Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja tturku »

No päästä nyt jännityksestä ja kerro mikä tulee Jumpperin tilalle? :D
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Tällä hetkellä pihassa on ´12 mallinen Vw Passat 170-hepan 2-litraisella TDi-koneella ja DSG-automaattilaatikolla. Kyseessä on laina-auto autoliikkeeltä, en tosiaankaan ole tullut hulluksi ja rahojani moiseen laittanut. Tuli hieman komplikaatioita matkaan heti kättelyssä uuden auton suhteen, se on nyt korjauksessa. Toisaalta hyvä, että kulutusosien vika ilmeni heti ensi metreillä, eikä vasta kotipihassa. Palataan tarinan kera paremmalla ajalla, kun auto on korjattuna pihassa ja päästään maaliin kaupan suhteen. Prosessi on vielä kesken. Elämä on.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Toyotan Hybrid on varmaan jo nähty. Volkkari se ei ole. Foorumilla kehuttu C6-kin lienee jo liian vanha. Autoverkkokaupan tuotteet lienee peruskauraa. HMM.. Menee mielenkiintoiseksi :D

Edit. Passatti ehti ensin
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

IC1970 kirjoitti:^Tällä hetkellä pihassa on ´12 mallinen Vw Passat 170-hepan 2-litraisella TDi-koneella ja DSG-automaattilaatikolla.
IC1970 kirjoitti:Perhanan vääräleuat :lol: TARKENNAN, pihaan ei tule Vw-konsernin henkilöautovessoja
Kai parkkeerasit kuitenkin kadun varteen etkä pihalle? :D :mrgreen:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Tää oli Force Majeure, oli pakko laittaa pihaan, koska täällä maalla asutaan ja tonne maantien varteen mistä pihatielle käännytään, ei autoa ole laillista jättää. Niin härski en ole, että parkkeeraisin Vw:n naapurin pihaan, edes vähäksi aikaa ! Siellä on sentään minun heille myymä Yaris koristamassa pihaa, en missään nimessä halua, että mikään vikaisuutta tarttuu tuohon helmeen. Täytyy nyt vaan toivoa, ettei tuo dsg porsi huomenna kun menen aamulla töihin 8O
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

No saat tämän kerran anteeksi, kun oli laina-auto ja kaikkee...
Omalla ranskanpullalla tuli nyt ajettua eka about täysi tankillinen tänään. 732km tripissä ja 52,02litraa liruttelin tankkiin, eli about 7,1l/100km.
Yllättävän pienellähän tuo menee :D Mukana kuitenkin useampia kylmälähtöjä lyhyillä muutaman kilometrin ajosuoritteilla ja muutenkin normaalia reipasta ajosuoritetta.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Kiitos :D Sopiva kulutus sulla tossa Pösössä, äsken tulin uudella ostoksella pihaan ja uusi "tankilta kotiin" ennätys syntyi, edellinen oli vm. 2010 Priuksen nimissä, 3.9 litraa. Nyt oli lukema toisinpäin kuin sun Pösössä, eli 1.7 litraa. Vähällä meni. Eiköhän tuota vielä kuitenkin reilusti paranneta, lähdin kylmällä autolla töistä, ensin oli polttomoottori pakolla päällä kun jäähdytysvesi lämpeni, matkalla sitten aina välillä käynnistyi, kun auto piti yllä haluttua lämpötilaa sisätiloissa. Enköhän mä vielä noi ajamisen niksit opi ajan kanssa, kotoa ainakin pääsee lähtemään esilämmitetyllä autolla, joten sekin alentanee kulutusta. Tavoite on toki, että ensimmäinen numero on 0 noilla työmatkoilla. Kelien lämmetessä tuo ei liene edes haaste.

Kuva

Toyotan perushybridit on tosiaan jo nähty, siksipä pihassa no nyt Toyota Prius PHEV, käyttöönotto 12/2013 ja mittarissa 112 tkm. Entinen liisari, kolme vuotta tuli täyteen joulun alla ja palautui kauppaan. Helmiäisvalkoinen, nyt ei päässyt väriä valitsemaan, mutta kai tuon kestää. Tästä on hyvä ponnistaa sitten joskus sellaiseen plug-inniin, jolla ajaa kotilatauksella sen vähintään 50 km, niin onnistuu päivän ajot latauksella ilman kikkailua. Työpaikalla lataus jäi vähän vajaaksi ja mittari lupasi 18.5 km. Kotiin oli vajaat 18 ja auto ilmoitti kotipihassa, että 2.5 km on vielä jäljellä. Pikkupakkanen ja kylmällä autolla liikkeelle. Eiköhän tuolla lämpimämmässä sen luvatun 25 km ajele, ennen kuin ajoakku on tyhjä. Sen jälkeenhän tämä toimii kuten tavallinen Prius, joten vähällä mennään joka tapauksessa. Mun ajoprofiililla kuussa tulee keskimäärin 6-700 sähkökilometriä. Bensatankilla joutunee siis normitilanteessa käymään 1500-2000 km välein. Vaatii toki aina latausta kotona, mutta toi ottaa tyhjästä täyteen vain 90 minuuttia ja motivaatio on kunnossa viritellä, joten tuskin tulee laiskoteltua. Jonkinlainen suoja pitää askarrella, että on sateelta suojassa, pitää vähän kehitellä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Onnea valinnasta! Minäki pitkään tuota vaihtoehtoa pohdein, mut taskulaskin kädessä ja lompakko otsalla päädyin sitte kuitenki pysymään halvois autois, ja nykyään femma makaaki puun alla ja käyttörouskuttimen virkaa hoitaa ehta mekaanisella jakajapumpulla varustettu V40 :mrgreen: Sit ku Opel Amperan saa 10k:lla, saatan palata taas taskulaskimen äärelle.

Odotan rehtiä kulutusdataa laskimella laskettuna ja matkamittarikorjattuna. Spritmonitor antaa osviittaa, mut alue on väärä ja tyypillisestä 10% matkamittariheitosta ei oo varmuutta. Pidähän hyvää kirjanpitoa ;)
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Voit olla varma, että tulee tarkkaa dataa. Mun keskimmäinen nimi on tarkka ja lempinimi data. Toivon, että ensimmäiseen tankkauspäivitykseen menee yli kuukausi. No, sehän riippuu ihan siitä, paljonko joutuu maailmaa kiertämään. Jos tässä kotikonnuilla pörrätään, uskon, että aika vähällä päästään, pidemmät reissut meneekin sitten sinne normi-Priuksen lukemiin, tosin, mitä olen lukenut, niin ymmärsin, että tämä vahvemman akun versio on etevämpi myös pitkässä ajossa. No, se jää nähtäväksi.

Amperoita katselin myös sillä silmällä, olivat tossa haussa tasaverrokkeina Priuksen kanssa. Yhteensähän näistä autoista oli Suomessa ruhtinaalliset 25 auton markkinat :? Enhän mä tällä mitään säästä, Jumperin mukana meni uudet rengassatsit, tämän mukana tuli originaalit, eli pääsee taas Euromasterille asioimaan. Ja hävisihän siinä sen puoliskan alvin verran muutenkin, mutta kyllä tämä kestetään. Talvikoko on 205/55/16 ja kesäkoko 195/65/15. Tekis kyllä mieli kääntää nuo nyt toisinpäin, jos ja kun joutuu kummatkin uusimaan. Mutta, ei hätiköidä. Niin, Amperaa ei ollut sopivan hintaista tohon vaihtoruljanssiin, Jumper oli sen verran hankala vaihdettava, että oli otettava sieltä mistä järkevimmin sai. Heikoimman ja parhaan tarjouksen väli oli tällä kertaa 5500 euroa. Painiskelin vähemmän ajetun -12 mallisen ja tämän enemmän ajetun -14 mallisen välillä tovin, loppuratkaisu oli helppo, koska Kamuxin tarjous oli niin hyvä. Minusta tässä yksilössä oli hinta kohdillaan 3 vuoden ikäiseksi autoksi, josta tippunut hinnasta yli 50% uudesta. Noissa -12 mallisissa oli myös leima tuloilla useimmissa ja sen jälkeen joka vuosi, tämä on juuri leimattu ja seuraava jouluksi 2018. Samaten leasing-pirssinä on käynyt tunnollisesti 15 tkm välein Toyotalla, muutamassa muussa oli hyvinkin epämääräiset merkinnät ja tuontiautojakin oli seassa.

