Kesärenkaat vm. 2010

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Musti kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:Aja loppuun vaan ne kitkat. ...
Voivat vaan "sulaa alle"; kaverilla tuli kaikissa neljässä renkaassa vyöt näkyviin renkaan sisäpuolelle. Ei aja enää talvirenkaita loppuun kesäisin.
No mutta ihan menestyksekkäästihän silloin on kumit ajettu loppuun jos kankaat kurkkaa joka renkulasta? :D Vai oliko pintaa vielä rutkasti, mutta runko tuli renkaan kyljen läpi?
cab95 kirjoitti:Ja kyl osa rengasfirmoista vaihtaa rengas-onlinen kautta tilattuja kumeja hintaan 100e sarja
Asentaa juu, mutta ei välttämättä 100€ riitä. Järvenpään Euromasterin ukko antoi "ohittamattoman" tarjouksen kun kysyin rengasonlinesta ostamieni Hankookkien asennusta. Kaksi rengasta, asennustyö 70€ :lol: Pikaisella ingenjör-matematiikalla se olis 140€/sarja. Sinne jäi ukot pyörittelemään peukaloitaan tyhjään halliin kun poistuin paikalta :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja SS »

Voivat vaan "sulaa alle"; kaverilla tuli kaikissa neljässä renkaassa vyöt näkyviin renkaan sisäpuolelle. Ei aja enää talvirenkaita loppuun kesäisin.
Aika paljon kiinni renkaasta, auton painosta ja ajotavasta. Vajaat 100kg painavan auton alla "loppuun ajetut" Nokian Q:t kestivät monta kesää, käsittämätön kulutuskestävyys. Saman auton alla sain Nokian NRe:t sileiksi parissa kesässä. Hieman lötköthän nuo olivat ja sateella liukkaat, mutta kyllä niillä pärjäsi kun muisti mitkä siellä alla pyörivät.

Itse asennutin Camskillistä ostetut kumit paikallisella "ison" ketjun puljulla, noin 50e koko sarja aluvanteille. Tosin samalla kertaa teetettiin paljon muutakin hommaa, millä taatusti oli vaikutusta hintoihin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja haffu »

Viime kesän Kumhoilla ajaneena tykästyin kyllä täysin. Kuivapito tuntui olevan erittäin hyvä. Ahvenistolla rääkkiä saaneenakin pitivät vielä ihan hyvin. Hieman moitteita voisi kyllä antaa tuosta kulumisesta ja märän kelin pidosta. Toki kuljettaja itse tekee päätöksen miten sitä ajoneuvoaan kuljettaa ja tuolloin pitäisi muistaa myös millaiset ne renkaat alla ovat.
Itseltä löytyy kyllä varastosta VOLVO:n vanteilla olevat ajamattomat Nokian Hakka V:t. Tuskin saan noita vielä tulevalle kesälle sovitettua alle, mutta kokemusta Nokian kesärenkaiden toiminnasta ei toistaiseksi ole. Talvirenkaina ovat olleet omasta mielestäni ihan hyviä. (Ainakin huomattavasti paremmat ovat, kuin tällä hetkellä alla olevat Firestonet.)
Nuo kumhot (KU-31) tosiaan eivät kovin hintavia ole täällä kotosuomessa. Tällä hetkellä vertailussa näyttää olevan koossa 205/55R15 jopa halvemmat paikallisessa kumiliikkeessä kuin rengas-onlinessa. Camskill tosin tuntuu silti vievän voiton suurin piirtein rengastöiden hinnan (58€) erotuksella. Tuolla on sentään kiinteä hinta rengastöille, eli on aivan sama ostatko renkaat heiltä, vai ovatko renkaat valmiiksi mukana.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja SS »

Hieman moitteita voisi kyllä antaa tuosta kulumisesta ja märän kelin pidosta.
Hmm, mielenkiintoista. Minä taas olen ihmetellyt uskomattoman hyvää märkäpitoa noissa. Lieköhän nopeusluokalla väliä...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja haffu »

