kimmoisa kirjoitti:Että taitas olla parempi että traileria hinaamassa olis aina joku isompi auto, taikka siis joku nelivetoinen yms.
Mitä neliveto auttaa hinatessa?
Tähän liittyy rengastermi "kitkaympyrä".
Tarkoittaa sitä, että rengas pystyy välittämään tienpintaan vain tietyn määrän voimaa.
Esim. Jos kaikki pituussuntainen voimanvälityskyky on käytetty, pitoa ei riitä enää sivusuuntaan. Eli kun perävaunua vetäessä vetovoiman tarve kasvaa, renkaan sivuttaispito huononee.
Nelivetoisessa lisääntynyt vetovoiman tarve jakautuu neljälle pyörälle, jolloin se heikentää renkaiden sivuttaispitoa vähemmän.
Kaikki varpuset ei taida olla kellotornissa, jos luulee ettei neliveto auta hinatessa varsinkaan talvikeleillä. Hyvä jos etuvedolla pääsee liikkeelle lievään liukkaaseen ylämäkeen ilman kuormaa. Saati sitten ainakin auton painoista traileria kuorminensa hinatessa.
Joo, onhan se neliveto "ihan kiva", mutta ei siitä paljoa apua ole, jos kuormaa on yksinkertaisesti liikaa ja etenkin, jos se on sijoitettu väärin. Jos traileri alkaa heijata, niin siinä ei paljoa nelivedot auta... Silloin kyllä kärry vie autoa eikä päinvastoin.
p.s. Olen tuon heijaamisen itse kokenut järeällä pakulla raskaampaa kuormaa vedettäessä ja ei kyllä naurattanut, kun keulan ote alkoi herpaantua... Ja tuo heijaus alkoi ihan suoralla tiellä -syynä oli yksinkertaisesti raskas kuorma ja nopeus. Kun nopeutta laski -> kaikki ok. Nopeus nousi tietyn rajan yli -> heijaus alkoi.
Lava-auton omistavana voin todeta, että jos itse kuorma on lavalla ja se on raskas, niin liukkailla keleillä on awd:stä nimenomaan siitä hyötyä. Mutta jos kyseessä on painon vetäminen perässä, niin siitä ei ole hirveästi kokemusta; tosin, kyllä Hilux veti mallikkaasti jotain 500 kg (lautakuorma) + n. 800 kg (arvio kärrystä), kuormaa. Se oli kesäkeleillä ja hyvällä ilmoilla. Tuo kärryn paino on vain arvio, mutta se ihan muuta kuin Muuli tai Majava/IKH, joku tsekkiläinen merkki muistaakseni ja hintaa jotain 3000 euroa, todella raskasta tekoa. Iso kuljetus tavallaan (puutavara kun voi olla 5.5m max) ja vielä 5.4 m Hilux ja siihen kärry puineen.
Kesällä takaveto lähes aina pikiteillä ja talvella awd.
juhokare kirjoitti:tosin, kyllä Hilux veti mallikkaasti jotain 500 kg (lautakuorma) + n. 800 kg (arvio kärrystä), kuormaa. Se oli kesäkeleillä ja hyvällä ilmoilla.
Nyt sitten selvisi Nurmijärveläistalon tupeensahatut ja niiden kohtalo
Heh, mutta liekkö samaa puutavaraa?! Mutta hyvä kannanotto...miten se minuun sitten liittyy? Kerro.
tikkis kirjoitti:Tommonen nokkapyörä painomittarilla olis aika kurko. Sattuisko löytymään linkkiä mistä kysellä. Siinä on muuten semmoinen seikka että jos sijotettu esim metrin päähän vetoaisan päästä niin antaa väärän arvon kuulapainosta. Eli pitäisi kai sitten tehdä hieman vaunukohtaisia laskutoimituksia mikä on %-kerroin mittarin antamaan lukemaan. Mutta varmasti harkitsemisen arvoinen kapine.
Muuten, mitenkä ne vetopainosäännöt nykyisin menee vanhojen nelikkojen kanssa ? Eli päteekö se 2,5 kertaa omapaino vanhoissa autoissa. Lähinnä ajatus koskee että mihin vuosimalliin saakka em. sääntöä sovelletaan.
tikkis kirjoitti:
Muuten, mitenkä ne vetopainosäännöt nykyisin menee vanhojen nelikkojen kanssa ? Eli päteekö se 2,5 kertaa omapaino vanhoissa autoissa. Lähinnä ajatus koskee että mihin vuosimalliin saakka em. sääntöä sovelletaan.
