Ja mitäs vielä kiellettäisiin..?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Ja mitäs vielä kiellettäisiin..?

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Tuohan on oikeasti mätäkuun juttu jolle voi nauraa. Mutta toisaalta mikäpä kieltää poliiseja olemasta mitä tahansa mieltä mistä vaan, älykkyyttäkään ei siinä ammatissa kauhean paljoa tunnetusti vaadita.

Eniten silmään pistää kuitenkin itseäni tämä asenne:
"Iso-Britanniassa moottoripyörät eivät ole välttämättömiä liikkumisen kannalta ja on mietittävä onko näille motorisoiduille leikkikaluille tilaa ruuhkaisilla ja ahtailla liikenneväylillämme."
Ja se lähtökohta miten asiaa käsitellään. "Eivät ole välttämättömiä" (No eivät tosiaan, mikähän mahtaa olla"..)
Mutta idioottimaisuuksiin mennään tässä: "onko näille motorisoiduille leikkikaluille tilaa ruuhkaisilla ja ahtailla liikenneväylillämme".
Hetkinen, onko se moottoripyörä joka "vie tilaa"? Noin maallikon silmin pikaisesti katsottuna se on kyllä se neljällä rattaalla liikkuva matolaatikko joka sitä tilaa vie, ja aika paljon enemmän.
Tämä asenne moottoripyöriä kohtaan on yleinen Suomessakin. Joka kevät törmäämme muiden m-pyöräilijöiden kanssa esim. töissä siihen siihen että ME viemme joidenkin mielestä autojen p-paikkoja. Kun toetaa että kyllä mulla autojakin löytyy, onko hyväksyttävämpää täyttää se ruutu sellaisella, niin tulee outoa jupinaa vastaukseksi. Johtopäätös: Moottoripyörä ei ole hyväksyttävien kulkuneuvojen listalle pääsevä hökötys, vaan muille harmia aiheuttava, ärsyttävä ylellisyyskapine. Vaikka niitä pysäköidään 5kpl samaan ruutuun..
Asiahan on niin, että jos KAIKKI ajaisivat moottoripyörällä niin sellaista ongelmaa kuin pysäköintiongelma, ei olisi edes olemassa. Missään.
Kerran jos toisenkin joku firman pysäköintikyttäämisestä vastaava vahtimestari on todennut että "nuo moottoripyörät pitää saada tuosta seinän vierestä pois". Siis autot siinä kyllä saa olla. Mikä lienee logiikka? Poikittain pysäköity prätkä vie n. 1/2 metrin tilan, mitähän se auto mahtaa viedä? Varsinkin keväisin moottoripyörät tuntuvat olevan kuuma peruna joka tulee häiriköimään tavallisen ihmisen rauhallista elämää. Kerroinpa tuossa meilillä yhdelle tutulle huvikseni että mullapa on uusi pyörä, kato, tällainen XX ja on muuten makee peli. Vastaus tuli että hän se ei sitten yhtään tykkää noista ja suorastaan vihaa niitä liikenteessä.
Ja mitä tulee muiden haittana pyörimiseen muutenkin liikenteessä niin kukahan se on joka siellä tappaa muita? Kyllä se on aina auto. Moottoripyöräilijä tappaa tosiaankin yleensä itsensä ja korkeintaan kyytiläisen.
Lane splitting saa kehällä ruuhkissa osan autoilijoista suorastaan raivon valtaan. Kuumimmat tekee pelottelu ohjausliikkeitä. Kenen elämää se kaistojen välistä ohittava pyörä haittaa sehän vain haluaa pois sieltä jonosta ja tekee sen vielä omalla vastuullaan. Ei se noin mene autoilijan mielestä. Se on ärsyttävä massasta poikkeava helvetin enkeli jonka kirottu kulkupeli pitäisi kieltää suunnilleen lailla. Kun suomalainen näkee sellaista etelän lomallaan niin se on sen mielestä vaan jännä lomakokemus josta kertoillaan ylpeinä sukulaisille. Kun se sattuu omalla työmatkalla niin välittömästi on karvat pystyssä ja lynkkaus mieliala. Mokomakin ylellisyyskapine. :wink:
Viimeksi muokannut Saappi Kuski, To Marras 13, 2008 19:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000CS 2,3
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ja mitäs vielä kiellettäisiin..?

