0W-40 öljyt

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: 0W-40 öljyt

Viesti Kirjoittaja himmee »

Niin siis kyse oli mitä tapahtuu värille tonnarin/satkun/kuupan koneessa. Pitääpä ottaa kuvat ens vaihdon aikana, jotta poijat uskoo.. :D Sekä kilometreistä myös.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: 0W-40 öljyt

Viesti Kirjoittaja Jussi »

himmee kirjoitti:Niin siis kyse oli mitä tapahtuu värille tonnarin/satkun/kuupan koneessa. Pitääpä ottaa kuvat ens vaihdon aikana, jotta poijat uskoo.. :D Sekä kilometreistä myös.
Kun se nyt vaan on niin että väri tai näppituntuma ei kerro yhtikäs mitään. Todella huono öljy voi pysyä hyvän näköisenä vaikka kuinka pitkään vain siksi että se ei sido itseensä epäpuhtauksia tai vaihtoehtoehtoisesti se voi muuttua pikimustaksi alta aikayksikön koska moottori tuottaa sitä käytettäessä järjettömän määrän epäpuhtauksia.

Tärkeimmät parametrit joiden mukaan öljynvaihtoväliä voisi optimoida on TAN- ja TBN-luvut ja niitä et sormissasi tunne tai silmällä näe... ensimmäinen kertoo öljyn sisältämien happamien aineosien määrän ja jälkimmäinen kertoo kuinka paljon näitä öljy vielä pystyisi neutraloimaan. Luvut korreloivat öljyn lisäaineiden kulumisen ja hajoamisen kanssa, joten niiden perusteella öljynvaihtovälin saa optimoitua. Lisäksi voi seurata viskositeettia, VI:a, vesipitoisuutta ja vaahtoavuutta ja tehdä näistä omat päätelmät... mitään näistäkään ei pysty määrittämään väristä tai siitä miltä öljy sormissa tuntuu, ei edes karkeasti... ja jos pystyy niin öljyllä on jo ajettu ainakin tuplaten se mitä pitäisi.

Mikäli tuntuu uskomattomalta niin kannattanee vaikkapa googlella etsiä tietoa siitä miten raskaankaluston, laivojen, vetureiden, voimalaitosdieseleiden jne öljynvaihtovälit määritellään ja optimoidaan. Samalla löytänee myös viitteet siihen miten autotehtaat varmistavat että huolto-ohjeisiin kirjatut vaihtovälit ovat riittävän tiheät. Mihinkään näistä menettelyistä ei sisälly sitä että asentaja tunnustelee öljyä sormin.

Ja kun jonkun täytynee ihmetellä tuota että valmistaja mukamas tutkii ja silti määrittelee liian pitkän vaihtovälin - Se vaihtoväli joka lukee kuluttajalle annetuissa huolto-ohjeissa suurimmalla on harvoin ainoa oikea, yleensä samaiset ohjeet kertovat missä olosuhteissa väliä on pienennettävä. Suurin osa autoilijoista ajaa olosuhteissa, joissa öljynvaihtoväliä pitäisi pienentää sallitusta maksimista, mutta harvempi sitä ymmärtää tai on siitä kiinnostunut.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: 0W-40 öljyt

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Jonkin verran tulee harrastettua omatoimista huoltoa autoon, niin onko millä luokituksella suurin merkitys? Nyt kun näitä öljyjä valitseen niin tarjolla on (auto)merkkikohtainen suositus öljyissä, sitten api, acea yms. Niin jos auton kirjassa sanotaan jokin vaatimus ja esim 5W-30 niin kuinka pilkun tarkkaa tuo homma nuissa öljyissä nyt sitten on. Osa nuista luokituksistahan liittyy näihin longlife huoltoihin, osa taas saaste luokituksia että on vaikka viskositeetissa muutoksia että on jotain säästöä polttoaineen kulutuksessa.

Otetaan nyt tilanne, että ostan öljyt. oikea viskositeetti, parhaammasta päästä tunnetulta valmistajalta ja vaihdan suosituksesta huolimatta jo 10tkm välein (ei 20 tai 30t välein) Ja jos ostettu öljy on kuiten muuten on tarkoituksen mukaista. Kuitenkin liikkeetkin laittavat määräaikais huolloissa melkein joka kerta hieman eriä. Jos nyt ohitetaan saastejutut ja longlifet niin eikös tuo lisäaineistus ole melkein kaikissa paremmissa öljyissä riittävä siihen 10tkm ajoon?
Fechter
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Huhti 15, 2008 12:07

Re: 0W-40 öljyt

Viesti Kirjoittaja Fechter »

