Automaattinen liikennevalvonta (kamerat, keskinopeus, GPS)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Juusokas kirjoitti:Jaa mää oon luullut että niiden tolppien kohdalla pitää aina kuikata vasemman kaistan kautta, aurinkolippa alhaalla, ihan varmuuden vuoksi.
No eihän tuossa mittään. Suuri osa autoilijoista luulee että tolpan kohdalla pitää hidastaa 70km/h:iin vaikka rajoitus olisi 80km/h. Ainakin tuolla 5-tiellä etelä-keski savossa missä niitä on tiheään meinaa todellakin mennä hermot siinä pumppaamisessa. Otetaan niinku varman päälle että "nyt ei ainakaan tuu sakkoja". Mulla ei ole periaatteessa mitään nitä tolppia vastaan mutta suomalaiset ei osaa kyllä niihin suhtautua oikein.
Juusokas kirjoitti:Tulisikohan sellainen halvemmaksi, että laitettaisiin pelkästään antureita ilman kameroita
Mulla on idea :idea: Upotetaan antureita 100m välein jokaiselle tielle. Sitten jokaiseen autoon laitetaan tunnisteboksi (sinetöity ;) ) joka reagoi automaattisesti jokaiseen anturiin. Antureissa oleva tekniikka (etähallittava) tietää mikä rajoitus ko. tiellä on. Aina kun auto ajaa kahden anturin välin nopeampaa kuin rajoitus sallii, järjestelmä ottaa automaattisesti "herjan" ylös ja auton lähettämien tunnistetietojen mukaan lähtee sitten automaattisesti sakot omistajalle. Luonnollisesti järjestelmä käy sitä ennen automaattisesti tsekkaamassa auton omistajan edellisen vuoden tulot järjestelmistä. Olisko tässä automaattivalvonnan unelmien täyttymys. :wink:
Samaa systeemiä voisi myöhemmin laajentaa esim. valotolppiin. Jos auto hoittaa liikennevalopylvään silloin kun siinä on punainen valo, auto lähettää tolpalle tiedot itsestään ja taas kolahtaa postiluukku. :lol:
9000CS 2,3
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Olisikohan nyt hyvä hetki ottaa ruotsinkielen kertauskurssi ja tilata liput... Täällä vedetään persiiseen kuitenkin enemmän.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Saappi Kuski kirjoitti:
Mulla on idea :idea: Upotetaan antureita 100m välein jokaiselle tielle. Sitten jokaiseen autoon laitetaan tunnisteboksi (sinetöity ;) ) joka reagoi automaattisesti jokaiseen anturiin. Antureissa oleva tekniikka (etähallittava) tietää mikä rajoitus ko. tiellä on. Aina kun auto ajaa kahden anturin välin nopeampaa kuin rajoitus sallii, järjestelmä ottaa automaattisesti "herjan" ylös ja auton lähettämien tunnistetietojen mukaan lähtee sitten automaattisesti sakot omistajalle. Luonnollisesti järjestelmä käy sitä ennen automaattisesti tsekkaamassa auton omistajan edellisen vuoden tulot järjestelmistä. Olisko tässä automaattivalvonnan unelmien täyttymys. :wink:
Samaa systeemiä voisi myöhemmin laajentaa esim. valotolppiin. Jos auto hoittaa liikennevalopylvään silloin kun siinä on punainen valo, auto lähettää tolpalle tiedot itsestään ja taas kolahtaa postiluukku. :lol:

Niin, joillakuilla virkamiehennilkeillähän vastaava idea on pörähtänyt päähän jo vuosia sitten, ja tuota telematiikka-asiaahan tutkitaan ja hahmotellaan tälläkin hetkellä Liikenne- ja Viestintäministeriössä.

Tuohon samaan syssyynhän saadaan kätevästi kytkettyä, oli toteutus sitten satelliitti- tai muu perustainen, nopeudenrajoittimet ja automaattinen kilometriverotus, sekä tietenkin reaaliaikainen paikannus, jolloin myös rikosten tutkinta helpottuu.

