Evo magazine & Viggen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Samaa mieltä. Autolehtien ykkönen kun puhutaan sporttisista/sporteista/"superautoista". Viggen jutussa aikanaan mainittiin myös avo malli, jonka koeajo keskeytettiin "ajokelvottomana". Onhan se tosi, että jos kaverit ajaa tosissaan niitä autoja äärirajoille niin jyvät erottuu. Ja jos taas on ongelmia ohjata autoa haluamaansa suuntaan reippaassa menossa, alkaa ajopeli tuntua huonolta.
Og satkun on monessa autolehdessä (myös EVO) mainittu olevan koulukirja esimerkki aiheesta "torque steer". Tämä taitanee johtua kuitenkin siitä, että kyseessä oli ensimmäisiä etuvetoisia hyvin vääntävällä turbo moottorilla. Kuitenkin jos verrataan 900-9000-ng900/93 on tuossa vanhassa satkussa jämäkin tuenta etupäässä ja vähiten vetelyä. Uusi 9-3 on kehittynyt oikeaan suuntaan erityisesti alustan osalta.

Viggeniä en ole muistaakseni ajanut, joten siihen en henk-koht kommentoi millään tapaa. Hieno auto muuten. Kelpais, jos sais "edullisesti" ;)
hidaste kirjoitti:Speedoun kanssa ehdottamasti samaa mieltä. Paras autolehti markkinoilla. Jos Englanti taittuu ja "hieman" perusautoista poikkeavat menopelit kiinnostaa niin kannattaa katsastaa.

Ja onhan siellä muutama myönteinen kommenttikin Saabeista:

9-3(ss)
+ finally Saab with classy dynamics
- whiff off vectra underneath
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Talladega kirjoitti:Juttuhan muuttuu mielenkiintoiseksi. :D
Eihän siihen tarvitse kuin etsiä kyseisen vuoden TM, missä Viggeni oli ja etsiä hintaluokasta saman tehoisia ja kokoisia autoja. Sieltä löytynee ainakin Fordilta ST malleja (ja muitakin, en vain omaa tietokantaa päässäni), jotka olivat paljon parempia mm. juuri radalle.
Sattumalta oli TM 18E /99 "Vuoden 2000 autot" hyllyssä. Kaivelin sieltä muutaman auton tietoja, nuo ei tietenkään kerro mitään ajo-ominaisuuksista saatikka sitten mistään subjektiivisista arvotuksista.


Auto.....................Hinta.........kW......Nm......m(kg)..km/h.....0-100..eu-kulutus (yhd)

Alfa 166 3.0V6......333000mk 166kW 275Nm 1625kg 237km/h 8,5s 13,0 l
Audi A4 V6 2,8Q....307000mk 142kW 280Nm 1509kg 238km/h 7,3s 10,4 l
Audi A6 V6 2,4Q....333200mk 121kW 230Nm 1610kg 220km/h 9,3s 10,9 l
BMW 328Ci...........322900mk 142kW 280Nm 1395kg 242km/h 7,0s 9,1 l
Mondeo ST200......233500mk 151kW 235Nm 1437kg 228km/h 7,9s 9,8 l
MB C230 Kompr....319000mk 142kW 280Nm 1420kg 230km/h 8,4s 9,8 l
Porsche Boxter.....459000mk 162kW 260Nm 1260kg 250km/h 6,6s 9,9 l
Saab Viggen.........325000mk 169kW 350Nm 1450kg 250km/h 6,8s 9,6 l
Volvo C70.............334000mk 176kW 330Nm 1453kg 250km/h 6,9s 9,8 l


Tuosta voi jokainen vetää ihan omat johtopäätöksensä omilla painotuksillaan. Tuollaista sai suurin piirtein viggenin hinnalla samasta autoluokasta, koosta ja niin edelleen.

Okei, Porsche on mukana ihan mielenkiinnosta ja ST on raakasti halvempi ja A6 on varmaan 9-5:n kanssa samassa luokassa ja alfaonitalialainenja...

Itselleni auton ajo-ominaisuuksilla radalla ei ole suurta merkitystä, ei aivan jantuksenaan tule radalla höylättyä. Päivittäisessä ajossa mukavampi liikkua Konit löysimmässä asetuksessa :wink:
Jeah, ja Saabissa on huippu varusteet vakiona. Kova vekotin hintaluokassaan. Toin tosiaan asian vain esille, kun jotkut eivät tuntuneet hyväksyvän tosia asiaa auton suhteen.
STCF #3
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Speedou kirjoitti:
Talladega kirjoitti:Juttuhan muuttuu mielenkiintoiseksi.

Jeah, ja Saabissa on huippu varusteet vakiona. Kova vekotin hintaluokassaan. Toin tosiaan asian vain esille, kun jotkut eivät tuntuneet hyväksyvän tosia asiaa auton suhteen.
No huippu ja huippu..
Mitä siinä on hyviä penkkejä lukuunottamatta vakiona verrattun vaikka normi Bemuun?

