SAAB.OPEL.FIAT

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
tevisu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja tevisu »

9000CD23T kirjoitti:???? ei jumankekka, minä ihmettelinkin tuota Fiatin mukana oloa.
Nyt ei mikään enää hätkähdytä minua..!!
Laitetaan vielä Fiat mukaan soppaan.

Mikäs se SAABin nimi nyt sitten on...? jos se ei ole SAABaru.
hmmm...SAABaruiat ( vaikeeksi menee )... :cry:
Sehän on FISABARU :lol:
NS83
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja NS83 »

Niin vielä tästä, et 9-3ss:ä on ooppelin pohja ja diisselit fiiatin koneita. Silti sillä on hintaa, kuin aidolla saabilla. :? Minun mielestä varusteita on laitettu ruksattavaks liikaa, juuri mitään ei ole vakiona, vaan kaikki ekstraa. Ajonvakautus systeemit ja kaikki. Samaan hintaan alkaa saamaan 9-3ss sillä 150hp diisselillä, kun 320d BMW:n, siinä on vakiona jo yhtä ja toista. Väitän että toi BMW on parempi ajettava. Laadusta ja kestävyydestä en sano mitään, :( fiat VS. BMW.

Tämän mielipiteen pohjana on kova tutkimus työ perheen autojen parissa. 9-3 2.0t löytyy ja 330d BMW(ei mitään vikaa vielä vaikka 107tkm ajettu)
Ensin vähän hutkitaan ja sitten vasta tutkitaan.
SportSedan
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja SportSedan »

NS83 kirjoitti:Niin vielä tästä, et 9-3ss:ä on ooppelin pohja ja diisselit fiiatin koneita. Silti sillä on hintaa, kuin aidolla saabilla. :? Minun mielestä varusteita on laitettu ruksattavaks liikaa, juuri mitään ei ole vakiona, vaan kaikki ekstraa. Ajonvakautus systeemit ja kaikki. Samaan hintaan alkaa saamaan 9-3ss sillä 150hp diisselillä, kun 320d BMW:n, siinä on vakiona jo yhtä ja toista. Väitän että toi BMW on parempi ajettava. Laadusta ja kestävyydestä en sano mitään, :( fiat VS. BMW.

Tämän mielipiteen pohjana on kova tutkimus työ perheen autojen parissa. 9-3 2.0t löytyy ja 330d BMW(ei mitään vikaa vielä vaikka 107tkm ajettu)
PohjaLEVY on sama ku uudessa Vectrassa ja Mersusta löytyy myös Fiatin diisseleitä, onko se huono meriitti ? ei minusta. 8O

9-3 SS on "aidompi Saab" kuin edellinen 9-3 jossa oli paljon enemmän Opelia, jos sillä nyt on jotain merkitystä :?:

BMW on takavetoinen eli aivan erityyppinen ajaa, joku tykkää takavedosta, minä en, ilman ESPiä BMW:tä ei varmaan ostaisi kukaan :lol:

Ja vielä hinnoista, BMW maksaa diisselinä 4-5000 erkkiä enemmän kuin 9-3 SS, ei ne minusta ole samanhintaisia.. puhumattakaan ajettavuudesta jossa Saab 9-3 SS hakkaa 3-sarjan BMW:n mennentullen, huom talvikeleistä, tiloista ja valoista ei vielä ole edes puhuttu. :P
TK
"Ruisku"

Aitous

Viesti Kirjoittaja TK »

Tämä Saabien "aitous" näyttää puhuttavan tänä päivänä täällä uskomattoman paljon, ja välillä heitot suuntaan ja toiseen ovat hieman kummallisen tuntuisia.

Mikä on "aito Saab"? Onko aito Saab se vanha 900? Moni tuntuu 9000:stakin pitävän surutta aitona Sabana, vaikka se onkin kehitetty yhteistyössä Alfa Romeon, Lancian ja - nimenomaan - FIATIN kanssa.

Harvapa auto tänä päivänä on millään tavalla "aito", kun osat ja osakokonaisuudet on jaettu monilla eri merkeillä yllättävänkin laajasti. Miksi pitäisi olla "aito"? 9-3 SS:n osalta kestävyys on kovin huono argumentti, kun kokemusta tuskin vielä on kellään suuremmista kilometrimääristä.

Mitä tossa 320d:ssä on 9-3:een verrattuna ylimääräistä vakiona, ainakaan Linear PLUS -varusteltu 9-3 ei mun mielestäni näyttäs jäävän tuosta jälkeen sen kummemmin. Ei sitä ainakaan "ala saamaan" samaan hintaan kuin tuota Saabin dieseliä, tollanen useamman tuhannen euron hintaero on kuitenkin iso nippu rahaa kelle tahansa.

Hyvä auto varmasti on BMW:kin.

Rekisteröidyin vasta tänne foorumille, vaikka olenkin juttuja pidempään seuraillut. Kortti on vasta viikon parin sisällä tulossa, eli nuori mies olen vielä. Saabeja (lähinnä OG900) on kuitenkin perheessä ollut useita, lähes 15 vuoden ajan minunkin eläessäni. Nyttemmin merkki on tosin vaihtunut erinäisistä syistä, ja pääsen tai joudun aloittamaan autoiluni Audilla.