Viesti Kirjoittaja VKe »

Mut oliks se niin että aikojen alussa kaikki oli sallittua eli mikään ei ollu kiellettyä...?

Aika kului ja elämä eteni turvallisia ratojaan. Sit joku hemmetin juutas meni tekemään jotain mitä ei olis pitäny tehdä. Tästä teosta aiheutui todella suuri suru, ette osaa varmaan kuvitellakaan.

Niinpä sitten mietittiin kylällä tulien äärellä mitä pitäisi tehdä jotta näin ei kävisi tulevaisuudessa.

Tulen äärellä joku viisas mies sanoi maagiset sanat: kielletään tuollainen touhu. Niin keksittiin kieltäminen.

Elämä eteni ja aina silloin tällöin tuli esille asia tms. joka piti kieltää ja niin kieltämisestä tuli keskeinen osa elämää.

Näin se vaan menee.
Sininen Saab 9-3, '99
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Ja mitäs vielä kiellettäisiin..?

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Moottoripyöräilijöihin pätee valitettavasti sama asia kuin tummiin ystäviimme: 98% on huonosti käyttäytyviä jotka pilaavat loppujen hyvin käyttäytyvien 2% maineen

minulta ymmärrystä ei saa nämä pyöräilijöiden enemmistö:

- pitkät päällä päivällä ajelijat miten v...ssa se muka auttaa muita näkemään pyörän paremmin
- bomberit, näitä p....leitäkään darwinilainen luonnonvalinta ei näytä karsivan
- muutkin kyykkypyörän omistajat joiden mielestä oikea kaupunkialueen nopeus on +120km/h ja maantiellä +200km/h
- liikenneruuhkissa kaistojen välissä etuilijat

Omista oikeuksista ollaan heti itkemässä mutta velvollisuudet muita tiellä liikkujia kohtaan unohdetaan. HD-miehet ja muut isojen matkapyörien omistajat tuntuvat olevan ainoita jotka voivat liikkua kaksipyöräisellä liikennesääntöjen mukaisesti, muille se tuntuu olevan liian vaikeaa

Ajaisitte ihmisiksi niin kaksipyöräisiä voisi kunnioittaa. Nykymeno tuntuu olevan sellaista että aivot jää narikkaan kun kypärä vedetään päähän...
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Ja mitäs vielä kiellettäisiin..?

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Maikki kirjoitti:Moottoripyöräilijöihin pätee valitettavasti sama asia kuin tummiin ystäviimme: 98% on huonosti käyttäytyviä jotka pilaavat loppujen hyvin käyttäytyvien 2% maineen

minulta ymmärrystä ei saa nämä pyöräilijöiden enemmistö:

- pitkät päällä päivällä ajelijat miten v...ssa se muka auttaa muita näkemään pyörän paremmin
- bomberit, näitä p....leitäkään darwinilainen luonnonvalinta ei näytä karsivan
- muutkin kyykkypyörän omistajat joiden mielestä oikea kaupunkialueen nopeus on +120km/h ja maantiellä +200km/h
- liikenneruuhkissa kaistojen välissä etuilijat
Tuskin itsekään uskot että nuo mainitsemasi tyypit käsittää oikeasti yhtään enempää moottoripyöräilijöistä kuin sen 2%, jos sitäkään.
Useammin minua ainakin auto tulee pitkät päällä vastaan kuin mp.
Mutta niinkuin sanottu; harmaasta massasta poikkeava, ärsyttävä "turhilla" välineillä liikkuva ryhmä.
9000CS 2,3
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Ja mitäs vielä kiellettäisiin..?

Viesti Kirjoittaja wesku »

Maikki kirjoitti:- liikenneruuhkissa kaistojen välissä etuilijat
Harmittaako sinuakin jos mopolla mahtuu välistä ?

Toivottavasti et kuitenkaan pahemmin kiilaile, yrittäjiä näkee nykyisin melko lailla.

Kaistojen välistä pysähtyneiden autojen ohittaminen näyttää olevan ongelma vain suomalaisille, juuri missään muussa maassa ei vastaavia reaktioita havaitse.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Ja mitäs vielä kiellettäisiin..?

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itsellä on aika lailla muuttunut käsitys autolla liikkujiin tänä vuonna, kun tuli pyörä hommattua ja n.3-4tkm tuli loppukesastä ajeltua. Joitain tuntuu todella paljon ärsyttävän se kun tuolla vehkeellä kerkiää,mahtuu ja tuntuu olevan joillekin autoilioille aika suuri kateuden kohde(luultavasti sellaiset ketkä eivät ole ikinä motoilla ajanut :roll: )

Löytyy kyllä paljon sellaisiakin autoilioita ketkä antavat hienosti ruuhkissa tilaa ja näyttävät ohitusmerkkejä(luultavasti mp:n omistajat :wink: )

Meikäläisen kyllä tuo mopoilu vei mennessään ja nyt tulee pitkä talvi kun vain puunailee pyörää ja odottelee sillä tien päälle pääsemistä :x

Nykyään tulee paljon enemmän kiinnitettyä huomiota kaksipyöräisellä liikkujiin ja koitan ainakin olla vaarantamatta ehdontahdoin heitä, ja toivon muutkin autoilijat tekisivät näin minua kohtaan kun olen pyörällä liikenteessä :!: Itse ei ainakaan ole tarkoitus hankaloittaa autoilijoiden elämää liikenteessä. Tuolla vehkeellä kun jää aina toiseksi ja sillä älyttömästi koheltaessa riskeeraa kaikein eniten omaa hyvinvointiaan..
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Tume34
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 10:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Ja mitäs vielä kiellettäisiin..?

Viesti Kirjoittaja Tume34 »

Maikki kirjoitti:Moottoripyöräilijöihin pätee valitettavasti sama asia kuin tummiin ystäviimme: 98% on huonosti käyttäytyviä jotka pilaavat loppujen hyvin käyttäytyvien 2% maineen

minulta ymmärrystä ei saa nämä pyöräilijöiden enemmistö:

- pitkät päällä päivällä ajelijat miten v...ssa se muka auttaa muita näkemään pyörän paremmin
- bomberit, näitä p....leitäkään darwinilainen luonnonvalinta ei näytä karsivan
- muutkin kyykkypyörän omistajat joiden mielestä oikea kaupunkialueen nopeus on +120km/h ja maantiellä +200km/h
- liikenneruuhkissa kaistojen välissä etuilijat

Omista oikeuksista ollaan heti itkemässä mutta velvollisuudet muita tiellä liikkujia kohtaan unohdetaan. HD-miehet ja muut isojen matkapyörien omistajat tuntuvat olevan ainoita jotka voivat liikkua kaksipyöräisellä liikennesääntöjen mukaisesti, muille se tuntuu olevan liian vaikeaa

Ajaisitte ihmisiksi niin kaksipyöräisiä voisi kunnioittaa. Nykymeno tuntuu olevan sellaista että aivot jää narikkaan kun kypärä vedetään päähän...
Koska olet näemmä jo useamman sata viestiä kirjottanut niin en leimaa tätä trollinvuodatukseksi. Mutta silti: Oletko ihan oikeasti tosissasi?

