Talvirengas galluppi

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2007
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Varmaa blizzakit ostan tänä talvenakin :) nyt kokoa 205/50 16.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Tepa turbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Elo 08, 2003 14:42
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja Tepa turbo »

Nokian Hakkapeliitta1 pyörii kohta kolmatta talvea alla ja olen tod. tyytyväinen renkaan ominaisuuksiin nastatkin on pysyneet kiinni vaikka välillä on tullut ajettua reippaamminkin. Se on lähinnä makuasia laittaako nastat vai kitkat, jotkut ostavat vain yhdet renkaat autoonsa (kitkat) syksyisin ja ajavat niillä sitten vuoden. Tiedä sitten mitä siinä voittaa kun joka vuosi joutuu ostamaan uudet renkaat :? .
vm.1986 9000i special ;-)
#2008
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Ei hullukaan kitkoilla kesäisin aja. Ajo-ominaisuuksia ei ole juuri yhtään.
STCF #3
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Esson talvirenkaista on syytä pysyä erossa, varsinkin jos niitä tyrkytetään lähes ilmaiseksi. Joku 3 pamahti ajossa ja neljännessä on sellainen kuhmu&halkeama ettei sitä uskalla enää käyttää kuin enintään auton siirrossa pihalla.
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: Talvirengas galluppi

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Oman saabin mukana tuli Hakkapeliitta 4 185/65/15 renkaat... Aikalailla uudenveroiset.
Mitä odottaa talvelta, onko hyväkin rengas?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Jusau

Re: Talvirengas galluppi

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Kannattaa vähän mulkaista leimoja kyljestä, minkä ikäiset on. Vanhimmat neloset alkaa olla ainakin 5 vuotta vanhoja. Samapa tuo kaikkihan nuo ajaa loppuun. Mulla meni ainakin usko Saabin talvikykyyn kaupungissa 2v vanhoilla hakkapeliitan kakkosilla. On se paskalla tiellä 99 tai 900 onnenomiaan, pääsee lujaa, jos uskaltaa ajaa, mutta liukkaassa risteyksessä kaupungissa ylämäkeen ottaa persmäet että heilahtaa. Menee mikä tahansa takapotku ohi.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Talvirengas galluppi

Viesti Kirjoittaja SS »

Oman saabin mukana tuli Hakkapeliitta 4 185/65/15 renkaat... Aikalailla uudenveroiset.
Mitä odottaa talvelta, onko hyväkin rengas?
Samanlaiset tulivat myös omani mukana, suht. uudet. Ihan hyvä perusrengas, mutta nastamelu saisi olla pienempikin. HKPL 5 on jo huomattavasti hiljaisempi. Nastat noissa tosin hestävät yllättävän hyvin vaikka etupää on joskus asvaltilla sutaissutkin. Yhtään nastaa ei puutu tai ole poikki.

Itse en nastoja ostaisi, edellisen auton kanssa mentiin kitkoilla (Nokian Q ja RSi joista jälkimmäinen oli todella hyvä ainakin <1000kg etuvedon alla) monta talvea. Nastat vaihtuvat Nokian R:ksi (vai mikä se uusin oli) kunhan ovat vaihdon tarpeessa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Talvirengas galluppi

Viesti Kirjoittaja Svc »

georgahti kirjoitti:toki, jos tarvitsisi vain konttorille päästä, niin saattaisi olla, etten ostaisi aina tuoreimpia maleja.
Katsastukseen saa ajaa talvellakin kesärenkailla.
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 16§,
2. ...
Talvirenkaita ei tarvitse käyttää:
a) matkalla ulkomaille ja sieltä Suomeen;
b) ulkomailla rekisteröidyssä autossa tai sen perävaunussa sitä Suomessa käytettäessä;
c) paripyörien molemmissa pyörissä;
d) auton tai sen perävaunun valmistukseen, maahantuontiin, kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen liittyvissä tilapäisissä siirroissa;
e) museoautossa; eikä
f) sellaisessa autossa tai sen perävaunussa, johon talvirenkaita ei ole saatavissa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Jusau

Re: Talvirengas galluppi

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Kyllä mullakin nokialaiset pyörii, mutta nythän tuo älämölö vasta nousi tuosta valmistusmaasta. Hakan 5:set otin pari talvea sitten ja yksi iso syy oli jo silloin reunassa lukeva Made in Finland. Nelosia tarjotteli kovasti, mutta sanoin, että jos reunassa lukee made in russia, niin kauppoja ei tule, eikä tullut. Conteihin en luota, kun kusettivat rengastesteissä, Michelin on aina tehnyt hyviä renkaita (tosin äänekkäitä ehkä), jos seuraavassa vaihdossa alkaa Nokian vitoset tai uudet seiskat olla itänaapurista, niin sitten tulee misukkaa alle. Sääli vaan tuo Nokian renkaiden urpoilu, Hakkapeliitta on aina ollut vähän kuin Abloyn lukko tai sakemannien kuplavolkkari, aina tiesi mitä sai ja yhtään mieltä ei lämmitä että renkaat valmistetaan jossain itänaapurissa. Toki onhan esim. Indonesiassa tehty pitkään jo halpis NRe:tä ja nyt kai Nordman e:tä, mutta ne onkin halpiksia kilpailemaan muille tuontirenkaille. Hakkapeliitta on ollut kurko aina.
Jusau