Halpa hankintahinta, mutta ei siitä sen enempää.

Ja Saab loistaa myös sillä, että Viggen tuntuu kulkevan aivan älyttömästi. Frendillä on Aero lastulla, se tuntuu jättävän kaiken mutta kun ite ajo Volvolla sen kanssa, niin Volvohan(S60) ei jääny ku yhen autonmitan 100-160 välillä...(2.5T)
Ja Volvo tuntuu aivan lusmulta tolla koneella..

Vaikka mun mielipidettä ei varmaan kaivata, niin aika huonosti viggen tuntuu kulkevan...
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Rommitommi kirjoitti:Vaikka mun mielipidettä ei varmaan kaivata, niin aika huonosti viggen tuntuu kulkevan...
Oletko siis ajanut Viggenillä/Viggeniä vastaan jollain autolla?

Omat kokemukset sanoo sen, että vakio Viggen kulkee todella hyvin. Ja nyt puhutaan siis suoraan ajamisesta, eikä myöskään mistään 0-100km/h.

Hieman kaipaisin vaan perusteluja tuohon kommenttiisi : )
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Rommitommi kirjoitti:
Ja Saab loistaa myös sillä, että Viggen tuntuu kulkevan aivan älyttömästi. Frendillä on Aero lastulla, se tuntuu jättävän kaiken mutta kun ite ajo Volvolla sen kanssa, niin Volvohan(S60) ei jääny ku yhen autonmitan 100-160 välillä...(2.5T)

Vaikka mun mielipidettä ei varmaan kaivata, niin aika huonosti viggen tuntuu kulkevan...
Pieni tarkennus? :? Puhutaanko nyt siis Viggenistä vaiko Aerosta, ja minkälainen Aero tämä frendisi auto on..? OG9-3 2.0?
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Rommitommi kirjoitti:...Vaikka mun mielipidettä ei varmaan kaivata, niin aika huonosti viggen tuntuu kulkevan...
Täytyy suhteuttaa aikaan - Viggen edustaa viime vuosituhannen lopun moottorisuunnittelua ja oli varmaan silloin kova kone. Mutta aika kuluu ja ei nuo 230 hp:n tehot enää niin kummoisia ole uusiin (perhe)autoihin verrattuna.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

No jos Viggen vetelee sen verran kuin 9-3 Aero niin ei se mikään paha voi olla. Melko pitkän koeajon olen Aerolla ajanut ja sai sillä sommata sitä rattia ku antoi turvajalkinetta kaasupedaalille. Kuitenkin jos autossa on 205 hevosvoimaa ja etuveto niin ei se voi mennä suoraan vaan pakkohan sitä on ohjailla. Normaalikäytössä autosta ei huomannut, että olisi vedellyt vaan eteni tasaisesti.

Saman olen huomannut omasta Turbosta. Normaalisti ku ajaa niin menee noinkin vanhaksi autoksi tai ennemminkin noin vanhaan tekniikkaan pohjautuvaksi autoksi yllättävän hyvin. Tuossa pari kolme päivää sitten ohitin yhden autokoulun TSI tai FSI Golfin ja "samaa kuumaa" traktorista ohi, ja sai rattia käännellä. Itteä oikein nauratti ku auto menee melko linjakkaasti mutta rattia saa kääntää väliin hieman enemmän kuin on tarvetta. Liukkaalla tiellä oli vielä oma osuutensa.

P.S. Varusteista. Muistan jostain vertailusta lukeneeni sen, että Saabin ja Volvon varustelulistalla oli enemmän vakiona tavaraa kuin muilla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Onko jollakin faktaa siitä kuinka 9-3 Viggen kulkee vaikka uuteen 9-3 SportSedaniin 2,8V6 verrattuna. Jotakin muuta kuin 0-100km/h faktaa..

Tässä hakusessa sellainen,että mikä on kaikkien aikojen kova kulkuisin VAKIO Saab. :roll:
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

-valomerkki- kirjoitti:Onko jollakin faktaa siitä kuinka 9-3 Viggen kulkee vaikka uuteen 9-3 SportSedaniin 2,8V6 verrattuna. Jotakin muuta kuin 0-100km/h faktaa..

Tässä hakusessa sellainen,että mikä on kaikkien aikojen kova kulkuisin VAKIO Saab. :roll:
Malli, 0-60 mph, 0-400 m:
-2000 Saab 9-3 Viggen 6.4, 15.0
-2004 Saab 9-3 Aero 6.9, 15.1
-1994 Saab 9000 Aero 5 spd 6.2, 14.8

-Saab 9-3 cabriolet 2.8V6 Aero 6.6, 15.0

Lähteenä http://www.exoticcarsite.com/0-60-quart ... -times.htm ja http://www.roadandtrack.com/article.asp ... le_id=3563
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
illu
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: To Huhti 14, 2005 09:57
Paikkakunta: taipalsaari

Viesti Kirjoittaja illu »

No tuota...Ei haittaa pätkääkään jos se nyt hieman veteleekin,onpahan ajamisen meninkiä! 8)

Tuo S60 juttu kävi hieman kyllä kiinnostamaan.. :wink: spedeilyt sikseen!
#2389
9-5 2.0t XWD
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

-valomerkki- kirjoitti:Onko jollakin faktaa siitä kuinka 9-3 Viggen kulkee vaikka uuteen 9-3 SportSedaniin 2,8V6 verrattuna. Jotakin muuta kuin 0-100km/h faktaa..

Tässä hakusessa sellainen,että mikä on kaikkien aikojen kova kulkuisin VAKIO Saab. :roll:
viggen näyttää perävaloja motrailla siis lähdöt jostain 80--> ylöspäin.
#1730
500whp.net member
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Juu noita 60 tai 80 eteenpäin lukemia olisi hauska nähdä jos joillakin niitä on. :D
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Tässän erään testin kirjotelma

Citat:

I had the opportunity to play with a new 9-3SS Aero (with the turbo V6)...and I am sure alot of people are curious how it compares to the Viggen.

On a closed road, a friend and I put my Viggen up against the new car (it had 16 miles on it)....1st and 2nd...the cars are really close...get into 3rd and the Viggen starts to pull away. We did this several times...even swapped drivers...same results. Rolling start @ 30mph with both cars in 3rd...Viggen still pulls away....same thing in 4th gear from 40mph....Viggen pulls away.

The Viggen doesn't pull away as fast as I would have liked it to...but it still pulls away.....

It was a manual 9-3ss Aero...

My Viggen is stock except for an upgraded intercooler.....it actually dyno's less power then with the stock intercooler - I've dyno'd it three times to verify too.....but the A/F ratio seems to be better.
#1730
500whp.net member
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Vigge kirjoitti:Tässän erään testin kirjotelma

Citat:

I had the opportunity to play with a new 9-3SS Aero (with the turbo V6)...and I am sure alot of people are curious how it compares to the Viggen.

On a closed road, a friend and I put my Viggen up against the new car (it had 16 miles on it)....1st and 2nd...the cars are really close...get into 3rd and the Viggen starts to pull away. We did this several times...even swapped drivers...same results. Rolling start @ 30mph with both cars in 3rd...Viggen still pulls away....same thing in 4th gear from 40mph....Viggen pulls away.

The Viggen doesn't pull away as fast as I would have liked it to...but it still pulls away.....

It was a manual 9-3ss Aero...

My Viggen is stock except for an upgraded intercooler.....it actually dyno's less power then with the stock intercooler - I've dyno'd it three times to verify too.....but the A/F ratio seems to be better.
Tämä oli sitten vain tuon Viggen-kuskin näkemys tilanteesta - millainenhan kuva tilanteesta on jäänyt "friendille" joka ajoi sitä toista Saabia.

No, tuskimpa noita koskaan on edes puolueettomasti (autolehti tms.) mitattukaan - eikähän se edes ole tarpeenkaan. Molemmilla varmasti ehtii tankkaamaan. Vain turvallisuus on tärkeää - ei teho.
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja renner »

Bob kirjoitti:
Vigge kirjoitti:Tässän erään testin kirjotelma

Citat:

I had the opportunity to play with a new 9-3SS Aero (with the turbo V6)...and I am sure alot of people are curious how it compares to the Viggen.

On a closed road, a friend and I put my Viggen up against the new car (it had 16 miles on it)....1st and 2nd...the cars are really close...get into 3rd and the Viggen starts to pull away. We did this several times...even swapped drivers...same results. Rolling start @ 30mph with both cars in 3rd...Viggen still pulls away....same thing in 4th gear from 40mph....Viggen pulls away.

The Viggen doesn't pull away as fast as I would have liked it to...but it still pulls away.....

It was a manual 9-3ss Aero...

My Viggen is stock except for an upgraded intercooler.....it actually dyno's less power then with the stock intercooler - I've dyno'd it three times to verify too.....but the A/F ratio seems to be better.
Tämä oli sitten vain tuon Viggen-kuskin näkemys tilanteesta - millainenhan kuva tilanteesta on jäänyt "friendille" joka ajoi sitä toista Saabia.

No, tuskimpa noita koskaan on edes puolueettomasti (autolehti tms.) mitattukaan - eikähän se edes ole tarpeenkaan. Molemmilla varmasti ehtii tankkaamaan. Vain turvallisuus on tärkeää - ei teho.

Reenaappa popi hieman tuota sisälukutaitoa. "they swapped cars"
Vastaa Viestiin