Tuollaisen kyttäyssysteemin toteutuminen tässä maassa ei olisi ihme, onhan Suomen mentävä joka asiassa edellä, mentäisiin vaikka sitten pää edellä kaivoon. Eikä tästä kansasta ole minkään asian vastustajaksi, mitä "ylhäältä" päin käsketään, ja kuten olen aikaisemminkin todennut niin ikävän suuri osa tästä kansasta antaisi viranomaisten vaikka säännöllisesti tutkia hanurinsa vain osoittaakseen oman "kansalaiskuntonsa" ja kuuliaisuutensa, päähänsilittelyn toivossa.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Mikähän sa tapa käytännössä on miten nuita virkamiesten päähänpistoja vastustetaan? Pitäisi saada joku ryhmä kasaan joka ottaa asiakseen näiden asioiden julkituomisen ja voimien keräämisen (nimiä siis taakse) Itse voisin alkaa vastustamaan... Ei kuitenkaan viitsisi kahlita itseään alasti kamera tolppaan tai muuta ääriradiikali kamera terrorismia.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kun meillä edes olisi joku vahva autoilijoiden etujärjestö Saksan malliin... Täkäläinen Autoliitto on täysin hampaaton kaikissa autoilijoita kohtaan suunnatuissa suunnitelmissa, kyykytyksissä ja kiristyksissä.

En edes tarkalleen tiedä mikä täkäläisen Autoliiton toimintaohjelma tai toimintaresurssit ovat, mutta joku aika sitten soitti joku mimmi tyrkyttäen ilmeisesti jäsenyyttä tai siihen liittyvää lehteä, ja kertoi Autoliiton olevan "vahva autoilijoiden etujärjestö"... Silloin repesin ja avauduin niin että oli ensimmäinen kerta kun telemarkkinoija ei jää jankuttamaan, vaan lyö luurin korvaan kesken puhumani lauseen... :lol:
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Jotain pitäis kyllä tälle kehityssuunnalle tehdä. Pakko olla jokin vastapaino näille verenimijöille. Minulla ei ole turvallisuutta vastaan, mutta voidaan sitä parantaa muutenkin ja erityisesti olen autoilusta saatavien verojen kohdistamiseksi teihin yms. Alkaa riittää tämmönen rahastus, kun mitään saa vastinetta. Mitenkähän sitä väkeä sais kasaan ja asiaa eteenpäin? Kansalaisliikettä nyt kehiin. Jostain se on lähdettävä. Olemassa olevien järjestöjen toimintaa voisi vähän elävöittää. Ajakoon asiaa halvempaa ja turvallisempaa suuntaa. Turvallisuutta voidaan parantaa monella tapaa, meidät on ehdollistettu siihen että rankaisemalla saadaan turvallisuutta. nyt kun toivotaan turvaa niin kappaas tuleekin laskua. Sen ei tarvi olla joko tai. Ympäristö tekoja voidaan tehdä muuten kuin verottamalla samoinkuin tie turvaa parantaa. Ihan ensimmäiseksi jos parantaisi teitä ja vaikka asenne valistusta. Nykyisilläkin autoilusta saatavilla rahoilla saisi vaikka mitä aikaiseksi. Miksi pitää aina keppiä, missä porkkana!
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Poikarukka kirjoitti:...Minulla ei ole turvallisuutta vastaan...
Sama täällä, mutta turvallisuudellahan aina ratsastetaan kehitettäessä kansalaisten valvontaa ja yksityisyyden loukkaamista. Ja jos esim. tuollaisia yllämainittuja suunnitelmia julkisesti menet vastustamaan, kun kaikki on jo valmiina otettavaksi käyttöön, niin tottakai leimataan heti turvallisuuden vastustajaksi...

