Vanhan saabin turvallisuus

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Vanhan saabin turvallisuus

Viesti Kirjoittaja fforslund »

tommij kirjoitti:
Eski kirjoitti:Olisikohan tästä selvitty edes uudella Renulla...
Vaikea sanoa, mutta kun ottaa huomioon, että satkun sivurakenteet on perua 60-luvulta, niin...
Se nyt on ihan sama vaikka olis ollut upouusi Rollssi alla.
Nuoret humalassa ylinopeudella, kylki edellä puuta päin. :evil: Siinä ei auta enään kuin Herra itse.

90-luvun alun muihiin autoihin verrattuna satkusssa on järeät sivutörmäyssuojat.
Voisi jopa sanoa että satku pelasti 75% nuorista. ;)
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: Vanhan saabin turvallisuus

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Tänään sitä tuli naapurirapun isännän kans parkkiksella erinäkösistä tehokkaista peleistä rupateltua ja kun sitten tuli turvallisuudesta puhe ja sanoin etten käsitä tota yhtäkin R32:sta (samalla parkkiksella) kun sellasellakin rusauttaa niin menee saleen ihan rusinaks. Kaveri sitten että pitäis muka olla turvallisempi ku tonnari 8O No mulle on kyl tollast ihan turha yrittää selittää, en usko aivan sama olkoon vaikka 27 turvatyynyä, tonnarissa riittää 2! Jotain suurlujuusteräksiä, kyllä joo mutta koko paketti ei taatusti pärjää.

Älkääkä nyt piru kukaan kaivako mitäään testiä jossa se muovilaatikko ois kestävämpi...
smantila
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Elo 04, 2006 20:14
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Vanhan saabin turvallisuus

Viesti Kirjoittaja smantila »

Tietty kuinka pieniksi enää noita uusia pikkuautoja voi sanoa. esim. nissan micra ensimmäiset painoi 600 ja rapiat kiloa, nykyinen malli painaa jos muistan oikein 1125 kg.

Eli onhan nuo uudet 'pikku' autot yhtä turvallisia kuin vanhat isot kun kerran rautaa on yhtäpaljon jollei jopa enemmän.
9-5 -07, entiset, 9-3 -00, 900i -87, 900S -90.
#4990
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vanhan saabin turvallisuus

Viesti Kirjoittaja puu »

fforslund kirjoitti:Se nyt on ihan sama vaikka olis ollut upouusi Rollssi alla.
Nuoret humalassa ylinopeudella, kylki edellä puuta päin. :evil: Siinä ei auta enään kuin Herra itse.
Niin... paitsi uudella luistonestonelivetoautolla tarvitsee olla vielä vähän lisää vauhtia, että lähtee kurvissa tangentin suuntaan.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Vanhan saabin turvallisuus

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

puu kirjoitti:
fforslund kirjoitti:Se nyt on ihan sama vaikka olis ollut upouusi Rollssi alla.
Nuoret humalassa ylinopeudella, kylki edellä puuta päin. :evil: Siinä ei auta enään kuin Herra itse.
Niin... paitsi uudella luistonestonelivetoautolla tarvitsee olla vielä vähän lisää vauhtia, että lähtee kurvissa tangentin suuntaan.
Eiköhän sitäkin oltais löydetty, se vauhti kun ei tunnu ihan samalla tavalla sellasessa..
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Vanhan saabin turvallisuus

Viesti Kirjoittaja oju »

Ruotsalaiset ovat pitkään keränneet dataa oikeista onnettomuuksista. Folksam on todennut että EuroNCAP-tähdet korreloivat hyvin tosielämän kanssa. Eli ne eivät ole mitään paperitähtiä, asiaa on ihan turha selitellä. Mielestäni ei ole vaikea uskoa että 1200kg painava 'pikkuauto' on turvallisempi kuin 20v-30v sitten suunniteltu, samanpainoinen auto. Uudet Saabit ja Volvot ovat nykyisinkin kärkipäässä, kuten ennenkin.

OG900 on varmaan turvallisin auto hintaluokassaan, uudet ovat vaan parempia. Tämä on hyvä asia, iloitkaamme siitä että pikkuautoja ei enää tehdä tinapaperista.

Tässä lukemista:
http://www.folksam.se/testergodarad/bil ... aljrattbil
http://www.ntf.se/konsument/bilar/krock ... ecID=25226

EDIT: Noista tilastoista voi nähdä ettei Volvon 200-sarja tai OG900 ole mitenkään huonoja. Kehitys kuitenkin etenee ja uudemmat vuosimallit/mallit menevät vanhojen ohi.
Näin hirvikolarin jossa Xsara Picasso veti hirveen 80km/h. Täytyy sanoa että hienosti meni ranskattarelta, kun ei edes lasi irronnut. Kyllä omassa OG:ssä olisi ainakin lasi tullut syliin, ellei osa hirveäkin. :roll:
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Vanhan saabin turvallisuus

Viesti Kirjoittaja fforslund »

puu kirjoitti:
fforslund kirjoitti:Se nyt on ihan sama vaikka olis ollut upouusi Rollssi alla.
Nuoret humalassa ylinopeudella, kylki edellä puuta päin. :evil: Siinä ei auta enään kuin Herra itse.
Niin... paitsi uudella luistonestonelivetoautolla tarvitsee olla vielä vähän lisää vauhtia, että lähtee kurvissa tangentin suuntaan.
Se on fysiikan lait eikä mitkään muut lisäominaisuudet mitkä pätee.
Eli ESP- 4wd auto on hitaampi mutkassa kuin normi-perus auto, sillä järjestelmä jarruttaa jolloin sivuttaiskitka renkaista pienenee.
Ne saattaa auttaa ajovirheisiin, mutta nopeutta ne ei missään tapauksessa lisää.

En ymmärrä miten ihmiset uskovat näihin systeemeihin, niin että ajavat kovempaa kuin ilman niitä.. samanlaiset pyöreät renkaat näissäkin on.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Vanhan saabin turvallisuus

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Tuossa kohdassa missä se satku meni kylki edellä puuhun niin ennen paikkaa on pieni nyppylä,eli on saaanut kyllä kovaa tulla koska jos nypyn jälkeen olisi auto lähtenyt käsistä niin ei olisi tuohon puuhun osunut vaan olisi mennyt paljon pidemmälle tuo auto kun se puu on aikalailla siinä nypyn juurella eli on lähtenyt todennäköisesti käsistä jo ennen sitä nyppyä
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Vanhan saabin turvallisuus

Viesti Kirjoittaja meverkko »

oju kirjoitti:

Tässä lukemista:
http://www.folksam.se/testergodarad/bil ... aljrattbil
http://www.ntf.se/konsument/bilar/krock ... ecID=25226

EDIT: Noista tilastoista voi nähdä ettei Volvon 200-sarja tai OG900 ole mitenkään huonoja. Kehitys kuitenkin etenee ja uudemmat vuosimallit/mallit menevät vanhojen ohi.
Mielenkiintoisia tilastoja. Mikähän tuossa on tilastointimenetelmä? Vaikuttaako og:n saamaan arvosanaan se, että ikähaarukka on aika laaja, 78-93. Autohan kehittyi kuitenkin koko ajan. Miten vaikuttaa se, että osa arvioitavista autoista on tosiaan jo lähes 30 vuotta vanhoja, osa 15.

Ei silti, ihan hyvä tuloshan tuo on muutenkin vanhalle autolle. Mietin vain.

Og on kuitenkin kokoluokassaan ainoa sininen tai vihreä, jonka mallihaarukka alkaa 70-luvun puolelta.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Vastaa Viestiin