Kesärenkailla ajavilla kiire vaihtaa nastat alleen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kesärenkailla ajavilla kiire vaihtaa nastat alleen

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

kannattaa olla kilttinä sanojensa kanssa, tontut kurkkivat jo

Itse aiheeseen, tiistain ja eilisen välillä vaihtui keli suht nopeasti. Ei sillä, kitkoilla pärjäsi hyvin kehäIII:sen ulkopuolella ja sieltä takaisin. Tampereen motarilla muutamien taholta toki oli havaittavissa nutaamista, kuin olisi jääneet ne kesärenkaat alle.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Re: Kesärenkailla ajavilla kiire vaihtaa nastat alleen

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

Kylläpä Etelässäkin on jo talvirengaskelit... :idea:

Vaih
Henkka #2283 kirjoitti: Itse aiheeseen, tiistain ja eilisen välillä vaihtui keli suht nopeasti. Ei sillä, kitkoilla pärjäsi hyvin kehäIII:sen ulkopuolella ja sieltä takaisin. Tampereen motarilla muutamien taholta toki oli havaittavissa nutaamista, kuin olisi jääneet ne kesärenkaat alle.
Kuten Henkka kirjoitti, keli vaihtuu suht nopeasti ja eilen ainakin kun pakkanen alkoi lauhtumaan oli jo kuuraliukkautta paikoitellen ihan jo Kehä1 sisällä. Että hopi hopi vaan mattimyöhäset vaihtamaan renkaita, jos jollakulla vielä kesänakit alla.

Peltiä saa aina uutta ja sakoista selviää maksamalla, mutta jos huono tuuri käy ja tulee henkilävahinkoja, niin entäs sit?? :cry:
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Kesärenkailla ajavilla kiire vaihtaa nastat alleen

Viesti Kirjoittaja mursu »

saba2,1 kirjoitti:Kylläpä Etelässäkin on jo talvirengaskelit... :idea:

Vaih
Henkka #2283 kirjoitti: Itse aiheeseen, tiistain ja eilisen välillä vaihtui keli suht nopeasti. Ei sillä, kitkoilla pärjäsi hyvin kehäIII:sen ulkopuolella ja sieltä takaisin. Tampereen motarilla muutamien taholta toki oli havaittavissa nutaamista, kuin olisi jääneet ne kesärenkaat alle.
Kuten Henkka kirjoitti, keli vaihtuu suht nopeasti ja eilen ainakin kun pakkanen alkoi lauhtumaan oli jo kuuraliukkautta paikoitellen ihan jo Kehä1 sisällä. Että hopi hopi vaan mattimyöhäset vaihtamaan renkaita, jos jollakulla vielä kesänakit alla.

Peltiä saa aina uutta ja sakoista selviää maksamalla, mutta jos huono tuuri käy ja tulee henkilävahinkoja, niin entäs sit?? :cry:

Jos tiellä on metrin tai parin läiskä jäätä, on syytä pitää puoli vuotta autossa piikkipyöriä ja kylvää tielle tonneittain suolaa. Vaikka PK-seudullakin on -5 astetta pakkasta, tie on kuiva.

Olisi kyllä ihan mielenkiintoista nähdä kuinka paljon maksaa tieverkoston uudelleen pinnoittaminen joka toinen vuosi, ja vastaavasti kuinka paljon kustannuksia aiheutuu kesä- tai kitkarenkailla ajetuista onnettomuuksista.

Yleensäkin onnettomuustilastoja "nastat vs. kitkat".
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kesärenkailla ajavilla kiire vaihtaa nastat alleen

Viesti Kirjoittaja wesku »

Tuha kirjoitti: Lain sallima minimi urasyvyys on kesärenkaissa 1.6 ja talvirenkaissa 3.0 mm.
Toistetaan nyt jälleen

Laki ei määrittele talvirenkaan minimi urasyvyyttä.

Talvirengaspakko ja samalla 3.0 mm urasyvyysvaatimus koskee ainoastaan kevyttä kalustoa talvikuukausien aikana. Niinpä esim. marraskuussa ja maaliskuussa saa käyttää kesä- tai talvirenkaita, nastoilla tai ilman, joissa minimi 1.6 mm urasyvyys. Raskaammalle kalustolle ei todellakaan ole mitään talvirengasvaatimusta.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257

"2. Henkilöautossa (M1-luokka), jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia, ja pakettiautossa (N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm. "
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Kesärenkailla ajavilla kiire vaihtaa nastat alleen

Viesti Kirjoittaja oju »

Henkka #2283 kirjoitti:kannattaa olla kilttinä sanojensa kanssa, tontut kurkkivat jo
http://www.hs.fi/fingerpori/1135251067283
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Re: Kesärenkailla ajavilla kiire vaihtaa nastat alleen

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

mursu kirjoitti: Jos tiellä on metrin tai parin läiskä jäätä, on syytä pitää puoli vuotta autossa piikkipyöriä ja kylvää tielle tonneittain suolaa. Vaikka PK-seudullakin on -5 astetta pakkasta, tie on kuiva.