Re: Talvirengas galluppi

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Niin makuasioita toki, jos haluaa tasaisen tappavaa jyminää kuunnella taustalla, jota misukan kesänrenkaat onnistuneesti tarjoavat, saavat jopa hiljaisen E-mersun kuulostamaan aika ärsyttävältä. Talvella ei nyt niin väliksi, rapinaa ja ropinaa riittää jokatapauksessa, oli rengas mikä tahansa.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Talvirengas galluppi

Viesti Kirjoittaja SS »

Talvella ei nyt niin väliksi, rapinaa ja ropinaa riittää jokatapauksessa, oli rengas mikä tahansa.
Paitsi kitkoilla :)
niin kovaa rengasmelua en ole kuullutkaan että se oikeasti häiritsee esimerkiksi puhelimeen puhumista.
Hiemankaan huonommin äänieristetyssä autossa rengasmelu voi olla sellaista, ettei tule todellakaan mitään puhelimeen puhumisesta. Pinnatut Ässä-merkkiset olivat juuri tällaisia :D

Pienempikin rengasmelu rasittaa pidemmillä siirtymillä niin paljon, että mulle melutaso on tärkein kriteeri kunhan rengas on muilta ominaisuuksiltaan edes välttävä. Hiljaisuutta oppii arvostamaan. Sitä huomaa ettei stressaannu läheskään yhtä pahasti kun voi keskittyä kuuntelemaan vaikkapa musiikkia.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Talvirengas galluppi

Viesti Kirjoittaja Pola »

siitä nyt on täysin turha renkaita syyttää. Nastoja tarvii korkeintaa etupyörissä :D
#3272
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Talvirengas galluppi

Viesti Kirjoittaja Pola »

no ihan suotta
#3272
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Talvirengas galluppi

Viesti Kirjoittaja SS »

Usein reilut 1000km päivässä ajaessa nastojen ääni risteyksissä muistuttaa mahdollisuudesta tehdä jotain kun äänettömyyttä arvostavat ei pysy omilla kaistoillaan.
Ei renkaan hiljaisuus (esim. HKPL5 on suht. hiljainen) tarkoita sitä, ettei renkaissa ole pitoa ja kuski on tumpelo. Jos ei kaistallaan pysy, niin vikaa on pakko olla muuallakin kuin renkaissa.

Mutta kuten jo todettu, makuasioita mitä ominaisuutta kukin eniten painottaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Juhabisti
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ti Elo 25, 2009 08:59
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: Talvirengas galluppi

Viesti Kirjoittaja Juhabisti »

Yritänpä tässä minäkin antaa oman panokseni tähän keskusteluun.
Itselläni on kokemusta molemmista, niin nastoista kuin kitkoista.
Ajan myös raskaalla kalustolla, joten ilman nastoja pärjääminen on tuttua.

Ja juuri em. syistä kannatan nastoja. Kitkarenkaat ovat liian "kaksijakoiset" pito lumisella tai karkeajäisellä tiellä on hyvä, mutta risteysalueet pitää muistaa ennakoida todella hyvin.
Ja mistä muuten arvelette sen karkean jään tulevan. Nastarenkaista tietenkin, jos epäilette niin kokeilkaa joskus käväistä bussipysäkillä jossa nastattomat bussit ovat poikkeilleet.

Tosi on että etelässä suurimman osan aikaa on sulat tiet. Mutta kyllä niitä kelejä sinnekin piisaa, ja vilkkaassa liikenteessä on vaikea pitää turvavälejä, aina siihen joku tunkee.
Lisäksi väite että, huonompipitoinen rengas olisi parempi koska se opettaa ajamaan varovammin on sinänsä totta. Mutta sen logiikan mukaan kaikkein turvallisin rengas olisi sileä kesärengas :)

Itsekukin toki painottaa asioita omalla tavallaan, eikä tässäkään ole ehdotonta totuutta, mutta itse suht,kokeneena kuljettajana painotan kyllä ääritilanteiden hallintaa. Se hirvi tai "urpo" kun voi tulla eteen vaikka kuinka ennakoisi.
Vastaa Viestiin