Toivottavasti hyväksytte minut joukkoonne.
rälläkkä
"Hölösuu"

Re: Aitous

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

TK kirjoitti: Mikä on "aito Saab"? Onko aito Saab se vanha 900? Moni tuntuu 9000:stakin pitävän surutta aitona Sabana, vaikka se onkin kehitetty yhteistyössä Alfa Romeon, Lancian ja - nimenomaan - FIATIN kanssa.
Loppujen lopuksi 9000:lla ei tainnut spagettivehkeiden kanssa olla paljoakaan tekemistä.
Jostain muistelen lukeneeni että korin ja rungon osista muiden tipo 4 autojen kanssa keskenään vaihtokelpoisia on kymmenkunta. Taitaa suurin italiaanoasia olla 9000:ssa muotoilu.
peinu
"Hölösuu"
Viesti:

Re: Aitous

Viesti Kirjoittaja peinu »

TK kirjoitti: Rekisteröidyin vasta tänne foorumille, vaikka olenkin juttuja pidempään seuraillut. Kortti on vasta viikon parin sisällä tulossa, eli nuori mies olen vielä. Saabeja (lähinnä OG900) on kuitenkin perheessä ollut useita, lähes 15 vuoden ajan minunkin eläessäni. Nyttemmin merkki on tosin vaihtunut erinäisistä syistä, ja pääsen tai joudun aloittamaan autoiluni Audilla.

Toivottavasti hyväksytte minut joukkoonne.
Tervetuloa porukoihin.

Olen muuten tuosta merkkisekoituksesta samaa mieltä kanssasi. Saab on aina ollut pieni valmistaja. Olisi kummallista jos pystyttäisi voitollisesti myymään laadukkaita ja edullisa autoja, joissa on kaikki itse suunniteltu ja valmistettu ilman alihankintaa. Tai no, alihankinta on vissiin ok niin kauan kun alihankkija ei ole toinen automerkki? 8O
Fiksu keskittyy ydinosaamiseensa ja antaa toisarvoiset asiat alihankkijalle. Vaikka osaa tulee fiiulta tai ooppelilta, niin ei saabista saa toisenmerkkistä tekemälläkään. Ehkäpä sabistit on totutettu aiemmin "liian hyvään" tai sit ollaan kuljettu laput silmillä... Liian hyvään siksi lainausmerkeissä, että saabin laatu on viimeiset vuodet ollut parempaa kuin koskaan.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
se93tbo
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Tuli vaan mieleen että kaverilla on matkailuautossa fiatin diesel ja ajettu PALJON eikä mitään vikaa vieläkään :?:
9-3.1972
TK
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja TK »

9000:n yhteydet italialaisiin olivat tosiaan vähän toisentyyppisiä kuin vaikkapa 9-2X:n vastaavat Subaruun, mutta esimerkiksi niinkin merkittävät korinosat kuin ovet olivat vaihtokelpoisia 9000:n ja Fiat Croman kesken. Varmasti kuitenkin alkuperäiset ovet olivat muotoilua lukuunottamatta valmistajien omaa alihankintaa/ tuontantoa ilman yhteishankintoja..?

Mielestäni tänä päivänä merkki muodostuu hieman muista arvoista kuin faktisesta osien alkuperästä. Tällaiset arvot, kuten vaikkapa materiaalien tasokkuus, näkyvä laatuvaikutelma, suunnittelu, kehitys ovat Saabilla nykypäivänä paremmassa hallussa kuin ikinä aiemmin.

9-3 SS on edelleen minun mielestäni pätevin Saab, mitä tehdas on onnistunut valmistamaan vuosikymmeniin. Auto on oman aikansa tuote, ei valmiiksi vanhentunut millään mittarilla, ja vakuuttaa kyllä varustelullaan ja laaduntunteellaan - myös ajettavuuttakin uskallan kehua niiden äärimmäisen vähäisten kokemuksieni perusteella, mitä olen 1.8t Linearilla ja 2.0t Vectorilla kurvaillut.

Alusta on hieman toista luokkaa kuin vanhassa 9-3:ssa vakiona.
TK
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja TK »

9-5T kirjoitti: Erimieltä asiasta.
Nyt parina viime vuotena materiaalin tasokkuus on heikentynyt samoin näkyvällä laadukkuudella ei taida enään olla väliä Saabilla. Lattiamatoissa ei ole enään veden pitävää pohjaa eikä vahvikkeita kantapään alla, klipsejä ja suojamuoveja on jätetty pois, äänieristettä vähennetty, penkinkorkeussäädön suojamuovit on pois ja käsittelemätön ruostuva rauta näkyy eikä lisääntynyt keinonahka edes muistuta nahkaa.
GM:n säästö näkyy.
Okei, no tossa on kyse vähän siitä mitä kokee laatuvaikutelmana. Kuitenkin jos hyppää vm. 2001 perus-9-3:sta harmaine penkkeineen ja muovisine Cliffhanger-kojelautoineen uudenkarheaan niinikään perus-9-3 SS:ään, ero on valtava linjojen ja osien sopimisessa tyylillisesti, värillisesti ja materiaaliensa puolesta toisiinsa.

Käytännön yksityiskohdissa varmasti on tingitty, kuten hyvin monissa kalleimmissakin nykyautoissa tänä päivänä.
Vastaa Viestiin