Poikarukka kirjoitti:Niin jos auton kirjassa sanotaan jokin vaatimus ja esim 5W-30 niin kuinka pilkun tarkkaa tuo homma nuissa öljyissä nyt sitten on.
Ei ilmeisesti kovin tarkkaa, koska Mobilin 0w-40 purkissa lukee Saabin suosittelemaa ja Shellin 5w-40 Saabin hyväksymää.
Omaani en ole koskaan laittanut 5w-30 vaan aina 5w-40 ja hyvin on toiminut.
Jos auto on esim. -90 luvun mallia, niin eihän silloin ollut edes 0w-40 luokan öljyjä, joten ei sellasta ole voinut auton käyttöohjekirjaan laittaa.
sunn
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: To Kesä 26, 2008 00:41

Re: 0W-40 öljyt

Viesti Kirjoittaja sunn »

Fechter kirjoitti:
Poikarukka kirjoitti:Niin jos auton kirjassa sanotaan jokin vaatimus ja esim 5W-30 niin kuinka pilkun tarkkaa tuo homma nuissa öljyissä nyt sitten on.
Ei ilmeisesti kovin tarkkaa, koska Mobilin 0w-40 purkissa lukee Saabin suosittelemaa ja Shellin 5w-40 Saabin hyväksymää.
Omaani en ole koskaan laittanut 5w-30 vaan aina 5w-40 ja hyvin on toiminut.
Jos auto on esim. -90 luvun mallia, niin eihän silloin ollut edes 0w-40 luokan öljyjä, joten ei sellasta ole voinut auton käyttöohjekirjaan laittaa.
Tämä oli erittäin hyvä pointti. Semminkin näin 80l OG-satkuissa (10W30 valm. suositus). Toki valmistaja on suositellut viskositeetiltaan parasta silloin saatavissa ollutta öljyä. Moottorin kuluneisuus asettaa kuitenkin omat vaateensa ja todella paljon ajetuille autoille on omat öljynsä ja vanhuksille jopa mobiiliöljyt parilta valmistajalta.

Itse olen käyttänyt kaasarisatkussa Teboilin 5w40 Goldia ja Ruiskussa 5W40 Diamonttia. Edellinen kaasarisatkun omistaja oli kuitenkin liioitellut ja lyönyt sisään täyssynteettistä 0W öljyä. Vuodot loppui, kun hieman järkeistettiin. Omissa autoissa ei moottorivaurio ole vielä koskaan matkantekoa pysäyttänyt, vaikka useimmilla on tullut reilut +400tkm. Jotain perspektiiviä tähänkin murehtimiseen voi siis asetella. Öljyt olen aina vaihtanut puolittamalla valmistajan ilmoittama maksimi (tai allekin). Ohjekirjoissa mainitut vaikeat olot (kuten ketjussa jo todettiin) on juurikin ne Suomen olot: talvi ja sään vaihtelut. Öljynvaihdon ohessa on kyllä sutjakkaa vaihdella suodatinkin ja sen valinnassa voi käyttää testejä apuna. Nykyään on muodikasta vaihdella suodatin vain joka toisella vaihtokerralla, mutta uskoisin useimman harrastajan silti vaihtavan suodattimen aina tilaisuuden tullen :). Samaan syssyyn on hyvä vaihdella myös ilmanputsari ja raitisilmasuodatin (oma mukavuus). Liekkö edelliset vaihdot pari kolme omistajaa sitten?

Vanhojenkin Saabien raitisilmasuodatin (ja aktiivihiilisuodatinvaihtoehto nykyään) on kyllä hyvä keksintö. Sopivasti öljyä vuotava moottori tippaisee kuuman pakosarjan päälle ja tämä palamisjäte siirtyy sitten (enemmän tai vähemmän) matkustamon hengitysilmaan. Siitäkin syystä pitäisi isommat vuodot aina korjailla.
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: 0W-40 öljyt

Viesti Kirjoittaja himmee »

Jussi: Järkeillen ajatellen olet varmasti aivan oikeassa. Olisi sitten vain hienoa tietää mikä on se oikea vaihtoväli tämmöiselle 300t ajetulle moottorille ja näissä suomen oloissa. Tottakai moottorin kunto tuohon vaikuttaa, mutta jos puhutaan näin et vain sopivasti kulunut moottori, joka ei sen kummemmin puhalla lävitse.

Tai sitten sievästi viritetty kuuppa, jolla aina ajetaan suhteellisen raskaasti, suomen oloissa.

Mieluusti vaihdan öljyt ajoissa.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Vastaa Viestiin