kannattaako halpa painepesuri

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Mimmi kirjoitti:Perustilitko kantasi?
Joku viisaampi sen tuolla jo perusteli.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Mimmi kirjoitti:Montako PUHDASTA autoa olet nähnyt harjattoman pesun jäljiltä?
Minä en ole nähnyt yhtäkään.
Onko kukaan nähnyt oikeasti puhdasta autoa minkäänlaisen automaattipesun jäljiltä?
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

itse ostin joku vuosi sitten tuollaisen muutaman kympin pesurin, täysin paska. sen jälkeen etsin sitten paremman ja eteen tuli Kärcherin 620M, sillä nyt jo hiukan pesee, 2,2kW moottori, 8l/min..

töissä on alton pesuri, on myös ihan hyvä...

kai jos pesuri on 3~ niin se jo usein alkaa hiukan laadukkaampi olemaan..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

mikkoimp kirjoitti:itse ostin joku vuosi sitten tuollaisen muutaman kympin pesurin, täysin paska. sen jälkeen etsin sitten paremman ja eteen tuli Kärcherin 620M, sillä nyt jo hiukan pesee, 2,2kW moottori, 8l/min..
Jep, näin se tunnetusti menee kun halvalla saa :)

Pyrin ostamaan vain laatukamaa ja jos ei oo laatuun varaa niin sitten olen kokonaan ilman enkä kärvistele romujen kanssa.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7378
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mimmi kirjoitti:Normaalilla vesiletkulla (siis ihan normaalipaineinen ALLE 10 Bar paine) ja PUHTAALLA sienellä. Pesuaineeksi autonpesuaine.
Tää nyt menee pahasti sivuraiteelle mutta tuollanen artikkeli osui silmään http://www.suomela.fi/1261.html jossa kerrotaan mm. vedenkulutuksen ero painepesuri vs vesiletku mikä saattaa olla melko olennainen silloin kun vesi kulkee kulutusmittarin läpi(ekologista puolta nyt ei viitti ees sekoittaa tähän).

Samassa jutussa on noi samat mitä Jussikin kertoi että oikosulkumoottori ja metallinen pumppu olis kivat.

Tuossa olis tyrkyllä yks huomattavan vanha pesuri mihin on jopa mahdollista lisätä öljyä mutta kun se pätkii painetta kuin ässä apc:n lisäyksen jälkeen kun yp-kytkin on jäänyt ohittamatta. :D
Vinkkejä?

Tuossa tuntuisi olevan tuohon auton pesuun potkua riittävästi muttei liikaa kuhan se tulis tasaseen ja lisäksi pistoolin letku on tuplamittainen tuohon minikärcheriin verrattuna ja suihkun leveydenkin saa säädettyä toisin kuin tuossa minissä missä se on niin kapea että esim. auton huuhtelu on ollu pakko aina tehdä vesiletkulla.

Puhtaan auton määritelmään löytyy varmaan monennäköistä näkemystä, mutta itse olen mielestäni ainakin kerran saanu auton puhtaaksi autopesussa.
Yleensäkin todella harvoin tulee käytettyä noita autopesuloita mutta kun viimeeksi eksyin sellaseen(muijan myllyn kauppakeskus reissu kesti hieman pidempään kuin oma motonetin keikka)niin siinä pihalla oli wash kingin harjaton pesu, tosin sielläkin henkilökunta kävi käsin painepesurilla auton läpi mutta kyllä oli jälki todennäköisesti puhtaampaa mitä itte olisin kotopihalla saanu aikaseksi, vetäsin siihen pintaan vielä vahan kotona. :lol: No mahdolliset pikkunaarmut ei enää tuossa satkun maalipinnassa tunnu vaan tärkeämpi oli saada suojakerros että seuraavat käsinpesut menis hieman kivuttomammin. :oops:

No mutta kyllä silti seuraavalle kauppakeskuskeikalle pitää keksii jotain muuta tekemistä meinaan sen verta reilusti tuli vettä sisälle. 8O
Kohtuus kaikessa...myös paineissa.

Auton pesussa painepesuri on melko ehdoton kun haluu välillä pestä noita oven "sisäpuolelle" jääviä osia tai tuota katotonta niin tuolla pystyy suhautteleen tosi tarkasti ilman että sisusta kastuu tai ei ainakaan kastu sen enempää mitä kesäpäivänä ei kuivuis.

Olenkohan mä tarpeeksi perustellu että miksi tuollainen uus pitäis hankkia ja voitais jatkaa aiheesta mistä löytää riittävän hyvä pesuri kohtuu hinnalla.
:lol:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

tetammi kirjoitti:Tuossa olis tyrkyllä yks huomattavan vanha pesuri mihin on jopa mahdollista lisätä öljyä mutta kun se pätkii painetta kuin ässä apc:n lisäyksen jälkeen kun yp-kytkin on jäänyt ohittamatta. :D
Vinkkejä?
Kun se pätkii niin jatkaako pumppu pyörimistään vai pysähtyykö vehje aina kun pätkäsee?

Noissa nimittäin käytetään kahta eri systeemiä: Virtauskytkintä ja paineensäätöventtiliä... molemmat saattaa olla yhdessäkin.

Virtauskytkin kytkee pesurin päälle aina kun paineletkussa on virtausta, eli kun painat pesupistoolin liipasimesta vesi lähtee virtaamaan verkoston paineella ja pumppu käynnistyy, kun päästät liipasimen niin virtaus pysähtyy ja pumppu sammuu... varsinkin pieni tehoset pesurit on usein tällä konstilla toteutettu.

Paineensäätöventtiilillä toteutetussa systeemissä taas pumppu ei käynnisty ja pysähdy kun liipasinta painetaan vaan paineensäädin vain kytkee pumpun vapaakierrolle aina kun paine säätimen ja pesupistoolin välisessä letkussa kasvaa yli tietyn rajan.

Jos pesurissa on molemmat niin paineensäädin on ei hoida vapaakiertoa vaan yksinkertaisesti säätää paineen ja toimii varoventtiilinä.

Vielä yksi mahdollinen toteutus on paineensäätöventtiili ja painekytkin, mutta sitä käytetään todella harvoin koska jotta vehkeen käyttöpainetta voisi säätää pitäisi säätää sekä painekytkintä että paineensäätöventtiiliä.

Multa löytyy ylimääräisenä ainakin yksi 450bar paineensäätöventtiili, siitä voisi jousta vaihtamalla tehdä hieman kevyemmän version... ja ei nuo kovin kalliita kaupassakaan ole.

EDIT: Täältä (http://www.finfinet.fi/) voi tuoteluettelosta katsella minkä näköisistä osista on kyse.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

tetammi kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Normaalilla vesiletkulla (siis ihan normaalipaineinen ALLE 10 Bar paine) ja PUHTAALLA sienellä. Pesuaineeksi autonpesuaine.
Tää nyt menee pahasti sivuraiteelle mutta tuollanen artikkeli osui silmään http://www.suomela.fi/1261.html jossa kerrotaan mm. vedenkulutuksen ero painepesuri vs vesiletku mikä saattaa olla melko olennainen silloin kun vesi kulkee kulutusmittarin läpi(ekologista puolta nyt ei viitti ees sekoittaa tähän).
Onkohan energian hintaa tuossa huomioitu?
BMW 320dA Coupe LCI
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Viime keväänä tuli hetken mielenhäiriössä ostettua Motonetistä joku Dragon tms. paine"pesuri". Terassinpesuun ihan ok (ainakin kevyimmät havunneulaset ja lehdet lähtee :lol: ), ja on tuo armas vaimo tainnut jonkun matonkin tuolla suihkia.
Pari kertaa on tullut ruiskittua bio-liuottimet auton pohjaan ja huuhdeltua tuolla, kai siinä ainakin pahimmat suolaliemet lähtee. Konehuoneestakin isoimmat öljyvalumat lähti ihan jees. Autojen maalipinnan pesussa täysin viraton vehje, suihku on kapea ja tehoton. 50€ kiuluksi ei kuitenkaan mikään täysi hukkahankinta.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7378
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Jussi kirjoitti:Kun se pätkii niin jatkaako pumppu pyörimistään vai pysähtyykö vehje aina kun pätkäsee?

Noissa nimittäin käytetään kahta eri systeemiä: Virtauskytkintä ja paineensäätöventtiliä... molemmat saattaa olla yhdessäkin.

Paineensäätöventtiilillä toteutetussa systeemissä taas pumppu ei käynnisty ja pysähdy kun liipasinta painetaan vaan paineensäädin vain kytkee pumpun vapaakierrolle aina kun paine säätimen ja pesupistoolin välisessä letkussa kasvaa yli tietyn rajan.
Toi on sellasta mallia että pumppu laitetaan napista päälle ja se käy niin kauan kunnes se siitä sammutetaan. Itse pesurin kyljessä on säädin jolla painetta pystyy säätään ja se toimii kyllä.
No kai tarttis joku päivä kurkata vähän kuorien sisälle ja kattoo jos olis vaikka jotain puhdistettavii suodattimii.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

tetammi kirjoitti:Toi on sellasta mallia että pumppu laitetaan napista päälle ja se käy niin kauan kunnes se siitä sammutetaan. Itse pesurin kyljessä on säädin jolla painetta pystyy säätään ja se toimii kyllä.
No kai tarttis joku päivä kurkata vähän kuorien sisälle ja kattoo jos olis vaikka jotain puhdistettavii suodattimii.
Vika on sitten paineensäätimessä... se että paineen säätö toimii ei tarkoita sitä että se paineensäädin kokonaisuudessaan toimisi. Ei tietenkään ole ihan täysin pois suljettua ettei vika olisi pistoolissa... noiden pistoolien venttiilit on yleensä sellaisia että niissä virtausvoima pyrkii vetämään venttiiliä kiinni ja riippuu pistoolin rakenteesta voiko se kuluneena alkaa räpsimään itse itseään kiinni.

Pätkiikö se millä hyvänsä paineella?

Pistä alkuunsa säädin osiksi ja puhdista se.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7378
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Jussi kirjoitti: Vika on sitten paineensäätimessä... se että paineen säätö toimii ei tarkoita sitä että se paineensäädin kokonaisuudessaan toimisi. Ei tietenkään ole ihan täysin pois suljettua ettei vika olisi pistoolissa... noiden pistoolien venttiilit on yleensä sellaisia että niissä virtausvoima pyrkii vetämään venttiiliä kiinni ja riippuu pistoolin rakenteesta voiko se kuluneena alkaa räpsimään itse itseään kiinni.

Pätkiikö se millä hyvänsä paineella?

Pistä alkuunsa säädin osiksi ja puhdista se.
Täytyy tehdä noin, kiitoksia vinkeistä.

Niin jäi mainitsematta että kokeilin tuota myös tuolla kärcherin pistoolin kanssa ja oli ihan samanlainen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Takuukuitti visusti tallessa, kun kumminkin hajoaa.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7378
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Jatketaan edelleen tuolla pesurin tekniikkalinjalla jos vaikka joku muukin olis yhtä pihalla aiheesta ja kaipaa hieman opastusta. :roll:
Pesurin koppa tuli avattua ja tältä sieltä näytti:

Edestä

Päältä

Tyyppikyltti

Eikös toi mahda olla oikosulkumoottori?
Tuottokin taitaa olla ihan kohtuullinen kotikoneeksi.

On vaan melko paljon noita proppuja että pitäiskös ne vaan kaikki aukoo ja kattoo mitä löytyy?
Vai mikä osa on paineensäädin, toi mistä letkut lähtee?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

tetammi kirjoitti:Eikös toi mahda olla oikosulkumoottori?
Kilven perusteella ei ihan varmaksi voi sanoa, mutta kapasitanssi viittaisi kolmivaiheisen oikosulkukoneen käyttöön yksivaiheisena.
BMW 320dA Coupe LCI
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

tetammi kirjoitti: On vaan melko paljon noita proppuja että pitäiskös ne vaan kaikki aukoo ja kattoo mitä löytyy?
Vai mikä osa on paineensäädin, toi mistä letkut lähtee?
Messinkiproppujen takana on imu- ja paineventtiilit, niitä on turha aukoa koska niissä ei ainakaan isompaa vikaa tod.näk ole.

Paineensäädin on mutikko siinä sähkömoottorin puoleisessa reunassa. Kun otat nipan, mihin paineletku tulee kiinni, irti niin sen alta pitäsi löytyä vastaventtiili (takaiskuventtiili). Päällä olevan ison tulpan alta pitäisi taas löytyä järeä jousi, joka painaa pientä mäntää alaspäin. Männästä lähtee tappi joka painaa kuulaa, joka taas sulkee takaisin virtauksen imulinjaan. Männälle tulee ohjauspaine pientä kanavaa pitkin paineletkuliitännästä vastaventtiilin takaa.

Säädin toimii niin että kun paine on alle säädetyn paineen iso jousi painaa kuulan alas ja sulkee takaisinvirtauskanavan, kun paine nousee (eli pistoolin liipasin päästetään ylös) se alkaa liikuttamaan mäntää isoa jousta vasten ja avaa takaisinvirtauskanavan, pumppu menee hullunkierrolle suoraan paineesta imuun. Koska männälle tulee ohjauspaine paineletkusta, jonka toisessa päässä on pistooli ja toisessa vastaventtiili, niin venttiili pysyy asemassaan kunnes pesupistoolin liipasinta taas painetaan.

Paineensäätö on yleensä toteutettu suoraan ison jousen esikiristystä säätämällä, mutta tuossa näyttäisi että siinä on paineensäätöventtiilin männältä vuotovirtaus jota säädetään... samaan tapaan kuin bleed-venttiilillä säädetään ahtopainetta.

Toivottavasti toiminta selostus oli edes jokseenkin ymmärrettävä.

Tuossa voisi vikaa etsiä paineensäätö rakennelmasta... jos se on tehty siten kun epäilin, eli vuodattamalla ohjausmännältä painetta, niin voisi olla mahdollista että eroosio on kalvanut männälle paineletkusta tulevassa kanavassa olevan kuristimen isoksi ja säädin pätkii sen vuoksi. Toinen vaihtoehto on että männältä lähtevässä kanavassa oleva säädettävä kuristin osittain tukossa.

EDIT: Eihän pesuriin vain ole vaihdettu suutinta ja onko suutin katsottu että se ei ole tukossa? Vika voi olla ihan niinkin yksinkertainen... ei tullut helppo vika alkuunsa mieleen ollenkaan :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Vastaa Viestiin