Mitenkään mahdottomana en pidä sitä, että sopivan Amperan sattuessa kohdalle pienellä välirahalla voisin vaihtaakin. Ampera kun istuisi mun ajoprofiiliin aivan täydellisesti. Tässä on vähän knafti tuo sähkösäde. Normaalista päiväreissusta tulen taittamaan EV-tilassa ehkä n. 60%, ihan ok sekin, mutta silti. No, siitäkin on dataa tulossa. Auto on ladattu aamuksi ja moottori + sisätilalämppäri antaa normin 2 tunnin annoksen ennen liikkeellelähtöä, mielenkiintoista vertailla, kuinka äkkiä mennään sähköllä verrattuna tämän päivän kylmäkäynnistykseen ilman esilämmitystä. Tuossahan on myös "kauko-ohjattu" ilmastoinnin ohjaus, Priuksen oma webasto. Eli kun pistoke on kiinni latauslaitteessa, voi kaukosäätimestä napsauttaa AC:n päälle ja auto käyttää lataussähköä ja omaa puhallinta auton esilämmitykseen. Pitää kokeilla joku yö laittaa ajastimella lataus päälle aamuksi ja napsauttaa herätessä kaukolla ikkunasta auto pöhisemään lämpimäksi, pakko testata, miten tuollainen pelittää.

Kuten huomaatte, mä olen näistä jonkin verran kiinnostunut. Kallis harrastus, mutta pitäähän miehellä lelut olla. PS. Sigussa on nyt vuosimallina 2014, tarkastin virallisen kannan ja kyllähän tämä on 2014 vuosimalli, on mennyt kilpiin melkein suoraan ennakkoilmoituksen jälkeen. Olkoonkin, että on 2013 vuoden puolella rekkaroitu. Uskottelen nyt itselleni näin, ehkä saan siitä vielä promillen paremman olon. Suon sen itselleni.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onnea hankinnalle! Töpseliautokuume on täälläkin ollut päällä jo jonkin aikaa. Infra siihen on kunnossa kotona ja töissä, haluttomuus käyttää rahaa autoon sekä nykyisen kulkineen sopivuus tarpeisiin ovat toimineet tehokkaina jarruina.

Kai Tarkka Datalla on sitten kotona pistorasiassa virtamitrari latausenergiaa mittaamassa :?:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Töpselipeli toimis kyllä meilläkin varmaan kivasti. Range tarttis olla vaan se ~50km vähintään, niin saisi aamuksi ladattua kotona ja iltapäiväksi töissä. Täyssähköauto ~200km rangella menisi kakkosautona enemmän kuin hyvin. Mutta noissa on hinnat vaan sen verran karut, että omalla rahalla ei kannata harkitakaan vielä. Ton Pösön hankintahinta oli kuitenkin huikeat 900€, siinä ei paljoa arvonaleneman tai pääomakulujen murehtiminen päätä puristele :lol:
Firman liisurin vaihtoon on vielä reilu kolme vuotta, joten paljon ehtii tapahtua tarjonnassa, autoverotuksessa yms., mutta en yhtään ihmettelisi jos seuraava vehjes olisi joku sähkö/hybridi. Sikäli mikäli nyt tulee uutta liisaria edes otettua.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^Latausvirtaa en sen kummemmin mittaa. Käytännössä tuo on aina tyhjä kun tulen kotiin jos en lataa muualla, se on 3.9 kw per lataus. Jos autolle tulee ajoa joka päivä, se on n. 120 kw kuukaudessa, en usko että keskiarvo tuosta paljoa heittää, noin vajaan vuoden ajoprofiilin tarkastelun perusteella. Tulee kahden reissun päiviä mutta ne kumoutuvat aika tasaisesti päivillä, jolloin ei ole ajoa ollenkaan.