En nyt tähän hätään löytänyt tuoretta tietoa asiasta, mutta vuonna 2005 suomessa oli n.150 000 moottoripyörää. Tänäkesänä voisi siis olettaa luvun olevan jossain 150 000 ja 200 000 välissä. Kuolleita motoristeja tuli tänä vuonna muistaakseni kolmisenkymmentä, tilastoa saadaan ensivuoden puolella mutta mitä nyt epävirallisemmin on tilastoitu. Näistä onnettomuuksista oli muutama autoilijan aiheuttamana, eli kääntyi yksinkertaisesti eteen. Enkä muista yhtään tapausta jossa motoristi olisi aiheuttanut jonkun toisen kuoleman. Laske siitä huviksesi jonkunnäköistä lukemaa motoristien vaarallisuudesta muille.

Se että sinä näet kymmenen tai kaksikinkymmentä hurjastelevaa motoristia viikon aikana, ei tosiaankaan oikeuta leimaamaan kaikkia motoristeja idioottibomberiksi. Typerää edes kuvitella sen olevan enemmistöä. Jos enemmistö motoristeista olisi kaistapäitä, luulisi kuolleitakin löytyvän joukosta enemmän kuin se 30. Käsitys enemmistöstä taitaa tulla niinkin helposta syystä kuin että tämä hurjapääporukka on yksinkertaisesti uutisissa enemmän, sillä mitä lehteä kiinnostaisi julkaista juttu normaalista motoristista?

Kaistojen välissä etuilijat? Tiesitkö muuten että kaistojen välistä saa ruuhkassa tietyin varauksin ohittaa, jollei poistu omalta kaistaltaan. Ulkomailla tämä käsittääkseni toimii ihan hyvin, suomalaisessa liikennekulttuurissa tuskin. Mikä sinua häiritsee että joku motoristi sattuu mahtumaan sen kaistan välistä ohi siinä ruuhkassa? Ei se sinulta mitään vie pois.
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.

"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Ja mitäs vielä kiellettäisiin..?

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Ihan tarkoituksella vähän härnäsin :wink:

Valitettavasti moottoripyöräilijöistä melkoinen osa tuntuu ottavan isoja vapauksia liikeenteessä. Kesäaikaan keskustassa kun kuulee ison pyörän kiihdyttävän isoille kiekoille ja vaihtavan kakkokselle niin nopeus on kyllä jotain ihan muuta kuin 40-50km/h :evil: Oulussa torinrannassa tuota kun kuuntelee niin se toistuu 1-2 kertaa minuutissa.

Tuo kaistojen välissä ajaminen olisi ihan ok jos se tehtäisiin omalla kaistalla pysyen mutta kun se tapahtuu keskiviivan päällä/suurimmaksi osaksi vastaantulijoiden kaistalla ajaen. Kuusamontien remontin aikaan oli ihan vakio kun toinen kaista oli suljettu niin kyykkypyöräilijöiden piti ohitella suljetulla kaistalla ajaen koko jono.

Muistin virkistämiseksi onnettomuuksista esimerkkinä Haukiputaalla onnettomuus taisi olla elokuussa: moottoripyörällä pikkutiellä rajua ylinopeutta ulos tieltä. Kyydissä olija kuoli, kuski vietiin vakavasti loukkaantuneena sairaalaan. Kapea päällystetty tie jolla ei tulisi autolla mieleenkään ajaa yli 80km/ ja moottoripyörän nopeus onnettomuushetkellä oli yli 120km/h

Liikennekulttuuri nyt on mennyt ihan hirveään suuntaan viimeisen 5 vuoden aikana ja iso osa autoilijoista käyttäytyy liikeenteessä todella huonosti pitäen kiinni oikeuksistaan unohtaen velvollisuutensa. Moottoripyöräijöissä minun mielestäni tämä osuus on vielä suurempi. Siksi trollasin ihan tahallani :twisted:
Mutta se onkin vain minun mielipiteeni...
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Ja mitäs vielä kiellettäisiin..?