Kansalaisliikettä juu. Mutta kenellä tässä on aikaa/rahaa alkaa taistelemaan virkamiesten valtaa ja heidän äänitorveaan mediaa vastaan, lopputuloksena kun on luultavasti loppuunpalanut ja mediassa häväisty varaton mies, jolla on vielä koko virkamieskoneiston sekä aivopestyjen kansalaisten vihat niskassaan... Synkkää.. :evil:
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Sepä se.. google.. hakusanat: halpalentoyhtiö, Ruotsi
Hiljaisen miehen protestiksi jätän TV-luvan maksamatta. vaviskaa...
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Oon ajatellut hakea turvapaikkaa Ruotsista . Hilpeästi Ruotsiin laivalla rahat kuluttaen .Sen jälkeen turvapaikkaa hakemaan , vaikka syyllä , että esimiehet vainoavat. Kansainvälisten sopimuksien mukaan anomus on käsiteltävä. Aikaa kuluu noin viikko .Ruotsin valtio antaa käyttörahaa ja kustantaa majoituksen. Käsittelyaika on n. viikko. Turvapaikkaa tuskin myönnetään eli päätös on kielteinen. Itse ole rahat tuhlannut jo menomatkalla joten Ruotsin valtio maksaa paluulipun ja oleskelun laivalla Suomeen.

Olisko muita matkalle lähtijöitä???

OHO vähän lipsahti otsikosta. :?: 8O
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2106
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id68732.html
Ylinopeuden nollatoleranssi kantatie 51:llä
Julkaistu 01.09.2007, klo 09.28 (päivitetty 01.09.2007, klo 09.32)

Poliisi puuttuu tästä päivästä alkaen Espoon ja Karjaan välillä kantatie 51:llä pienimpiinkin, jopa kilometrin ylinopeuksiin. Kokeilu kestää koko syyskuun.

Tarkoitus on selvittää, miten automaattivalvonnan nollatoleranssi vaikuttaa ajonopeuksiin ja onnettomuuksiin. Samalla tutkitaan, kuinka paljon näin tehokas valvonta vaatii työvoimaa.

Suomalaistutkimusten mukaan automaattinen liikennevalvonta vähentää liikennekuolemia noin 50 % ja henkilövahinkoon johtavia onnettomuuksia 20 - 30 %. Poliisin arvion mukaan tuloksena on kymmeniä säästyneitä ihmishenkiä.

Automaattinen liikennevalvonta alkoi Suomessa kokeilun jälkeen vuonna 1996. Nyt käytössä on yli 700 kiinteän valvonnan pistettä, jotka kattavat 2 300 tiekilometriä. Pisteissä kierrätetään 60 kameraa. Lisäksi poliisin käytössä on 15 automaattisin valvontalaittein varustettua autoa ja neljä matkalaukkumallista siirrettävää laitetta.

Vuoteen 2010 mennessä valvonnan piiriin tulee lisää noin 700 tiekilometriä ja 10 uutta valvonta-autoa. Kameroiden määrä nousee 150:een.

Tänä vuonna on kesäkuun loppuun mennessä automaattivalvonnan takia käsitelty 40 000 seuraamusta, joista 4 600 oli huomautuksia ja 12 600 ehdollisia rikesakkoja.

YLE Uutiset
Hyvää joustavaa ja rentoa ajoa, jos tuolla tiellä joudut ajamaan 8O :D :wink: Ihanaa köröttelyä varmaan :roll:
Olisi ollut mukava, jos tuossa uutisessa olisi myöskin mainittu miten poliisi tulee puuttumaan noihin pieniin ylinopeuksiin. Tuskin sieltä parin pykälän ylinpeudesta sakkoja sentään tulee. Kuinhan moni kiertää esim. 25-tien kautta?
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Kansalaisryhmää, nimilistaa. maastapakoa, vahvempia etujärjestöjä. kapinaa. Kaikkea muuta on kohta ehdotettu paitsi.......rummun pärinää..... Rajoitusten mukaan ajamista :idea: Toivottavasti ei kuulosta vittuilulta mutta minusta se on ihan oikeasti hyvä vaihtoehto tuulimyllyjä vastaan taistelemiselle. Fakta on se että meitä tullaan tulevaisuudessa kyttäämään, rajoittamaan ja verottamaan autolla ajamisesta vielä entistäkin enemmän riippumatta siitä mitä mihin järjestöihin kuuluu tai nimilistaan nimiänsä kirjoittelee. Päättäjien suuntaus ja ajattelutapa on se että sillä ei niinkään ole merkitystä onko joku perilllä jossain 15 minuuttia ennemmin tai myöhemmin mutta jos tilastollisesti on todettu että valvonnan lisääminen ja nopeusrajoituksen laskeminen vähentää yhtään liikennekuolemia niin sillä on.
Minäkin vihaan poliitikkkoja mutta ehkä kaikkein vähiten näistä syistä.
Hyvä tietysti sanoa kun ajaa alle 20tkm vuodessa mutta olin suunnilleen samaa mieltä silloinkin kun ajoin 2500-3000km viikossa. Olen kai vähän outo lintu mutta mulla ei vaan ole kiire minnekään.
9000CS 2,3
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Olen samaa meiltä Saappi Kuskin kanssa. Vaika mulla on ekaa kertaa elämässäni auto mika oikeesti kulkee niin ajelen 80 -90 km /h tien päällä . Tottakai katselen taustapeiliin , jotten oisi tientukkona.
Mutta minustakin tuntuu tää kiristyvät nopeusrajoitukset hölmöiltä. Autot paranee ,tietkin? ja rajoitukset laskee.
En ole pönttövalvonnan kannalla : jos lappu tulee kk kuluttua sitä pitää lisämaksuna , ei rangaistuksena. Pönttövalvonnalla ei plokata pois rattiksia . huumaantuneina ajajia , korttitomia jne.
Monta kertaa toivois , että tolpat vitt... ja niiden tilalle oikeita poliiseja , jotka valvois ajotapakäyttäytymistä.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

patse kirjoitti:Kuinhan moni kiertää esim. 25-tien kautta?
Itseasiassa nopein reitti henkilöautolla Hangosta Helsinkiin menee Lohjan kautta. 51-tietä kannattaa ajaa vain, jos on menossa johonkin länsiväylän varrelle tai Ruoholahteen. Lentokentälle ym. kehä-kolmosen varrelle ilman muuta Lohjan kautta.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

patse kirjoitti:Hyvää joustavaa ja rentoa ajoa, jos tuolla tiellä joudut ajamaan 8O :D :wink: Ihanaa köröttelyä varmaan :roll:
Tulihan sitä möksällä vloppuna käytyä ja mitäs muuta ku viisykköstä.. Eipä ollu pahemmin ohittelijoita. Varsinkin sunnuntain paluuliikenteessä kuuden aikaan en nähnyt yhtään ohitusta (tod. harvinaista). Ei edes kirkkonummen Prisman "pikkumotarilla" kukaan ohittanu..tööt 8O. Matkalla oli yksi bemarikin, joka jarrasi letkaa vajaata 80:iä vaik kuin kauan kun ei höhlä tienny missä tolpat on :D . Minähän ohi sitten heti kun tomppa ilmoitti, että "vaara ohi". Noh emmä ny montaa kertaa, mut ku alkaa syyhyttää jossei pääse mökkimatkalla yhtään 80:sta polkasee :D .
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

Svc kirjoitti:
patse kirjoitti:Kuinhan moni kiertää esim. 25-tien kautta?
Itseasiassa nopein reitti henkilöautolla Hangosta Helsinkiin menee Lohjan kautta. 51-tietä kannattaa ajaa vain, jos on menossa johonkin länsiväylän varrelle tai Ruoholahteen. Lentokentälle ym. kehä-kolmosen varrelle ilman muuta Lohjan kautta.
Jos on vaikeuksia sopeutua leveämpien ja suorempien teiden nopeusrajoituksiin, kamera- ym. valvontaan, Turun seudulta tuleviin pääkaupunkiseudun ruuhkaliikenteen vieraileviin tähtiin ym. on hyvä vaihtoehto Virkkalasta Siuntion kk:n ja Lapinkylän kautta. Rajoituksen mukaisen vauhdin pitäminen vaatii keskittymistä ainakin talvisaikaan. Taitaa olla myös lyhyempi kuin 25+1 tien kautta.
Vastaa Viestiin