Rattivaihde kirjoitti: ↑Pe Maalis 12, 2021 22:50
Itse olen aina ihmetellyt nelivedon hehkuttamista välttämättömyysvarusteena suomalaisessa tieliikenteessä ja kokenut pärjänneeni etuvedolla oikein hyvin.
Kun etu-, taka- ja nelivedoilla on takana kuusinumeroinen kilsamäärä kullakin, kehtaan väittää että neliveto ns. normaaliautossa on hyvin pitkälti mukavuusvaruste, toki näin talvisessa maassa hyvin onnistunut sellainen.
Oikeitakin tarpeita on, sitä en kiellä, mutta harvassa on ne tilanteet joissa vajaavedolla ei pärjää. Paljon useammassa on ne tilanteet, joissa neliveto on vaan selkeästi mukavampi.
Jääratalelussa neliveto on kyllä ehdoton ässävalinta. Leveetä luistoo ja reipasta menoo, aivan järrrjettömän hauskaa
Rattivaihde kirjoitti: ↑Pe Maalis 12, 2021 22:50
Eivät ole enää kovin pahoin hinnan kiroissakaan, näköjään kymmenvuotiaita lähtee kympillä ja 12-vuotiaita reilummin ajettuna seittemällä tonnilla. TDI ja kaksoismassat ym. on tietysti alaviitteenä...
Kutakuinkin samassa ikäluokassa löytyy tarjontaa myös TSI/TDI/DSG -leiirn ulkopuoleltakin, vaikkei löiskään kymppitonneja tiskiin. Tuosta 12-vuotias torsen-nelikko kuuteen tonniin:
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/11825599
Ruotsalaisleiristä bensa-automaattia neloshaldexilla:
https://www.nettiauto.com/saab/9-3/11518587
Saabatti kirjoitti: ↑Pe Maalis 12, 2021 23:57
se neliveto on jatkuva eikä mikään pilipali-Haldexi
Se pilipali-haldexi on muuten keskeltä kiinni ja vetää toisestakin päästä silloin, kun toisella ei ole mitän pitoa, kunhan ehdot täyttyvät - torseni ei. Nätisti istahti toissatalvena meikäläisen torsenivetoinen eli jatkuvanelivetoinen jäärata-alfa, kun perä hyppäsi penkalle - ei siis edes yrittänyt pyörittää etupyöriä:
Joo, käsijarrulla olisi voinut auttaa taakse vastusta ja saada siten eteenkin vetoa,
jos laiska omistaja olisi vaivautunut vaihtamaan jäätyvät vaijerit syksyllä sen sijaan että odotti kevättä
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
. Haldex-saappi olisi lähtenyt tuosta todennäköisesti ihan ominvoimin takaisin matkaan. Alfahan nypättiin irti vetämällä Fiat Unolla.
Toki, vanhemmissa haldexeissa on hirrrrveä viive siinä toisen pään kytkemisessä ja se on ankeeta. Mutta kannattaa koestaa vaikka se seuraavan sukupolven poikittaismoottoripassatti (3C), jossa on jo vähän tuoreempi versio. Useampi torsen-fani on siitä todennut että eihän se nyt niin pilipali olekaan.
Ei torseni huono ole, etenkään arkiajossa (jääradalla siinä on miinuksensa, mutta toimii sielläkin, kunhan ei hypi penkalle), mutta noita tuoreempia (versio 4, eli juuri tuo ~12v ja tuoreemmat) haldexeja kannattaa tosiaan käydä kokeilemassa ennenkö lyttää täysin. Ei ne ole niin paskoja, kuin moni vag-harrastaja historian perusteella yrittää väittää.
Eski kirjoitti: ↑La Maalis 13, 2021 09:11
Itse en ole toistaiseksi pystynyt kuulemaan eroa digipiuhoissa. Siis jos kytken cd-soittimen tai striimerin erilliseen daciin optisella tai coax-piuhalla, eli tätä piuhaa pitkin siirtyvät ykköset ja nollat dacciin muunnettavaksi analogiseksi signaaliksi.
Optinen linkki tarvii kaksi konversiota lisää (sähköstä valoksi ja valosta sähköksi) ja jos sama piiri tekee da/ad -muunnoksen ja on eri piiri kuin coaxille, niin eroa voi tulla niiden piirien suorituseroista. Eli jossain tietyssä laitemallissa voi optisen (tai coaxin) sisääntulo tahi lähtö olla oikeasti paskempi kuin kilpaileva siirtotie, mutta se kertoo siitä että joko lähettävä tai vastaanottava laite on susi.
Kuten myös se, että jos virtajohdolla (tai sen asennolla pistorasiassa) on muuta merkitystä kuin olla tarpeeksi järeä kovemmilla tehoilla ajaessa, on virransyötön filtteröinti laitteessa suoritettu päin sanonkomämitä. Mutta onhan se puristista, kun sähkön mukana kulkevia häiriöitä ei suodateta pois eli energiasignaalia muokata
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla