Kesärenkailla ajavilla kiire vaihtaa nastat alleen
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kesärenkailla ajavilla kiire vaihtaa nastat alleen
kannattaa olla kilttinä sanojensa kanssa, tontut kurkkivat jo
Itse aiheeseen, tiistain ja eilisen välillä vaihtui keli suht nopeasti. Ei sillä, kitkoilla pärjäsi hyvin kehäIII:sen ulkopuolella ja sieltä takaisin. Tampereen motarilla muutamien taholta toki oli havaittavissa nutaamista, kuin olisi jääneet ne kesärenkaat alle.
Itse aiheeseen, tiistain ja eilisen välillä vaihtui keli suht nopeasti. Ei sillä, kitkoilla pärjäsi hyvin kehäIII:sen ulkopuolella ja sieltä takaisin. Tampereen motarilla muutamien taholta toki oli havaittavissa nutaamista, kuin olisi jääneet ne kesärenkaat alle.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Kesärenkailla ajavilla kiire vaihtaa nastat alleen
Kylläpä Etelässäkin on jo talvirengaskelit...
Vaih
Peltiä saa aina uutta ja sakoista selviää maksamalla, mutta jos huono tuuri käy ja tulee henkilävahinkoja, niin entäs sit??

Vaih
Kuten Henkka kirjoitti, keli vaihtuu suht nopeasti ja eilen ainakin kun pakkanen alkoi lauhtumaan oli jo kuuraliukkautta paikoitellen ihan jo Kehä1 sisällä. Että hopi hopi vaan mattimyöhäset vaihtamaan renkaita, jos jollakulla vielä kesänakit alla.Henkka #2283 kirjoitti: Itse aiheeseen, tiistain ja eilisen välillä vaihtui keli suht nopeasti. Ei sillä, kitkoilla pärjäsi hyvin kehäIII:sen ulkopuolella ja sieltä takaisin. Tampereen motarilla muutamien taholta toki oli havaittavissa nutaamista, kuin olisi jääneet ne kesärenkaat alle.
Peltiä saa aina uutta ja sakoista selviää maksamalla, mutta jos huono tuuri käy ja tulee henkilävahinkoja, niin entäs sit??

-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Re: Kesärenkailla ajavilla kiire vaihtaa nastat alleen
saba2,1 kirjoitti:Kylläpä Etelässäkin on jo talvirengaskelit...![]()
VaihKuten Henkka kirjoitti, keli vaihtuu suht nopeasti ja eilen ainakin kun pakkanen alkoi lauhtumaan oli jo kuuraliukkautta paikoitellen ihan jo Kehä1 sisällä. Että hopi hopi vaan mattimyöhäset vaihtamaan renkaita, jos jollakulla vielä kesänakit alla.Henkka #2283 kirjoitti: Itse aiheeseen, tiistain ja eilisen välillä vaihtui keli suht nopeasti. Ei sillä, kitkoilla pärjäsi hyvin kehäIII:sen ulkopuolella ja sieltä takaisin. Tampereen motarilla muutamien taholta toki oli havaittavissa nutaamista, kuin olisi jääneet ne kesärenkaat alle.
Peltiä saa aina uutta ja sakoista selviää maksamalla, mutta jos huono tuuri käy ja tulee henkilävahinkoja, niin entäs sit??
Jos tiellä on metrin tai parin läiskä jäätä, on syytä pitää puoli vuotta autossa piikkipyöriä ja kylvää tielle tonneittain suolaa. Vaikka PK-seudullakin on -5 astetta pakkasta, tie on kuiva.
Olisi kyllä ihan mielenkiintoista nähdä kuinka paljon maksaa tieverkoston uudelleen pinnoittaminen joka toinen vuosi, ja vastaavasti kuinka paljon kustannuksia aiheutuu kesä- tai kitkarenkailla ajetuista onnettomuuksista.
Yleensäkin onnettomuustilastoja "nastat vs. kitkat".
Re: Kesärenkailla ajavilla kiire vaihtaa nastat alleen
Toistetaan nyt jälleenTuha kirjoitti: Lain sallima minimi urasyvyys on kesärenkaissa 1.6 ja talvirenkaissa 3.0 mm.
Laki ei määrittele talvirenkaan minimi urasyvyyttä.
Talvirengaspakko ja samalla 3.0 mm urasyvyysvaatimus koskee ainoastaan kevyttä kalustoa talvikuukausien aikana. Niinpä esim. marraskuussa ja maaliskuussa saa käyttää kesä- tai talvirenkaita, nastoilla tai ilman, joissa minimi 1.6 mm urasyvyys. Raskaammalle kalustolle ei todellakaan ole mitään talvirengasvaatimusta.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257
"2. Henkilöautossa (M1-luokka), jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia, ja pakettiautossa (N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm. "
Re: Kesärenkailla ajavilla kiire vaihtaa nastat alleen
http://www.hs.fi/fingerpori/1135251067283Henkka #2283 kirjoitti:kannattaa olla kilttinä sanojensa kanssa, tontut kurkkivat jo
Re: Kesärenkailla ajavilla kiire vaihtaa nastat alleen
Noh, jos se metrin tai parin pätkä sattuu olemaan sopivasti, niin siinä käy kekkulisti..mursu kirjoitti: Jos tiellä on metrin tai parin läiskä jäätä, on syytä pitää puoli vuotta autossa piikkipyöriä ja kylvää tielle tonneittain suolaa. Vaikka PK-seudullakin on -5 astetta pakkasta, tie on kuiva.
Olisi kyllä ihan mielenkiintoista nähdä kuinka paljon maksaa tieverkoston uudelleen pinnoittaminen joka toinen vuosi, ja vastaavasti kuinka paljon kustannuksia aiheutuu kesä- tai kitkarenkailla ajetuista onnettomuuksista.
Yleensäkin onnettomuustilastoja "nastat vs. kitkat".
Onnettomuuksien kustannuksia lienee aika hankala laskea. Taitaa olla aika suuria eroja miten paljon ihmishengelle laskee hintaa. Aina kun ei selviä pelkällä pellin uusimisella...