Laitan kohtapuoliin kun koiranpennut tuosta nukahtavat toiselta koneelta pari kuvaa aamun ajoista, avaavat aika hyvin sitä, miksi esim. minulle tuo parinkymmenen kilsan töpseli-range on hieman niukka kun täällä n. 18 km päässä sivistyksestä asun ja miksi mietiskelin Amperaa ja haikailen Ioniqin tai jopa uuden Prius Primen perään. No, uskallus ja rahat riittivät tällä kertaa vain idioottivarmaan Priukseen pienellä sähköbonuksella, mutta tällä on hyvä harjoitella. Jatkojohdon päässä se tuolla latautuu, joka on ohjekirjan mukaan kiellettyä, mutta onneksi uusin johdot toissasyksynä sadekelin kestäviksi ja vahvemmiksi, eilen tsekkailin aika tarkasti kun ekaa kerran latasin, eikä mitään outoa kuten kuumenemista tms. ollut havaittavissa. Minun laskujen mukaan jos johdot kestää sisälämppärin ja lohkolämmittimen, niin ne kestää myös tämän latauksen. Pistoke on vikavirtasuojattu ja oman sulakkeen takana, valittavana on myös punainen vaihtoehto, tämä uusi sähkökeskus asennettiin kun laitettiin asetuksenmukaiset jätesysteemit toissa vuonna. Ei mitään hifiä, mutta ajaa asiansa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

No niin. Aamulla ajoin hyvin tyypillisen reissuni. Pojat kyytiin ja kaupunkiin, kummankin pudotus omaan opinahjoonsa ja sitten kaupan kautta kotiin.
Ajoakun latasin täyteen eilen illalla ja aamulla oli lohko + sisätilanlämmitin päällä pari tuntia ennen lähtöä. Startatessa auto ilmoitti EV (Electric Vehicle) toimintamatkaksi 18.8 km. Lämpötila pikkusen pakkasen puolella ja keli sekä lumipöpperöistä, että mustaksi suolattua.
Vein pojat kouluihinsa ja hieman ennen kaupan pihaa auto vilkutti EV-symbolia sen merkiksi, että ajoakku on tyhjä.
Kuva
Siinä näkymä kaupan pihassa sammuttaessa. Ajoakku kesti karvan vajaat 21 km ja keskikulutus näkyy kuvasta. Ei siis suurta eroa eiliseen, vaikka auto oli lämmityksessä. Nyt oli enempi lastia ja keli hieman raskaampi. Edessä hidasteli myös yksi epävarma Mitsubishi-kuski, jonka takia en päässyt ajamaan omana itsenäni. Arvelin etukäteen, että Suomen talvessa päässee sinne parin litran kulutuksiin kun sähköllä mennään pääosin ja näin äkkiseltään näyttää olevankin. Youtubesta löytyy paljon videota nimimerkiltä "priusguru", joka asuu Montanassa, jossa olosuhteet ovat jotakuinkin vastaavat. Samoille lukemille meni hänenkin ajonsa kun videoitaan tiirailin.

Kaupan pihasta lähdin sitten käytännössä ihan perus-Priuksella HV (Hybrid Vehicle) tilassa. Auton data kotipihassa ei sinällään yllättänyt, perustulos Priukselle, ei paljoa edelleenkään, mutta yli tuplasti enemmän kuin tullessa !
Kuva
Jos ajoakun kesto olisi vaikkapa 50 km, olisi takaisin tultu luultavasti pienemmällä kulutuksella, koska auto oli lämmennyt. Nyt kun sähkö loppui kesken, kulutus tuplaantui, vaikka keskiarvo sinänsä ihan hyväksyttävä onkin. Jos asuisin 10 km etäisyydellä palveluista, tilanne olisi ihan toinen.

Tässä ekoja tuntemuksia, kunhan saa enempi matkaa alle ja eri olosuhteissa, niin ollaan vähän viisaampia. Sinänsä olen tyytyväinen, nyt on kuitenkin talvi ja auto kykenee yli 20 km sähköajoon, voisin kuvitella, että kevään edetessä 25 ja vähän päälle voi olla mahdollista. Ensi viikolla luvattiin kovempia pakkasia, silloin näkee, paljonko tuosta paristakympistä notkahdetaan alaspäin.

En muistanutkaan miten helppo ja vakaa ajettava Prius oli talvella. Tänään ekat 8.5 km olivat aika liukkaat, alla jääpolanne ja päällä muutama sentti uutta lunta. Edessä ajoi joku tunari Mitsun ASX crossoverilla ja meinasin ajaa peräpeiliin pari kertaa kun jarrutteli mutkiin. Priuksessa on ensiasennus kitkat alla, pintaa joku vajaat 4mm, eli ovat suht koht loppu. Ei pienintäkään lipsumista, kertaakaan ei valot välkkyneet kojetaulussa. Tuolla autolla on vaan voimalinjan ja yleisen ajotuntuman mukaan todella helppo ajaa, liikkeellelähdöissä ei tapahtu sutimista ja jäisessä ylämäessäkin noilla surkeilla kitkoilla lähdettiin ilman ongelmia eteenpäin. Etenemiskyky on huippuluokkaa. Taidan ajaa noi kitkat loppuun keväällä ja ostan kesäksi uudet kesärenkaat, 195/65/15 on halpa koko, parillasadalla saa uudet alle. Jos sattuisi käymään niin, että ennen ensi talvea vaihdan johonkin hieman pidemmän toimintasäteen hybridiviritelmään. Jos en, niin sitten ostoksille syksyllä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nyt en tiedä ymmärränkö oikein Priuksen ajotietokoneen matematiikkaa, mutta oliko siis aamun ajo näin: ajoit pelkällä sähköllä (polttomoottori sammuksissa) sen karvan vajaa 21 km, ja tuo ylempi kuva on otettu, kun on ajettu kotoa alkaen 21,8 km. Eli polttomoottori oli käynnissä vain yhden kilometrin 21,8 km matkasta? Ja tuolle 21,8 km matkalle polttoaineen kulutus oli 2,0 l/100 km?

Tällöinhän laskennallisesti kilometrin matkalla kului bensaa n. 0,44 litraa. Tämähän vastaa siis 44 l/100 km kulutusta sen yhden kilometrin ajalla kun polttomoottori oli käynnissä.

Vai ymmärsinkö tosiaan jotain väärin?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpseli-Toyotan seikkailut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Ymmärsit. Silloin kun EV-akku on täynnä, se käyttää sitä ja HV-tilaa miten tietokone päättää. Tuo 2 litran kulutus on se todellinen kulutus tuolle 21.8 km matkalle. Vertailu 4.5 litraa kk takaisin mennessä kun apuja EV-akusta ei tullut ja auto toimi ihan tavallisen Toyota-hybridin tavoin. Konehan oli käynnissä tuolla 21.8 kilsan matkalla useita kertoja. Lähtiessä mentiin liki 2 km bensakoneella, kunnes jäähdytysnesteen lämmöt olivat tarpeeksi korkealla, sitten mentiin sähköllä. Autoa ei voi edes pakottaa EV-tilaan, vaikka ajoakku olisi täynnä, ennen kuin moottorin jäähdytysneste saavuttaa tietyn lämpötilan. Tietokone käynnistelee bensakonetta matkalla sen mukaan, miten jäähdytysnesteen lämpö laskee, että esim. auton sisälämmön pyynti saadaan pidettyä. Sitä mukaa kun auton lämmittämisen tarve vähenee, kasvaa EV-tilan käyttö ja päinvastoin. Sanotaan vaikka toukokuussa, kun starttaan aamulla +15 asteen lämmössä, polttomoottori lämpenee paljon nopeammin ja EV-tila iskee päälle aikaisemmin, samaten kun lämmitystä ei samalla tavalla tarvita, saattaa olla, ettei polttomoottori enää matkalla käynnisty kun EV-akussa virta riittää.

Montanan-miehen videoilta näkee, kuinka lämpötila vaikuttaa. Kesälämmöissä kulutukset olivat usein alle 1 litran ja bensamoottori ei käynnistynyt kertaakaan niin kauan kuin ajoakussa oli virtaa. Teen tässä empiiristä tutkimusta vähitellen. Jos ensi viikolla menee pakkaset sinne 10-20 asteen väliin, niin saadaan vähän vertailulukua ja kesällä sitten ihan eri näköistä jälkeä

Minulla oli aamulla ilmastoinnin pyynti +19 ja auto pysyi miellyttävän lämpimänä pikku pakkasessa. Palelemaan en ala säästökokeilujen takia, mutta pitää vähän tutkiskella mitä esim. ilmastoinnin käyttö vaikuttaa. Jos kokemukset aikaisemmista hybrideistä yhtään pitävät paikkansa, tämä on taloudellisimmillaan keväällä ja syksyllä, kesällä ilmastoinnin käyttö verottaa toimintasädettä ja nostaa keskikulutusta. Mutta niin kai kaikissa autoissa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin