Avautumista rengasliikkeistä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

snuggles kirjoitti:
Svc kirjoitti:Hainpa renkaat pois ja voi prkl:
Vanne 1: Väärän mallinen paino
Tyhmä on kysymys mutta kysyn silti, että millainen paino tuossa olisi pitänyt olla vai olisiko pitänyt hoitaa liimapainoilla ainoastaan vanteen sisäpuolelle?
Itseasiassa ihan hyvä kysymys. Tuon painon kiinitysjousi on tarkoitettu toisenmalliselle vanteelle. Painon tulee olla kiinni vanteessa niin, että sen ja vanteen väliin ei jää rakoa. Nyt tuo koholleen jäänyt jousi olisi kuluttanut nopeasti kolon renkaan jalkaosaan mikä periaatteessa voi aiheuttaa renkaan rikkoutumisen. Paino myös irtosi ihan sormin vetämällä.

Sisäpuolella olisi voinut käyttää liimapainoja vanteen reunalla, mutta keskiuoman kohdalla painot ottivat kiinni jarrusatulaan. Ulkopuolella oli pakko käyttää lyöntipainoja. Aluvanteelle tarkoitetut lyöntipainot ovat yleensä maalattuja tai muovipinnoitettuja.

Niin, ja nuo vanteet ovat Citroenin 6x14" originaalialut.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Ainakin lyönti Painot on nykyään jotain sinkittyä tavaraa uuden lakimuutoksen takia.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

900i kirjoitti:Ainakin lyönti Painot on nykyään jotain sinkittyä tavaraa uuden lakimuutoksen takia.
Ne on sinkkiä ja lyijyä ei saa enää laittaa. Painojen hinta on kuulemma jotakin 10kertainen. Luulenpa, että se lisähinta siirtyy varmasti pian asiakkaan maksettavaksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Mertmi kirjoitti:
900i kirjoitti:Ainakin lyönti Painot on nykyään jotain sinkittyä tavaraa uuden lakimuutoksen takia.
Ne on sinkkiä ja lyijyä ei saa enää laittaa. Painojen hinta on kuulemma jotakin 10kertainen. Luulenpa, että se lisähinta siirtyy varmasti pian asiakkaan maksettavaksi.
Sehän tarkoittaa sitten sitä, että uusien sinkkisten painojen pinta-alan pitää olla hieman vajaa 60% suurempi kuin noiden vanhojen lyijypainojen. Ainakaan liimattavien painojen korkeutta on paha kasvattaa, mikäli niiden halutaan pysyvän kiinni vanteessa.

Kivan näköisiä varmaankin nuo läpyskät alumiinivanteissa :roll: .
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Että oli taas aivan S***TANAN upea kokemus kun pääsi tekemään hommia huippuammattilaisten jäljiltä.

Vaihdon siis kesärenkaat...

Ensimmäinen pyörä: Pultit oli vääntänyt kiinni joku hormoneja popsinut gorilla kolmen metrin jatkovarrella. Kun pultit irtosivat niin saikin ihastella kiiltäviä pultteja, kuin suoraan hyllystä otettu, rasvaa ikuna nähnytkään.

Toinen pyörä: Mitä v*ttua, näähän aukeaa sormivoimin! Yhtä lukuunottamatta, jonka oli taas joku gorilla vääntänyt kiinni, tosiaan irtosivat. .. mutta irtosiko vanne navalta... NO EI S**TANA irronnut, ei sitten millään. Aikani potkittuani ja kiroiltuani löin pultit kiinni, avasin niitä pari kierrosta ja laskin auton tunkilta. Pari kierrosta kadun päässä kääntöpaikalla irrotti vanteen.

Seuraavista kahdesta oli hormoneja popsinut apina vetänyt pultit kolmen metrin jatkovarrella kuivana kiinni ja molemmissa oli vanne jumissa navassa... samat lääkkeet auttoivat.

Voi olla että asialla oli ollut joku TI-mies... epäilen kuitenkin rengasalan huippuosaajia koska helmamuoveissakin näkyy nosturin jäljet alapuolella.

Jos olisi ollut tuossa hommia tehdessä puhelin mukana ja rengasalan keskusjärjestön pj:n numero tiedossa niin olisi saattanut rimpauttaa... kaverit kehtaavat esittää julkisuudessa lausuntoja joissa vaaditaan kaikkia rengasalan töitä tehtäviksi vain valtuutetuilla korjaamoilla ja kuitenkin työn laatu on pääosin sitä tasoa mitä meikäläisen 9-5:ssakin oli.

Mikähän sellainen rengasalan ammattilainen edes on... mitä siihen vaaditaan: pitää osata tunkata, käyttää pulttipyssyä, rengaskonetta ja tasapainotuskonetta telomatta itseään... oikein ei pidä osata käyttää mitään ja asiakkaan autoakin saa teloa mielin määrin... meillä osaa molemmat pojatkin (6 ja 7v) nuo hommat niin hyvin että meillä asuu ainakin kaksi rengasalan huippuosaajaa.

Jumankekka että osasi suivia... koskahan kumimiehetkin alkavat ymmärtämään että alumiini vannetta ei laiteta paikalleen ilman rasvaa ja pyörän navan puhdistamista,ei varsinkaan talveksi, ja pultteja ei laiteta kiinni kuivana ja ne väännetään oikeaan momenttiin. Tyhminkin TI-mies on nuo asiat kuullut miljoona kertaa, mutta ammattilaiset ovat pihalla kuin lumiukot.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Jussi kirjoitti:
Voi olla että asialla oli ollut joku TI-mies... epäilen kuitenkin rengasalan huippuosaajia koska helmamuoveissakin näkyy nosturin jäljet alapuolella.

Jos olisi ollut tuossa hommia tehdessä puhelin mukana ja rengasalan keskusjärjestön pj:n numero tiedossa niin olisi saattanut rimpauttaa... kaverit kehtaavat esittää julkisuudessa lausuntoja joissa vaaditaan kaikkia rengasalan töitä tehtäviksi vain valtuutetuilla korjaamoilla...
Tuttua juttua, jostain syystä rengasliikkeissä haluavat nostaa auton nimenomaan helmamuoveista ylös, ja kerran olin onneksi paikalla ja pääsin asiaan ajoissa puuttumaan. Tosin kyseessä oli sesonkiaika ja liikkeessä "kloppeja" töissä, enkä luota "valtuutettuihin" liikkeisiin muuten kuin uusia nakkeja ostaessa ja silloin alle laitettaessa.

Myös tuosta rengasalan keskosjärjestön ilmaan heittämästä ideasta, että vain valtuutettu rengasliike saisi tehdä talvi- ja kesärenkaiden vaihdot, luin, enkä tiennyt itkeäkö vaiko nauraa.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kantsii tehdä itse nuo hommat. Pääsee paljon vähemmällä ja voi luottaa siihen että renkaat kulkee mukana eikä lähde itekseen ohittelemaan. Jos teettää niin on siinä vieressä kyyläämässä että homma tehdään oikein.

Mun tietojen mukaan nuo uudet painot on vismuuttia kuten ovat nuo nykyiset haulikon panoksen kuulatkin.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

V-M kirjoitti:Mun tietojen mukaan nuo uudet painot on vismuuttia kuten ovat nuo nykyiset haulikon panoksen kuulatkin.
Kaiken järjen mukaan olisivat vismuttia ja siitä yhdessä vaiheessa puhuttiinkin, mutta vismutti on kallista (kuten näkee haulikon panosten hinnastakin). Enpä yhtään ihmettelelisi jos korvaavia huonompia materiaaleja käytettäisiin (kuten käytetään hauleissakin).
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Sinkkiä ne suurimmaksi osaksi ovat.

EDIT: Niin ja haulikon panoksissa vismuttia käytetään vain sorsametsästykseen(kun vesistössä räiskitään). Tosin silloinkin toinen vaihtoehto on teräshaulit.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Saabinsti kirjoitti:EDIT: Niin ja haulikon panoksissa vismuttia käytetään vain sorsametsästykseen(kun vesistössä räiskitään). Tosin silloinkin toinen vaihtoehto on teräshaulit.
Kyllähän sinkkihauleillakin ladattuja panoksia on myyty... tiedä sitten onko niitä kukaan ostanut :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jussi kirjoitti:
Saabinsti kirjoitti:EDIT: Niin ja haulikon panoksissa vismuttia käytetään vain sorsametsästykseen(kun vesistössä räiskitään). Tosin silloinkin toinen vaihtoehto on teräshaulit.
Kyllähän sinkkihauleillakin ladattuja panoksia on myyty... tiedä sitten onko niitä kukaan ostanut :)
Josta tulikin mieleen, kun tehtiin ihan ite uppoamatesti sorsapaukuilla koivulautaisen ladon seinään. Lyijy upposi syvimpään, seuraavaksi syvimpään meni teräshauli, sitten vismuutti, ja hännänhuippuna sinkkihaulit, jotka murenivat koivulaudan pintaan!

Vismuutti on muutes kaikista lähimpänä lyijyn ominaisuuksia, mutta se ei ole yhtä sitkeää. Vismuuttihaulin pystyy halkaisemaan puukolla, ja se litistyy törmätessään. Että tämmöstä offtopikkia. :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Mertmi kirjoitti:
Jussi kirjoitti:
Saabinsti kirjoitti:EDIT: Niin ja haulikon panoksissa vismuttia käytetään vain sorsametsästykseen(kun vesistössä räiskitään). Tosin silloinkin toinen vaihtoehto on teräshaulit.
Kyllähän sinkkihauleillakin ladattuja panoksia on myyty... tiedä sitten onko niitä kukaan ostanut :)
Josta tulikin mieleen, kun tehtiin ihan ite uppoamatesti sorsapaukuilla koivulautaisen ladon seinään. Lyijy upposi syvimpään, seuraavaksi syvimpään meni teräshauli, sitten vismuutti, ja hännänhuippuna sinkkihaulit, jotka murenivat koivulaudan pintaan!
Tämän takia itse sinkkihaulit olen välttänyt. Paikallisessa liikkeessä muinoin kertoivat semmosta juttua, että en ole sen jälkeen niitä kysellyt. Vismuttien tai teräksien kera itse järvellä syksyllä liikun ja hyvin toimii :wink:
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Saabinsti kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:
Jussi kirjoitti: Kyllähän sinkkihauleillakin ladattuja panoksia on myyty... tiedä sitten onko niitä kukaan ostanut :)
Josta tulikin mieleen, kun tehtiin ihan ite uppoamatesti sorsapaukuilla koivulautaisen ladon seinään. Lyijy upposi syvimpään, seuraavaksi syvimpään meni teräshauli, sitten vismuutti, ja hännänhuippuna sinkkihaulit, jotka murenivat koivulaudan pintaan!
Tämän takia itse sinkkihaulit olen välttänyt. Paikallisessa liikkeessä muinoin kertoivat semmosta juttua, että en ole sen jälkeen niitä kysellyt. Vismuttien tai teräksien kera itse järvellä syksyllä liikun ja hyvin toimii :wink:
Toivottavasti nuo sinkkipainot kuiteskin kestäis noissa vanteissa. Taitaa meikäläisenkin molempien autojen kaikissa vanteissa olla nuo sinkit... Paitsi niissä yhissä välikelin renkaissa (viimekesänä ostettu halpasarja 99:n peltejä kesärenkaineen).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Avautumista rengasliikkeistä

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Hinnoittelun nuo penteleet ainakin osaa :evil: Kuinka voi kustantaa renkaiden siirto vanteilta toisille 70€? Tuo tuntuu olevan kartellihinta ainakin Hyvinkään rengasputkissa. Velottavat "puolikkaan" vannetyön irroittamisesta ja sitten "täyshoito" tasapainotuksineen ja uusine venttiileineen kokonaisedullisesti 70€. About puolen tunnin hommasta ja muutamasta venttiilistä ihan hyvä hinta.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Avautumista rengasliikkeistä

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Lisätäänpä oma tuore kokemus rengasliikkeestä.

Laitatin heinäkuussa ässän alle uudet Hakka H:t. Sanoin vielä asentajalle että liimapainoilla mennään.

Asentajalla oli kuitenkin kiire ja sanoi että lyöntipainoilla on parempi ja pysyvät paremmin. Lisäksi saa tarkemmin painotettua.

OK. Kotipihaan pääsin niin huomasin että osa painoista irvistää. Eka tippui käteen kun siihen koski.

Seuraavana aamuna takaisin liikkeeseen ja liimapainot vanteisiin. Johtaja manasi että eihän tätä vannetta ole edes tehty lyöntipainoja varten, miksi tähän on tämmöiset laitettu.

No, viikon päästä kävin vielä kerran korjauttamassa tasapainotuksen, about 10-30g oli pielessä painot...

Nyt ei enää täristä. Seuraavaksi pitäisi ottaa yksi rengas vanteelta ja korjauttaa vanteesta mutka.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Vastaa Viestiin