Olisi kyllä ihan mielenkiintoista nähdä kuinka paljon maksaa tieverkoston uudelleen pinnoittaminen joka toinen vuosi, ja vastaavasti kuinka paljon kustannuksia aiheutuu kesä- tai kitkarenkailla ajetuista onnettomuuksista.

Yleensäkin onnettomuustilastoja "nastat vs. kitkat".
Noh, jos se metrin tai parin pätkä sattuu olemaan sopivasti, niin siinä käy kekkulisti..

Onnettomuuksien kustannuksia lienee aika hankala laskea. Taitaa olla aika suuria eroja miten paljon ihmishengelle laskee hintaa. Aina kun ei selviä pelkällä pellin uusimisella... 8O

Enkä nyt sitten väitä, etteikö talvirenkailla ajettaisi kolareita.
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Kesärenkailla ajavilla kiire vaihtaa nastat alleen

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Sen verran kiirettä pitää että vaihdoin eilen yhden talvirenkaan alle... jos ne muut sitten joskus.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kesärenkailla ajavilla kiire vaihtaa nastat alleen

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Henkka #2283 kirjoitti:
liteFun kirjoitti:Silti ei ole rytissyt, ihmetyttää kuinka etelä-suomessa onnistutaan rytinää saamaan aikaan pienillä kelimuutoksilla...
Autojen yhteentörmäykseen tarvitaan vähintään kaksi autoa...
Sehän olisi silloin "kahteen törmäys", kolariin riittää lyhtypylväs tai puu. :lol:

Kyllä me etelä-suomessa osataan ajaa puuhun tai toisen persuksiin.

Kun ekat liukkaat saapuvat, saamme paljon kuvia, joissa on monta autoa samassa kasassa, kesärenkaineen. :lol:
Silloin hyppivät myös lyhtypylväät keskelle ajorataa, koska on niin liukasta.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kesärenkailla ajavilla kiire vaihtaa nastat alleen

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Firges9000 kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti:
liteFun kirjoitti:Silti ei ole rytissyt, ihmetyttää kuinka etelä-suomessa onnistutaan rytinää saamaan aikaan pienillä kelimuutoksilla...
Autojen yhteentörmäykseen tarvitaan vähintään kaksi autoa...
Sehän olisi silloin "kahteen törmäys", kolariin riittää lyhtypylväs tai puu. :lol:

Kyllä me etelä-suomessa osataan ajaa puuhun tai toisen persuksiin.

Kun ekat liukkaat saapuvat, saamme paljon kuvia, joissa on monta autoa samassa kasassa, kesärenkaineen. :lol:
Silloin hyppivät myös lyhtypylväät keskelle ajorataa, koska on niin liukasta.
Niin, ei se itse asia kuitenkaan nyt tuolla saivartelulla miksikään muuttunut :D

Juu, osataan täälläkin rytistellä, pohjoisessa vain suhteellisesti vielä enemmän :wink:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kesärenkailla ajavilla kiire vaihtaa nastat alleen

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Saivartelulla, nyt en ymmärrä :?:
Samalla lailla pelti ruttaantuu, saivartelee vai liukastelee :lol:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kesärenkailla ajavilla kiire vaihtaa nastat alleen

Viesti Kirjoittaja wesku »

Nyt on vaihteeksi ketjukolarin aiheuttanut liukas keli ja palava bussi :)

http://www.aamulehti.fi/uutiset/pirkanm ... lla/164279
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kesärenkailla ajavilla kiire vaihtaa nastat alleen

Viesti Kirjoittaja SS »

Ajoin onnettomuusaikaan vastakkaiseen suuntaan samaa tietä, ei kyllä liukasta ollut missään. Tie oli suolattu ja osittain jo kuivunutkin.

Pohjoisen suuntaan oli "hieman" ruuhkaa, kuulemma 2h venyi matka-aika tuon kohdan ohi. Tuntuu jotenkin käsittämättömältä että menee yli 3h siihen että yksi bussi saadaan pois ajoradalta :(

Kun jossain näkyy onnettomuus, ihmisillä on ihme tapa hidastaa ja alkaa katselemaan onnettomuuden suuntaan. Myös etelään ajavista osa hidasti, nuo sitten aiheuttavat niitä ketjukolareita...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin