kolmannes "järjellistä ajoa"...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Itsellä tuo tonnari ollut nyt vähän reilut puolitoistavuotta ja mittariin on kertynyt siinä ajassa noin 29.000 mailia lisää. Kyllä se on jo aikamoinen määrä 18-vuotiaalle autolle, mutta hyvin on ilman ongelmia kestänyt. Jokapäiväisessä ajossa on ja niin kauan mennään kunnes se sanoo sopimuksensa irti ja sitä pitää korjata. Mutta kyllä Saabi tämän kestää.
ex: SAAB 9000cs 2.3 Turbo 1992 -myyty
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
wesku kirjoitti:Olisko 10000 eur enemmän kiinni tuossa dieselissä kuin esim 2000 euron vanhassa tonnarissa ? Säästöä polttoainekuluissa ehkä maksimissaan 4 euroa sadalla ja 400 euron dieselvero syö ensimmäisen kymppitonnin säästöt ? Arvonalennukseen ja pääoman korkoon jos arvioidaan molemmissa tuollaiset 25%, taitaa mennä yli 50 tkm vuodessa saamaan kustannukset samalle tasolle ?
Haha, meinasin laittaa postaukseen oikaisun, että toki saappeja ei kovin vanhana dieselinä saakkaan. Sitte aattelin, että eiköhän joku oikase
Onhan niitä toki 2000e:nkin dieseleitä mutta jos vain saapilla haluaa ajaa niin sitten ei kyllä auta ku ootella tovi...
Sen verran EDIT:tiä vielä, että ei kyllä tartte tämmösillä hinnanputoomisilla kauaakaan enää ootella, että 2K€:llä saa tämmösen.
Niin no. Alkuperäiseen 4e/100km säästöön oikaisua. Diesel 6l/100km -> 6e/100km. Bensa 9l/100km -> 11e/100km. 11-6=5e. Ja jos laskisi menneen vuoden keskihinoilla, olisi ero vieläkin suurempi.
Ja totta tosiaan, jos joku muukin kelpaa kuin Saabi...... Katsoo tuota mun sigua. Autolla ikää 20v, mittarissa 670tkm ja vuodessa reilut 30tkm tulee lisää. Mutta toki silti voi Saabia alle kaivata, sitä en sano...
EDIT: Mutta siinä Wesku on ihan oikeassa, pääomakulut+arvonalennus tekee monessa tapauksessa huomattavasti enemmän kuin polttoainevalinta. Siksi minä ajankin vanhalla ja halvalla dieselillä...
noin 30-50TKM/vuosi ja bensalla kiitos ahdot tarvittaessa tapissa . Takana 5vuotta ja 230TKM. Näillä bensan hinnoilla alkaa jo mietityttämään diesel mutta aina kun ohitellee bensalla reippaasti karisee diesel ajatukset mielestä
OT: Ajoin muutaman kerran broidin S60 D5 joka vei vain 5L/100km kun oikeen polki, se söi miestä. Rauhallisella ajolla 4,5L ja tuossa kohtaa mä ajoin auton tien sivuun ja kuskin vaihto ettei tule vieläkin pahempi mieli.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2 Zaino Show Car PolishTrolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Eilen laskeskelin tankkauspäiväkirjoja yhteen menneen vuoden osalta.
Turbolla tuli vuodessa melko tasan 20tkm. Viimeinen merkintä on tosin lokakuulta, mutta kerta ei ole sen jälkeen ollut tarvetta tankata niin ei ole voinu kilsojakaan paljoa tulla. Joulukuusta lähtien pirssi on ollutkin seisonnassa. Keskikulutukseksi tuli 9,56 litraa satasella ja bensan keskiarvohinta 1,26€/litra.
Kaasarilla kilsoja tuli vain hieman alle 10tkm. Se onkin ollut aktiivisemmassa käytössä vasta syksystä lähtien. Sitä ennen ajo oli melko satunnaista. Keskikulutukseksi tälle tuli 10,5l/100km. Loppuvuodesta lähtien on tullu enemmän kaupunkiajoa joka tietysti nostaa kulutusta reippaasti. Jos tällä olisi tehnyt samat ajot kuin turbolla niin kulutuskin olisi varmasti jääny turboa pienemmäksi (ei tuo maamoottori oikein houkuttele mihinkään kenkimiseen...)
Rahaa bensaan paloi koko vuoden aikana noin 3500 euroa. Tiedän, ei ole mitään järkeä laskea tuollaista. Tuntuu vain pahalta kun näkee kuinka paljon rahaa on palanu sylinterien kautta taivaalle. Täytyy vain ajatella, että harrastukset maksaa ja toisaalta pelkkää huviajelua en ole ajanu paljon mitään.