Ei kai se koskaan ole 2,5 kertaa ollutkaan vaan kaksinkertainen. Ei sovelleta enää mihinkään vuosimalliin lukekoon otteessakin mitä vaan.
Älkää ystävät hyvät haaskatko rahojanne tuohon "puntari"nokkapyörään. Caravanalalla toistakymmentä vuotta touhunneena voin kertoa, että kun se on vuoden verran kulkenut tuolla loskassa ja paskassa niin se on niin jumissa, että saat aisasta nykäisemällä tai painamalla ihan haluamasi lukemaan ruutuun.
Kyllä luotettavin puntari on ihan nuo tuulessa heiluvat käsivarret.
no jos ovat noin epävarmoja niin eipä kannata harkitakaan.
Niin ja mihin sitä puntaria tarvitaan ? Esim kun kuljettaa kärryllä nelivetovalmettia. On hiukka vaikea arvioida oikea aisapaino. Haluaisin nähdä uusikaupunkilaisen tuulessa heiluvat käsivarret kun Valmetti kärrynpäällä nostat vetokytkimen kahvaa; nouseeko ollenkaan, vai lentääkö aisa kerralla pystyyn. Vetokyktimen maksimi kuormituspaino 150 kg, joten sitäkään ei paljoa sopisi ylittää. Eli siihen käyttöön tulisi.
Minkälaista vallua muuten 9-5:lla voi vetää ? Kopiton565 tai 361 taitaa painaa noin 1500kg, joten jos vaunu painaa 300kg niin silloin lie onnistuu lain puitteissa.
Jes, aito piikkilangan kiristäjä. Toihan mahtuu vaikka eurowagonin kelkkakärryyn. Onko muuten hyvä lumitöissä ? Menee ainakin pieneen tilaan kaupungissa ja ulkonäöstä saa naapursympatiat, joten varmasti potentiaalinen laiskan miehen lumikola.
Oma 602-4 painaa 2950kg + kärry 480kg, eli jää sopivasti alle EU:n työntöjarrullisen perävaunun maksipainon 3500kg. Ruotsin puolella olis myynnissä noita GM/Saab 9-7 maastureita, mutta ei niissäkään riitä vetopainot
Eli vaihtoehtona isot jenkkimaasturit, Pick- upit, VW touareg, Land Rover Discover jne.
Subbasessa 4500kg vetopalkki ja 3500kg vetokuula. Haittana vaan että vahingossa voi mennä liikaa aisapainoa kun on aika tunnoton noin pienille lasteille. Arviosta olen lokasuojasta mittaa ottanut n. 5cm alaspäin kuormattuna.
okei. kun toi keittiöpäällikkö käski viedä nelikon pois (ilmeisesti ruskea väri ei sopinut), niin jotain sirompaa hankin tilalle. ELi täytyy sitten toi kakskymppinen unohtaa ja ottaa vanha perheenjäsen, nelosnuhvi jollain aikajänteellä työn alle. Siinä ois jopa Jamesin EK paikoillaan. Mistä tulikin mieleen, että on muuten nuhvi aika vikkelä kulkunen, hurjaa menoa reilua viittäkymppiä kaikkine ohjauksen klappineen...
Melkeen millä tahansa vetää mitä tahansa kun kärry on kunnossa (lue oikeesti kunnossa, ei pelkästään katsastettu ja kaverin mukaan ok) ja rengaspaineet ok. Useimmiten alkaa vaappuun vasta kun suurin sallittu täynnä tai aletaan hidastelemaan paikassa missä pitäis painaa kaasua tai ohjaillaan vähän sinnesuntänne.
Nelikolla oon kiskonu aika paljon eikä kauheesti eroa, tosi paskassa kelissä lipsahtaa yllättävän hätäseen kun kaikki neljä alkaa lipsumaan, kaksvetosessa aina kaks sivuttain pitävää pyörää, tulee helposti ulosmitattua tuo nelikon "hyöty". Toki tietenkin liikkellelähdöt jne paljon helpompia.
Ja jos pitää aisapainot mitata jollai vaa'alla niin ois ehkä parempi olla vetämättä.
Mitä paskempi keli niin sitä enemmän aisapainoa niin ei kärryllä ole niin paljon omia haluja.
Ja jos nuo autojen vetopainot ei ylity niin mein muijakin osaa kyllä vetää traileria ihan hyvin, sen verran turvallisia ovat nykysin.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa