P.Y-J. Kannisto kirjoitti:Piti kans ajaa noi vanhat kitkat pois kesällä, mut lukiessani kyseistä juttu, aloin miettimään asiaa uudemman kerran.
TM:llä on ristiretkellään taas kerran mopo pahemman kerran karannut käsistä, ei sen kummempaa. Sehän on selvä, että uudet kesärenkaat ovat parempia, mutta ne ovat uusia hyvin rajoitetun ajan... ei TM:n testiasettelulle ole paljoakaan järkisyitä.
Ei ne kitkat ole kesällä sen vaarallisempia kuin talvellakaan, niillä pärjää mainiosti talvella ja sama pätee kesäänkin. Kitkat voi vallan hyvin ajaa loppuun kesällä kunhan muistaa liikennesäännöt ja ajelee niiden mukaisesti. Turvallisuusnäkökulmasta katsottuna erot käytettyjen kitkojen ja käytettyjen kesärenkaiden välillä katoavat marginaaleihin kun mittaustulosten lisäksi tehdään vähän todennäköisyyslaskelmia ja riskianalyysiä.
Minunkin piti edelliskeväänä normikäytännöstäni poiketen ajaa vanhat kitkat loppuun... mutta ne kestikin koko kesän, seuraavan (leudon) talven, ja vielä toisenkin kesän... hämmästyttävän kestävät. Valmistajakohtaisia erojakin voi tietty olla ja kokeilemallahan se selviää eikä maksa mitään (voihan ne kitkat heittää menemään kesken kauden jos osoittautuvat huonoiksi). Vielä ei kohdalle ole osunut alle sulavia kitkoja mutta contin kesärenkaasta hajosi runko ennenaikaisesti.