Maaliruiskut?
Motonetista saa ainakin sellaisia pieniä Gernin veden/öljyn erottimiä, itselläni on sellainen ja on ihan puhdasta ilmaa tullut.
Itselläni on muös tuollainen pieni Gernin 25l 2.5hp kompura, ja laina ruisku mikä pitäisi olla suht laadukaskin(nimeä en muista).
Itseä tyydyttävä jalkeä olen saanut, ainakin kojetaulun, helmojen ja puskurien alaosien kohdalla. kattoo nyt "uskaltaako" maalata etu ja takapuskurit kokonaan uudestaan ens kesänä
Mites tolla kynäruiskulla onnistuu tuo syvien naarmujen paikkaus
Itselläni on muös tuollainen pieni Gernin 25l 2.5hp kompura, ja laina ruisku mikä pitäisi olla suht laadukaskin(nimeä en muista).
Itseä tyydyttävä jalkeä olen saanut, ainakin kojetaulun, helmojen ja puskurien alaosien kohdalla. kattoo nyt "uskaltaako" maalata etu ja takapuskurit kokonaan uudestaan ens kesänä
Mites tolla kynäruiskulla onnistuu tuo syvien naarmujen paikkaus
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Kokemusta on halvoista ja vähän arvokkaammista kynäruiskuista.markjuh kirjoitti: Eli onko lisää kokemuksia ns. "halpis kynäruiskuista". Tekeekö mitään ja voiko jotain merkkiä suositella. Entä jos ei ole kompressoria, niin meneekö pienillä painepulloilla homma ihan leikkimiseksi? Tarkoitus olisi siistiä postimerkin kokoisia ruostevaurioita. Kiinnostaisi harjoitella ko. kapineen käyttöä kun vaikuttaa aika monikäyttöiseltä juuri pikkuhommiin. Maalia ei siis tarvitse tulla määrällisesti paljoa, tärkeä ominaisuus olisi hyvä suutin joka ei räkäise maalia...(kuten halvat 1k spayt)
Marko
Ensimmäinen ruisku oli edullinen ja pahin ongelma oli, että ei saa varaosia. Siis kun neula kuluu, niin sen jälkeen ei enää tarkkaa jälkeä tehdä Pienen treenaamisen jälkeen silläkin sai ihan siistiä jälkeä.
Seuraava ruisku, jonka ostin Lontoosta, oli hieman arvokkaampi ja siinä tuli hetken kuluttua sama ongelma.
Kolmannen ruiskun ostin sitten viisastuneena kunnollisen. Maksoi n. kymmenen vuotta sitten tarjouksessa tuhat markkaa. Badger merkkinen.
http://www.tempera.fi/shop/fi/dept_19.html
Täällä näyttää olevan samaa pakettia vieläkin myynnissä eli tuollainen Badger 150-7. Hintakin on näköjään tippunut.
Siinä oli kruunu-suutin, joka estää maalitippojen tippumisen ja jälki / käytettävyys olivat todella asiallisia.
Nämä kaikki ruiskuni olivat kaksivaiheisia eli liipasinta painettaessa määrättiin ilman määrä ja liipasinta taakse päin vetämällä saa annosteltua maalin.
Suosittelen ennemmin pientä kompressoria, kuin painepulloa. Tuon Lontoosta ostetun ruiskun mukana tuli painepullo ja mikään ei ota niin paljon päähän kuin maalaamisen puolessa välissä loppuu ilma
Vaikka ruiskulla maalatessa maalia kuluu pieniä määriä, niin muistakaa silti tuuletus / hengityksen suojaus sillä maalipölyä kuitenkin on jonkin verran ilmassa.
Kerran maalasin sellaista 1mx1,5m kuvaa jossa oli paljon sinistä ja vielä kahden päivän kuluttua niistin sellaista eksoottista sinistä räkää
Nyt tulikin mieleen, että missähän ne viimeisetkin aivosolut ovat tuhoutuneet
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
mulla kotona on tuommonen 4.5kw kompura,200l säiliö. siinä ainakin jo tuotto riittää maalaushommaan
pintaruiskuna on Devilbiss gti. itse olen siihen enemmän kuin tyytyväinenn erittäin kevyt ja helppo käsitellä, ja monipuoliset säädöt.
pohjaruisku pitäisi ostaa, siihen kelpaa joku bilteman malli, missä olisi joku 1.5-1.7mm suutin.
saa nähdä millasta jälkeä devil tekee, kun lopputalvesta pitäisi tuo camaro maalata. tosin taidan vuokrata uunin tuohon maalaukseen, sillä tallissa sitä en ala tekemään
pintaruiskuna on Devilbiss gti. itse olen siihen enemmän kuin tyytyväinenn erittäin kevyt ja helppo käsitellä, ja monipuoliset säädöt.
pohjaruisku pitäisi ostaa, siihen kelpaa joku bilteman malli, missä olisi joku 1.5-1.7mm suutin.
saa nähdä millasta jälkeä devil tekee, kun lopputalvesta pitäisi tuo camaro maalata. tosin taidan vuokrata uunin tuohon maalaukseen, sillä tallissa sitä en ala tekemään
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Nostetaanpas..