9-5T kirjoitti:
haffu kirjoitti:moitteita voisi kyllä antaa tuosta ...märän kelin pidosta. Toki kuljettaja itse tekee päätöksen miten sitä ajoneuvoaan kuljettaa ja tuolloin pitäisi muistaa myös millaiset ne renkaat alla ovat.
Miten oma päätös surkeilla renkailla auttaa selviämään yllättävistä tilanteista?
Riittävän yllättävistä tilanteista ei välttämättä auta paremmat renkaatkaan, mutta lähinnä keliolosuhteiden muuttumista ja sitä myöden oman ajonopeutensa paremmaksi sovittamisesta hain tuolla tekstilläni takaa.
SS kirjoitti:
Hieman moitteita voisi kyllä antaa tuosta kulumisesta ja märän kelin pidosta.
Hmm, mielenkiintoista. Minä taas olen ihmetellyt uskomattoman hyvää märkäpitoa noissa. Lieköhän nopeusluokalla väliä...
Voi johtua myös autosta/alustasta, mutta og900 Lesjöillä ja vakioiskareilla (kaiketi se huonoin kombinaatio) ei tuntunut märällä toimivan. Kumhot ovat kuitenkin seuraavan kesän valintani. Sen verran laadukkaiksi renkaiksi ovat kuitenkin osoittautuneet ja hinnaltaan selvästi kilpailijoitaan parempi.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja mursu »

Laitoin juuri kesärenkaat alle :roll:
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9-5T kirjoitti: Jos halpis renkaalla menee jarruttaessa 0,5m pidemmällä pienessä vauhdissa jarruttaessa ja lapsesi hypätessä auton eteen hyvillä renkailla jää 1cm rakoa olisi huonoilla renkailla ajava 49cm lapsesi päällä. Ennakoiminen on kitkakuskien lempiaihe mutta kaikkea ei voi ennakoida ja silloin erot on ratkaisevia.
Jos täysperävaunurekka ajaa perääsi liikennevaloissa, niin kylläpä sitten harmittaa että ajelet jollain epäturvallisella peltitölkillä, kun olisit voinut ennakoida tämänkin valita turvallisemman vaihtoehdon ja ajaa T72 panssarivaunulla, tai ottaa vielä varmemman päälle ja mennä lentokoneella, joka on autoilua huomattavasti riskittömämpää.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9-5T kirjoitti:... On kuitenkin eriasia ajaa halpis renkailla ja luulla sekä kehua sen riittävän että ottaa huomioon niiden olevan huonommat, normiajossa niillä pärjää mutta yllättäviä tilanteita ei kannata luulla pystyvänsä ennakoimaan.
Juu, kannattaa niillä hyvillä renkailla sitten joutua vaan hiukan enemmän yllättäviin tilanteisiin, että selviää sen extra-marginaalin avulla jonka ne tarjoaa halpisvaihtoehtoon nähden :)
Suurimpia tekijöitä onnettomuuten joutumisessa on myös kuljettajan reagointiaika, koska sen aikana auto yleensä kulkee (tilanteeseen nähden) maksiminopeuttaan, joka syö todella nopeasti sen "pelivaran"/turvavälin tms.. Jos siinä kesken nenänkaivuun ja mankasta soivan hyvän biisin tulee se yllättävä tilanne, niin reagointiaika on hiton paljon pidempi kun jossain ajoharjoitteluradalla tms. jossa osaa odottaa "yllätystä". Pitäisikö tätä varten vetää piristettä naamaan aina kun lähtee ajelemaan, että saisi reagointiajastakin tiputettua sen (ehkä) ratkaisevan sekunnin kymmenyksen?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja mursu »

Ja jos nyt maksimaalista pitoa lähdetään kesäkelille hakemaan niin eikö tuolla ajatusmaailmalla kaiken logiikan mukaan autoon kannattaisi asennuttaa vähintäänkin 20" vanteella olevat n.50cm leveät kumit, tyyliin Potenza s001:set. Niistähän sitä kitkaa alkaa vasta oikeasti löytymään. Ja jarrutkin sitten sen mukaan että jaksavat edes pysäyttää tuollaisen pyörän, unohtamatta että alustan pitää toimia niin että tuo autoa kalliimpi rengassarja ylipäätänsä pysyy tiessä :)

Noilla 185/65-15:lla tuntuu ettei auto pysähdy ikinä, oli keli, seos tai valmistaja sitten mikä tahansa.
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja mursu »

V.J.S kirjoitti:
Musti kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:Aja loppuun vaan ne kitkat. ...
Voivat vaan "sulaa alle"; kaverilla tuli kaikissa neljässä renkaassa vyöt näkyviin renkaan sisäpuolelle. Ei aja enää talvirenkaita loppuun kesäisin.
No mutta ihan menestyksekkäästihän silloin on kumit ajettu loppuun jos kankaat kurkkaa joka renkulasta? :D Vai oliko pintaa vielä rutkasti, mutta runko tuli renkaan kyljen läpi?
Täällä tuli kesän ajetuista kitkoista kudokset näkyviin tuossa vuodenvaihteessa. Ihmettelin kun ei ilma meinannut pysyä renkaassa ja pimeässä hamuilin renkaan taakse etsien vuotokohtaa, sillä seuraksella että koko käsi oli täynnä metallisilppua ja verta tuli perkeleesti :)
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja Svc »

mursu kirjoitti:Täällä tuli kesän ajetuista kitkoista kudokset näkyviin tuossa vuodenvaihteessa. Ihmettelin kun ei ilma meinannut pysyä renkaassa ja pimeässä hamuilin renkaan taakse etsien vuotokohtaa, sillä seuraksella että koko käsi oli täynnä metallisilppua ja verta tuli perkeleesti :)
Eli kitkastakin tuli piikkipyörä... :wink:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
cab95
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 15:03