Enkä nyt sitten väitä, etteikö talvirenkailla ajettaisi kolareita.
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Re: Kesärenkailla ajavilla kiire vaihtaa nastat alleen
Sen verran kiirettä pitää että vaihdoin eilen yhden talvirenkaan alle... jos ne muut sitten joskus.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kesärenkailla ajavilla kiire vaihtaa nastat alleen
Sehän olisi silloin "kahteen törmäys", kolariin riittää lyhtypylväs tai puu.Henkka #2283 kirjoitti:Autojen yhteentörmäykseen tarvitaan vähintään kaksi autoa...liteFun kirjoitti:Silti ei ole rytissyt, ihmetyttää kuinka etelä-suomessa onnistutaan rytinää saamaan aikaan pienillä kelimuutoksilla...

Kyllä me etelä-suomessa osataan ajaa puuhun tai toisen persuksiin.
Kun ekat liukkaat saapuvat, saamme paljon kuvia, joissa on monta autoa samassa kasassa, kesärenkaineen.

Silloin hyppivät myös lyhtypylväät keskelle ajorataa, koska on niin liukasta.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kesärenkailla ajavilla kiire vaihtaa nastat alleen
Niin, ei se itse asia kuitenkaan nyt tuolla saivartelulla miksikään muuttunutFirges9000 kirjoitti:Sehän olisi silloin "kahteen törmäys", kolariin riittää lyhtypylväs tai puu.Henkka #2283 kirjoitti:Autojen yhteentörmäykseen tarvitaan vähintään kaksi autoa...liteFun kirjoitti:Silti ei ole rytissyt, ihmetyttää kuinka etelä-suomessa onnistutaan rytinää saamaan aikaan pienillä kelimuutoksilla...![]()
Kyllä me etelä-suomessa osataan ajaa puuhun tai toisen persuksiin.
Kun ekat liukkaat saapuvat, saamme paljon kuvia, joissa on monta autoa samassa kasassa, kesärenkaineen.![]()
Silloin hyppivät myös lyhtypylväät keskelle ajorataa, koska on niin liukasta.

Juu, osataan täälläkin rytistellä, pohjoisessa vain suhteellisesti vielä enemmän

SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kesärenkailla ajavilla kiire vaihtaa nastat alleen
Saivartelulla, nyt en ymmärrä 
Samalla lailla pelti ruttaantuu, saivartelee vai liukastelee

Samalla lailla pelti ruttaantuu, saivartelee vai liukastelee

Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Kesärenkailla ajavilla kiire vaihtaa nastat alleen
Nyt on vaihteeksi ketjukolarin aiheuttanut liukas keli ja palava bussi
http://www.aamulehti.fi/uutiset/pirkanm ... lla/164279

http://www.aamulehti.fi/uutiset/pirkanm ... lla/164279
Re: Kesärenkailla ajavilla kiire vaihtaa nastat alleen
Ajoin onnettomuusaikaan vastakkaiseen suuntaan samaa tietä, ei kyllä liukasta ollut missään. Tie oli suolattu ja osittain jo kuivunutkin.
Pohjoisen suuntaan oli "hieman" ruuhkaa, kuulemma 2h venyi matka-aika tuon kohdan ohi. Tuntuu jotenkin käsittämättömältä että menee yli 3h siihen että yksi bussi saadaan pois ajoradalta
Kun jossain näkyy onnettomuus, ihmisillä on ihme tapa hidastaa ja alkaa katselemaan onnettomuuden suuntaan. Myös etelään ajavista osa hidasti, nuo sitten aiheuttavat niitä ketjukolareita...
Pohjoisen suuntaan oli "hieman" ruuhkaa, kuulemma 2h venyi matka-aika tuon kohdan ohi. Tuntuu jotenkin käsittämättömältä että menee yli 3h siihen että yksi bussi saadaan pois ajoradalta

Kun jossain näkyy onnettomuus, ihmisillä on ihme tapa hidastaa ja alkaa katselemaan onnettomuuden suuntaan. Myös etelään ajavista osa hidasti, nuo sitten aiheuttavat niitä ketjukolareita...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2