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Voipi kysyä ketä varten ne tiet sitten ovat, jos ei ihmisten käyttöön? Totta muna siellä saa ajaa moottoripyörällä tai vaikka aasilla, kun sääntöjen mukaan mennään.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Ja mitäs vielä kiellettäisiin..?

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Moottoripyörä erottuu liikenteen harmaasta corollamassasta valitettavan hyvin, sekä äänensä että ripeän liikkumiskykynsä ja sitä kautta hieman autoista poikkeavien ajolinjojensa ansiosta.
On sitten keskivertoautoilijan korvien välissä oleva asia miten se siihen reagoi. Osa pystyy ärsykkeestä huolimatta keskittymään omaan elämäänsä ja antaa moottoripyöräilijän häipyä pörinänsä kanssa horisonttiin niin kuin se yleensä aika ripeästi tekeekin. Osalle se aiheuttaa sitten näitä ärsytysreaktioita.
Oman osansa tekee kyllä moottoripyöräilyn mustamaalaamiseksi mediakin. Joka ainoa onnettomuus uutisoidaan taatusti lehdissä.
Eipä sitäkään voi kieltää etteikö joka kesä muutama motoristi antaisi aihetta aika makoisiin otsikoihin täysin aivottomilla suorituksilla joita voi autoilun maailmassa verrata korkeintaan näihin teinibemaristien tempauksiin. :)
9000CS 2,3
Tume34
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 10:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Ja mitäs vielä kiellettäisiin..?

Viesti Kirjoittaja Tume34 »

Jos on pakko tehdä vertausta, niin kyllä minusta pienempi paha on ajaa yksin sillä pyörällä vähän kovempaa, kuin sillä teinibemarilla neljä teiniä kyydissä, eikä tietenkään turvavöitä.
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.

"To strive, to seek, to find, and not to yield."
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Ja mitäs vielä kiellettäisiin..?

Viesti Kirjoittaja 3J »

wesku kirjoitti:
Maikki kirjoitti:- liikenneruuhkissa kaistojen välissä etuilijat
Harmittaako sinuakin jos mopolla mahtuu välistä ?

Toivottavasti et kuitenkaan pahemmin kiilaile, yrittäjiä näkee nykyisin melko lailla.

Kaistojen välistä pysähtyneiden autojen ohittaminen näyttää olevan ongelma vain suomalaisille, juuri missään muussa maassa ei vastaavia reaktioita havaitse.
Tätä splittauksen aiheuttamaa kiukkua pitää itsekin ihmetellä. Siis jos sen tekee siististi ja häviää valojen vaihtuessa pois edestä. Sehän ei hidasta tai nopeuta jonoissa etenevän autoilijan matkaa millään tavalla. Mikä sen kiukun sitten aiheuttaa, sitä voi miettiä? Ymmärtäisin sen "etuilusta" aiheutuvan aggression kyllä jos se splittaus jotenkin hankaloittaisi, vaarantaisi tai hidastaisi autojonon etenemistä, mutta eihän se siihen vaikuta mitenkään. Vaan niinhän se taitaa olla, että tunnereaktioita on turha yrittää selittää järkiperäisesti.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Ja mitäs vielä kiellettäisiin..?

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Saappi Kuski kirjoitti:...sekä äänensä että ripeän liikkumiskykynsä ja sitä kautta hieman autoista poikkeavien ajolinjojensa ansiosta.
Ääni on ehkäpä moottoripyörien vittumaisin ominaisuus. Mikähän siinä on että kyykkypyörien täytyy pitää niin jumalatonta meteliä ja miksi ihmeessä niitä täytyy huudattaa niin jumalattomilla kierroksilla. Pikkulapset pitävät joskus meteliä vain siksi että ei ole muutakaan tekemistä... pärinäpoikien mekkaloinnissa on aivan sama maku... ja toisaalta onhan pärinäpoikakulttuurissa muutenkin paljon lapsellisia ja lapsenmielisiä piirteitä.