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja cab95 »

Saihan nuo kumhot 8.1/10 tm suvikumitestis.Michelin energy saver 8.2 ja voittaja 8.9.Joten tuskin ihan luokattomat on.Ainoa isompi moite ääritilanne käytös,itse testiä en lukenu mut mikä on ollut testiauto?Lainaukses vain tulokset,tm 5/08!Ja eihän niitä tartte halpisrenkaina ostaa,kyl euromaster 17tuumaisista reilu 600 pyytää :mrgreen:
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja m&m »

P.Y-J. Kannisto kirjoitti:Piti kans ajaa noi vanhat kitkat pois kesällä, mut lukiessani kyseistä juttu, aloin miettimään asiaa uudemman kerran.
TM:llä on ristiretkellään taas kerran mopo pahemman kerran karannut käsistä, ei sen kummempaa. Sehän on selvä, että uudet kesärenkaat ovat parempia, mutta ne ovat uusia hyvin rajoitetun ajan... ei TM:n testiasettelulle ole paljoakaan järkisyitä.

Ei ne kitkat ole kesällä sen vaarallisempia kuin talvellakaan, niillä pärjää mainiosti talvella ja sama pätee kesäänkin. Kitkat voi vallan hyvin ajaa loppuun kesällä kunhan muistaa liikennesäännöt ja ajelee niiden mukaisesti. Turvallisuusnäkökulmasta katsottuna erot käytettyjen kitkojen ja käytettyjen kesärenkaiden välillä katoavat marginaaleihin kun mittaustulosten lisäksi tehdään vähän todennäköisyyslaskelmia ja riskianalyysiä.

Minunkin piti edelliskeväänä normikäytännöstäni poiketen ajaa vanhat kitkat loppuun... mutta ne kestikin koko kesän, seuraavan (leudon) talven, ja vielä toisenkin kesän... hämmästyttävän kestävät. Valmistajakohtaisia erojakin voi tietty olla ja kokeilemallahan se selviää eikä maksa mitään (voihan ne kitkat heittää menemään kesken kauden jos osoittautuvat huonoiksi). Vielä ei kohdalle ole osunut alle sulavia kitkoja mutta contin kesärenkaasta hajosi runko ennenaikaisesti.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja mike »

Kyllä kitkoilla kesällä pärjää siinä missä millä tahansa renkailla jos mitään yllättävää ja äkillistä ei tapahdu. Kuitenkin ne kitkarenkaat on ihan oikeasti luokattomat kesäkelillä kesärenkaisiin verrattuna jos joudutaan äkkitilanteisiin.

Kesärenkaillakin pystyy ajamaan talvikelillä varsin hyvin kun vain ennakoi ja muistaa renkaiden rajoitukset....
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja m&m »

mike kirjoitti:Kyllä kitkoilla kesällä pärjää siinä missä millä tahansa renkailla jos mitään yllättävää ja äkillistä ei tapahdu. Kuitenkin ne kitkarenkaat on ihan oikeasti luokattomat kesäkelillä kesärenkaisiin verrattuna jos joudutaan äkkitilanteisiin.

Kesärenkaillakin pystyy ajamaan talvikelillä varsin hyvin kun vain ennakoi ja muistaa renkaiden rajoitukset....
Tyypillinen kommentti joka saattaa päteä johonkin tiettyyn kitkarengasmalliin mutta ei suinkaan kaikkiin.

Itse en kunnon talvikeleillä kesärenkailla pärjää, mutta kitkoilla pärjään vuodenajasta riippumatta. Yllättäviä ja äkillisiä tapahtumia on vuosien saatossa vastaan tullut mutta yhdessäkään ei rengasvalinta ole aiheuttanut ongelmia. Kohta on kuitenkin taas kesärengasvalinta edessä koska kitkat haluan säästää seuraavaan talveen ja kesärenkaat tarjoavat enemmän ajonautintoa kunhan kelit sen sallivat. (Ennen rengassulkeisia odottelen kuitenkin vielä tovin tämän talven ensiliukkaiden saapumista eteläsuomeen.)
Vastaa Viestiin