Ajattelin tuossa myös vähän paikkamaalailla oven alapäitä, takakontin pohjaa ja konepellin reunoja sisäpuolelta. Koska paikat eivät ole näkyvissä, saa omat taidot riittää. Pintapuoli säästetään sitten ammattilaiselle.
Ikuna en ole maaliruiskulla maalannut, joten neuvot varmaan olisivat tarpeen.
Kompura on tuommonen parikymmentä vuotta vanha parisataa-litrainen, jossa mitä ilmeisimmin riittää kyllä tuotto, mutta mitenkäs tuommonen maaliruiskun jälki muuttuu, kun paine kompuran säiliössä muuttuu? Tuo siis sammuu 8 barin paikkeilla ja altaa taas käydä 6 barissa. Onko maaliruiskuissa joku säätö, jotta paine pysyy vakiona?
Maaliruiskuja löytyy nurkista, varmasti aikoinaan olleet hirvittävän kalliita ammattivehkeitä, kun tuolla tallissa on ihan oikeasti autoja maalailtu. Tekeekö vanhoilla mitään vai kannattaako suosiolla ostaa kaksi uutta, pohjamaalille ja pintamaalille?
Millaisia maaleja ruiskuissa käytetään? Mikä pohjamaali on hyvää, ruiskukelpoista ja pitää ruosteen pois? Entäpä saako vaikka RTV:stä sopivan värisiä pintamaaleja vai pitääkö jostain automaalaamosta etsiä?
Ja vielä käytännön toteutukseen, eli miten kaukaa ruiskulla maalataan? Miten paksulti ja miten monta kerrosta? Paikat kannattaa varmaan suojata kunnolla, sillä tuo maali taitaa löytää tiensä jokapaikkaan. Pitääkö esim. oven alareunaa maalatessa teipata oviaukko kiinni, ettei auton sisään hirveästi maalia pöllyä? Vai olisiko parempi irrottaa ovet yksi kerrallaan ja maalata irtonaisina pukkien päällä?
Pari kysymystä näin alkuun, lisää tulee kunhan pääsen asiasta jyvälle..
Ajattelin tuossa myös vähän paikkamaalailla oven alapäitä, takakontin pohjaa ja konepellin reunoja sisäpuolelta. Koska paikat eivät ole näkyvissä, saa omat taidot riittää. Pintapuoli säästetään sitten ammattilaiselle.
Ikuna en ole maaliruiskulla maalannut, joten neuvot varmaan olisivat tarpeen.
Kompura on tuommonen parikymmentä vuotta vanha parisataa-litrainen, jossa mitä ilmeisimmin riittää kyllä tuotto, mutta mitenkäs tuommonen maaliruiskun jälki muuttuu, kun paine kompuran säiliössä muuttuu? Tuo siis sammuu 8 barin paikkeilla ja altaa taas käydä 6 barissa. Onko maaliruiskuissa joku säätö, jotta paine pysyy vakiona?
Maaliruiskuja löytyy nurkista, varmasti aikoinaan olleet hirvittävän kalliita ammattivehkeitä, kun tuolla tallissa on ihan oikeasti autoja maalailtu. Tekeekö vanhoilla mitään vai kannattaako suosiolla ostaa kaksi uutta, pohjamaalille ja pintamaalille?
Millaisia maaleja ruiskuissa käytetään? Mikä pohjamaali on hyvää, ruiskukelpoista ja pitää ruosteen pois? Entäpä saako vaikka RTV:stä sopivan värisiä pintamaaleja vai pitääkö jostain automaalaamosta etsiä?
Ja vielä käytännön toteutukseen, eli miten kaukaa ruiskulla maalataan? Miten paksulti ja miten monta kerrosta? Paikat kannattaa varmaan suojata kunnolla, sillä tuo maali taitaa löytää tiensä jokapaikkaan. Pitääkö esim. oven alareunaa maalatessa teipata oviaukko kiinni, ettei auton sisään hirveästi maalia pöllyä? Vai olisiko parempi irrottaa ovet yksi kerrallaan ja maalata irtonaisina pukkien päällä?
Pari kysymystä näin alkuun, lisää tulee kunhan pääsen asiasta jyvälle..
Itse on jonkin verran tullut harrastus mielelssä noita kulkineita maalailtua. Omasta mielestä on suht simppeliä hommaa jo koittamalla oppii. Tuo 200l kompura riittää aivan mainiosti. Maalatessahan ilman paine on 3-4bar paikkeilla. Itsellä on 2.5hv 25l säiliöllä ja tuossakin riittää tuotto pieniin maalauksiin. Tuli tuolla kyllä kuuppa yli hiontavärillä vedettyä, ja "hyvin" ilma piisasi, kun piti pieniä taukoja välillä.
Ehdottomasti yläkannullinen, nuo alakannulliset taitavat aina jättää hieman maalia säiliöön.
Itsellä tuollainen halpa Bilteman ruisku pohjamaaleille/kiteille hieman isommalla suuttimella. Paremalla ruiskulla sitten vedetään pintaväirt ja lakat.
Maalia kannattaa hakea ihan automaali kaupoista,siellä myös kerrotaan ohennus/kovete suhteet. Eikä nuo tavalliset automaalit(akryyli) mitään kauhian kalliita ole.
Nuo etäisyydet ja maalikerrat oppii ihan harjoittelemalla. Sen kyllä näkee maalatessa onko sopivasti kerroksia, myös kerroksien paksuuden oppii samalla. Kannattaa jollain halvalla maalilla vaikka harjotella johonkin esim.pelitynnyriin/vaneriin.
Ehdottomasti yläkannullinen, nuo alakannulliset taitavat aina jättää hieman maalia säiliöön.
Itsellä tuollainen halpa Bilteman ruisku pohjamaaleille/kiteille hieman isommalla suuttimella. Paremalla ruiskulla sitten vedetään pintaväirt ja lakat.
Maalia kannattaa hakea ihan automaali kaupoista,siellä myös kerrotaan ohennus/kovete suhteet. Eikä nuo tavalliset automaalit(akryyli) mitään kauhian kalliita ole.
Nuo etäisyydet ja maalikerrat oppii ihan harjoittelemalla. Sen kyllä näkee maalatessa onko sopivasti kerroksia, myös kerroksien paksuuden oppii samalla. Kannattaa jollain halvalla maalilla vaikka harjotella johonkin esim.pelitynnyriin/vaneriin.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
En ole koskaan tavannut 2-komponenttiväriä spraypullossa..? Olisiko siinä kovettaja seassa pullossa??Coltti kirjoitti:No, entäs sitte paukkupullo 2k maalilla? Ite maalasin pienen paikan vasemmalta puolen matkustajan oven takaa sellasella 2k maalilla ja ihan hyvä tuli. Se 2k paukkumaali ei valu niin paljon ku ruiskumaali, että sitä saa laittaa vähän enemmän pintaan, ettei jää "kuoppia".
Itse ajattelin ostaa kaksi Bilteman ruiskua, niin pohja- kuin pintavärillekkin. Tuota katselin, jossa on säiliö alapuolella, mutta jospas sitten ostaisi kaksi noita yläpuolisella säiliöllä? Mitä käytännön eroa on säiliön erilaisella sijainnilla?
Saako tuolla Bilteman vehkeellä semmosen pinnan, että ei ruostu läpi? Mitään hienoa ei siis ole tarkoitus tehdä, vaan ihan noita piilossa olevia paikkoja sotkea, joten näkyville ei paikat tule.
Eipä tullut muuten mieleenkään, että jotain pirun lakkaakin pitää vetää päälle. Muistelen kaverin joskus puhuneen, että toimii parhaiten sekoittamalla lakka ja pintamaali keskenään. Onnistuukos näin? Toisaalta se lakka ei ehkä ole niin tärkeä, kunhan maalipinta tosiaankin pitää kosteuden irti pellistä, ettei ruostu.
Kiinnostaa myös tällaisen toimenpiteen ajankulu, eli meneekö ruiskulla vedetyn pohjamaalin ja värin kuivumiseen pitkiä aikoja? Saako vetää 12h välein, kuten ainakin noita pensselillä vedettäviä pohja-maaleja olen vetänyt? Jotakin Mastonin ruosteenestopohjamaalia olen ainakin käyttänyt, semmoinen desin-parin purkki. Pensselillä olen siis levittänyt, mutta sopinee myös ruiskuun? Ainakin on useamman vuoden pitänyt ruosteen poissa tuon vanhan satkun helmoista,vaikka päällä on suojana vain vähän taiteilijanpensselillä sudittua spray-maalia...
Tuota pohjan putsausta maalia varten olen myös miettinyt ja hiekkapuhallus lienee paras keino saada myös pienistä väleistä ja erilaisia muotoja käsittäviltä pinnoilta ruoste pois. Mahtaako nuo Bilteman hiekkapuhalluspistoolit olla mistään kotoisin?
Saako tuolla Bilteman vehkeellä semmosen pinnan, että ei ruostu läpi? Mitään hienoa ei siis ole tarkoitus tehdä, vaan ihan noita piilossa olevia paikkoja sotkea, joten näkyville ei paikat tule.
Eipä tullut muuten mieleenkään, että jotain pirun lakkaakin pitää vetää päälle. Muistelen kaverin joskus puhuneen, että toimii parhaiten sekoittamalla lakka ja pintamaali keskenään. Onnistuukos näin? Toisaalta se lakka ei ehkä ole niin tärkeä, kunhan maalipinta tosiaankin pitää kosteuden irti pellistä, ettei ruostu.
Kiinnostaa myös tällaisen toimenpiteen ajankulu, eli meneekö ruiskulla vedetyn pohjamaalin ja värin kuivumiseen pitkiä aikoja? Saako vetää 12h välein, kuten ainakin noita pensselillä vedettäviä pohja-maaleja olen vetänyt? Jotakin Mastonin ruosteenestopohjamaalia olen ainakin käyttänyt, semmoinen desin-parin purkki. Pensselillä olen siis levittänyt, mutta sopinee myös ruiskuun? Ainakin on useamman vuoden pitänyt ruosteen poissa tuon vanhan satkun helmoista,vaikka päällä on suojana vain vähän taiteilijanpensselillä sudittua spray-maalia...
Tuota pohjan putsausta maalia varten olen myös miettinyt ja hiekkapuhallus lienee paras keino saada myös pienistä väleistä ja erilaisia muotoja käsittäviltä pinnoilta ruoste pois. Mahtaako nuo Bilteman hiekkapuhalluspistoolit olla mistään kotoisin?
Nostellaanpa tätäkin ajankuluksi
Bilteman hiekkapuhalluspistooli ja hiekat on ostettu, samoin Bilteman kynäruisku tarkempia paikkoja varten.
Lisäksi Einhell-merkkinen yläsäiliöllinen maaliruisku tuli ostettua, onko kellään moisesta kokemusta? Paketissa lukee, että tuossa on 1,2mm suutin, mutta tuossa suuttimessa näyttäis lukevan 1,5, jos olen oikein tulkinnut..
Onko moinen hyvä auton korjausmaalailuun? Helmoja, takakontin pohjaa yms. pitäisi vedellä, lähinnä siis piilossa olevia paikkoja.
Bilteman hiekkapuhalluspistooli ja hiekat on ostettu, samoin Bilteman kynäruisku tarkempia paikkoja varten.
Lisäksi Einhell-merkkinen yläsäiliöllinen maaliruisku tuli ostettua, onko kellään moisesta kokemusta? Paketissa lukee, että tuossa on 1,2mm suutin, mutta tuossa suuttimessa näyttäis lukevan 1,5, jos olen oikein tulkinnut..
Onko moinen hyvä auton korjausmaalailuun? Helmoja, takakontin pohjaa yms. pitäisi vedellä, lähinnä siis piilossa olevia paikkoja.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Saab 900C -90
Minkälainen tuo hiekkapuhalluspistooli on? ottaako mitenkä isolta alalta kerralla?akyttala kirjoitti:Nostellaanpa tätäkin ajankuluksi
Bilteman hiekkapuhalluspistooli ja hiekat on ostettu, samoin Bilteman kynäruisku tarkempia paikkoja varten.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Infoonpa heti kun olen koittanut. Keskiviikkona olis tarkoitus puhallella ja maalailla, jos vaan saan maalit siihen mennessä.Saabinsti kirjoitti:Minkälainen tuo hiekkapuhalluspistooli on? ottaako mitenkä isolta alalta kerralla?akyttala kirjoitti:Nostellaanpa tätäkin ajankuluksi
Bilteman hiekkapuhalluspistooli ja hiekat on ostettu, samoin Bilteman kynäruisku tarkempia paikkoja varten.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Saab 900C -90