Moottoripyörille voisi laittaa enimmäistehoksi vaikkapa 10 kW ja nelitahtimoottorin pakolliseksi... normaalien ihmisten ei tarvitsisi kaikkia kesäöitä kuunnella kun joku jälkeenjäänyt jossain huudattaa jotain maailmanlopun vehjettä kuin viimeistä päivää.

Se on kumma että vesiskootterit ja moottorikelkat ovat olevinaan jonkinlainen meluongelma vaikka niiden aiheuttama melu koskee vain hyvin harvaa ihmistä ja lyhyen aikaa vuodesta... moottoripyörien melu on lähestulkoon kaikkien ongelma ja suuremman osan vuodesta kuin kaksi edellä mainittua.

Ehkäpä moottoripyöräkorttia pitäisi alkaa säätelemään tiukemmin... pitäisi punnita kortinhakijan mielenterveys, miettiä onko todellista tarvetta moottoripyörälle, tutkia armeijan palvelustiedot ja terveydenhuollon tiedot, tutkia rikosrekisteri jne... näin saataisiin moottoripyörät pois väärinkäyttäjien käsistä. Lisäksi moottoripyöriä ei missään tapauksessa saisi säilyttää asuinalueilla tai kaupunkien keskustoissa vaan moottoripyöräkerhojen pitäisi järjestää säilytystilat niille alueelta joissa ne eivät aiheuta vaaraa tai häiriötä kunnon kansalaisille.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Ja mitäs vielä kiellettäisiin..?

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Enemmän ne Civikit ja bemarit pitävät ääntä verrattuna moottoripyöriin. Autoilla kuitenkin pöristelevät ympäri vuoden..ja nastarenkaatkin pitävät kurjaa ääntä yyhyyh

Ehdottomasti autot pois asuinalueilta, pakoputkien korjaus tulisi vaatia insinöörin tutkinnon, autohifilaitteet puolestaan tulisi myös kieltää kokonaan!! Autossakaan ei tarvitan kuin max 10kW ja nopeusrajoitus 10km/h ettei rengasmelu haittaa

Entä rekat ja bussit? Niille kans tuon meluhaitan perusteella täyskielto.. Asuinrakennukset pitäisi myös rakentaan siten, että meluhaittaa ei herkille korville tule. Muutama yö sitten tuuli puhalsi niin kovaa, että lipputangonnaru piti ääntä ja korvista tuli verta... :cry:
Saab 900S Combicoupe
Tume34
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 10:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Ja mitäs vielä kiellettäisiin..?

Viesti Kirjoittaja Tume34 »

Ääni on ehkäpä moottoripyörien vittumaisin ominaisuus. Mikähän siinä on että kyykkypyörien täytyy pitää niin jumalatonta meteliä ja miksi ihmeessä niitä täytyy huudattaa niin jumalattomilla kierroksilla.
No, moottoripyörien tekniikkaan kun tutustuu, niin on jo melkein päivänselvää että niiden on melkein pakko pitää ääntä, kun nykyaikaisista koneista otetaan yli 200hp litratehoja. Eikä sille reilun metrin matkalle kovinkaan kummosia pakoputkia tekaista.

Pienempiä pyöriä pitää kierrättää korkealla vähän siksi, koska ne ei kulje muuten, korkeavireisiä kun ovat nekin. Sitäpaitsi tuosta 10kW Nelarista saapi kyllä hyvin vittumaisen paljon ääntä ulos ihan samaan malliin, että mitä se auttaisi?

Jussin viesti taas tuntuu melko lapselliselta avautumiselta sähiseminiseen kaikkineen. Kun ei itse harrasta, ei voi ymmärtääkään :roll: .

Itsellähän "kehityskulku" on "päinvastainen"; 3v ensin pyöräilleenä vaihdoin olosuhteiden pakosta auton alle. Tosin pyörä tulee kyllä vielä sitten ihan varmasti.
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.

"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Vastaa Viestiin