Huhhei. Ihan pelästyin, kun oli tullut noin paljon tekstiä työpäivän yms. säätämisen aikana.
Luin kaiken !
Älkää pyydelkö anteeksi, täällä voi rönsyillä, teillä on kaikilla niin hyvä ulosanti, että lukeminen sujuu leppoisasti ja asiaahan täällä kirjoitetaan. Sana on vapaa.
Saabatti jo siinä yllä vähän peruuttelikin, ensimmäisen tekstin pilipali-Haldexiin minäkin vähän yskähdin lukiessani. Olen koko talven ajellut pilipalilla, mutten ole huomannut sen olevan pili tai pali. On toiminut kuin se "junan vessa". Kertaakaan ei ole sutaissut koko talvena, aina lähtee rivakasti vetelemättä sivulle, mikä on ehkä se paras ihanuus, kun voi vaan survaista kaasua ja auto lähtee kiihtymään suoraan, ilman ratin tempoilua sivulle tai kaasun hölläämistä välillä jne.
Täysin oikeassa aero on siinä, että neliveto on nimenomaan
mukavuusvaruste. Ei tulisi mieleenikään lähteä kokeilemaan Volvoa metsäteille tms., ei siinä maavara riitä sellaiseen touhuun, ei ole maastoauto kyseessä. Omassa käytössä tärkeää on se, että pääsee pihasta maantielle aina, paitsi silloin, kun on metrinen lumivalli vastassa. Silloin on ihan sama, mikä auto on alla paitsi traktori.
Ei sudi kiillotetuissa risteyksissä kaupungissa, ei haittaa, vaikka joutuu pysähtymään kaupungin sivukadulle puolen metrin loskassa muun liikenteen takia, lähtee liikkeelle kaasun painalluksella, eikä kolme kertaa vauhtia ottamalla. Maantiellä kun joutuu edessäkääntyvän takana melkein pysähtymään, pääsee normaalisti kiihdyttämällä takaisin matkavauhtiin ilman ratin tempoilua joka suuntaan tai valoshowta mittaristosa, jos pitää ohi päästä, menee kuin juna kun pitää kädet ratissa ja keskittyy. Tuossa noin suoraan hatusta vedettynä asioita, joista olen nauttinut tämän oikean talven aikana sen takia, että alla on Haldex-neliveto.
Kyllä tykkään. Tiedostan myös sen, että jos tuon pitää, niin Haldex-öljynvaihtohuolto olisi ainakin oman mielenrauhan kannalta varmasti hyvä teettää, sen verran moninainen homma, etten varmaan itse ala touhuta. Kulmavaihde se noista taitaa mennä säännöllisen epäsäännöllisesti epäkuntoon, eikä ole halpa homma, toisaalta luulisi, että noin paljon ajetussa on laitettu kuntoon jo parikin kertaa ? En ole kyllä huomannut mitään outoa auton käytöksessä koko aikana. Kop kop.
Olikos se tetammi joka heitti ajatuksen, että voisi laittaa Volvon seisomaan ja ajella kesä enimmäkseen Saabilla ja mustalla. No, vähän samaa tuossa mietin vaihtoehtona. Tarkoitus on Volvo nyt ensi alkuun katsastaa, pestä ja puunata, hiljentää oikean etuoven resonanssi, vaihtaa uudet kesärenkaat alle ja miettiä sitten jatkoa. Voisin siitä enimmäkseen talliauton tehdä kesäksi, ajelisi ulos silloin kun on joku toinen työn alla. Huoltaisi sitten syksyllä ennen talvea ja ottaisi taas aktiivisempaan ajoon. Se on yksi hyvinkin varteenotettava vaihtoehto. Varsinkin, jos musta jää minulle ajoon vuodeksi ennen kuin nuorempi kössi saa kortin. Volvon vuosikustannus on sellainen, että 2-3 kuukauden seisonta säästää jo muutaman satasen.
Mitään hätiköityä en ole tekemässä, tässä taas muutaman päivän ajellut vallan Volvolla ja kyllä minä sen ratissa niin hyvin viihdyn, etten voi muuta väittää. Kunhan kevät tosissaan koittaa, niin siitä on tulossa työntäyteinen. Harmaalle tehdään vaan renkaanvaihto, pesu ja vahaus, kenties ovien ja takaloksujen tsekkaus ja mahdollinen lisäsuojaus ja kevyt dremelöinti jos on tarvetta. Mustalle perushuolto ja ruostesuojaus. Volvolle aikaisemmin mainitut touhut katsastuksineen, Saab pitää hinkata kiiltäväksi ja muuten edustavaksi lattiasta kattoon ja ruostesuojata, sitten mahdollinen museotarkastajan tsekkaus, huolto on jo tehty. Skodakin lienee syytä kesärengastaa ja kenties jopa kerran pestä
Onhan tossa hommaa aika kivasti, kuluu vapaa-aika kätevästi. Lämpenis jo !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634